Przejdź do treści

Ból mięśni – fakty i mity. Czy dieta może je zmniejszyć? Opowiada dr Lukasz Stelmaszczyk

Mięśnie brzucha mają swoje zasady
Mięśnie brzucha - każdy chce je mieć | fot. K.Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto.com
Masz trądzik? Wszystkiemu winne może być to, co jesz!
Beata Pawlikowska
Beata Pawlikowska: myślałam, że jestem więźniem swojego ciała i nie podobało mi się to, że podlegam miesięcznemu cyklowi
istockphoto.com
Zakażenie wirusem HPV może dotyczyć nawet co drugiej aktywnej seksualnie osoby. Jak się przed nim chronić?
istockphoto.com
Wróciłaś z urlopu, a na twojej skórze pojawiło się więcej znamion i piegów? Sprawdź, czy nie są groźne
żywność w supermarkecie
Koniec z marnowaniem żywności w marketach. Zaczyna obowiązywać nowa ustawa

Wróciłaś do ćwiczeń po dłuższej przerwie? Przesadziłaś z treningiem? Teraz twoje mięśnie płoną żywym ogniem? Co to oznacza? Jak sobie poradzić z zakwasami? Porządkujemy chaos i obalamy mity. Na najczęściej pojawiające się pytania odpowiada doktor Łukasz Stelmaszczyk.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

dr Łukasz Stelmaszczyk
lekarz rezydent – położnictwo i ginekologia

Na ból mięśni pomogą tylko ciepłe okłady

Mit. Bóle mięśni można zredukować okładami, ale nie tylko ciepłymi. W pierwszej fazie po urazie najlepiej przyłożyć zimny kompres, który zredukuje ból, zmniejszy obrzęk oraz wielkość ewentualnego krwiaka. Ciepłe okłady lub ciepła kąpiel również pomogą szybciej uporać się z bólem, ale należy je stosować w drugiej kolejności. Pobudzą metabolizm komórkowy, rozszerzą naczynia krwionośne, zwiększą przepływ krwi i tym samym przyspieszą regenerację włókien mięśniowych.

No pain, no gain, czyli mięśnie rosną, gdy bolą

Fałsz. Ból po treningu może mieć kilka przyczyn. Najgroźniejszą z nich jest kontuzja. Więc jeśli ból, należy przerwać ćwiczenia i dać sobie czas na regenerację, pomijając kilka lub nawet kilkanaście treningów. Podobny schemat postępowania obowiązuje, gdy ból pojawi się do kilku dni po obciążającym wysiłku. Powrót do aktywności należy dawkować stopniowo, żeby nie doprowadzić do odnowienia się kontuzji.

Druga, bardzo częsta przyczyna bólu mięśni po treningu spowodowana jest ich przebudową. W potocznym języku nazywamy to zakwasami, choć udowodniono, że kwas mlekowy nie odgrywa tu żadnej roli. Ból spowodowany jest mikrourazami włókien mięśniowych oraz towarzyszącymi im stanami zapalnymi. Do niedawna uważano, że gwarancją przyrostu tkanki mięśniowej jest właśnie ból – w najnowszych badaniach odchodzi się od tego poglądu. To raczej sygnał, żeby trochę zwolnić i odpocząć, bo łatwo może dojść do kontuzji.

Na ból mięśni po treningu pomogą leki

I fakt, i mit. Mit dlatego, że ból spowodowany intensywnym treningiem najlepiej po prostu przeczekać. Jednak gdy jest naprawdę uciążliwy i uniemożliwia codzienną aktywność, można wspomóc się niesteroidowymi lekami przeciwzapalnymi (NLPZ), takimi jak aspiryna, ibuprofen, diklofenak i inne. Zmniejszą one dyskomfort i stan zapalny poprzez oddziaływanie na receptory bólowe. Należy jednak zachować szczególną ostrożność, bo, chociaż są to leki dostępne bez recepty, ich nieodpowiednie stosowanie może być szkodliwe dla zdrowia. Bardziej bezpieczne są leki w maściach stosowane bezpośrednio na bolącą część ciała.

 

Dieta łagodzi ból mięśni

Fakt. Wydawałoby się, że ból mięśni i dieta nie mają ze sobą zbyt wiele wspólnego. Jednak substancje zawarte w pokarmie działają na procesy regeneracyjne przetrenowanych mięśni. Po pierwsze – potrawy zawierające dużo białka i aminokwasów odbudowują nadwyrężone mięśnie. Po drugie – wiele owoców, np. jagody i borówki amerykańskie, jest źródłem antyoksydantów, które zmniejszają stan zapalny w bolących mięśniach. Bardzo ważne są minerały: potas, wapń i magnez, ponieważ zapobiegają skurczom mięśni i ułatwiają ich rozluźnienie. Na koniec, gdy bolą mięśnie, należy pamiętać o piciu wody, która jest potrzebna praktycznie w każdym procesie zachodzącym w komórkach naszego organizmu.

Trening pomoże na ból mięśni

Raczej mit. Istnieje ogólne przekonanie, że zakwasy należy rozćwiczyć, aby zmniejszyć ból. Prawdą jest, że umiarkowany wysiłek zwiększa przepływ krwi przez pracujące mięśnie, tym samym dostarczając im tlenu, substancji odżywczych oraz przyspieszając usuwanie substancji przemiany materii. Z drugiej strony taki trening może doprowadzić do kontuzji. Dlatego na ból mięśni zalecany jest umiarkowany wysiłek przyspieszający metabolizm całego organizmu oraz rozciąganie, a nie regularne i intensywne ćwiczenia.

 

Masaż jest dobry na ból mięśni

Fakt. Ale i w tym przypadku istnieją wyjątki. Masaż pobudza ukrwienie w masowanym mięśniu i redukuje napięcie. Kojącą siłę masażu można wzmocnić, stosując olejki rozgrzewające. Należy jednak pamiętać, że zbyt mocny albo wykonywany nieumiejętnie masaż może pogłębić ból, spowodować przykurcze i kontuzję.

Mięśnie bolą tylko po treningu

Mit. Należy pamiętać, że istnieje wiele chorób, które mogą być przyczyną bólu mięśni podobnego do zakwasów. Należą do nich zwykła grypa, ale też dużo rzadsze choroby układu nerwowego oraz tkanki łącznej takie jak toczeń rumieniowaty układowy.

Zobacz także

Najnowsze w naszym serwisie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobiety na siłowni

„Nie jest prawdą, że dobry trening to taki, po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień”. Fizjoterapeutka tłumaczy, czym jest DOMS

kobieta rozciąga się

Mięśnie dna miednicy – jak ćwiczyć i co źle wpływa na ich pracę? Tłumaczy fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

dziewczyna w sportowym stroju

Zakwasy? Oto sprawdzone sposoby, aby je zwalczyć

Wykonywanie badania elektromiograficznego

Badanie EMG – elektromiografia. Jak wygląda badanie i jakie są wskazania?

Ćwicz kręgosłup - to proste!

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Dopadają cię skurcze? Oto kilka pomysłów, jak ich unikać

lekarz bada kobietę cierpiącą na katalepsję

Katalepsja – choroba czy objaw? Przyczyny i leczenie stanu kataleptycznego

Kobieta trzymająca się za szyję z powodu mioklonii

Mioklonie – czym są, jakie są ich przyczyny i objawy? Czy mioklonie świadczą o chorobie?

Bonus dla ABS

Ćwiczenia na mięśnie brzucha z hantlami – bonus dla ABS

Ćwicz z Kasią Bigos: 5 minut na ABS

4 ćwiczenia na mięśnie skośne brzucha

Czy w ciąży można…? – odpowiada lekarz Łukasz Stelmaszczyk

Mięśnie bolą po wysiłku? Oto kilka dietetycznych sposobów jak sobie z tym poradzić

Mężczyzna trzyma się za łydkę

Rabdomioliza to zespół objawów towarzyszących rozpadowi mięśni szkieletowych. Co jest tego przyczyną?

kobieta trzymająca się za rękę

Co to jest hemiplegia? Etiologia i objawy zjawiska, rehabilitacja usprawniająca

Kobieta z tetraplegią podczas badania lekarskiego.

Tetraplegia – przyczyny, objawy i leczenie. Jak się rehabilituje osobę z porażeniem czterokończynowym?

kobieta lekarz trzymająca zdjęcie rentgenowskie kości

Czym zajmuje się ortopeda, jak i kogo leczy?

Kobieta z hipertrofią podczas konsultacji lekarskiej.

Hipertrofia – mechanizm powstania, rodzaje i znaczenie zjawiska

kobieta nachyla się nad niemowlakiem leżącym na brzuchu na łóżku

Wzmożone i obniżone napięcie mięśniowe u niemowlaka – przyczyny i objawy zjawiska

Czy przed okresem można…? – odpowiada lekarz Łukasz Stelmaszczyk

Dziewczyna cierpiąca na bigoreksję przegląda się w lustrze.

Bigoreksja – zaburzony obraz własnego ciała. Jakie są objawy choroby?

Nogi starszej kobiety

Chromanie przestankowe – jakie leczenie jest najbardziej skuteczne?

kobieta z bolącą dłonią

Co to jest zespół Sudecka? Przyczyny, objawy oraz leczenie choroby

kobieta siedzi na łóżku i trzyma się za brzuch

Zespół bólowy o nieznanej przyczynie to fibromialgia. Punkty tkliwe mogą naprowadzić na właściwe rozpoznanie choroby.