Przejdź do treści

8 sygnałów, że jesz za mało

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Amy Schumer w czerwonej sukience pozuje na ściance
Amy Schumer w szpitalu. Aktorka cierpi na ciążowe dolegliwości
kobieta, mężczyzna, czwórka dzieci
„Matczyna emerytura” później niż zakładano
Kobieta w aptece rozmawia z farmaceutą
Szczepienia w aptekach? Co na to krajowy konsultant?
Kobieta trzyma w ręku e-papierosa
E-papierosy mają szkodliwy wpływ na układ oddechowy
Anja Rubik na spotkaniu z mediami
Anja Rubik popiera akcję #ThisIsNotConsent

Gdy zaczyna się sezon na plażowanie, pierwsza myśl, która przychodzi do głowy, to: „Muszę schudnąć!”. Gorzej, gdy na taki pomysł wpadają osoby szczupłe. Mimo niskiej wagi próbują diet, które obiecują boskie ciało w dwa tygodnie. W tym celu decydują się na głodówkę.

Co prawda większym problemem jest liczba ludzi cierpiących na problemy zdrowotne wynikające z nadwagi, ale warto też wspomnieć, co grozi tym szczupłym, gdy mimo odpowiedniej wagi decydują się na diety cud. Obydwie grupy, które podczas odchudzania wybierają niskokaloryczny jadłospis, zamiast tego odpowiednio zbilansowanego, mogą nieświadomie robić spustoszenie w swoim organizmie.

Kiedy więc dieta nie jest potrzebna? By sprawdzić, czy waży się tyle, ile powinno, wystarczy wyliczyć swój współczynnik BMI (waga/wzrost2). Określa on stosunek masy ciała do wzrostu do kwadratu (podanego w metrach). Gdy mieści się w zakresie 18,55–24,99, waga jest prawidłowa. Gdy jest niższy, oznacza to, że powinieneś zacząć jeść więcej.

Osoby jedzące za mało narażają się na takie problemy zdrowotne jak:

  • Osteoporoza, a co za tym idzie pęknięcie kości
  • Bezpłodność
  • Nieprawidłowy rozwój
  • Osłabienie układu immunologicznego
  • Niedożywienie
  • Większe ryzyko komplikacji podczas zabiegów chirurgicznych
  • Anemia
  • Chroniczne zmęczenie

Dlaczego się głodzimy?

Jest to paradoks, że w krajach wysoko rozwiniętych, których mieszkańcy mają łatwy dostęp do jedzenia, świadomie z niego rezygnują. Kult idealnego ciała sprawił, że co rusz powstają nowe cudowne diety. Nie słabnie też popularność zdrowego stylu życia. Ludzie jedzą za mało, ponieważ stosują bardzo restrykcyjne diety albo podchwytują coraz to nowe żywieniowe trendy, takie jak rezygnacja z glutenu, laktozy, białej mąki itp. Brak odpowiedniej wiedzy, która ułatwi przygotowanie zbilansowanej diety, sprawia, że posiłki są coraz bardziej ubogie w składniki odżywcze. Zdarza się też, że w parze z dietą idzie aktywność fizyczna. Jeśli liczba kalorii w spożytych posiłkach nie jest dostosowana do naszego trybu życia, również może się okazać, że jemy za mało.

1. Chroniczne zmęczenie

Przecież to oczywiste i typowe, że z głodu czujemy się słabsi. Organizm czerpie energię właśnie z pokarmów i płynów, które spożywamy. By prawidłowo funkcjonował, trzeba mu dostarczyć odpowiednią liczbę kalorii. Wspomagamy wtedy takie procesy jak oddychanie, ale też poprawiamy sprawność umysłu. Dlatego gdy dieta ma za mało kalorii, może wpływać to na fizyczne i psychiczne zmęczenie. A taki stan pogarsza też efektywność podczas ćwiczeń fizycznych.

Liczba kalorii, jakiej ciało potrzebuje, by utrzymać odpowiednią wagę, jest uzależniona od takich czynników jak wzrost, tempo metabolizmu i poziom aktywności fizycznej.

2. Łatwiej o chorobę

Niezbilansowana dieta może sprawić, że zabraknie nam składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego, który jest tak istotny podczas walki z chorobą. W takiej sytuacji nawet przeziębienie może trwać dłużej, niż powinno. Dlatego odpowiednia dieta jest bardzo ważna u osób, które mają osłabioną odporność, czyli w przypadku dzieci i starszych ludzi.

3. Problemy z włosami

Niedobór składników mineralnych sprawia, że może się pogorszyć kondycja włosów. Badania pokazały, że deficyt białka, związków mineralnych, witamin i kwasów tłuszczowych nie tylko przyczynia się do ich wypadania, ale także może wpłynąć na ich kolor czy strukturę, co oznacza, że będą cieńsze.

4. Trudności z zajściem w ciążę

Kiedy organizm ma niewystarczającą ilość składników odżywczych, energię, jaką może wyprodukować z tego, czym dysponuje, w pierwszej kolejności przeznacza na takie procesy jak oddychanie czy krążenie krwi. W konsekwencji ogranicza produkcję hormonów, co powoduje przede wszystkim mniejszą ochotę na seks, ale też trudności z zajściem w ciążę. Niskokaloryczne diety mogą spowodować takie problemy u kobiet i mężczyzn.

Zdjęcie: shutterstock

5. Uczucie zimna

Musisz dostarczyć organizmowi wystarczający poziom kalorii, żeby zachować odpowiednią temperaturę ciała. Inaczej jest ona nieco niższa, stąd bezustanne uczucie, że jest zimno. Więc kiedy inni otwierają okna, a ty zakładasz sweter, to znaczy, że pora na obiad.

6. Wolniejszy rozwój u młodych osób

Nie bez powodu mówią, że trzeba jeść, by rosnąć. Zaburzenia w odżywianiu u nastolatków mogą sprawić, że dojdzie do słabszego wzrostu kości. Odpowiednie składniki odżywcze nie tylko wspierają ich wzrost, ale też gęstość, co w dorosłym wieku zaowocuje ich lepszą kondycją.

7. Problemy ze skórą

Jeśli nie dostarczysz skórze na przykład witaminy E, pogarszasz jej kondycję. Będzie ona wtedy bardziej narażona na stany zapalne i uszkodzenia, jakie zostawiają na niej promienie UV. Inna witamina niezbędna skórze do prawidłowego funkcjonowania to B3, zwana niacyną. Jej zadanie to poprawa bariery lipidowej naskórka, czyli jego warstwy ochronnej.

8. Ryzyko depresji

To choroba, która ma kilka przyczyn. Ale, jak pokazują badania, odpowiedzialna za nią może być nieodpowiednia dieta w ciąży. Niebezpieczny jest wtedy zwłaszcza niski poziom kwasów tłuszczowych omega-3. Za gorszą kondycję psychiczną odpowiada także niski poziom witaminy D.

Kilka prostych zasad zdrowej diety

  • Jedz w ciągu dnia częściej, najlepiej pięć niedużych posiłków
  • Na talerzu powinno się znaleźć więcej białka
  • Nie zapominaj o węglowodanach złożonych, czyli np. ziarnach zbóż, ziemniakach
  • Sięgaj po jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Bogate w nie są m.in. orzechy i awokado
  • Źródłem wartościowych składników odżywczych są oczywiście warzywa

Ułożenie zbilansowanej diety wbrew pozorom nie jest wcale takie proste. Dlatego warto skorzystać z pomocy specjalisty ds. żywienia. Zleci on odpowiednie badania i przygotuje dla ciebie jadłospis. Wtedy będziesz najedzony, jednocześnie utrzymasz prawidłową wagę i poczujesz się silny, a przede wszystkim zdrowy.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

8 rzeczy, za które pokocha cię twoja trzustka

Amy Schumer w czerwonej sukience pozuje na ściance

Amy Schumer w szpitalu. Aktorka cierpi na ciążowe dolegliwości

Kobieta podpiera się łokciami i myśłi na podłodze w łazience. Wszędzie jest rozrzucone pranie.

Jak często robić pranie? Podpowiadamy

Kobieta w aptece rozmawia z farmaceutą

Szczepienia w aptekach? Co na to krajowy konsultant?

Kobieta trzyma w ręku e-papierosa

E-papierosy mają szkodliwy wpływ na układ oddechowy

Hello My Hero. Anna Świrk: jem przez serce, a jaka jest twoja supermoc?

Dziewczyna siedząca na parapecie

Piętnowanie osób z zaburzeniami psychicznymi szkodzi także zdrowym

mapa wskaźnika zgonów spowodowanych rakiem trzustki

Rak trzustki. Gdzie jest największa umieralność w Europie?

Lekarz bada śledzionę pacjentki

Mama Pediatra zaleca szczepienia przeciwko meningokokom, pneumokokom i Haemophilus influenzae typu B

Na jakie choroby należy się doszczepiać w dorosłym życiu? Odpowiada Kasia Woźniak – Mama i Stetoskop

Cytologia – zwróć uwagę na to, czym masz pobierany materiał

Cukrzyca ciążowa. Diabetolog wyjaśnia, jak postępować