Przejdź do treści

Ból mięśni – fakty i mity. Czy dieta może je zmniejszyć? Opowiada dr Lukasz Stelmaszczyk

Mięśnie brzucha mają swoje zasady
Mięśnie brzucha - każdy chce je mieć | fot. K.Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
dziewczynka
Dzieci też siedzą w domu. Czy w związku z pandemią koronawirusa powinny dostawać zwiększoną dawkę witaminy D?
Wirus
Lekarz Dawid Ciemięga o koronawirusie: Wirusy nie są żywe, więc dlaczego coś, co jest martwe, sparaliżowało cały świat?
kobieta leżąca w łóżku
Jak radzić sobie z okresem, kiedy umierasz z bólu? Instruktorka fitness ma dla nas kilka wskazówek
Tabletki wysypane z filki na leki
Zanieczyszczone leki na cukrzycę – badania wciąż trwają. Cukrzycy muszą poczekać
Czy operacje plastyczne są refundowane?
Operacje plastyczne. Ile kosztują operacje plastyczne?

Wróciłaś do ćwiczeń po dłuższej przerwie? Przesadziłaś z treningiem? Teraz twoje mięśnie płoną żywym ogniem? Co to oznacza? Jak sobie poradzić z zakwasami? Porządkujemy chaos i obalamy mity. Na najczęściej pojawiające się pytania odpowiada doktor Łukasz Stelmaszczyk.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

dr Łukasz Stelmaszczyk
lekarz rezydent – położnictwo i ginekologia

Na ból mięśni pomogą tylko ciepłe okłady

Mit. Bóle mięśni można zredukować okładami, ale nie tylko ciepłymi. W pierwszej fazie po urazie najlepiej przyłożyć zimny kompres, który zredukuje ból, zmniejszy obrzęk oraz wielkość ewentualnego krwiaka. Ciepłe okłady lub ciepła kąpiel również pomogą szybciej uporać się z bólem, ale należy je stosować w drugiej kolejności. Pobudzą metabolizm komórkowy, rozszerzą naczynia krwionośne, zwiększą przepływ krwi i tym samym przyspieszą regenerację włókien mięśniowych.

No pain, no gain, czyli mięśnie rosną, gdy bolą

Fałsz. Ból po treningu może mieć kilka przyczyn. Najgroźniejszą z nich jest kontuzja. Więc jeśli ból, należy przerwać ćwiczenia i dać sobie czas na regenerację, pomijając kilka lub nawet kilkanaście treningów. Podobny schemat postępowania obowiązuje, gdy ból pojawi się do kilku dni po obciążającym wysiłku. Powrót do aktywności należy dawkować stopniowo, żeby nie doprowadzić do odnowienia się kontuzji.

Druga, bardzo częsta przyczyna bólu mięśni po treningu spowodowana jest ich przebudową. W potocznym języku nazywamy to zakwasami, choć udowodniono, że kwas mlekowy nie odgrywa tu żadnej roli. Ból spowodowany jest mikrourazami włókien mięśniowych oraz towarzyszącymi im stanami zapalnymi. Do niedawna uważano, że gwarancją przyrostu tkanki mięśniowej jest właśnie ból – w najnowszych badaniach odchodzi się od tego poglądu. To raczej sygnał, żeby trochę zwolnić i odpocząć, bo łatwo może dojść do kontuzji.

Na ból mięśni po treningu pomogą leki

I fakt, i mit. Mit dlatego, że ból spowodowany intensywnym treningiem najlepiej po prostu przeczekać. Jednak gdy jest naprawdę uciążliwy i uniemożliwia codzienną aktywność, można wspomóc się niesteroidowymi lekami przeciwzapalnymi (NLPZ), takimi jak aspiryna, ibuprofen, diklofenak i inne. Zmniejszą one dyskomfort i stan zapalny poprzez oddziaływanie na receptory bólowe. Należy jednak zachować szczególną ostrożność, bo, chociaż są to leki dostępne bez recepty, ich nieodpowiednie stosowanie może być szkodliwe dla zdrowia. Bardziej bezpieczne są leki w maściach stosowane bezpośrednio na bolącą część ciała.

 

Dieta łagodzi ból mięśni

Fakt. Wydawałoby się, że ból mięśni i dieta nie mają ze sobą zbyt wiele wspólnego. Jednak substancje zawarte w pokarmie działają na procesy regeneracyjne przetrenowanych mięśni. Po pierwsze – potrawy zawierające dużo białka i aminokwasów odbudowują nadwyrężone mięśnie. Po drugie – wiele owoców, np. jagody i borówki amerykańskie, jest źródłem antyoksydantów, które zmniejszają stan zapalny w bolących mięśniach. Bardzo ważne są minerały: potas, wapń i magnez, ponieważ zapobiegają skurczom mięśni i ułatwiają ich rozluźnienie. Na koniec, gdy bolą mięśnie, należy pamiętać o piciu wody, która jest potrzebna praktycznie w każdym procesie zachodzącym w komórkach naszego organizmu.

