Przejdź do treści

5 zaskakujących sposobów, by uniknąć cukrzycy

Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Makijaż jest główną przyczyną trądziku lub problemów skórnych u ponad 30 proc. moich pacjentek”. Kosmetolożka o wpływie makijażu na naszą skórę
„Pielęgnujemy twarz, kremujemy nogi, szorujemy pięty – a piersi?” – pytają dermatolożki i tłumaczą, jak powinnaś dbać o skórę piersi
Dieta dla zdrowych stawów
Zadbaj o stawy. Sprawdź, które produkty im sprzyjają, a które szkodzą
Chia fresca - lemoniada z nasionami chia
Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!
Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy

WHO podaje, że liczba diabetyków na świecie to ponad 422 miliony. Nieleczona cukrzyca prowadzi do uszkodzenia serca, naczyń, narządu wzroku, nerek i nerwów. Co zrobić, by nie dopuścić do jej rozwoju?

Cukrzycy typu 2 można zapobiegać. Typ 2 stanowi około 90-95 proc. przypadków cukrzycy.Jak powinna wyglądać profilaktyka? Podstawa to badanie poziomu cukru we krwi, rozsądne jedzenie (unikanie słodzonych produktów oraz tłuszczów trans), aktywność fizyczna oraz utrzymanie prawidłowej wagi.

Co oprócz tego? Naukowcy nieustannie odkrywają nowe, nieoczywiste powiązania! Dlatego, by nie zachorować, trzymaj się również tych zasad:

Pij kawę

Holendrzy w 2002 roku udowodnili, że regularne picie 3-4 filiżanek kawy zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy o 21 procent. Jednym z bardziej docenianych w kawie związków jest kwas chlorogenowy, który zmniejsza wchłanianie glukozy w jelitach. W małej czarnej znajdziemy również niacynę – witaminę, która bierze udział w biosyntezie insuliny oraz lignany – silne przeciwutleniacze.

dojrzała smutna kobieta

Rzuć palenie

Jeśli palisz, masz o 30-40 proc. więcej szans, że dopadnie cię cukrzyca, niż osoba niepaląca – dowiemy się z rządowego raportu The Health Consequences of Smoking. Mechanizmów jest kilka. Palenie obniża wrażliwość na insulinę. U niektórych sprzyja otyłości brzusznej – a to znany czynnik ryzyka cukrzycy. Może też mieć związek z wpływem papierosów na poziom hormonów stresu.

Palenie sprzyja też powstawaniu stanów zapalnych w organizmie, a także stresowi oksydacyjnemu (zaburzona równowaga tlenowa w komórkach) – oba elementy biorą udział w rozwoju insulinooporności i zaburzają metabolizm glukozy. Odkryto też receptory nikotyny na wysepkach trzustkowych oraz beta komórkach (odpowiedzialne za produkcję insuliny), co powodowało zmniejszone wydzielanie insuliny.

Z kolei innym razem zaobserwowano, że nikotyna prowadziła do uszkodzenia komórek beta trzustki podczas rozwoju płodu (badania na zwierzętach).

Spaceruj 3×15

O tym, że aktywność jest superważnym elementem zapobiegania cukrzycy, wiemy. Pytanie – jaka aktywność? Otóż doskonale sprawdzi się niedługi spacer 3 razy dziennie po posiłkach, po 15 minut każdy (badanie z George Washington University). Podwyższony poziom glukozy we krwi po jedzeniu przyczynia się bowiem do rozwoju choroby, dlatego tak ważna jest aktywność właśnie w tych momentach dnia. Warto dodać, że chodzenie „na raty” zadziała lepiej niż jedna 45-minutowa wędrówka.

Opanuj nerwy

Stres podnosi gwałtownie stężenie glukozy we krwi, w wyniku produkcji różnych związków obronnych, np. hormonu stresu, kortyzolu. To wystarczy, aby zmniejszać wrażliwość naszego organizmu na insulinę. Poza tym, napięcie emocjonalne skłania do podjadania, sprzyja stanom zapalnym, zaburza metabolizm… Stres nie odpuszcza zwłaszcza w pracy? Niedobrze… Jak podają Brytyjczycy, wysoki poziom stresu w środowisku zawodowym podnosi ryzyko cukrzycy typu 2 o 45 procent.

