Przejdź do treści

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Prof. Piotr Kuna: „Trafiło do mnie wielu pacjentów w fatalnym stanie”. Powodem nie jest ani COVID-19, ani grypa
„Nigdy nie wiemy co nas czeka, ja w wieku 27 lat dostałam udaru” – pisze Weronika, partnerka ReZigiusza, jednego z najpopularniejszych youtuberów w Polsce
Britney Spears wyznała, że straciła wyczekiwaną ciążę. „To druzgocący czas dla każdego rodzica”
Poranna suchość w ustach – co to oznacza?
Co możesz zrobić, jeśli czujesz, że za bardzo się pocisz?

Katar łapiesz niemal natychmiast po kontakcie z chorą koleżanką w pracy? Ból gardła przychodzi po paru minutach spędzonych na dworze bez czapki? To skutek braku odporności. Zobacz, jakie są tego przyczyny.

Kładź się późno spać i nie ćwicz

Śpisz mniej niż 7,8 godzin dziennie? Twój organizm nie ma siły do walki z infekcjami. Brak snu wpływa bowiem na obniżenie poziomu białych krwinek, które są odpowiedzialne za naszą odporność. Rezultatem jest nieefektywna praca całego układu immunologicznego.  Nie chodzi jednak o wielogodzinne leżenie przed telewizorem, a o dobrej jakości sen w nocy. Aktywność fizyczna jest bardzo ważna. Ćwiczeniami (a nawet zwykłym spacerem!) podkręcimy metabolizm, co w perspektywie sprawi, że nasza waga będzie prawidłowa. A nie od dziś wiadomo, że otyłość jest czynnikiem ryzyka występowania wielu chorób. To nic, że jesienne temperatury nie zachęcają do wychodzenia. Wyjście z domu z psem czy łagodny jogging wokół osiedla kilka razy w tygodniu naprawdę mogą nas wzmocnić!

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Sięgaj po słodycze

Swoją odporność pogarszamy także złą dietą – pełną cukru i konserwantów. Niestety, nierzadko zdarza się tak, że węglowodany proste stanowią większą część naszego posiłku. Przetworzona żywność jest bowiem najłatwiej dostępną opcją, gdy nie mamy w ciągu dnia czasu na przygotowanie posiłku w domu. Infekcje „lubią” cukier. Właśnie dlatego w porze jesiennych infekcji warto chociaż na kilka tygodni z niego zrezygnować. Gdy przyjdzie ochota na coś słodkiego, sięgnij po owoce bądź orzechy. Twoje najczęstsze śniadanie to kawa z drożdżówką? To najlepsza droga do osłabienia odporności, a w konsekwencji do uciążliwego przeziębienia.

Nie odmawiaj wina i papierosów

Na odporność negatywnie działa także alkohol. Pity regularnie sprawia, że leukocyty (odpowiedzialne za walkę z drobnoustrojami) nie są w stanie dojrzeć. Alkohol zmniejsza ich zdolność do produkcji przeciwciał. Szkodzi też palenie papierosów. Skutkiem wdychania dymu tytoniowego (czyli również tzw. palenie bierne) jest nie tylko rak płuc czy przewlekła obturacyjna choroba płuc, ale także obniżenie odporności. Dym papierosowy to trucizna. Już jeden papieros powoduje namnażanie się szkodliwych wolnych rodników, które niszczą układ immunologiczny.

Zbyt wiele ubrań na raz

Zbyt lekkie ubranie jesienią to pierwszy krok do przeziębienia. Dodajmy do tego niedosuszone po myciu włosy oraz duży dekolt i receptę na infekcję mamy gotową. Okazuje się jednak, że równie źle wpływa na naszą odporność, gdy ubieramy się zbyt grubo. Chociaż nasze mamy i babcie w dzieciństwie przez całą jesień i zimę zwracały nam uwagę na brak dodatkowego swetra czy dwie pary skarpet, nie do końca miały rację. Najlepszą opcją jest ubieranie się na tzw. cebulkę. Warto też pamiętać o koszulce, która będzie przylegała do ciała. Unikajmy przegrzewania się, np. w autobusie czy metrze. Spoconemu ciału łatwiej o przewianie! Raz na zawsze obalmy mit niewietrzenia domu jesienią i zimą. Świeże powietrze i chwilowe obniżenie temperatury pomieszczenia wyjdzie nam na dobre.

