Przejdź do treści

Witaminy i składniki mineralne, które warto łykać w okresie jesienno-zimowym

Suplementy diety / istockphoto
Suplementy diety / istockphoto
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Z rakiem da się normalnie żyć. Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Z rakiem da się normalnie żyć. Rozmowa z psychoonkolog Mileną Dzienisiewicz
Ćwiczenia ogólnorozwojowe – co powinnyśmy o nich wiedzieć?
Gotowanie i jedzenie łożyska po porodzie
Gotowanie i jedzenie łożyska po porodzie? Położna Kasia o kontrowersyjnym trendzie
kobieta w ciąży
Wykonanie testu na koronawirusa to wymóg niezbędny do odbycia porodu rodzinnego? Jest stanowisko NFZ
Kelly Preston nie żyje. Żona Johna Travolty zmarła na raka piersi
Kelly Preston nie żyje. Żona Johna Travolty zmarła na raka piersi

Magnez, żelazo, witamina C i witamina B6 to składniki, które powinny znaleźć się w składzie suplementów łykanych przez nas w okresie jesienno-zimowych infekcji. Organizm powinnyśmy wzmacniać przez cały rok! Co dobrego skrywają w sobie te cztery składniki? Internistka z Centrum Medycznego Damiana wyjaśnia. 

Suplementy diety

Suplementy diety są bardzo ważną częścią diety. W spożywanym przez nas jedzeniu nie ma bowiem wystarczającej ilości składników mineralnych i witamin, których tak potrzebuje nasz organizm. Co jeszcze wchodzi w skład suplementów? Kwasy tłuszczowe, błonnik pokarmowy, aminokwasy, probiotyki i prebiotyki oraz substancje pochodzenia roślinnego.

Co powinno znaleźć się w suplementach?

Kobieta / unsplash

Magnez – dlaczego warto go łykać?

Magnez to pierwiastek życia. Odpowiada za lepszą pamięć i koncentrację, wzmacnia odporność na stres i wpływa na spokojny sen.

– Styl życia, jaki często prowadzimy, może predysponować do występowania niedoborów magnezu. Tak samo jest z pokarmami, które spożywamy – np. herbata czy kawa mogą wypłukiwać magnez z organizmu. Podobnie z obróbką termiczną pożywienia czy jego przetworzeniem, które sprawiają, że nawet te pokarmy, które zawierają magnez, mają go mniej. Dlatego możemy założyć, że większość z nas ma niedobory magnezu i powinniśmy go suplementować – wyjaśnia lek. Joanna Pietroń, internistka.

Żelazo – dlaczego warto go łykać?

Kolejnym ważnym składnikiem mineralnym, bez którego nasz organizm nie będzie sprawnie funkcjonował, jest żelazo. To właśnie jego niedobór powoduje anemię.

– W przypadku żelaza sprawa wygląda nieco inaczej – tutaj nie możemy założyć, że każdy powinien dodatkowo uzupełniać jego poziom. Oczywiście wiele osób ma niedobory żelaza – utajony lub jawny i wtedy trzeba dodatkowo dostarczyć żelazo do organizmu. Są jednak także takie osoby, które mają hemochromatozę, czyli nadmiar żelaza. Musimy więc najpierw wykonać badania krwi i skonsultować się z lekarzem, który oceni czy suplementacja żelaza w naszym przypadku jest konieczna.

Nie da się wytworzyć czerwonych krwinek czy hemoglobiny bez żelaza. Z jednej strony jest ono najpowszechniejszym niedoborem, ale nie zawsze – np. przy dużym stale zapalnym najpierw leczymy chorobę podstawową, a dopiero potem włączamy suplementację.

I tak jak magnez z witaminą B6 może (w profilaktycznej dawce) brać praktycznie każdy, tak w przypadku żelaza nie możemy wprowadzić takiego uogólnienia – dodaje ekspertka.

Unsplash

Witamina B6 – dlaczego warto ją łykać?

Chociaż samej witaminy B6 zazwyczaj się nie suplementuje, ona sama bardzo dobrze pomaga przy wchłanianiu żelaza.

