Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks wartości odżywczych

Witamina B12

Witamina B12
Zdjęcie: shutterstock

Zapotrzebowanie dobowe: kobiety i mężczyźni 4 mcg.

Rola: produkcja czerwonych krwinek, białek mięśniowych, kwasów nukleinowych, przemiany głównych składników odżywczych, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i trawiennego, płodność i laktacja.

Zwiększone zapotrzebowanie: dieta wegańska oraz wegetariańska wykluczająca nabiał i ryby, zaburzenia pracy trzustki i jelit, m.in. choroba Crohna, antykoncepcja doustna, przyjmowanie niektórych leków hamujących wydzielanie soku żołądkowego, obniżających poziom cholesterolu LDL i preparatów z potasem, duże dawki wit. C i folianów.

Objawy niedoboru: osłabienie, problemy z pamięcią i koncentracją, nerwobóle i zapalenie nerwów, drętwienie i mrowienie kończyn, anemia złośliwa.

Skutki nadmiaru: raczej nie występują.

Interakcje: niedobór w diecie sprzyja niedoborom wit. B6.

Źródła: produkty mięsne i podroby, zwłaszcza wątroba i nerki; owoce morza i ryby, zwłaszcza tłuste; dojrzewające sery i inne fermentowane produkty, np. miso czy sos sojowy; żółtka jaj.

Witamina B12 jest dość odporna na ciepło, ale utlenia się w kontakcie z żelazem i miedzią, np. z noży, tarek, garnków. Niszczy ją ponadto światło, zasadowe i bardzo kwaśne środowisko. Tak jak inne witaminy z grupy B jest tracona z wodą odlewaną po tradycyjnym gotowaniu żywności.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Witamina B5

Indeks wartości odżywczych

Witamina B9

Indeks wartości odżywczych

Witamina B7

Indeks wartości odżywczych

Witamina C

Indeks wartości odżywczych

Fosfor

Indeks wartości odżywczych

Top w kategorii