Stosuj antybiotyki

Przyczyną jesiennych przeziębień w większości są infekcje wirusowe, czyli takie, które nie wymagają stosowania antybiotykoterapii. Nie łykajmy więc tabletek, by szybciej wyleczyć katar czy zatkany nos. Tym bardziej, że każdy antybiotyk szkodzi florze bakteryjnej, wypłukując z niej potrzebne bakterie. Już jedno opakowanie przepisanego przez lekarza antybiotyku może pogorszyć naszą odporność. I nie pomoże tutaj probiotyk. Co więc brać, by tej jesieni nie zachorować? Zaufaj medycynie naturalnej. Pij napar z czystka, herbatę z miodem i cytryną, a do posiłków dodawaj rozgrzewające przyprawy. Królem w walce z odpornością jest także czosnek. Każdy z nas przynajmniej raz w życiu zmagał się z jesiennym przeziębieniem. Wiemy więc, jak uciążliwe potrafią być dni, gdy boli nas głowa i gardło oraz męczy katar. Tego roku może być inaczej. Wystarczy tylko, że będziesz pamiętać o kilku opisanych przez nas przyczynach obniżonej odporności.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Naukowcy odkryli, dlaczego coraz więcej osób jest uczulonych na pyłki

Naukowcy odkryli, dlaczego coraz więcej osób jest uczulonych na pyłki. Odpowiada za to jeden istotny czynnik

„Kobiety nie mają problemu z alkoholem?”. Sprawdź, co mówi psychiatra

ACTH – czym jest? Badanie i wskazania do niego, normy

Choroba Devica – przyczyny, objawy, leczenie i rokowania

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

„Lekarka na roślinach” o nietypowym sposobie na wzmocnienie odporności: Przytulajmy się na zdrowie!

Fakty i mity: Przeziębienie pęcherza

„Nie siadaj na betonie, bo złapiesz wilka”, czyli przeziębienie pęcherza. Czy to prawda?

Alkohol a metryka

Alkohol a metryka. Im więcej mamy lat, tym mniej nam potrzeba?

Kobieta leży

Złe nawyki, które odbierają ci energię. Zobacz, czego warto się pozbyć

Jod - właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła /fot. iStock

Jod – właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła

Kobieta z kieliszkiem wina

Drastyczny wzrost liczby zgonów związanych z alkoholem w czasie pandemii COVID-19. To najwyższy wskaźnik od dziesięcioleci

kobieta pijąca za dużo alkoholu

Pijesz za dużo alkoholu? Oto 11 sygnałów, które świadczą o tym, że powinnaś przystopować

Jak wesprzeć swoją odporność, żeby pierwszych wiosennych dni nie spędzić w łóżku z gorączką i katarem?

laboratorium

Makrofagi – co to, funkcje w organizmie, aktywacja makrofagów

Czy można pić kawę podczas…? Internistka odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

Złote mleko (z kurkumą)

Złote mleko – sprawdź przepisy na mleko z kurkumą i ich właściwości

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Eozynofilia – przyczyny, objawy, normy i leczenie

Męczą cię zaparcia? Zobacz, jakie produkty powinnaś jeść, aby się ich pozbyć

Kobieta w ciąży

FASD – co to, przyczyny, objawy i leczenie alkoholowego zespołu płodowego

kobieta myje warzywa w zlewie

7 warzyw, które warto jeść zimą. Sprawdź, czy nie zapominasz włączać ich do codziennej diety

kobieta na łące

Żelazo – dlaczego może go brakować? Poznaj 9 oznak niedoboru żelaza

Kobieta z kieliszkiem w dłoni

Kieliszek czerwonego wina dziennie poprawi pracę serca? Naukowcy obalili słynny mit

Laktoferyna

Laktoferyna – działanie, zastosowanie i przeciwwskazania

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

×