Przejdź do treści

Mięśnie dna miednicy – jaki trening wybrać? Tłumaczy Pani Fizjotrener

Instagram @pani_fizjotrener
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta w basenie / istock
Zmagasz się z problemem zatrzymania wody w organizmie? To nie skutek alergii pokarmowej czy spożywania węglowodanów
Zapalenie pęcherza. Co zrobić, żeby go uniknąć? Wyjaśnia fizjoterapeutka
Para młodych ludzi / Freestocks, Unsplash
Uczulenie na spermę partnera może zdarzyć się każdej z nas. Co robić w takiej sytuacji?
Naturalne źródła cukru / istock
Cukru nie znajdziesz tylko w cukierniczce. Jego źródłem jest wiele innych produktów spożywczych
zatkane uszy
Zatkane uszy? Powodem może być alergia

Mięśnie dna miednicy są bardzo ważne dla zdrowia kobiet. Problemy związane z ich obszarem mogą dotyczyć każdej z nas, niezależnie od wieku. Mięśnie te zostają osłabione szczególnie w czasie ciąży i porodu, ale ich nadwyrężeniu sprzyja także wielogodzinne siedzenie za biurkiem czy zbyt obciążające ćwiczenia na siłowni. Warto więc o nie zadbać. Jaki wybrać trening? Podpowiada fizjoterapeutka, Gosia Włodarczyk.

Gosia Włodarczyk jest fizjoterapeutką i trenerką personalną, znaną w sieci jako Pani Fizjotrener. W mediach społecznościowych chętnie dzieli się wiedzą medyczną w zakresie zdrowia kobiet. W szczególności zajmuje się fizjoterapią blizny po cesarskim cięciu, rozstępu mięśnia prostego brzucha i mięśni dna miednicy. Tym razem postanowiła pomóc swoim obserwatorkom, doradzając, który trening mięśni dna miednicy będzie dla nich najlepszy.

Mięśnie dna miednicy – czym są?

Mięśnie dna miednicy to grupa 14 mięśni poprzeplatanych nerwami, otoczonych tkanką łączną, które podtrzymują narządy jamy brzusznej, pęcherz, narządy rozrodcze oraz pełnią funkcję podporową dla całego ciała. Wpływają na prawidłowe funkcjonowanie niemalże całego organizmu, zapewniając odpowiednie ciśnienie śródbrzuszne, stabilizację kompleksu biodrowo-lędźwiowo-miedniczego i podtrzymanie pęcherza moczowego, odbytu i narządów rodnych.

Prawidłowe położenie narządów w miednicy mniejszej zależy od prawidłowego funkcjonowania wielu struktur: wzajemnego oddziaływania na siebie narządów miednicy, więzadeł, powięzi, mięśni dna miednicy – wymieniała na swoim koncie na Instagramie fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Mięśnie dna miednicy – dlaczego są ważne dla kobiety?

Mięśnie dna miednicy pełnią bardzo ważną rolę w organizmie kobiety, będąc podporą dla narządów miednicy mniejszej – pęcherza, macicy i odbytnicy. Nazywane też mięśniami Kegla są odpowiedzialne m.in za trzymanie moczu i kału oraz utrzymywanie w prawidłowej pozycji narządów znajdujących się w miednicy. Wpływają także na poprawną postawę ciała.

Zacznijmy od tego, że mięśnie dna miednicy muszą być całkowicie wydolne, spełniać funkcje podtrzymujące narządy, trzymające mocz i kał i wydalające go w momencie od nas zależnym, ważne są równie funkcje seksualne – zaznacza na swoim profilu na Instagramie Pani Fizjotrener.

Jakie są konsekwencje osłabienia tych mięśni? Może dojść do obniżenia szyjki macicy i macicy, ścian pochwy, pęcherza i cewki czy odbytu u odbytnicy, co prowadzi do przykrych konsekwencji takich jak: niemożność wypróżnienia do końca, uczucie pełności w pochwie czy ból podczas stosunku.

Mięśnie dna miednicy – kiedy są osłabione?

Mięśnie dna miednicy osłabione są w szczególności przez 9 miesięcy ciąży i sam poród. Jednak istnieją także inne sytuacje, kiedy szkodzimy same sobie nadwyrężając pracę tych mięśni. Jak wymienia fizjoterapeutka:

Są sytuacje, takie jak ciąża, poród, silne zaparcia, złe nawyki toaletowe, złe wzorce ruchu, źle dobrana aktywność fizyczna lub przeciążanie mięśni podczas często powtarzanych czynności w domu lub pracy, które mogą wpływać na zaburzenie pracy mięśni dna miednicy.

Aby zapobiec przykrym konsekwencjom osłabienia tych mięśni nie należy np. dmuchać nosa, siedząc na toalecie, wstawać czy dźwigać w nieodpowiedni sposób. Przyczyną nadwyrężenia może być także zbyt obciążający trening siłowy.

Mięśnie dna miednicy – jak ćwiczyć?

Warto więc ćwiczyć mięśnie dna miednicy, w szczególności po ciąży, aby je wzmocnić i cieszyć się zdrowiem. Istnieje wiele treningów. Jak zaznacza Włodarczyk, najlepiej udać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego, aby dobrał odpowiednie ćwiczenia do indywidualnej sytuacji każdej z nas. Fizjoterapeutka postarała się jednak nieco uporządkować tę wiedzę:

Mięśnie dna miednicy można ćwiczyć w sposób izolowany oraz funkcjonalny.

⚠️Ćwiczenia w sposób izolowany 👉 to praca samych mięśni dna miednicy

⚠️Ćwiczenia w sposób funkcjonalny 👉 to ruch miednicy, kręgosłupa, bioder, kończyn 🤔

– Komu jest wskazany trening w sposób izolowany

W objawach osłabienia mięśni: inkontynencja, obniżenie narządów/ścian pochwy, wyraźne zaburzenie pracy MDM

Komu trening funkcjonalny

Dla wszystkich! Trening ten nie jest nastawiony tylko na wzmacnianie, ale na wymuszenie naturalnej pracy mięśni, które powinny napinać się przy np. wyproście biodra.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Nieprawidłowe wzmacnianie mięśni dna miednicy

Mitów dotyczących wzmacniania dna miednicy jest wiele, a najpowszechniejszy dotyczy wstrzymywania strumienia moczu. Do mózgu wysyłane są wtedy nieprawidłowe sygnały: cewka moczowa ma własne mięśnie odpowiedzialne za kontrolowanie oddawania moczu, podczas mikcji powinny one być rozluźnione podobnie jak mięśnie dna miednicy. Ucząc napinania dna miednicy wraz ze wstrzymaniem strumienia moczu, w mięśniach wyrobi się nieprawidłowy odruch. Może to spowodować problemy z opróżnianiem pęcherza, co w konsekwencji dpprowadzi do nieprzyjemnych i bolesnych infekcji.

Włodarczyk zaznacza w swoim wpisie, jak ważna jest porada fizjoterapeuty i ostrzega, aby nie podejmować samej treningu mięśni dna miednicy. Powodów osłabienia tych mięśni jest mnóstwo, dlatego same wybierając ćwiczenia, możemy nie rozwiązać naszego problemu lecz go pogłębić. Warto więc udać się na konsultację po pomoc. Nie bójcie się pytać, nawet jeśli wydaje wam się, że problem nie jest na tyle poważny. Pani Fizjotrener zwraca także uwagę, że „na funkcjonowanie mięśni dna miednicy ma ogromne znaczenie postawa i wzorzec oddechowy!”. Niech to będą pierwsze kroki po zdrowie mięśni dna miednicy.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta w kostiumie kąpielowymm trzyma papaję

Mięśnie dna miednicy. Po czym poznać, że ich trening jest niepoprawny? Tłumaczy fizjoterapeutka

Gosia Włodarczyk

Jakie są główne przyczyny nietrzymania moczu u kobiet? Wyjaśnia Gosia Włodarczyk

Kobieta siedzi na toalecie. Widać jedynie jej nogi i opuszczone spodenki

Jesteś toaletową czytaczką? Czytasz, kichasz, wycierasz nos, siedząc na toalecie? W ten sposób niszczysz sobie zdrowie. Rozmawiamy z Panią Fizjotrener

Kobieta na macie wykonuje ćwiczenie

To ćwiczenie złagodzi ból przy endometriozie i podczas stosunku. Pokazuje fizjoterapeutka

inkontynencja

Inkontynencja (nietrzymanie moczu) – najczęstsze przyczyny, leczenie

Używasz kulek gejszy? Pani Fizjotrener tłumaczy, jak działają na mięśnie Kegla

kobieta z niemowlakiem

Nietrzymanie moczu, rozciągnięcie pochwy, osłabienie mięśni dna miednicy – problemy po porodzie. Ginekolog wyjaśnia

„Kobiety cierpią w zaciszu własnej łazienki”. O tabu cewki moczowej rozmawiamy z ginekolożką dr Hanną Szwedą

Screen z kampanii Seni Lady

Ile tematów tabu mają kobiety po 30-tce? Zobacz fenomenalną reklamę, która mówi o problemach tysięcy Polek

Czy złamanie miednicy jest groźne?

Czy złamanie miednicy jest groźne? Jak wygląda rehabilitacja po urazie?

Ewelina Tyszko-Bury

Ewelina Tyszko-Bury: Ciało jest niesamowite, ono zawsze pamięta

Rozejście mięśnia prostego brzucha – jak wygląda rehabilitacja i kiedy się na nią udać? Tłumaczy Pani Fizjotrener

Mięśnie dna miednicy o zaburzonej fazie relaksu – jak sobie pomóc? Tłumaczy fizjoterapeutka

Co osłabia mięśnie dna miednicy? Wymienia Pani Fizjotrener

istockphoto.com

Jak jest w końcu z tym sikaniem? Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk postanowiła to wyjaśnić

Nietrzymanie nie do wytrzymania. Co zrobić i kiedy udać się do lekarza, jeśli popuszczasz mocz?

„Zazwyczaj kobieta załatwia się na bizneswoman: biegnie do toalety, siada i szybko, z parciem, oddaje mocz. A powinno się dać sobie sekundę, dwie, bez parcia na mięśnie dna miednicy”- mówi Urszula Herman, założycielka zespołu PelviFly, oferującego treningi mięśni dna miednicy

dziewczyna na krześle

Wydaje ci się, że masz krótszą nogę? Fizjoterapeutka podpowiada, co za tym stoi

Nietrzymanie moczu

Nietrzymanie moczu – jak sobie z nim radzić?

Niemożność wypróżnienia do końca, uczucie pełności w pochwie, ból podczas stosunku – to objawy obniżenia się narządów rodnych. Jak tego uniknąć? Tłumaczy fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Czujesz ból podczas oddawania moczu albo podczas seksu? To może być zamrożona miednica

kobieta rozciąga się

Mięśnie dna miednicy – jak ćwiczyć i co źle wpływa na ich pracę? Tłumaczy fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

„Ćwiczmy mięśnie dna miednicy! Zmniejszymy dolegliwości nietrzymania moczu oraz poprawimy jakość naszego życia seksualnego”

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kleszcze

Borelioza: objawy po wielu latach. Jak można wykryć chorobę?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

8 sposobów na podniesienie libido

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

8 rzeczy, za które pokocha cię twoja trzustka

8 rzeczy, za które pokocha cię twoja trzustka

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia