Przejdź do treści

Ból mięśni – fakty i mity

Mięśnie brzucha mają swoje zasady
Mięśnie brzucha - każdy chce je mieć | fot. K.Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
miód, propolis
Propolis może mieć działanie przeciwnowotworowe
ruch uliczny, samochód, autobus, dym z kominów
„Smog ma wpływ nie tylko na kobietę w ciąży, ale także na jej dziecko” – mówi Emilia Piotrowska z Warszawskiego Alarmu Smogowego
pluszaki zaprojektowane przez dziecko dla ikea
8-latka z Polski finalistką w światowym konkursie IKEA
Gaydos i Nergal w sesji
Melanie Gaydos. Modelka, które zainspirowała Nergala
Kobieta w ciąży, która układa dziecięce ubranka
Matki częściej cierpią na depresję poporodową, jeśli mają syna? Ginekolog komentuje

W sprawie mięśni nie tak dawno zrobiło się straszne zamieszanie. Okazało się, że zakwasy nie mają nic wspólnego z kwasem mlekowym, a ból wcale nie jest oznaką przyrostu tkanki mięśniowej. Porządkujemy chaos i obalamy mity. Co musisz wiedzieć o bólu mięśni?

Na ból mięśni pomogą tylko ciepłe okłady

Mit. Bóle mięśni można zredukować okładami, ale nie tylko ciepłymi. W pierwszej fazie po urazie najlepiej przyłożyć zimny kompres, który zredukuje ból, zmniejszy obrzęk oraz wielkość ewentualnego krwiaka. Ciepłe okłady lub ciepła kąpiel również pomogą szybciej uporać się z bólem, ale należy je stosować w drugiej kolejności. Pobudzą metabolizm komórkowy, rozszerzą naczynia krwionośne, zwiększą przepływ krwi i tym samym przyspieszą regenerację włókien mięśniowych.

No pain, no gain, czyli mięśnie rosną, gdy bolą

Fałsz. Ból po treningu może mieć kilka przyczyn. Najgroźniejszą z nich jest kontuzja. Więc jeśli ból, należy przerwać ćwiczenia i dać sobie czas na regenerację, pomijając kilka lub nawet kilkanaście treningów. Podobny schemat postępowania obowiązuje, gdy ból pojawi się do kilku dni po obciążającym wysiłku. Powrót do aktywności należy dawkować stopniowo, żeby nie doprowadzić do odnowienia się kontuzji.

Druga, bardzo częsta przyczyna bólu mięśni po treningu spowodowana jest ich przebudową. W potocznym języku nazywamy to zakwasami, choć udowodniono, że kwas mlekowy nie odgrywa tu żadnej roli. Ból spowodowany jest mikrourazami włókien mięśniowych oraz towarzyszącymi im stanami zapalnymi. Do niedawna uważano, że gwarancją przyrostu tkanki mięśniowej jest właśnie ból – w najnowszych badaniach odchodzi się od tego poglądu. To raczej sygnał, żeby trochę zwolnić i odpocząć, bo łatwo może dojść do kontuzji.

Na ból mięśni po treningu pomogą leki

I fakt, i mit. Mit dlatego, że ból spowodowany intensywnym treningiem najlepiej po prostu przeczekać. Jednak gdy jest naprawdę uciążliwy i uniemożliwia codzienną aktywność, można wspomóc się niesteroidowymi lekami przeciwzapalnymi (NLPZ), takimi jak aspiryna, ibuprofen, diklofenak i inne. Zmniejszą one dyskomfort i stan zapalny poprzez oddziaływanie na receptory bólowe. Należy jednak zachować szczególną ostrożność, bo, chociaż są to leki dostępne bez recepty, ich nieodpowiednie stosowanie może być szkodliwe dla zdrowia. Bardziej bezpieczne są leki w maściach stosowane bezpośrednio na bolącą część ciała.

Dieta łagodzi ból mięśni

Fakt. Wydawałoby się, że ból mięśni i dieta nie mają ze sobą zbyt wiele wspólnego. Jednak substancje zawarte w pokarmie działają na procesy regeneracyjne przetrenowanych mięśni. Po pierwsze – potrawy zawierające dużo białka i aminokwasów odbudowują nadwyrężone mięśnie. Po drugie – wiele owoców, np. jagody i borówki amerykańskie, jest źródłem antyoksydantów, które zmniejszają stan zapalny w bolących mięśniach. Bardzo ważne są minerały: potas, wapń i magnez, ponieważ zapobiegają skurczom mięśni i ułatwiają ich rozluźnienie. Na koniec, gdy bolą mięśnie, należy pamiętać o piciu wody, która jest potrzebna praktycznie w każdym procesie zachodzącym w komórkach naszego organizmu.

Trening pomoże na ból mięśni

Raczej mit. Istnieje ogólne przekonanie, że zakwasy należy rozćwiczyć, aby zmniejszyć ból. Prawdą jest, że umiarkowany wysiłek zwiększa przepływ krwi przez pracujące mięśnie, tym samym dostarczając im tlenu, substancji odżywczych oraz przyspieszając usuwanie substancji przemiany materii. Z drugiej strony taki trening może doprowadzić do kontuzji. Dlatego na ból mięśni zalecany jest umiarkowany wysiłek przyspieszający metabolizm całego organizmu oraz rozciąganie, a nie regularne i intensywne ćwiczenia.

Masaż jest dobry na ból mięśni

Fakt. Ale i w tym przypadku istnieją wyjątki. Masaż pobudza ukrwienie w masowanym mięśniu i redukuje napięcie. Kojącą siłę masażu można wzmocnić, stosując olejki rozgrzewające. Należy jednak pamiętać, że zbyt mocny albo wykonywany nieumiejętnie masaż może pogłębić ból, spowodować przykurcze i kontuzję.

Mięśnie bolą tylko po treningu

Mit. Należy pamiętać, że istnieje wiele chorób, które mogą być przyczyną bólu mięśni podobnego do zakwasów. Należą do nich zwykła grypa, ale też dużo rzadsze choroby układu nerwowego oraz tkanki łącznej takie jak toczeń rumieniowaty układowy.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

dr Łukasz Stelmaszczyk
lekarz rezydent – położnictwo i ginekologia

Najnowsze w naszym serwisie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

młoda kobieta w ciążyz zamkniętymi oczami trzyma się za brzuch z lekkim uśmiechem. Zdjęcie od boku

Czego nie można jeść w trakcie ciąży?

Alergie: grzyby w natarciu!

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert

Markery nowotworowe – co warto wiedzieć?

9 ważnych pytań o cięcie cesarskie

Czy podczas karmienia piersią można…?

Mity na temat niepłodności

Czy przed okresem można…?

Co można po okresie – ekspert odpowiada na pytania

Czy podczas okresu można…?

Czy w ciąży robi się…?

Kto powinien unikać sauny?