Przejdź do treści

Zadbaj o dobry sen! Oto 10 powodów, dla których lepiej kłaść się wcześniej spać

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz, dlaczego? Danny G/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Jest mi niedobrze”. Tiktokerka pokazała, dlaczego koniecznie należy prać nowo zakupione ubrania
Narkoza – wszystko, co chciałabyś o niej wiedzieć, ale boisz się zapytać
„Za czerwone, za duże, niesymetryczne, zrobione”. Magda Gessler apeluje do hejterów i wyjaśnia, z czego wynika nietypowy wygląd jej ust
Billie Eilish o zespole Tourette’a: „Podczas rozmowy ze mną się tego nie zauważa, ale dla mnie to wszystko jest bardzo męczące”
Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców

Jeśli utrzymanie dobrego zdrowia jest twoim celem, musisz postawić znak równości między zrównoważoną dietą, aktywnością fizyczną i snem. Dowiedz się, dlaczego sen jest ważny. Te dziesięć powodów powinno być dobrą „reprymendą”, zanim włączysz kolejny odcinek ulubionego serialu i pójdziesz spać dopiero nad ranem.

Koniec ze zbędnymi kilogramami

Ograniczanie czasu snu, a co za tym idzie obniżenie jego jakości, jest mocno powiązane z przybieraniem na wadze. Osoby cierpiące na zaburzenia snu częściej dotyka problem zbędnych kilogramów, dodatkowo niesie ono podwyższone ryzyko otyłości. Podczas szeroko zakrojonych badań poglądowych, w których wzięto pod uwagę dzieci, wykazano, że „zły sen” podnosi to ryzyko o 89 proc. W przypadku dorosłych odnotowano 55 proc. skok wartości.

Przyjmuje się, że powodów tycia, zależnych od zaburzeń snu jest wiele, m.in. odpowiadają za to hormony, ale również brak chęci do aktywności fizycznej po nieprzespanej nocy. Jeśli myślisz o zrzuceniu paru zbędnych kilogramów, pamiętaj o tym, by wcześnie położyć się do łóżka.

Mniejszy apetyt

Według badań, osoby pozbawione snu mają większy apetyt, przez co dzienne spożycie kalorii wzrasta. Niedobór snu powoduje wahania hormonów, w tym tych odpowiedzialnych za łaknienie i uczucie sytości. Łączy się to z podwyższony poziomem greliny – hormonu stymulującego apetyt i spadkiem poziomu leptyny – hormonu tłumiącego apetyt. Wniosek jest prosty: śpisz więcej – jesz mniej.

Koncentracja, produktywność, wydajność

Mózg nie śpi, ale my śpijmy za niego. Prawidłowy sen wpłynie pozytywnie na nasze funkcje poznawcze, koncentrację, produktywność i wydajność. W ramach eksperymentu testom poddano doktorantów. W grupie przyszłych lekarzy, niemalże zwyczajem jest praca po godzinach, która w tym wypadku przekraczała nawet 24 godziny. Pozostali z testowanych, podczas swojego stażu wykonywali pracę zgodnie z grafikiem. Wyniki były jednoznaczne – grupa „nadgorliwych-bezsennych” popełniła o 36 proc. więcej błędów niż stażyści, którzy mogli pozwolić sobie na więcej snu. Inne dane, których źródłem jest National Institutes of Health, mówią, że brak snu lub jego niedobór może wpływać negatywnie na funkcje mózgu w podobnym stopniu jak przy zatruciu alkoholem. Dobroczynną wartość snu potwierdzają informację o poprawie pamięci, koncentracji i zdolności rozwiązywania problemów – zarówno u dorosłych, jak i u dzieci.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Lepsze wyniki sportowe

Sen poprawia wyniki sportowe i optymalizuje ogólną sprawność podczas wysiłku fizycznego. Na podstawie testów klinicznych przeprowadzonych na koszykarzach wykazano, że dłuższy sen znacząco poprawia szybkość, dokładność, czas reakcji i zapał do gry. Nie trzeba być jednak sportowcem, by przekonać się, że bez snu nasza sprawność ulega znacznemu pogorszeniu. Badanie przeprowadzone na ponad 2800 kobietach wykazało zależność pomiędzy niedoborem snu a takimi objawami, jak spowolnione tempo, niższa siła chwytu oraz wzmożona trudność w wykonywaniu wszelkich czynności.

Zdrowe serce

Zaburzenia snu są czynnikiem generującym ryzyko, nie tylko otyłości czy sprawności fizycznej. Mogą być też odpowiedzialne za zagrożenie spowodowane chorobami przewlekłymi, chociażby układu krwionośnego i serca. Weryfikacja w 15 niezależnych źródłach badań dowodzi, że ludzie, którzy regularnie „zarywają noce” lub cierpią na bezsenność, są znacznie bardziej narażeni na choroby serca lub udar niż ci, którzy śpią 7-8 godzin na dobę.

Mniejsze ryzyko cukrzycy

Czy krótki sen może sprawić, że zachorujemy na cukrzycę typu 2? Jest to możliwe, jeśli zaburzenia snu są długoterminowe i ekstremalne. Dlaczego? Oto naukowe wyjaśnienie – ograniczenie snu wpływa na poziom cukru we krwi i zmniejsza wrażliwość na insulinę. Badania kliniczne nie pozostawiają wątpliwości. Grupa młodych, zdrowych mężczyzn wzięła udział w eksperymencie, podczas którego przez 6 nocy z rzędu ich czas snu został ograniczony do 4 godzin. Po tym czasie wszyscy ochotnicy wykazywali symptomy odpowiednie dla stanu przedcukrzycowego. Objawy te ustąpiły po tygodniu znormalizowanego czasu snu.

Brak snu a depresja

Bezsenność jest przejawem depresji, ale może być też jej przyczyną. Szacuje się, że 90 proc. osób z depresją narzeka na jakość swojego snu. Wiąże się to ze zwiększonym ryzykiem podejmowania prób samobójczych. Choroby, w których doświadcza się znacznych niedoborów snu, w tym chroniczny brak snu, czyli bezsenność oraz obturacyjny bezdech senny są nierzadko czynnikiem wystąpienia depresji.

Wyśnij sobie odporność

Nawet niewielka utrata snu wpływa na osłabienie twojego układu immunologicznego. I tym razem brutalne fakty nie pozostawiają nam złudzeń. Kolejny test kliniczny – po podaniu ochotnikom wirusa, wywołującego przeziębienie, monitorowano ich zachowanie przez dwa tygodnie. Wyniki – osoby, które pozostawały w objęciach Morfeusza dłużej niż 8 godzin, zwalczały wirusa znacznie lepiej niż te, które spały mniej niż 7 godzin, wykazując 3 razy większą tendencję do zachorowania. Czujesz, że „coś cię bierze”, wskakuj pod kołdrę i tul się do poduszki przez co najmniej 8 godzin. Najprawdopodobniej będzie miało to lepszy skutek niż faszerowanie się czosnkiem.

Sen koi stany zapalne

Coś się pali? Nie, to tylko stan zapalny w twoim ciele. Ten pożar również może ugasić kojący sen. Deficyty snu są również związane z długotrwałym stanem zapalnym przewodu pokarmowego, które diagnozuje się jako IBD – nieswoiste zapalenie jelit. W jednym badaniu zaobserwowano, że pacjenci ze zdiagnozowaną chorobą Leśniowskiego-Crohna i borykający się z zaburzeniami snu, mieli 2 razy większe prawdopodobieństwo nawrotu choroby niż pacjenci, którzy spali dobrze.

Unikniesz problemów w związku

Utrata snu zmniejsza twoją potrzebę kontaktów społecznych i może zniekształcać odbiór niektórych znaków w interakcjach międzyludzkich. Czułaś się kiedyś jak zombie – chodzisz, mówisz, ale niewiele rozumiesz i wiesz? Gdy nie sypiasz dobrze, może to tak wyglądać i spowodować nieprzyjemne nieporozumienia w relacjach ze znajomymi i rodziną. Potwierdzają to badania, przeprowadzone za pomocą sprawdzianu emocjonalnego rozpoznawania twarzy. Na przykład, jedno z nich wykazało, że ludzie, którzy nie spali, mieli zmniejszoną zdolność rozpoznawania wyrazu gniewu i szczęścia.

Któż nie słyszał dewizy „sen to zdrowie”? Zatem: „dobranoc”.

 

Źródło: Healtline, National Institutes of Health

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

Kobieta leży wśród kwiatów

Kiedy liczenie baranów nie wystarczy… Dowiedz się, jak spać dobrze!

Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki? / Fot. Pexels

„Piasek mózgowy” może powodować bezsenność, występuje nawet u 30-latków. Czym grozi i jak się objawia zwapnienie szyszynki, mówi neurolożka Magdalena Podbrożna

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

Kozłek lekarski – na bezsenność, stany lękowe i PMS. Właściwości, dawkowanie i uprawa

Sławomir Prusakowski

„Sny mogą zwiększyć naszą samoświadomość i uważność na to, kim jesteśmy, czego doświadczamy, co jest dla nas ważne”. O znaczeniach snów mówi psycholog Sławomir Prusakowski

Wiele osób po COVID-19 boryka się z zaburzeniami snu

Osoby, które przeszły COVID-19, mogą gorzej znieść zmianę czasu

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Kobieta siedzi na łóżku

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Kobieta leży w łóżku

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

Czasem trzeba się porządnie wypłakać. Ale musisz pamiętać o ważnej rzeczy

Kobieta śpi w łóżku

Masz problemy z zasypianiem w nowym miejscu? Naukowcy dowiedli, w czym tkwi problem

Kobieta z kołdrą i kubkiem kawy, który trzyma w ręce

W jaki sposób stwierdzić, czy śpimy wystarczająco dużo? Wyjaśnia biotechnolog Dawid Polak

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Nie wyobrażasz sobie dnia bez “energetyka”? To może być już uzależnienie

Anna Sierant /fot. archiwum prywatne

Stres, bezsenność i zszargane nerwy? Wypróbuj Naturell Ashwagandha! Ja sprawdziłam i polecam

Kobieta leży na trawie, ma zamknięte oczy

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Dlaczego kobiety sypiają lepiej i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości / fot. pexels

Dlaczego „power nap” nie jest dla każdego i jak rozpoznać, że nasz sen jest dobrej jakości – wyjaśnia dr n. med. Aleksandra Wierzbicka

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Czy można umrzeć z przepracowania? Odpowiada lek. Ewa Stawiarska

„Tak, można umrzeć z przepracowania. I są na to dowody naukowe” – podkreśla lek. Ewa Stawiarska

Bezsenność - przyczyny i leczenie

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×