Przejdź do treści

Mięśnie dna miednicy – jaki trening wybrać? Tłumaczy Pani Fizjotrener

Instagram @pani_fizjotrener
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Erytromelalgia - bolesny rumień kończyn
Erytromelalgia – bolesny rumień kończyn
Wizyta u ginekologa / istock
Fakty i mity związane z wizytą u ginekologa. Na nasze pytania odpowiada dr n. med. Grzegorz Głąb, ginekolog
Kobieta ziewa
Od dłuższego czasu czujesz się zmęczona? Nie pomagają sen i regeneracja? Sprawdź, co może być przyczyną
Kobieta w cielistej bieliźnie
#Mambrzuch. Trenerka personalna zachęca, by pokochać swoje brzuchy
Przeszczep nerki - informacje praktyczne o zabiegu, diecie i życiu po nim
Przeszczep nerki – informacje praktyczne o zabiegu, diecie i życiu po nim

Mięśnie dna miednicy są bardzo ważne dla zdrowia kobiet. Problemy związane z ich obszarem mogą dotyczyć każdej z nas, niezależnie od wieku. Mięśnie te zostają osłabione szczególnie w czasie ciąży i porodu, ale ich nadwyrężeniu sprzyja także wielogodzinne siedzenie za biurkiem czy zbyt obciążające ćwiczenia na siłowni. Warto więc o nie zadbać. Jaki wybrać trening? Podpowiada fizjoterapeutka, Gosia Włodarczyk.

Gosia Włodarczyk jest fizjoterapeutką i trenerką personalną, znaną w sieci jako Pani Fizjotrener. W mediach społecznościowych chętnie dzieli się wiedzą medyczną w zakresie zdrowia kobiet. W szczególności zajmuje się fizjoterapią blizny po cesarskim cięciu, rozstępu mięśnia prostego brzucha i mięśni dna miednicy. Tym razem postanowiła pomóc swoim obserwatorkom, doradzając, który trening mięśni dna miednicy będzie dla nich najlepszy.

Mięśnie dna miednicy – czym są?

Mięśnie dna miednicy to grupa 14 mięśni poprzeplatanych nerwami, otoczonych tkanką łączną, które podtrzymują narządy jamy brzusznej, pęcherz, narządy rozrodcze oraz pełnią funkcję podporową dla całego ciała. Wpływają na prawidłowe funkcjonowanie niemalże całego organizmu, zapewniając odpowiednie ciśnienie śródbrzuszne, stabilizację kompleksu biodrowo-lędźwiowo-miedniczego i podtrzymanie pęcherza moczowego, odbytu i narządów rodnych.

Prawidłowe położenie narządów w miednicy mniejszej zależy od prawidłowego funkcjonowania wielu struktur: wzajemnego oddziaływania na siebie narządów miednicy, więzadeł, powięzi, mięśni dna miednicy – wymieniała na swoim koncie na Instagramie fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Mięśnie dna miednicy – dlaczego są ważne dla kobiety?

Mięśnie dna miednicy pełnią bardzo ważną rolę w organizmie kobiety, będąc podporą dla narządów miednicy mniejszej – pęcherza, macicy i odbytnicy. Nazywane też mięśniami Kegla są odpowiedzialne m.in za trzymanie moczu i kału oraz utrzymywanie w prawidłowej pozycji narządów znajdujących się w miednicy. Wpływają także na poprawną postawę ciała.

Zacznijmy od tego, że mięśnie dna miednicy muszą być całkowicie wydolne, spełniać funkcje podtrzymujące narządy, trzymające mocz i kał i wydalające go w momencie od nas zależnym, ważne są równie funkcje seksualne – zaznacza na swoim profilu na Instagramie Pani Fizjotrener.

Jakie są konsekwencje osłabienia tych mięśni? Może dojść do obniżenia szyjki macicy i macicy, ścian pochwy, pęcherza i cewki czy odbytu u odbytnicy, co prowadzi do przykrych konsekwencji takich jak: niemożność wypróżnienia do końca, uczucie pełności w pochwie czy ból podczas stosunku.

