Przejdź do treści

Ból mięśni – fakty i mity. Czy dieta może je zmniejszyć? Opowiada dr Lukasz Stelmaszczyk

Mięśnie brzucha mają swoje zasady
Mięśnie brzucha - każdy chce je mieć | fot. K.Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak ubierać dziecko, by go nie przegrzewać? Odpowiada pediatra
Zdjęcia, które poruszają – historie, które chwytają za serce. Ogłoszono nominacje do World Press Photo 2019
Kobieta w ciąży
Czy wywoływanie porodu jest bezpieczne dla dziecka? Rozmawiamy z położną
Zamiast drinków z palemką sączysz syrop przeciwgorączkowy? Dowiedz się, dlaczego chorujesz podczas urlopu
Domowa chemia. Jak zrobić proszek do prania czy płyn do podłóg, by uniknąć szkodliwej chemii sklepowej

Wróciłaś do ćwiczeń po dłuższej przerwie? Przesadziłaś z treningiem? Teraz twoje mięśnie płoną żywym ogniem? Co to oznacza? Jak sobie poradzić z zakwasami? Porządkujemy chaos i obalamy mity. Na najczęściej pojawiające się pytania odpowiada doktor Łukasz Stelmaszczyk.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

dr Łukasz Stelmaszczyk
lekarz rezydent – położnictwo i ginekologia

Na ból mięśni pomogą tylko ciepłe okłady

Mit. Bóle mięśni można zredukować okładami, ale nie tylko ciepłymi. W pierwszej fazie po urazie najlepiej przyłożyć zimny kompres, który zredukuje ból, zmniejszy obrzęk oraz wielkość ewentualnego krwiaka. Ciepłe okłady lub ciepła kąpiel również pomogą szybciej uporać się z bólem, ale należy je stosować w drugiej kolejności. Pobudzą metabolizm komórkowy, rozszerzą naczynia krwionośne, zwiększą przepływ krwi i tym samym przyspieszą regenerację włókien mięśniowych.

No pain, no gain, czyli mięśnie rosną, gdy bolą

Fałsz. Ból po treningu może mieć kilka przyczyn. Najgroźniejszą z nich jest kontuzja. Więc jeśli ból, należy przerwać ćwiczenia i dać sobie czas na regenerację, pomijając kilka lub nawet kilkanaście treningów. Podobny schemat postępowania obowiązuje, gdy ból pojawi się do kilku dni po obciążającym wysiłku. Powrót do aktywności należy dawkować stopniowo, żeby nie doprowadzić do odnowienia się kontuzji.

Druga, bardzo częsta przyczyna bólu mięśni po treningu spowodowana jest ich przebudową. W potocznym języku nazywamy to zakwasami, choć udowodniono, że kwas mlekowy nie odgrywa tu żadnej roli. Ból spowodowany jest mikrourazami włókien mięśniowych oraz towarzyszącymi im stanami zapalnymi. Do niedawna uważano, że gwarancją przyrostu tkanki mięśniowej jest właśnie ból – w najnowszych badaniach odchodzi się od tego poglądu. To raczej sygnał, żeby trochę zwolnić i odpocząć, bo łatwo może dojść do kontuzji.

Na ból mięśni po treningu pomogą leki

I fakt, i mit. Mit dlatego, że ból spowodowany intensywnym treningiem najlepiej po prostu przeczekać. Jednak gdy jest naprawdę uciążliwy i uniemożliwia codzienną aktywność, można wspomóc się niesteroidowymi lekami przeciwzapalnymi (NLPZ), takimi jak aspiryna, ibuprofen, diklofenak i inne. Zmniejszą one dyskomfort i stan zapalny poprzez oddziaływanie na receptory bólowe. Należy jednak zachować szczególną ostrożność, bo, chociaż są to leki dostępne bez recepty, ich nieodpowiednie stosowanie może być szkodliwe dla zdrowia. Bardziej bezpieczne są leki w maściach stosowane bezpośrednio na bolącą część ciała.

 

Dieta łagodzi ból mięśni

Fakt. Wydawałoby się, że ból mięśni i dieta nie mają ze sobą zbyt wiele wspólnego. Jednak substancje zawarte w pokarmie działają na procesy regeneracyjne przetrenowanych mięśni. Po pierwsze – potrawy zawierające dużo białka i aminokwasów odbudowują nadwyrężone mięśnie. Po drugie – wiele owoców, np. jagody i borówki amerykańskie, jest źródłem antyoksydantów, które zmniejszają stan zapalny w bolących mięśniach. Bardzo ważne są minerały: potas, wapń i magnez, ponieważ zapobiegają skurczom mięśni i ułatwiają ich rozluźnienie. Na koniec, gdy bolą mięśnie, należy pamiętać o piciu wody, która jest potrzebna praktycznie w każdym procesie zachodzącym w komórkach naszego organizmu.

Trening pomoże na ból mięśni

Raczej mit. Istnieje ogólne przekonanie, że zakwasy należy rozćwiczyć, aby zmniejszyć ból. Prawdą jest, że umiarkowany wysiłek zwiększa przepływ krwi przez pracujące mięśnie, tym samym dostarczając im tlenu, substancji odżywczych oraz przyspieszając usuwanie substancji przemiany materii. Z drugiej strony taki trening może doprowadzić do kontuzji. Dlatego na ból mięśni zalecany jest umiarkowany wysiłek przyspieszający metabolizm całego organizmu oraz rozciąganie, a nie regularne i intensywne ćwiczenia.

 

Masaż jest dobry na ból mięśni

Fakt. Ale i w tym przypadku istnieją wyjątki. Masaż pobudza ukrwienie w masowanym mięśniu i redukuje napięcie. Kojącą siłę masażu można wzmocnić, stosując olejki rozgrzewające. Należy jednak pamiętać, że zbyt mocny albo wykonywany nieumiejętnie masaż może pogłębić ból, spowodować przykurcze i kontuzję.

Mięśnie bolą tylko po treningu

Mit. Należy pamiętać, że istnieje wiele chorób, które mogą być przyczyną bólu mięśni podobnego do zakwasów. Należą do nich zwykła grypa, ale też dużo rzadsze choroby układu nerwowego oraz tkanki łącznej takie jak toczeń rumieniowaty układowy.

Zobacz także

Najnowsze w naszym serwisie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

mięśnie w 3D

Wzmożone napięcie u niemowlaka i dorosłych – czy się objawia i jak je skutecznie leczyć?

Rozebrana kobieta trzyma się za ięśnie grzbietu, które zaznaczone są na czerowono. Ma długie ciemne włosy.

Objawy zapalenia mięśni, leczenie, rokowania. O czym świadczy zapalenie mięśni?

entezopatia - przekrój nogi z widoczną kością

Entezopatia – czym jest i jak się objawia? Kto jest szczególnie narażony na wystąpienie choroby?

zgorzel gazowa - duża ilość bakterii

Zgorzel gazowa – objawy oraz leczenie. Jak może dojść do zakażenia?

kobieta

Mięśnie kegla – za co odpowiadają i dlaczego warto je ćwiczyć?

Za oknem śnieg, a Tobie marzy się sauna? Lekarz odpowiada: dla kogo sauna to zły pomysł?

7 produktów, za które pokochają cię mięśnie

młoda kobieta w ciążyz zamkniętymi oczami trzyma się za brzuch z lekkim uśmiechem. Zdjęcie od boku

Czego nie można jeść w trakcie ciąży?

Alergie: grzyby w natarciu!

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert

Markery nowotworowe – co warto wiedzieć?

Mocny brzuch od A do Z – propozycja ćwiczeń