Przejdź do treści

Witaminy i składniki mineralne, które warto łykać w okresie jesienno-zimowym

Suplementy diety / istockphoto
Suplementy diety / istockphoto
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Mary Komasa pokazała blizny na ciążowym brzuchu
Mary Komasa pokazała blizny na ciążowym brzuchu. „Będą mi przypominały o mojej walce z endometriozą”
Dorota Szelągowska
Dorota Szelągowska w wyjątkowy sposób uczciła swoje 41. urodziny. Wybrała się na mammografię!
Jest nowa metoda diagnozowania raka piersi. Może być nawet o 37 proc. bardziej skuteczna od tradycyjnych sposobów
Jest nowa metoda wykrywania raka piersi. Może podnieść skuteczność diagnozy nawet o 37 proc.
Nowy lek doustny w zapobieganiu COVID-19
Nowy doustny lek przeciwwirusowy na COVID-19. Pfizer rozpoczął drugą fazę testów
Ręka chorej
„1/3 pacjentów, którzy przeżyją, wyjdzie do domu z uszkodzonymi nerkami”. Ekspert ostrzega przed nową epidemią, spowodowaną COVID-19

Magnez, żelazo, witamina C i witamina B6 to składniki, które powinny znaleźć się w składzie suplementów łykanych przez nas w okresie jesienno-zimowych infekcji. Organizm powinnyśmy wzmacniać przez cały rok! Co dobrego skrywają w sobie te cztery składniki? Internistka z Centrum Medycznego Damiana wyjaśnia. 

Suplementy diety

Suplementy diety są bardzo ważną częścią diety. W spożywanym przez nas jedzeniu nie ma bowiem wystarczającej ilości składników mineralnych i witamin, których tak potrzebuje nasz organizm. Co jeszcze wchodzi w skład suplementów? Kwasy tłuszczowe, błonnik pokarmowy, aminokwasy, probiotyki i prebiotyki oraz substancje pochodzenia roślinnego.

Co powinno znaleźć się w suplementach?

Kobieta / unsplash

Magnez – dlaczego warto go łykać?

Magnez to pierwiastek życia. Odpowiada za lepszą pamięć i koncentrację, wzmacnia odporność na stres i wpływa na spokojny sen.

– Styl życia, jaki często prowadzimy, może predysponować do występowania niedoborów magnezu. Tak samo jest z pokarmami, które spożywamy – np. herbata czy kawa mogą wypłukiwać magnez z organizmu. Podobnie z obróbką termiczną pożywienia czy jego przetworzeniem, które sprawiają, że nawet te pokarmy, które zawierają magnez, mają go mniej. Dlatego możemy założyć, że większość z nas ma niedobory magnezu i powinniśmy go suplementować – wyjaśnia lek. Joanna Pietroń, internistka.

Żelazo – dlaczego warto go łykać?

Kolejnym ważnym składnikiem mineralnym, bez którego nasz organizm nie będzie sprawnie funkcjonował, jest żelazo. To właśnie jego niedobór powoduje anemię.

– W przypadku żelaza sprawa wygląda nieco inaczej – tutaj nie możemy założyć, że każdy powinien dodatkowo uzupełniać jego poziom. Oczywiście wiele osób ma niedobory żelaza – utajony lub jawny i wtedy trzeba dodatkowo dostarczyć żelazo do organizmu. Są jednak także takie osoby, które mają hemochromatozę, czyli nadmiar żelaza. Musimy więc najpierw wykonać badania krwi i skonsultować się z lekarzem, który oceni czy suplementacja żelaza w naszym przypadku jest konieczna.

Nie da się wytworzyć czerwonych krwinek czy hemoglobiny bez żelaza. Z jednej strony jest ono najpowszechniejszym niedoborem, ale nie zawsze – np. przy dużym stale zapalnym najpierw leczymy chorobę podstawową, a dopiero potem włączamy suplementację.

I tak jak magnez z witaminą B6 może (w profilaktycznej dawce) brać praktycznie każdy, tak w przypadku żelaza nie możemy wprowadzić takiego uogólnienia – dodaje ekspertka.

Unsplash

Witamina B6 – dlaczego warto ją łykać?

Chociaż samej witaminy B6 zazwyczaj się nie suplementuje, ona sama bardzo dobrze pomaga przy wchłanianiu żelaza.

– Prawda jest taka, że rzadko oznaczamy poziom witaminy B6. Nie jest to powszechne badanie, dlatego często o jej niedoborach nie wiemy. Niemniej, odpowiedni poziom witaminy B6 jest potrzebny do produkcji hemoglobiny, ma wpływ na ciśnienie krwi, odporność organizmu oraz działa na glikogenezę – dodaje lekarka Pietroń.

Witamina C – dlaczego warto ją łykać?

A jak jest z witaminą C?

– W przypadku witaminy C powinniśmy jeść na tyle zdrowo, aby poziom witaminy C był w naszym organizmie odpowiedni. Najczęściej znajdziemy ją w warzywach i owocach, dlatego np. jeśli małe dzieci nie spożywają tych produktów, to można suplementować witaminę C, jednak warto dostarczać jej w postaci naturalnej, czyli z pożywienia, a nie w postaci suplementu.

Pamiętajmy także, że w organizmie wszystkie procesy powinny być w równowadze (zarówno oksydacji, jak i antyoksydacji). Witamina C jest silnym antyoksydantem, dlatego podawanie jej w nadmiarze nie jest wskazane – wyjaśnia internistka.

All in 1, czyli WIMIN

Nie chcesz łykać kilku tabletek oddzielnie? Na rynku znajdziesz suplementy diety, które łączą najpotrzebniejsze witaminy i minerały w jednej kapsułce. WIMIN to miks składników, których może potrzebować twój organizm. Witamina C, D, cynk czy magnez, czyli to, o czym wspominaliśmy powyżej – to właśnie znajdziesz w kompleksowej suplementacji WIMIN.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy witaminy i minerały faktycznie wchłaniają się gorzej z suplementów niż z warzyw i owoców?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy witaminy i minerały faktycznie wchłaniają się gorzej z suplementów niż z warzyw i owoców?

odporność

Dr Barbara Joanna Bałan: Lekceważąc szczepienia, zaniedbujemy nasze zdrowie. Nie korzystamy z dobrodziejstw, jakie daje nam współczesna medycyna

Pochwica

„Z pokolenia na pokolenie przekazywane jest przyzwolenie na takie traktowanie seksualności kobiet: ma boleć” – mówi dr Beata Wróbel

dr n. med. Tomasz Songin

Dr n. med. Tomasz Songin o endometriozie: czas, w jakim pacjentka ostatecznie dowiaduje się o swojej chorobie, to średnio 7 lat

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu

Olejek oregano – pochodzenie, właściwości, zastosowanie

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Witamina D ma duży wpływ na ryzyko zachorowania na jeden z nowotworów u młodych ludzi. Potwierdzili to naukowcy

Witamina D ma wpływ na ryzyko wystąpienia jednego z nowotworów u młodych ludzi. Potwierdzili to naukowcy

Bezpieczne suplementy diety – na co zwracać uwagę?

Co się dzieje w twoim mózgu, gdy uprawiasz seks

Seks a mózg. Oto 7 rzeczy, które dzieją się w twoim mózgu, gdy uprawiasz seks

Czy witamina D może mieć wpływ na choroby zapalne jelit? Wyjaśnia biotechnolożka Ewa Kowalska

Czy witamina D może mieć wpływ na choroby zapalne jelit? Wyjaśnia biotechnolożka Ewa Kowalska

witaminy i suplementy dodajace energii

Poczuj moc! 8 witamin i suplementów, które dodadzą ci energii

Miesiączka / istock

Jak zmienia się twoja miesiączka, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Antagoniści witaminy K – wskazania, zasady leczenia i dieta

Suplementy na pamięć – kiedy po nie sięgać, jak wybrać?

Witaminy dla wegan – co suplementować diecie wegańskiej?

Suplementy dla wegan – niedobory, suplementy witaminowe

para w kuchni

20 sposobów, żeby mieć lepszy seks po 40-tce

Kobieta

Witamina D – kiedy należy uważać z jej suplementacją? Wyjaśnia farmaceutka

Skrzepy krwi w trakcie okresu – kiedy warto wybrać się do lekarza?

Kobieta

„Udane życie seksualne? Najpierw zaloguj się do siebie samej” – dr Maja Herman o intymności dla zapracowanych kobiet

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”/fot. Getty Images

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”. Z doktor Mirosławą Gałęcką rozmawiamy o tym, jak się mądrze suplementować

Joanna Keszka: Do pochwy wkładamy rzeczy dobre. To dotyczy zarówno gadżetów, jak i penisów

Rozstępy naprawdę można polubić? „Teraz jestem w znacznie lepszej relacji ze swoim ciałem niż wcześniej” – mówi Katarzyna

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?