Przejdź do treści

Jesteś szczupła a mimo to wciąż się odchudzasz? Poznaj 8 zagrożeń głodówki

Kobieta gotuje w kuchni
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Musimy przestać wierzyć w te medyczne mity! Wraz z ekspertami obaliliśmy 10 z nich
Flower photo created by freepik - www.freepik.com
Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między ciepłym posiłkiem a komfortem podczas okresu? One tak. I postanowiły coś z tym zrobić!
łóżko para nóg
Jak wywabić plamy po seksie z pościeli? Poznaj kilka przydatnych trików
Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dieta a choroba tarczycy. O najczęściej popełnianych błędach pisze dietetyczka Anna Reguła

Gdy zaczyna się sezon wiosenno-letni, pierwsza myśl, która przychodzi do głowy, to „Muszę schudnąć!”. Gorzej, gdy na taki pomysł wpadają osoby szczupłe. Mimo niskiej wagi próbują diet, które obiecują boskie ciało w dwa tygodnie. W tym celu decydują się na głodówkę. Czy warto?

Co prawda, większym problemem jest liczba ludzi cierpiących na problemy zdrowotne wynikające z nadwagi, ale warto też wspomnieć, co grozi tym szczupłym, gdy mimo odpowiedniej wagi decydują się na diety cud. Obydwie grupy, które podczas odchudzania wybierają niskokaloryczny jadłospis, zamiast tego odpowiednio zbilansowanego, mogą nieświadomie robić spustoszenie w swoim organizmie.

Kiedy więc dieta nie jest potrzebna? By sprawdzić, czy waży się tyle, ile powinno, wystarczy wyliczyć swój współczynnik BMI (waga/wzrost2). Określa on stosunek masy ciała do wzrostu do kwadratu (podanego w metrach). Gdy mieści się w zakresie 18,55–24,99, waga jest prawidłowa. Gdy jest niższy, oznacza to, że powinieneś zacząć jeść więcej.

Osoby jedzące za mało narażają się na takie problemy zdrowotne jak:

  • Osteoporoza, a co za tym idzie pęknięcie kości
  • Bezpłodność
  • Nieprawidłowy rozwój
  • Osłabienie układu immunologicznego
  • Niedożywienie
  • Większe ryzyko komplikacji podczas zabiegów chirurgicznych
  • Anemia
  • Chroniczne zmęczenie
Maciej Grumczyk trener

Dlaczego się głodzimy?

Jest to paradoks, że w krajach wysoko rozwiniętych, których mieszkańcy mają łatwy dostęp do jedzenia, świadomie z niego rezygnują. Kult idealnego ciała sprawił, że co rusz powstają nowe cudowne diety. Nie słabnie też popularność zdrowego stylu życia. Ludzie jedzą za mało, ponieważ stosują bardzo restrykcyjne diety albo podchwytują coraz to nowe żywieniowe trendy, takie jak rezygnacja z glutenu, laktozy, białej mąki itp.

Brak odpowiedniej wiedzy, która ułatwi przygotowanie zbilansowanej diety, sprawia, że posiłki są coraz bardziej ubogie w składniki odżywcze. Zdarza się też, że w parze z dietą idzie aktywność fizyczna. Jeśli liczba kalorii w spożytych posiłkach nie jest dostosowana do naszego trybu życia, również może się okazać, że jemy za mało.

Chroniczne zmęczenie

Przecież to oczywiste i typowe, że z głodu czujemy się słabsi. Organizm czerpie energię właśnie z pokarmów i płynów, które spożywamy. By prawidłowo funkcjonował, trzeba mu dostarczyć odpowiednią liczbę kalorii. Wspomagamy wtedy takie procesy jak oddychanie, ale też poprawiamy sprawność umysłu. Dlatego gdy dieta ma za mało kalorii, może wpływać to na fizyczne i psychiczne zmęczenie. A taki stan pogarsza też efektywność podczas ćwiczeń fizycznych.

Liczba kalorii, jakiej ciało potrzebuje, by utrzymać odpowiednią wagę, jest uzależniona od takich czynników jak wzrost, tempo metabolizmu i poziom aktywności fizycznej.

Łatwiej o chorobę

Niezbilansowana dieta może sprawić, że zabraknie nam składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego, który jest tak istotny podczas walki z chorobą. W takiej sytuacji nawet przeziębienie może trwać dłużej, niż powinno. Dlatego odpowiednia dieta jest bardzo ważna u osób, które mają osłabioną odporność, czyli w przypadku dzieci i starszych ludzi.

