Przejdź do treści

Mięśnie dna miednicy – jaki trening wybrać? Tłumaczy Pani Fizjotrener

Instagram @pani_fizjotrener
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
W Poznaniu wykryto przypadki ostrego zapalenia wątroby u dzieci. Nie wiadomo, co wywołuje groźną chorobę
Prof. Piotr Kuna: „Trafiło do mnie wielu pacjentów w fatalnym stanie”. Powodem nie jest ani COVID-19, ani grypa
„Nigdy nie wiemy co nas czeka, ja w wieku 27 lat dostałam udaru” – pisze Weronika, partnerka ReZigiusza, jednego z najpopularniejszych youtuberów w Polsce
Britney Spears wyznała, że straciła wyczekiwaną ciążę. „To druzgocący czas dla każdego rodzica”
Poranna suchość w ustach – co to oznacza?

Mięśnie dna miednicy są bardzo ważne dla zdrowia kobiet. Problemy związane z ich obszarem mogą dotyczyć każdej z nas, niezależnie od wieku. Mięśnie te zostają osłabione szczególnie w czasie ciąży i porodu, ale ich nadwyrężeniu sprzyja także wielogodzinne siedzenie za biurkiem czy zbyt obciążające ćwiczenia na siłowni. Warto więc o nie zadbać. Jaki wybrać trening? Podpowiada fizjoterapeutka, Gosia Włodarczyk.

Gosia Włodarczyk jest fizjoterapeutką i trenerką personalną, znaną w sieci jako Pani Fizjotrener. W mediach społecznościowych chętnie dzieli się wiedzą medyczną w zakresie zdrowia kobiet. W szczególności zajmuje się fizjoterapią blizny po cesarskim cięciu, rozstępu mięśnia prostego brzucha i mięśni dna miednicy. Tym razem postanowiła pomóc swoim obserwatorkom, doradzając, który trening mięśni dna miednicy będzie dla nich najlepszy.

Mięśnie dna miednicy – czym są?

Mięśnie dna miednicy to grupa 14 mięśni poprzeplatanych nerwami, otoczonych tkanką łączną, które podtrzymują narządy jamy brzusznej, pęcherz, narządy rozrodcze oraz pełnią funkcję podporową dla całego ciała. Wpływają na prawidłowe funkcjonowanie niemalże całego organizmu, zapewniając odpowiednie ciśnienie śródbrzuszne, stabilizację kompleksu biodrowo-lędźwiowo-miedniczego i podtrzymanie pęcherza moczowego, odbytu i narządów rodnych.

Prawidłowe położenie narządów w miednicy mniejszej zależy od prawidłowego funkcjonowania wielu struktur: wzajemnego oddziaływania na siebie narządów miednicy, więzadeł, powięzi, mięśni dna miednicy – wymieniała na swoim koncie na Instagramie fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Mięśnie dna miednicy – dlaczego są ważne dla kobiety?

Mięśnie dna miednicy pełnią bardzo ważną rolę w organizmie kobiety, będąc podporą dla narządów miednicy mniejszej – pęcherza, macicy i odbytnicy. Nazywane też mięśniami Kegla są odpowiedzialne m.in za trzymanie moczu i kału oraz utrzymywanie w prawidłowej pozycji narządów znajdujących się w miednicy. Wpływają także na poprawną postawę ciała.

Zacznijmy od tego, że mięśnie dna miednicy muszą być całkowicie wydolne, spełniać funkcje podtrzymujące narządy, trzymające mocz i kał i wydalające go w momencie od nas zależnym, ważne są równie funkcje seksualne – zaznacza na swoim profilu na Instagramie Pani Fizjotrener.

Jakie są konsekwencje osłabienia tych mięśni? Może dojść do obniżenia szyjki macicy i macicy, ścian pochwy, pęcherza i cewki czy odbytu u odbytnicy, co prowadzi do przykrych konsekwencji takich jak: niemożność wypróżnienia do końca, uczucie pełności w pochwie czy ból podczas stosunku.

Mięśnie dna miednicy – kiedy są osłabione?

Mięśnie dna miednicy osłabione są w szczególności przez 9 miesięcy ciąży i sam poród. Jednak istnieją także inne sytuacje, kiedy szkodzimy same sobie nadwyrężając pracę tych mięśni. Jak wymienia fizjoterapeutka:

Są sytuacje, takie jak ciąża, poród, silne zaparcia, złe nawyki toaletowe, złe wzorce ruchu, źle dobrana aktywność fizyczna lub przeciążanie mięśni podczas często powtarzanych czynności w domu lub pracy, które mogą wpływać na zaburzenie pracy mięśni dna miednicy.

Aby zapobiec przykrym konsekwencjom osłabienia tych mięśni nie należy np. dmuchać nosa, siedząc na toalecie, wstawać czy dźwigać w nieodpowiedni sposób. Przyczyną nadwyrężenia może być także zbyt obciążający trening siłowy.

Mięśnie dna miednicy – jak ćwiczyć?

Warto więc ćwiczyć mięśnie dna miednicy, w szczególności po ciąży, aby je wzmocnić i cieszyć się zdrowiem. Istnieje wiele treningów. Jak zaznacza Włodarczyk, najlepiej udać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego, aby dobrał odpowiednie ćwiczenia do indywidualnej sytuacji każdej z nas. Fizjoterapeutka postarała się jednak nieco uporządkować tę wiedzę:

Mięśnie dna miednicy można ćwiczyć w sposób izolowany oraz funkcjonalny.

⚠️Ćwiczenia w sposób izolowany ? to praca samych mięśni dna miednicy

⚠️Ćwiczenia w sposób funkcjonalny ? to ruch miednicy, kręgosłupa, bioder, kończyn ?

– Komu jest wskazany trening w sposób izolowany

W objawach osłabienia mięśni: inkontynencja, obniżenie narządów/ścian pochwy, wyraźne zaburzenie pracy MDM

Komu trening funkcjonalny

Dla wszystkich! Trening ten nie jest nastawiony tylko na wzmacnianie, ale na wymuszenie naturalnej pracy mięśni, które powinny napinać się przy np. wyproście biodra.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Nieprawidłowe wzmacnianie mięśni dna miednicy

Mitów dotyczących wzmacniania dna miednicy jest wiele, a najpowszechniejszy dotyczy wstrzymywania strumienia moczu. Do mózgu wysyłane są wtedy nieprawidłowe sygnały: cewka moczowa ma własne mięśnie odpowiedzialne za kontrolowanie oddawania moczu, podczas mikcji powinny one być rozluźnione podobnie jak mięśnie dna miednicy. Ucząc napinania dna miednicy wraz ze wstrzymaniem strumienia moczu, w mięśniach wyrobi się nieprawidłowy odruch. Może to spowodować problemy z opróżnianiem pęcherza, co w konsekwencji dpprowadzi do nieprzyjemnych i bolesnych infekcji.

Włodarczyk zaznacza w swoim wpisie, jak ważna jest porada fizjoterapeuty i ostrzega, aby nie podejmować samej treningu mięśni dna miednicy. Powodów osłabienia tych mięśni jest mnóstwo, dlatego same wybierając ćwiczenia, możemy nie rozwiązać naszego problemu lecz go pogłębić. Warto więc udać się na konsultację po pomoc. Nie bójcie się pytać, nawet jeśli wydaje wam się, że problem nie jest na tyle poważny. Pani Fizjotrener zwraca także uwagę, że „na funkcjonowanie mięśni dna miednicy ma ogromne znaczenie postawa i wzorzec oddechowy!”. Niech to będą pierwsze kroki po zdrowie mięśni dna miednicy.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta z kwiatkiem

Masturbacja jest fantastyczna! Poznaj 7 zdrowotnych powodów, dla których warto pobawić się samej ze sobą

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Jak fizjoterapia może pomóc w leczeniu obniżenia narządów miednicy mniejszej? Podpowiada Marta Stachowiak

Jak fizjoterapia może pomóc w leczeniu obniżenia narządów miednicy mniejszej? Podpowiada Marta Stachowiak

Kobieta z dzieckiem na rękach

Nie dla każdej kobiety spacer jest dobrą aktywnością fizyczną, ostrzega Pani Fizjotrener

Kobieta siedzi na plaży. Ubrana jest w sukienkę i botki

„Miękki brzuch to też dobry seks”. Pani Fizjotrener ostrzega, że zbyt twardy brzuch ma negatywny wpływ na zdrowie kobiet

Kobieta

Problemy z dnem miednicy u kobiet są dziedziczne? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

Kobieta w obcisłych legginsach

Dlaczego ściskające brzuch spodnie i legginsy to zły pomysł? Basia Tworek wyjaśnia

Bolą cię lędźwie? Te ćwiczenia przyniosą ci ulgę! Pokazuje Pani Fizjotrener

Bolą cię lędźwie? Te ćwiczenia przyniosą ci ulgę! Pokazuje Pani Fizjotrener

"Jest częstą, ale rzadko prawidłowo rozpoznawaną zmorą wielu kobiet" - tak o PCS mówi dr Łukasz Paluch

„Jest częstą, ale rzadko prawidłowo rozpoznawaną zmorą wielu kobiet”. Dr Łukasz Paluch o „żylakach miednicy”

Trening mięśni dna miednicy / pexels

Czy trening mięśni dna miednicy można robić, stojąc w kolejce na poczcie? Pani Fizjotrener odpowiada

„To, co jemy, ma wpływ na dno miednicy – na pochwę, pęcherz, macicę, jelita, więzadła i powięzi” – mówi Pani Fizjotrener

Kobieta

„Gubię mocz tylko czasem, kiedy kicham, to jest ok?”. Pani Fizjotrener ostrzega, że to nie jest ok!

Ułożenie języka a dno miednicy - co łączy jedno z drugim? Wbrew pozorom bardzo dużo

Ułożenie języka a dno miednicy. Uważaj, żeby sobie nie zaszkodzić

Brzuch

Pani Fizjotrener: Wyobraź sobie, co się dzieje z powietrzem w balonie, kiedy ściśniesz go po bokach. To samo się dzieje w brzuchu, gdy wkładasz ciasne spodnie

Nogi

„Noszenie szpilek nie jest dobre dla kobiecego zdrowia” – przestrzega Pani Fizjotrener

Kobieta

Załatwiasz się na zapas? Uważaj, przez to czekają cię częstsze wizyty w toalecie

Kobieta

Aktywacja dna miednicy głosem. Pani Fizjotrener wyjaśnia, jak to zrobić poprawnie

Wypadanie odbytnicy – przyczyny, objawy, leczenie

kobieta zimą

Przepona – funkcje, rodzaje, oddychanie, przepuklina

Ćwiczenia mięśni brzucha a stan dna miednicy. Pani Fizjotrener podpowiada, o czym powinnaś wiedzieć

Ćwiczenia na mięśnie brzucha a stan dna miednicy. Pani Fizjotrener podpowiada, o czym powinnaś wiedzieć

Kobieta z dzieckiem

Z jakimi problemami i kiedy wybrać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

Kobieta siedzi na skale

Nietrzymanie moczu i obniżenie narządów miednicy – czy można je odziedziczyć? Tłumaczy Pani Fizjotrener

Obniżenie narządów miednicy – co każda kobieta powinna o nim wiedzieć? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Kobieta biegnie po plaży

Na czym polega ocena dna miednicy u fizjoterapeuty uroginekologicznego? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

×