Przejdź do treści

Ciśnienie możesz obniżyć bez leków. Zobacz, jak to zrobić

Ciśnienie możesz obniżyć bez leków. Zobacz, jak to zrobić Mike Palmowski/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Z twoimi ocenami to skończysz na ulicy!”, „Jesteś do niczego!”, „Zamknij się, ryby i dzieci głosu nie mają”. Tak brzmi przemoc psychiczna wobec dzieci
W sieci lawina postów opatrzonych hasztagami #powiedzkomuś i #wyroknakobiety. TK zdecydował w sprawie aborcji ze względu na wady płodu
Pacjent w trakcie testu na koronawirusa
Jak przygotować się do testu na koronawirusa? Czego nie robić? Ministerstwo Zdrowia podało zalecenia
Mama z córkąsprzątają kuchnię
Mama Chemik: sprzątanie szkodzi tak samo jak palenie papierosów
Lekarze odkryli nowy organ w naszych ciałach. Mamy go w głowie

Problemy z ciśnieniem dotyczą wielu ludzi. Nie zawsze musimy sięgać po lekarstwa, aby wygrać walkę z nadciśnieniem. Czasem wystarczą zdrowszy tryb życia i dobrze dobrane produkty spożywcze.

Podstępna choroba, czyli nadciśnienie

Nadciśnienie tętnicze to choroba, która może być groźna dla zdrowia, a nawet życia. Prawidłowe ciśnienie krwi to takie, gdy jest w granicach 130/80 mmHg. Nadciśnienie może prowadzić do niebezpiecznych uszkodzeń wszystkich narządów, przyczyniać się do zawału serca czy udaru mózgu. Jest to choroba, którą należy leczyć i nie warto z tym zwlekać. Podwyższone ciśnienie może być spowodowane stresem lub niekorzystną pogodą. Także, jeśli te czynniki wyeliminujesz, a ciśnienie jest wyższe od prawidłowego, to znaczy, że możesz cierpieć na nadciśnienie. Bezwzględnie powinnaś skonsultować się z lekarzem, ale warto wiedzieć, że istnieje kilka również kilka sposobów na obniżenie ciśnienia krwi polegających na wprowadzeniu zmian do codziennego życia.

Zadbaj o ruch

Nikt nie każe ci zostać maratończykiem czy zawodowym pływakiem. Wystarczy kilkuminutowy, spokojny spacer każdego dnia. Powolny oddech pozwoli zoptymalizować bicie serca, a tym samym wyrówna ciśnienie. Podczas spaceru lub w domu możesz wykonać zestaw prostych ćwiczeń, które pomogą efektywniej wykorzystać sercu tlen, przez co nie będzie tak ciężko pracować, aby pompować krew. Mogą to być skłony, marsz w miejscu, skręty tułowia w bok. Jeśli masz siłę, to możesz też poskakać na skakance.

Techniki medytacyjne – joga, tai chi, qigong

Nie musisz od razu zapisywać się na regularne zajęcia z medytacji. W internecie jest wiele filmów z instrukcją, jak ją prawidłowo wykonać. Medytacja pochodzi z Indii. Ma na celu rozluźnienie ciała, połączenia się z naturą. Technik medytacji jest kilka, warto spróbować każdej z nich, aby wybrać tę, która nam najbardziej odpowiada. W sytuacji stresowej, a mamy je niewątpliwie za często, do krwi dostają się hormony stresu (adrenalina, kortyzol), które podwyższają ciśnienie. Medytacja pozwala na wewnętrzne wyciszenie, a tym samym przyczynia się do poprawy ciśnienia. Na początek wystarczy dziennie poświęcić 5 minut rano i 5 minut wieczorem, aby uzyskać spokój duszy, a tym samym zoptymalizować ciśnienie.