Mięśnie dna miednicy – kiedy są osłabione?

Mięśnie dna miednicy osłabione są w szczególności przez 9 miesięcy ciąży i sam poród. Jednak istnieją także inne sytuacje, kiedy szkodzimy same sobie nadwyrężając pracę tych mięśni. Jak wymienia fizjoterapeutka:

Są sytuacje, takie jak ciąża, poród, silne zaparcia, złe nawyki toaletowe, złe wzorce ruchu, źle dobrana aktywność fizyczna lub przeciążanie mięśni podczas często powtarzanych czynności w domu lub pracy, które mogą wpływać na zaburzenie pracy mięśni dna miednicy.

Aby zapobiec przykrym konsekwencjom osłabienia tych mięśni nie należy np. dmuchać nosa, siedząc na toalecie, wstawać czy dźwigać w nieodpowiedni sposób. Przyczyną nadwyrężenia może być także zbyt obciążający trening siłowy.

Mięśnie dna miednicy – jak ćwiczyć?

Warto więc ćwiczyć mięśnie dna miednicy, w szczególności po ciąży, aby je wzmocnić i cieszyć się zdrowiem. Istnieje wiele treningów. Jak zaznacza Włodarczyk, najlepiej udać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego, aby dobrał odpowiednie ćwiczenia do indywidualnej sytuacji każdej z nas. Fizjoterapeutka postarała się jednak nieco uporządkować tę wiedzę:

Mięśnie dna miednicy można ćwiczyć w sposób izolowany oraz funkcjonalny.

⚠️Ćwiczenia w sposób izolowany 👉 to praca samych mięśni dna miednicy

⚠️Ćwiczenia w sposób funkcjonalny 👉 to ruch miednicy, kręgosłupa, bioder, kończyn 🤔

– Komu jest wskazany trening w sposób izolowany

W objawach osłabienia mięśni: inkontynencja, obniżenie narządów/ścian pochwy, wyraźne zaburzenie pracy MDM

Komu trening funkcjonalny

Dla wszystkich! Trening ten nie jest nastawiony tylko na wzmacnianie, ale na wymuszenie naturalnej pracy mięśni, które powinny napinać się przy np. wyproście biodra.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Nieprawidłowe wzmacnianie mięśni dna miednicy

Mitów dotyczących wzmacniania dna miednicy jest wiele, a najpowszechniejszy dotyczy wstrzymywania strumienia moczu. Do mózgu wysyłane są wtedy nieprawidłowe sygnały: cewka moczowa ma własne mięśnie odpowiedzialne za kontrolowanie oddawania moczu, podczas mikcji powinny one być rozluźnione podobnie jak mięśnie dna miednicy. Ucząc napinania dna miednicy wraz ze wstrzymaniem strumienia moczu, w mięśniach wyrobi się nieprawidłowy odruch. Może to spowodować problemy z opróżnianiem pęcherza, co w konsekwencji dpprowadzi do nieprzyjemnych i bolesnych infekcji.

Włodarczyk zaznacza w swoim wpisie, jak ważna jest porada fizjoterapeuty i ostrzega, aby nie podejmować samej treningu mięśni dna miednicy. Powodów osłabienia tych mięśni jest mnóstwo, dlatego same wybierając ćwiczenia, możemy nie rozwiązać naszego problemu lecz go pogłębić. Warto więc udać się na konsultację po pomoc. Nie bójcie się pytać, nawet jeśli wydaje wam się, że problem nie jest na tyle poważny. Pani Fizjotrener zwraca także uwagę, że „na funkcjonowanie mięśni dna miednicy ma ogromne znaczenie postawa i wzorzec oddechowy!”. Niech to będą pierwsze kroki po zdrowie mięśni dna miednicy.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Naomi Isted

Naomi Isted o nietrzymaniu moczu: „swoje życie planowałam wokół toalety”

Ciemny mocz - jakie są przyczyny i co może oznaczać brunatny/brązowy kolor?

Ciemny mocz – jakie są przyczyny i co może oznaczać brunatny/brązowy kolor?

Kobieta w ciąży siedzi na łózku, trzyma się za brzuch

Poród naturalny a cesarskie cięcie. W którym przypadku trenować mięśnie dna miednicy? Wyjaśnia Pani Fizjotrener

Gadżety erotyczne / istock

Nie warto stosować kulek gejszy. Dlaczego? Wyjaśnia Katarzyna Koczułap

Nietrzymanie moczu u kobiet / rawpixel

Fizjoterapeutka Katarzyna Piotrowska: „wiele kobiet słysząc szum wody, nawet myśląc o odkręconym kranie, może odczuwać parcie na pęcherz”. Od czego to zależy?

Kobieta w ciąży na łóżku

Poduszka poporodowa – Pani Fizjotrener wyjaśnia, dlaczego jest szkodliwa dla zdrowia

Jak wygląda i pracuje miednica w trakcie porodu? Tłumaczy położna Izabela Dembińska

Kobieta skacze

Dlaczego ćwiczenia na trampolinie zrujnują ci zdrowie? Tłumaczy fizjoterapeutka

Kobieta biegnie po plaży przy linii morza. ma zwiewną sukienkę

Jak wygląda wizyta i rehabilitacja kobiety u fizjoterapeuty uroginekologicznego? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Częste oddawanie moczu / istock

Wydaje ci się, że oddajesz mocz częściej niż koleżanki? Sprawdź, czy to nie syndrom nadreaktywnego pęcherza

Orgazm a mięśnie dna miednicy / istock

Mięśnie dna miednicy a orgazm. Czy wiesz co mają ze sobą wspólnego? Fizjoterapeutka wyjaśnia

Badanie urodynamiczne - na czym polega i czy masz się czego obawiać?

Badanie urodynamiczne – na czym polega i czy masz się czego obawiać?

Kobieta w ciąży leży na łóżku z parnterem. Trzymają się za ręce

„Unikaj wstawania w ten sposób szczególnie po porodzie” – apeluje Monika Grzegorzewicz, fizjoterapeutka uroginekologiczna

Kobieta w kostiumie kąpielowymm trzyma papaję

Mięśnie dna miednicy. Po czym poznać, że ich trening jest niepoprawny? Tłumaczy fizjoterapeutka

Gosia Włodarczyk

Jakie są główne przyczyny nietrzymania moczu u kobiet? Wyjaśnia Gosia Włodarczyk

Kobieta siedzi na toalecie. Widać jedynie jej nogi i opuszczone spodenki

Jesteś toaletową czytaczką? Czytasz, kichasz, wycierasz nos, siedząc na toalecie? W ten sposób niszczysz sobie zdrowie. Rozmawiamy z Panią Fizjotrener

Kobieta na macie wykonuje ćwiczenie

To ćwiczenie złagodzi ból przy endometriozie i podczas stosunku. Pokazuje fizjoterapeutka

inkontynencja

Inkontynencja (nietrzymanie moczu) – najczęstsze przyczyny, leczenie

Używasz kulek gejszy? Pani Fizjotrener tłumaczy, jak działają na mięśnie Kegla

kobieta z niemowlakiem

Nietrzymanie moczu, rozciągnięcie pochwy, osłabienie mięśni dna miednicy – problemy po porodzie. Ginekolog wyjaśnia

„Kobiety cierpią w zaciszu własnej łazienki”. O tabu cewki moczowej rozmawiamy z ginekolożką dr Hanną Szwedą

Screen z kampanii Seni Lady

Ile tematów tabu mają kobiety po 30-tce? Zobacz fenomenalną reklamę, która mówi o problemach tysięcy Polek

Czy złamanie miednicy jest groźne?

Czy złamanie miednicy jest groźne? Jak wygląda rehabilitacja po urazie?

Ewelina Tyszko-Bury

Ewelina Tyszko-Bury: Ciało jest niesamowite, ono zawsze pamięta

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?