 

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

Jedz owsiankę i czekoladę

Ogólne zasady zdrowej diety zna większość z nas – unikać dosładzanych produktów, zamiast smażenia wybierać gotowanie (najlepiej na parze), jeść dużo owoców i warzyw, itd. Są jednak takie produkty, które wyróżniają się w zapobieganiu cukrzycy. To np. imbir (hamuje działanie fosforylazy – enzymu, który ma wpływ na wzrost poziomu cukru), zielone warzywa, ale także owsianka (zawiera sporo błonnika, powoli rozkłada się w organizmie, dzięki czemu nie powoduje gwałtownych skoków cukru) oraz… czekolada. Gorzka! Badania pokazują, że składniki czekolady zmniejszają insulinooporność.

Nie zapomnij o samokontroli. Każdy z nas raz do roku powinien sprawdzić swój cukier. Badanie jest proste i szybkie. Warto dopilnować siebie i bliskich.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Zainteresują cię również:

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

Twoja przyjaciółka właśnie przyznała się, że ma cukrzycę? Oto, co możesz zrobić

insulinoopornosc warzywa

Koleżanka mówi ci, że ma insulinooporność. Jak możesz jej pomóc?

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Kobieta w ciąży podczas badania krzywej cukrowej.

Krzywa cukrowa i jej znaczenie podczas ciąży

Kobieta zerka na trzy babeczki i zastanawia się, którą zjeść

Jesteś uzależniona od cukru? Sprawdź to!

dojrzała smutna kobieta

„Rozpoznanie cukrzycy u osoby powyżej 50. roku życia niekiedy jest pierwszą manifestacją raka trzustki”. Pamiętaj o badaniach profilaktycznych!

Nadmierna potliwość to sygnał od organizmu, że coś ci dolega. Poznaj 7 rzeczy, o których informuje twój pot

zmęczenie kobieta

Jesteś non stop ospała i nie masz na nic siły? Oto 6 chorób, których objawem jest zmęczenie

6 chorób, które nie dają objawów. Sprawdź, czy któraś nie dotyczy właśnie ciebie

Kobiecie wykonywane jest badanie na cukier przy użyciu urządzenia

Jakie są objawy hipoglikemii? Jak pomóc osobie z niedocukrzeniem?

Doskwiera ci ciągłe zmęczenie? To może być objaw poważnej dolegliwości. Zbadaj się

Kobieta nabiera do strzykawki insulinę

Czym jest insulinooporność? Jak zdiagnozować zaburzenie oraz jakie postępowanie i leczenie mają największą skuteczność?

kobieta mierząca poziom cukru we krwi

Hiperinsulinemia – czy warto ją diagnozować? Jakie leczenie podjąć?

test na kwasice mleczanową

Kwasica mleczanowa w cukrzycy – jakie daje objawy i jakie leczenie podjąć?

Kilka rzeczy, o które warto pomęczyć nasze matki. Badania dla kobiet po 50!

hiperglikemia - szklanka z kostkami cukru na stole

Hiperglikemia – objawy i postępowanie. Skutki hiperglikemii

produkty zawierające żelazo, nadmiar spożycia powodujący hemochromatozę

Hemochromatoza – w jaki sposób nadmiar żelaza wpływa na organizm? Objawy, dieta i leczenie.

badanie glukometrem przy kwasicy ketonowej

Przyczyny i objawy kwasicy ketonowej. Jak ją leczyć?

oko dziecka chorego na retinopatię

Retinopatia – przyczyny, rodzaje. Sposoby leczenia zmian w obrębie siatkówki oka

badanie cukru

Hipoglikemia – objawy, pierwsza pomoc i postępowanie w spadku poziomu cukru we krwi

omdlenie

Hipoglikemia reaktywna – objawy, diagnostyka i leczenie

kobieta używająca mikroskopu

Leki na cukrzycę i nadciśnienie sposobem na raka?

Piosenkarz, Nick Jonas pozuje na ciemnym tle. Zdjęcie do ramion.

Nick Jonas o swojej cukrzycy. Co warto wiedzieć o tej chorobie?