Przejdź do treści

Ciśnienie możesz obniżyć bez leków. Zobacz, jak to zrobić

Ciśnienie możesz obniżyć bez leków. Zobacz, jak to zrobić Mike Palmowski/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta i mężczyzna przytulają się
Usłyszałaś od ginekologa, żeby przed seksem napić się lampki wina, żeby nie bolało? Pani Fizjotrener: to nie jest ból, na który możesz się godzić
San Marino
San Marino oferuje turystom szczepionkę wliczoną w koszty pobytu. Jest jeden haczyk
Szczepionki
Kolejny kraj wycofuje dwie szczepionki na COVID-19. Powodem są przypadki zakrzepów u zaszczepionych
Polekowe uszkodzenie wątroby – przyczyny i leczenie
Choroby mikrokrążenia – skutki i profilaktyka zaburzeń

Problemy z ciśnieniem dotyczą wielu ludzi. Nie zawsze musimy sięgać po lekarstwa, aby wygrać walkę z nadciśnieniem. Czasem wystarczą zdrowszy tryb życia i dobrze dobrane produkty spożywcze.

Podstępna choroba, czyli nadciśnienie

Nadciśnienie tętnicze to choroba, która może być groźna dla zdrowia, a nawet życia. Prawidłowe ciśnienie krwi to takie, gdy jest w granicach 130/80 mmHg. Nadciśnienie może prowadzić do niebezpiecznych uszkodzeń wszystkich narządów, przyczyniać się do zawału serca czy udaru mózgu. Jest to choroba, którą należy leczyć i nie warto z tym zwlekać. Podwyższone ciśnienie może być spowodowane stresem lub niekorzystną pogodą. Także, jeśli te czynniki wyeliminujesz, a ciśnienie jest wyższe od prawidłowego, to znaczy, że możesz cierpieć na nadciśnienie. Bezwzględnie powinnaś skonsultować się z lekarzem, ale warto wiedzieć, że istnieje kilka również kilka sposobów na obniżenie ciśnienia krwi polegających na wprowadzeniu zmian do codziennego życia.

Zadbaj o ruch

Nikt nie każe ci zostać maratończykiem czy zawodowym pływakiem. Wystarczy kilkuminutowy, spokojny spacer każdego dnia. Powolny oddech pozwoli zoptymalizować bicie serca, a tym samym wyrówna ciśnienie. Podczas spaceru lub w domu możesz wykonać zestaw prostych ćwiczeń, które pomogą efektywniej wykorzystać sercu tlen, przez co nie będzie tak ciężko pracować, aby pompować krew. Mogą to być skłony, marsz w miejscu, skręty tułowia w bok. Jeśli masz siłę, to możesz też poskakać na skakance.

Techniki medytacyjne – joga, tai chi, qigong

Nie musisz od razu zapisywać się na regularne zajęcia z medytacji. W internecie jest wiele filmów z instrukcją, jak ją prawidłowo wykonać. Medytacja pochodzi z Indii. Ma na celu rozluźnienie ciała, połączenia się z naturą. Technik medytacji jest kilka, warto spróbować każdej z nich, aby wybrać tę, która nam najbardziej odpowiada. W sytuacji stresowej, a mamy je niewątpliwie za często, do krwi dostają się hormony stresu (adrenalina, kortyzol), które podwyższają ciśnienie. Medytacja pozwala na wewnętrzne wyciszenie, a tym samym przyczynia się do poprawy ciśnienia. Na początek wystarczy dziennie poświęcić 5 minut rano i 5 minut wieczorem, aby uzyskać spokój duszy, a tym samym zoptymalizować ciśnienie.

Zdrowe odżywianie

Zdrowie na talerzu to zdrowe ciało, dlatego tak ważne jest dobrze zbilansowane jedzenie. Gdy borykasz się z nadciśnieniem, ważne jest spożywanie produktów bogatych w potas. Pomaga on pozbyć się z organizmu sodu, którego duża ilość wpływa na podwyższenie ciśnienia. Warzywami bogatymi w potas są m.in.: ziemniaki, pomidory, fasola, groszek, buraki, szpinak, soja. Do owoców, w których znajduje się dużo tego pierwiastka, należą: arbuz, kiwi, brzoskwinia, agrest, ananas, suszone śliwki, rodzynki. Dzienne zapotrzebowanie na potas to 2000 -4000 mg dziennie. Co jeszcze robić?