Zdrowe odżywianie

Zdrowie na talerzu to zdrowe ciało, dlatego tak ważne jest dobrze zbilansowane jedzenie. Gdy borykasz się z nadciśnieniem, ważne jest spożywanie produktów bogatych w potas. Pomaga on pozbyć się z organizmu sodu, którego duża ilość wpływa na podwyższenie ciśnienia. Warzywami bogatymi w potas są m.in.: ziemniaki, pomidory, fasola, groszek, buraki, szpinak, soja. Do owoców, w których znajduje się dużo tego pierwiastka, należą: arbuz, kiwi, brzoskwinia, agrest, ananas, suszone śliwki, rodzynki. Dzienne zapotrzebowanie na potas to 2000 -4000 mg dziennie. Co jeszcze robić?

  • Ogranicz spożycie soli. W soli kuchennej znajduje się sód, który powoduje zwiększenie ciśnienia krwi. Sól znajduje się prawie wszędzie – w chlebie, dodajemy ją do gotowania, smażenia. Spożycie dzienne sodu powinno się utrzymywać w okolicy 1500 mg. Dbając o prawidłowe ciśnienie, ogranicz więc słone przekąski, typu chipsy czy popcorn. Oczywiście od czasu do czasu możesz sobie na nie pozwolić, ale pamiętaj, żeby nie gościły w twoim menu na co dzień.
  • Jedz gorzką czekoladę. Badania wykazały bardzo dobry wpływ gorzkiej czekolady na utrzymanie prawidłowych wartości ciśnienia krwi. Rozluźnia ona naczynia krwionośne, przez co zwiększa przepływ krwi. Regularne spożywanie ciemnej czekolady, może pomóc obniżyć skurczowe ciśnienie o 5 punktów, a rozkurczowe o 3. Są to rewelacyjne wyniki.
  • Pij mleko. Białko znajdujące się w mleku poprawia skurczowe ciśnienie krwi. Nieważne, czy wybierzesz mleko krowie, czy sojowe, efekty będą tak samo pozytywne. Warto więc pić szklankę mleka dziennie.
  • Zamień małą czarną na kawę bezkofeinową. Wyniki 34 badań wykazały, że kofeina zawarta w 2 filiżankach kawy podnosi ciśnienie skurczowe o 8 mmHg, a rozkurczowe o 6 mmHg. Kofeina może podnieść ciśnienie poprzez zwężenie naczyń krwionośnych. Jeśli nie jesteś miłośniczką kawy, a pijesz ją, bo tak wypada, może uda ci się całkiem ją odstawić, a może przerzucisz się na tę bez kofeiny w składzie?
  • Pij herbatę z hibiskusem. Od kawy na ciśnienie po stokroć lepsza hibiskusowa herbata. Badania wykazały, że osoby z wysokim nadciśnieniem pijąc przez 6 tygodni taką herbatę, polepszyły wyniki o 7 punktów.

Odpoczynek i relaks

Terminy gonią, a szef przyszedł z kolejną dawką papierów na wczoraj? Badania wykazują, że pracoholizm i stres z tym związany nie koniecznie służą naszemu ciśnieniu. Jeśli więc masz możliwość, odpuść. Świat się nie zawali, a ty będziesz zdrowsza. Chora szefowi też się nie przydasz, więc warto wrzucić na luz (oczywiście w ramach rozsądku). Po powrocie do domu po ciężkim dniu warto odprężyć się przy muzyce. Ukoi ona zszargane nerwy i ustabilizuje serce i ciśnienie.

Pamiętaj! Koniecznie udaj się do lekarza. Nadciśnienie to poważna choroba i nie wolno jej lekceważyć.

 

Źródło: prevention

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta Cambridge

Dieta Cambridge – program odchudzania oparty na gotowych produktach

Japońska dieta wodna coraz bardziej popularna. Jej fenomen wyjaśnia dietetyczka

płaski brzuch

„Jaka dieta na taki brzuch?” Dietetyczka Anna Reguła obnaża manipulacje kolegów z branży na Instagramie

Zakupy

„Dziecko ważące 15 kg przekracza dopuszczalną dzienną dawkę E476 (czyli polirycynooleinianu poliglicerolu) już po zjedzeniu 2 kostek czekolady” – mówi Katarzyna Rada, właścicielka serwisu Czytaj Skład

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Odkażasz ciągle dłonie? Sprawdź, czy na pewno robisz to dobrze

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?