Kobieta przegląda się w lustrze

Problemy z włosami

Niedobór składników mineralnych sprawia, że może się pogorszyć kondycja włosów. Badania pokazały, że deficyt białka, związków mineralnych, witamin i kwasów tłuszczowych nie tylko przyczynia się do ich wypadania, ale także może wpłynąć na ich kolor czy strukturę, co oznacza, że będą cieńsze.

Trudności z zajściem w ciążę

Kiedy organizm ma niewystarczającą ilość składników odżywczych, energię, jaką może wyprodukować z tego, czym dysponuje, w pierwszej kolejności przeznacza na takie procesy jak oddychanie czy krążenie krwi. W konsekwencji ogranicza produkcję hormonów, co powoduje przede wszystkim mniejszą ochotę na seks, ale też trudności z zajściem w ciążę. Niskokaloryczne diety mogą spowodować takie problemy u kobiet i mężczyzn.

daria rybicka

Uczucie zimna

Musisz dostarczyć organizmowi wystarczający poziom kalorii, żeby zachować odpowiednią temperaturę ciała. Inaczej jest ona nieco niższa, stąd bezustanne uczucie, że jest zimno. Więc kiedy inni otwierają okna, a ty zakładasz sweter, to znaczy, że pora na obiad.

Wolniejszy rozwój u młodych osób

Nie bez powodu mówią, że trzeba jeść, by rosnąć. Zaburzenia odżywiania u nastolatków mogą sprawić, że dojdzie do słabszego wzrostu kości. Odpowiednie składniki odżywcze nie tylko wspierają ich wzrost, ale też gęstość, co w dorosłym wieku zaowocuje ich lepszą kondycją.

Problemy ze skórą

Jeśli nie dostarczysz skórze na przykład witaminy E, pogarszasz jej kondycję. Będzie ona wtedy bardziej narażona na stany zapalne i uszkodzenia, jakie zostawiają na niej promienie UV. Inna witamina niezbędna skórze do prawidłowego funkcjonowania to B3, zwana niacyną. Jej zadanie to poprawa bariery lipidowej naskórka, czyli jego warstwy ochronnej.

Ryzyko depresji

To choroba, która ma kilka przyczyn. Ale, jak pokazują badania, odpowiedzialna za nią może być nieodpowiednia dieta w ciąży. Niebezpieczny jest wtedy zwłaszcza niski poziom kwasów tłuszczowych omega-3. Za gorszą kondycję psychiczną odpowiada także niski poziom witaminy D.

Kilka prostych zasad zdrowej diety:

  • Jedz w ciągu dnia częściej, najlepiej pięć niedużych posiłków
  • Na talerzu powinno się znaleźć więcej białka
  • Nie zapominaj o węglowodanach złożonych, czyli np. ziarnach zbóż, ziemniakach
  • Sięgaj po jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Bogate w nie są m.in. orzechy i awokado
  • Źródłem wartościowych składników odżywczych są oczywiście warzywa

Ułożenie zbilansowanej diety wbrew pozorom nie jest wcale takie proste. Dlatego warto skorzystać z pomocy specjalisty ds. żywienia. Zleci on odpowiednie badania i przygotuje dla ciebie jadłospis. Wtedy będziesz najedzony, jednocześnie utrzymasz prawidłową wagę i poczujesz się silny, a przede wszystkim zdrowy.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Dr Katarzyna Pogoda

„Wielką radość sprawia mi obserwowanie, jak kobiety po leczeniu świetnie się realizują, zmieniają podejście do życia, nabierają sił i energii do działania” – mówi dr Katarzyna Pogoda, onkolog kliniczny

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Zainteresują cię również:

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

mleko

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Wyjaśnia dietetyczka

Zadbaj o układ pokarmowy. 10 lekkostrawnych produktów

Zastanawiasz się nad dietą pudełkową? Sprawdź najpierw jej wszystkie wady i zalety

ryba na talerzu

Najlepsze źródła białka inne niż kurczak

dziewczyna je kanapkę

Czy Intermittent fasting jest zdrowym sposobem odżywiania się? Wyjaśnia dietetyk Iwona Wanat

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

kobieta karmiąca dziecko piersią chodzi po polu

Jakie są zasady prawidłowego odżywiania się matki karmiącej piersią