Trening pomoże na ból mięśni

Raczej mit. Istnieje ogólne przekonanie, że zakwasy należy rozćwiczyć, aby zmniejszyć ból. Prawdą jest, że umiarkowany wysiłek zwiększa przepływ krwi przez pracujące mięśnie, tym samym dostarczając im tlenu, substancji odżywczych oraz przyspieszając usuwanie substancji przemiany materii. Z drugiej strony taki trening może doprowadzić do kontuzji. Dlatego na ból mięśni zalecany jest umiarkowany wysiłek przyspieszający metabolizm całego organizmu oraz rozciąganie, a nie regularne i intensywne ćwiczenia.

 

Masaż jest dobry na ból mięśni

Fakt. Ale i w tym przypadku istnieją wyjątki. Masaż pobudza ukrwienie w masowanym mięśniu i redukuje napięcie. Kojącą siłę masażu można wzmocnić, stosując olejki rozgrzewające. Należy jednak pamiętać, że zbyt mocny albo wykonywany nieumiejętnie masaż może pogłębić ból, spowodować przykurcze i kontuzję.

Mięśnie bolą tylko po treningu

Mit. Należy pamiętać, że istnieje wiele chorób, które mogą być przyczyną bólu mięśni podobnego do zakwasów. Należą do nich zwykła grypa, ale też dużo rzadsze choroby układu nerwowego oraz tkanki łącznej takie jak toczeń rumieniowaty układowy.

Zobacz także

Najnowsze w naszym serwisie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Punkty spustowe – przekleństwo sportowca

Punkty spustowe – przekleństwo sportowca. Jak sobie z nimi poradzić?

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Działanie kinesiotapingu polega na uniesieniu skóry i w tej sposób zwiększeniu przestrzeni wokół mięśni.

Kinesiotaping – czy naprawdę działa? Jakie są przeciwwskazania?

Trening na mięśnie brzucha, czyli jak wypracować płaski i silny brzuch?

Kobieta trzyma w rękach piłkę do masażu

Bolące lub nadmiernie spięte mięśnie? Zastosuj piłkę do ich rozluźnienia. Jaką najlepiej wybrać? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Kinaza kreatynowa — definicja, działanie, wskazania do badania i dolegliwości

Kinaza kreatynowa – czym jest, działanie, wskazania do badania i dolegliwości

Bolące mięśnie - co robić?

Bolące mięśnie. Kiedy ból powinien nas zaniepokoić?

Dlaczego regeneracja mięśni jest ważna?

Dlaczego regeneracja mięśni jest ważna?

Popularne tabletki na ból i gorączkę wycofane z obrotu. Sprawdź, czy je masz!

okład na plecy

Okłady – co chłodzić, a co ogrzewać?

Ketonal – lek przeciwbólowy na różnego rodzaju bóle

kobiety na siłowni

„Nie jest prawdą, że dobry trening to taki, po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień”. Fizjoterapeutka tłumaczy, czym jest DOMS

kobieta rozciąga się

Mięśnie dna miednicy – jak ćwiczyć i co źle wpływa na ich pracę? Tłumaczy fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

dziewczyna w sportowym stroju

Zakwasy? Oto sprawdzone sposoby, aby je zwalczyć

Wykonywanie badania elektromiograficznego

Badanie EMG – elektromiografia. Jak wygląda badanie i jakie są wskazania?

Ćwicz kręgosłup - to proste!

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Dopadają cię skurcze? Oto kilka pomysłów, jak ich unikać

lekarz bada kobietę cierpiącą na katalepsję

Katalepsja – choroba czy objaw? Przyczyny i leczenie stanu kataleptycznego

Kobieta trzymająca się za szyję z powodu mioklonii

Mioklonie – czym są, jakie są ich przyczyny i objawy? Czy mioklonie świadczą o chorobie?

Bonus dla ABS

Ćwiczenia na mięśnie brzucha z hantlami – bonus dla ABS

Ćwicz z Kasią Bigos: 5 minut na ABS

4 ćwiczenia na mięśnie skośne brzucha

Czy w ciąży można…? – odpowiada lekarz Łukasz Stelmaszczyk

Mięśnie bolą po wysiłku? Oto kilka dietetycznych sposobów jak sobie z tym poradzić

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

Kobieta z grypą hiszpanką leży w łóżku

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości