Przejdź do treści

Mięśnie dna miednicy – jaki trening wybrać? Tłumaczy Pani Fizjotrener

Instagram @pani_fizjotrener
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
11 szkodliwych nawyków, które robimy codziennie pod prysznicem
Kiedy do okulisty, gdy bolą oczy
Bolą cię oczy? Sprawdź, w jakich przypadkach powinnaś udać się do okulisty
Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju
Nietolerancja histaminy - znasz jej objawy?
Nietolerancja histaminy – znasz jej objawy?
Nie chcesz jesieni spędzić na L4? Poznaj 5 sposobów na zwiększenie odporności

Mięśnie dna miednicy są bardzo ważne dla zdrowia kobiet. Problemy związane z ich obszarem mogą dotyczyć każdej z nas, niezależnie od wieku. Mięśnie te zostają osłabione szczególnie w czasie ciąży i porodu, ale ich nadwyrężeniu sprzyja także wielogodzinne siedzenie za biurkiem czy zbyt obciążające ćwiczenia na siłowni. Warto więc o nie zadbać. Jaki wybrać trening? Podpowiada fizjoterapeutka, Gosia Włodarczyk.

Gosia Włodarczyk jest fizjoterapeutką i trenerką personalną, znaną w sieci jako Pani Fizjotrener. W mediach społecznościowych chętnie dzieli się wiedzą medyczną w zakresie zdrowia kobiet. W szczególności zajmuje się fizjoterapią blizny po cesarskim cięciu, rozstępu mięśnia prostego brzucha i mięśni dna miednicy. Tym razem postanowiła pomóc swoim obserwatorkom, doradzając, który trening mięśni dna miednicy będzie dla nich najlepszy.

Mięśnie dna miednicy – czym są?

Mięśnie dna miednicy to grupa 14 mięśni poprzeplatanych nerwami, otoczonych tkanką łączną, które podtrzymują narządy jamy brzusznej, pęcherz, narządy rozrodcze oraz pełnią funkcję podporową dla całego ciała. Wpływają na prawidłowe funkcjonowanie niemalże całego organizmu, zapewniając odpowiednie ciśnienie śródbrzuszne, stabilizację kompleksu biodrowo-lędźwiowo-miedniczego i podtrzymanie pęcherza moczowego, odbytu i narządów rodnych.

Prawidłowe położenie narządów w miednicy mniejszej zależy od prawidłowego funkcjonowania wielu struktur: wzajemnego oddziaływania na siebie narządów miednicy, więzadeł, powięzi, mięśni dna miednicy – wymieniała na swoim koncie na Instagramie fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Mięśnie dna miednicy – dlaczego są ważne dla kobiety?

Mięśnie dna miednicy pełnią bardzo ważną rolę w organizmie kobiety, będąc podporą dla narządów miednicy mniejszej – pęcherza, macicy i odbytnicy. Nazywane też mięśniami Kegla są odpowiedzialne m.in za trzymanie moczu i kału oraz utrzymywanie w prawidłowej pozycji narządów znajdujących się w miednicy. Wpływają także na poprawną postawę ciała.

Zacznijmy od tego, że mięśnie dna miednicy muszą być całkowicie wydolne, spełniać funkcje podtrzymujące narządy, trzymające mocz i kał i wydalające go w momencie od nas zależnym, ważne są równie funkcje seksualne – zaznacza na swoim profilu na Instagramie Pani Fizjotrener.

Jakie są konsekwencje osłabienia tych mięśni? Może dojść do obniżenia szyjki macicy i macicy, ścian pochwy, pęcherza i cewki czy odbytu u odbytnicy, co prowadzi do przykrych konsekwencji takich jak: niemożność wypróżnienia do końca, uczucie pełności w pochwie czy ból podczas stosunku.

Mięśnie dna miednicy – kiedy są osłabione?

Mięśnie dna miednicy osłabione są w szczególności przez 9 miesięcy ciąży i sam poród. Jednak istnieją także inne sytuacje, kiedy szkodzimy same sobie nadwyrężając pracę tych mięśni. Jak wymienia fizjoterapeutka:

Są sytuacje, takie jak ciąża, poród, silne zaparcia, złe nawyki toaletowe, złe wzorce ruchu, źle dobrana aktywność fizyczna lub przeciążanie mięśni podczas często powtarzanych czynności w domu lub pracy, które mogą wpływać na zaburzenie pracy mięśni dna miednicy.

Aby zapobiec przykrym konsekwencjom osłabienia tych mięśni nie należy np. dmuchać nosa, siedząc na toalecie, wstawać czy dźwigać w nieodpowiedni sposób. Przyczyną nadwyrężenia może być także zbyt obciążający trening siłowy.

Mięśnie dna miednicy – jak ćwiczyć?

Warto więc ćwiczyć mięśnie dna miednicy, w szczególności po ciąży, aby je wzmocnić i cieszyć się zdrowiem. Istnieje wiele treningów. Jak zaznacza Włodarczyk, najlepiej udać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego, aby dobrał odpowiednie ćwiczenia do indywidualnej sytuacji każdej z nas. Fizjoterapeutka postarała się jednak nieco uporządkować tę wiedzę:

Mięśnie dna miednicy można ćwiczyć w sposób izolowany oraz funkcjonalny.

⚠️Ćwiczenia w sposób izolowany 👉 to praca samych mięśni dna miednicy

⚠️Ćwiczenia w sposób funkcjonalny 👉 to ruch miednicy, kręgosłupa, bioder, kończyn 🤔

– Komu jest wskazany trening w sposób izolowany

W objawach osłabienia mięśni: inkontynencja, obniżenie narządów/ścian pochwy, wyraźne zaburzenie pracy MDM

Komu trening funkcjonalny

Dla wszystkich! Trening ten nie jest nastawiony tylko na wzmacnianie, ale na wymuszenie naturalnej pracy mięśni, które powinny napinać się przy np. wyproście biodra.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Nieprawidłowe wzmacnianie mięśni dna miednicy

Mitów dotyczących wzmacniania dna miednicy jest wiele, a najpowszechniejszy dotyczy wstrzymywania strumienia moczu. Do mózgu wysyłane są wtedy nieprawidłowe sygnały: cewka moczowa ma własne mięśnie odpowiedzialne za kontrolowanie oddawania moczu, podczas mikcji powinny one być rozluźnione podobnie jak mięśnie dna miednicy. Ucząc napinania dna miednicy wraz ze wstrzymaniem strumienia moczu, w mięśniach wyrobi się nieprawidłowy odruch. Może to spowodować problemy z opróżnianiem pęcherza, co w konsekwencji dpprowadzi do nieprzyjemnych i bolesnych infekcji.

Włodarczyk zaznacza w swoim wpisie, jak ważna jest porada fizjoterapeuty i ostrzega, aby nie podejmować samej treningu mięśni dna miednicy. Powodów osłabienia tych mięśni jest mnóstwo, dlatego same wybierając ćwiczenia, możemy nie rozwiązać naszego problemu lecz go pogłębić. Warto więc udać się na konsultację po pomoc. Nie bójcie się pytać, nawet jeśli wydaje wam się, że problem nie jest na tyle poważny. Pani Fizjotrener zwraca także uwagę, że „na funkcjonowanie mięśni dna miednicy ma ogromne znaczenie postawa i wzorzec oddechowy!”. Niech to będą pierwsze kroki po zdrowie mięśni dna miednicy.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Patty McCord: Zaufanie musi się opierać na szczerej komunikacji. Pracownicy stają się cyniczni, kiedy słyszą półprawdy

Gimnastyka słowiańska

„Większość ćwiczących kobiet przyznaje, że zapominają, co to PMS, klimakterium i bolesne miesiączki, płaczliwość i drażliwość” – mówi Katarzyna Majak, trenerka gimnastyki słowiańskiej

Wszyscy potrzebujemy wsparcia. Potrzebujemy więzi, bycia zauważonym, zrozumianym.

„Mamy problem ze słowem „wsparcie”, bo sugeruje, że sobie z czymś nie radzimy. A przecież matki, z którymi się spotykamy, radzą sobie ze wszystkim” – mówią Katarzyna Dołęgowska-Urlich i Janka Rykowska z Fundacji Sto Pociech

Jak wygląda życie po udarze

„Potwornie bolało mnie dosłownie wszystko. Potem mąż mi opowiadał, że nie dawałam się dotknąć, bo dosłownie wyłam z cierpienia” – mówi 30-letnia Natalia, która przeszła udar mózgu

Zainteresują cię również:

istockphoto.com

Jak jest w końcu z tym sikaniem? Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk postanowiła to wyjaśnić

Nietrzymanie nie do wytrzymania. Co zrobić i kiedy udać się do lekarza, jeśli popuszczasz mocz?

„Zazwyczaj kobieta załatwia się na bizneswoman: biegnie do toalety, siada i szybko, z parciem, oddaje mocz. A powinno się dać sobie sekundę, dwie, bez parcia na mięśnie dna miednicy”- mówi Urszula Herman, założycielka zespołu PelviFly, oferującego treningi mięśni dna miednicy

dziewczyna na krześle

Wydaje ci się, że masz krótszą nogę? Fizjoterapeutka podpowiada, co za tym stoi

Nietrzymanie moczu

Nietrzymanie moczu – jak sobie z nim radzić?

Niemożność wypróżnienia do końca, uczucie pełności w pochwie, ból podczas stosunku – to objawy obniżenia się narządów rodnych. Jak tego uniknąć? Tłumaczy fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Czujesz ból podczas oddawania moczu albo podczas seksu? To może być zamrożona miednica

kobieta rozciąga się

Mięśnie dna miednicy – jak ćwiczyć i co źle wpływa na ich pracę? Tłumaczy fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

„Ćwiczmy mięśnie dna miednicy! Zmniejszymy dolegliwości nietrzymania moczu oraz poprawimy jakość naszego życia seksualnego”

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

zawstydzona młoda kobieta w sklepie

„W wieku 26 lat już miałam z tym problem, więc nie dotyczy to tylko osób starszych”. Urolog wyjaśnia, jak poradzić sobie z nietrzymaniem moczu

Masturbacja jest fantastyczna! Mamy też 7 zdrowotnych powodów, dla których warto pobawić się samej ze sobą

Kobieta stoi blisko toalety z powodu nietrzymania moczu

Przyczyny nietrzymania moczu – jakie są i jak je leczyć?

Kobieta w ciąży trzyma papier, bo ma problem z nietrzymaniem moczu

Nietrzymanie moczu po porodzie. Jak się pozbyć krępującej dolegliwości?

Mężczyzna z problemem wysiłkowego nietrzymania moczu

Wysiłkowe nietrzymanie moczu ‒ przyczyny, objawy, leczenie

Mężczyzna z problemem nietrzymania moczu

Nietrzymanie moczu u mężczyzn – przyczyny i leczenie

Kobieta, która ma problem z nietrzymaniem moczu idzie do łazienki

Nietrzymanie moczu ‒ leczenie. Jak pozbyć się krępującego problemu?

„Kobiety cierpią w zaciszu własnej łazienki”. O tabu cewki moczowej rozmawiamy z ginekolożką dr Hanną Szwedą

Mięśnie Kegla – gimnastyka wskazana!

Mięśnie Kegla – jak ćwiczyć?

7 pytań o infekcje górnych dróg oddechowych

Co pić podczas przeziębienia i grypy?

Badania profilaktyczne / istockphoto.com

Zły odczyt wyników badań

Lekarstwa

Popularne leki na zgagę prewencyjnie wstrzymane z obrotu

Kobieta ma astmę i trzyma w ręce inhalator, który jest na pierwszym planie.

Astma a nadwaga. Czy będąc astmatyczką mogę uprawiać sport? Odpowiada alergolożka

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.