  • Ogranicz spożycie soli. W soli kuchennej znajduje się sód, który powoduje zwiększenie ciśnienia krwi. Sól znajduje się prawie wszędzie – w chlebie, dodajemy ją do gotowania, smażenia. Spożycie dzienne sodu powinno się utrzymywać w okolicy 1500 mg. Dbając o prawidłowe ciśnienie, ogranicz więc słone przekąski, typu chipsy czy popcorn. Oczywiście od czasu do czasu możesz sobie na nie pozwolić, ale pamiętaj, żeby nie gościły w twoim menu na co dzień.
  • Jedz gorzką czekoladę. Badania wykazały bardzo dobry wpływ gorzkiej czekolady na utrzymanie prawidłowych wartości ciśnienia krwi. Rozluźnia ona naczynia krwionośne, przez co zwiększa przepływ krwi. Regularne spożywanie ciemnej czekolady, może pomóc obniżyć skurczowe ciśnienie o 5 punktów, a rozkurczowe o 3. Są to rewelacyjne wyniki.
  • Pij mleko. Białko znajdujące się w mleku poprawia skurczowe ciśnienie krwi. Nieważne, czy wybierzesz mleko krowie, czy sojowe, efekty będą tak samo pozytywne. Warto więc pić szklankę mleka dziennie.
  • Zamień małą czarną na kawę bezkofeinową. Wyniki 34 badań wykazały, że kofeina zawarta w 2 filiżankach kawy podnosi ciśnienie skurczowe o 8 mmHg, a rozkurczowe o 6 mmHg. Kofeina może podnieść ciśnienie poprzez zwężenie naczyń krwionośnych. Jeśli nie jesteś miłośniczką kawy, a pijesz ją, bo tak wypada, może uda ci się całkiem ją odstawić, a może przerzucisz się na tę bez kofeiny w składzie?
  • Pij herbatę z hibiskusem. Od kawy na ciśnienie po stokroć lepsza hibiskusowa herbata. Badania wykazały, że osoby z wysokim nadciśnieniem pijąc przez 6 tygodni taką herbatę, polepszyły wyniki o 7 punktów.

Odpoczynek i relaks

Terminy gonią, a szef przyszedł z kolejną dawką papierów na wczoraj? Badania wykazują, że pracoholizm i stres z tym związany nie koniecznie służą naszemu ciśnieniu. Jeśli więc masz możliwość, odpuść. Świat się nie zawali, a ty będziesz zdrowsza. Chora szefowi też się nie przydasz, więc warto wrzucić na luz (oczywiście w ramach rozsądku). Po powrocie do domu po ciężkim dniu warto odprężyć się przy muzyce. Ukoi ona zszargane nerwy i ustabilizuje serce i ciśnienie.

Pamiętaj! Koniecznie udaj się do lekarza. Nadciśnienie to poważna choroba i nie wolno jej lekceważyć.

 

Źródło: prevention

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Gastropareza – objawy i leczenie. Gastropareza cukrzycowa

20 produktów, które zmniejszają ryzyko zawału serca

„Karmię piersią, jem zdrowo”. Książka, którą powinna przeczytać każda świeżo upieczona mama!

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

Kąpiel kwasowęglowa – rodzaje, wskazania, działanie, cena

Młodzi z nadciśnieniem

Czy dieta ma wpływ na naszą seksualność? Wyjaśnia dietetyczka Paulina Ihnatowicz

Kobieta

Epigenetyka – zdrowie to nie tylko geny

Prekoncepcja - czym jest i dlaczego jest tak ważna dla przyszłych rodziców? Wyjaśnia ginekolożka lek. Anna Horbaczewska

Prekoncepcja – czym jest i dlaczego jest tak ważna dla przyszłych rodziców? Wyjaśnia ginekolożka lek. Anna Horbaczewska

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Dieta przed ciążą. Kiedy zacząć? Wyjaśnia dietetyczka

Szklanka z wodą i tabletki

W jaki sposób bezpiecznie podzielić tabletki? Czy można je kruszyć? Wyjaśnia pielęgniarka Natalia Lekowska

Kobieta robi ciasto w kuchni

Masz czarne akcesoria kuchenne? Lepiej z nich nie korzystaj! Ostrzega Mama Chemik

Jaglany detoks – oczyść swój organizm szybko i bezpiecznie

dna moczanowa

Jak pozbyć się kwasu moczowego? Co podwyższa jego stężenie?

Lipidy – podział, funkcje, zaburzenia przemian lipidów

RBBB (blok prawej odnogi pęczka Hisa) – objawy i leczenie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Dyslipidemia – rodzaje, przyczyny, objawy, dieta i leczenie

prof. Krzysztof J. Filipiak

Prof. Krzysztof J. Filipiak: „Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że szczepionki znajdą się w Polsce najwcześniej jesienią 2021 r. Nadal więc czeka nas trudny rok walki z pandemią”

Hanna Stolińska

Hanna Stolińska: badania potwierdzają znaczenie przeciwzapalnej diety w leczeniu endometriozy

Dieta cukrzycowa – najważniejsze zasady układania jadłospisu

płaski brzuch

„Jaka dieta na taki brzuch?” Dietetyczka Anna Reguła obnaża manipulacje kolegów z branży na Instagramie

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Najpopularniejsze

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?