– Prawda jest taka, że rzadko oznaczamy poziom witaminy B6. Nie jest to powszechne badanie, dlatego często o jej niedoborach nie wiemy. Niemniej, odpowiedni poziom witaminy B6 jest potrzebny do produkcji hemoglobiny, ma wpływ na ciśnienie krwi, odporność organizmu oraz działa na glikogenezę – dodaje lekarka Pietroń.

Witamina C – dlaczego warto ją łykać?

A jak jest z witaminą C?

– W przypadku witaminy C powinniśmy jeść na tyle zdrowo, aby poziom witaminy C był w naszym organizmie odpowiedni. Najczęściej znajdziemy ją w warzywach i owocach, dlatego np. jeśli małe dzieci nie spożywają tych produktów, to można suplementować witaminę C, jednak warto dostarczać jej w postaci naturalnej, czyli z pożywienia, a nie w postaci suplementu.

Pamiętajmy także, że w organizmie wszystkie procesy powinny być w równowadze (zarówno oksydacji, jak i antyoksydacji). Witamina C jest silnym antyoksydantem, dlatego podawanie jej w nadmiarze nie jest wskazane – wyjaśnia internistka.

All in 1, czyli WIMIN

Nie chcesz łykać kilku tabletek oddzielnie? Na rynku znajdziesz suplementy diety, które łączą najpotrzebniejsze witaminy i minerały w jednej kapsułce. WIMIN to miks składników, których może potrzebować twój organizm. Witamina C, D, cynk czy magnez, czyli to, o czym wspominaliśmy powyżej – to właśnie znajdziesz w kompleksowej suplementacji WIMIN.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Śniadanie na stole

Masz zachcianki na konkretne produkty? Zobacz, czego może domagać się twój organizm

Chciałabyś, ale nie potrafisz być na diecie wegetariańskiej? Oto możliwe przyczyny

Truskawki to zdrowie w czystej postaci! Ekspertki z Czytamy Etykiety wyjaśniają, dlaczego warto je jeść

Truskawki to zdrowie w czystej postaci! Ekspertki z Czytamy Etykiety wyjaśniają, dlaczego warto je jeść

Zielone warzywa liściaste a kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) – źródła, niedobór, nadmiar i suplementacja

witamina k, Produkty zawierające witaminę K

Witamina K – występowanie i rola w organizmie. Czym grozi niedobór?

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko)

Amigdalina (witamina B17) - lek na raka czy trucizna?

Amigdalina (witamina B17) – lek na raka czy trucizna?

Afrodyzjaki – naturalne produkty, które podniosą twoje libido

Kobalt - występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

Kobalt – występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Witamina E / istock

Witamina E. Co warto wiedzieć o tym ważnym przeciwutleniaczu?

Witamina D - jak przyjmować i czego unikać?

Jak zażywać witaminę D3? Z czym wiąże się niedobór i nadmiar witaminy D3?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Dziewczyny z WIMIN świętują Dzień Mamy serią rozmów o macierzyństwie

Witamina E / istock

Witamina E – naturalny sposób na zachowanie młodości. Gdzie występuje witamina E?

Witamina A / istock

Witamina A – właściwości, występowanie i suplementacja. Za co odpowiada w organizmie?

Buteleczka z witaminą C leżąca na plasterkach cytryny

Witamina C – właściwości, występowanie i suplementacja. Jak należy ją dawkować?

Biotyna (witamina h, witamina b7) - właściwości i występowanie / istock

Witamina H (biotyna, witamina b7) – właściwości i występowanie

Bergamotka jest skarbnicą witaminy A i C

Bergamotka to skarbnica witamin A i C. Poznaj jej właściwości i działanie

Witamina PP - jaka jest jej rola w organizmie?

Witamina PP – jaka jest jej rola w organizmie?

Witamina B3

Witamina B3 (niacyna) – jakie są jej właściwości? Co powoduje jej nadmiar i niedobór?

Witamina B1

Witamina B1 (tiamina) – skutki niedoboru, dzienne dawkowanie, występowanie

Tokoferol (alfa, gamma) i ich zastosowanie

Tokoferol (alfa, gamma) i ich zastosowanie

Wysypane witaminy B

Witamina B – w czym się znajduje? Jakie owoce i warzywa mają jej najwięcej?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę