Przejdź do treści

Bolą mięśnie? To nie „zakwasy”! Poznaj prawdziwą przyczynę bólu mięśni po treningu

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!
Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"! Charles Fair/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niskie ciśnienie rozkurczowe - przyczyny, objawy, możliwe sposoby zapobiegania
Niskie ciśnienie rozkurczowe – przyczyny, objawy, możliwe sposoby zapobiegania
Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?
Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?
Kobalt - występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12
Kobalt – występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12
Kobieta na plaży w swetrze i kapeluszu
„Kryzys psychiczny może spotkać mnie, ciebie, twoją matkę, brata, przyjaciółkę… każdego” – pisze lekarka z okazji Marszu Żółtej Wstążki
Czego nie powinien zawierać szampon? Sprawdź, zanim pójdziesz do sklepu
Czego nie powinien zawierać szampon? Sprawdź, zanim pójdziesz do sklepu

Po treningu bolą cię mięśnie? To nie są tzw. zakwasy. Nie oznacza to wcale, że w twoim ciele zalega po intensywnym treningu kwas mlekowy, który zakwasił ci mięśnie. Oznacza to, że przesadziłeś, a twoje mięśnie dają ci o tym boleśnie znać.

Jeśli nie „zakwasy” to co?

Przez długi czas funkcjonowało przekonanie, że bóle mięśniowe pojawiające się dobę lub później po intensywnym wysiłku fizycznym są spowodowane kwasem mlekowym, który gromadzi się w mięśniach. Po pierwsze mowa o mleczanie, po drugie, substancja ta nie powoduje bólu, bo zostaje wypłukana z organizmu w godzinę po zakończonym treningu. Wysokie stężenie mleczanu wskazuje na wysoką intensywność pracy, ale podczas jej trwania – nie później.

Ból, który wciąż potocznie zwiemy „zakwasami” jest spowodowany mikrourazami mięśni oraz towarzyszącym im stanom zapalnym i oznacza jedno – przesadziłeś! Taki ból to zwykle efekt nieprawidłowo dobranego dla twojego organizmu treningu. Najczęściej pojawia się u osób, które wracają do ćwiczeń po przerwie, ale u takich osób ból jest normalny. Nieprzyzwyczajone do wysiłku mięśnie z pewnością początkowo będą się musiały oswoić z nową sytuacją. Nic im nie będzie, ale nie wpadaj od razu w zbyt szybkie tempo i dużą intensywność. Daj organizmowi trochę czasu na przyzwyczajenie się do wzmożonego wysiłku.

Ćwiczenia na kręgosłup. Wzmocnią odcinek lędźwiowy i uśmierzą ból

„Zakwasy” – pamiętaj, by odpocząć

Ból mięśniowy nie jest groźny, bo organizm szybko się regeneruje i zazwyczaj po dwóch, trzech dniach dochodzi do siebie. Ale nie ma się także z czego cieszyć. Jeśli już długo trenujesz, a bóle tego typu wciąż się pojawiają, oznacza to, że nie mierzysz zamiarów na siły. Jeśli nie będziesz przestrzegać zasad wypoczynku i dojdzie do nawarstwiania stanów zapalnych, to między twoimi mięśniami może powstać tkanka łączna, która spowoduje, że mięsień nie będzie już taki elastyczny. Skutek? Brak siły i większe ryzyko kontuzji.

„Zakwasy” – jak ich uniknąć?

Nie przesadzaj i nie podchodź do treningu zbyt ambicjonalnie. Aby uniknąć bólu – pamiętaj także o porządnej rozgrzewce przed treningiem, a po nim o rozciąganiu. Uzupełnij płyny po ćwiczeniach. Jedz owoce i warzywa bogate w cenny potas.

Pamiętaj także o uzupełnianiu aminokwasów rozgałęzionych BCAA. Są dostępne w postaci suplementów, znajdziesz je także w:

  • białym mięsie,
  • cielęcinie,
  • wołowinie,
  • mleku,
  • kukurydzy,
  • szpinaku,
  • białkach jaja kurzego,
  • rybach (np. w tuńczyku),
  • soi.
Dwie kobiety stoją tyłem, ręce mają za plecami

„Zakwasy” – co robić, gdy już się pojawiły?

Ból złagodzi masaż z użyciem olejków ziołowych. Możesz wykorzystać mieszanki. Użyj po kilka kropli olejku z majeranku, bazylii, imbiru, eukaliptusa czy mięty pieprzowej, a następnie nacieraj w obszarze bolącego mięśnia. Osobiście polecam też masaże wodne i wizytę w saunie. Z domowych sposobów możesz wypróbować masaż wodny – naprzemiennie ciepłą i zimną wodą. Czasem pomaga także lekki trening wytrzymałościowy lub pływanie w ciepłej wodzie. Musisz wypróbować także tzw. roller.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Fizjoterapeuta tłumaczy, jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu. Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz

Jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu? „Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz” – mówi fizjoterapeuta Mateusz Mróz

Piloxing, czyli gra przeciwieństw

Piloxing, czyli gra przeciwieństw

Trening z gumą fitness – warto!

Trening z gumą fitness – warto! Wypróbuj te zestawy ćwiczeń

trening

Trening funkcjonalny – na czym polega i jakie efekty przynosi?

ćwiczenia rozciągające

Ćwiczenia rozciągające – stretching dla początkujących i dzieci

Martwy ciąg – ćwiczenie mistrz!

Martwy ciąg – ćwiczenie mistrz! I wcale nie jest tylko dla facetów

Aminokwasy egzogenne i endogenne - Czym są i jaką rolę pełnią?

Aminokwasy egzogenne i endogenne – czym są i jaką rolę pełnią?

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Mężczyzna wykonuje ćwiczenia na rwę kulszową

Ćwiczenia na rwę kulszową. Rehabilitacja i ćwiczenia na nerw kulszowy w domu

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Jak zrobić szpagat?

Jak dobrze się przygotować, by zrobić szpagat? Podpowiada Kasia Bigos

Kobieta skacze

Dlaczego ćwiczenia na trampolinie zrujnują ci zdrowie? Tłumaczy fizjoterapeutka

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Punkty spustowe – przekleństwo sportowca

Punkty spustowe – przekleństwo sportowca. Jak sobie z nimi poradzić?

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu?

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

„Staram się pokazać, że bycie fit może być proste i ludzkie – można jeść czekoladę i jednocześnie być w formie” – mówi trenerka Marta Hennig

Wykrok niejedno ma imię

Wykrok niejedno ma imię. Poznaj jego najlepsze wersje

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

owsianka

Co jeść przed i po treningu?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?