Przejdź do treści

Najlepsze i najgorsze oleje. Gdzie się znajdują?

kobieta smażąca jedzenie
Najlepsze i najgorsze oleje. Gdzie się znajdują? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Inteligencja jako źródło cierpień
Inteligencja jako źródło cierpień. Wysokie IQ nie ułatwia życia
Jak działa na cerę gruszka? Poznaj 5 właściwości
Jak działa na cerę gruszka? Poznaj 5 właściwości
Jak zrobić szpagat?
Jak dobrze się przygotować, by zrobić szpagat? Podpowiada Kasia Bigos
Wyzwania domowych piekarzy
Wyzwania domowych piekarzy, czyli jak upiec sobie chleb
Tajemnicze choroby
Tajemnicze choroby. Mimo postępu w nauce, wciąż nie wiemy, co je wywołuje

Tłuszcze ostatnimi czasy nie mają dobrej prasy. Wiele osób profilaktycznie z nich rezygnuje. Inni stawiają wyłącznie na „modne” oleje, np. kokosowy. Jednak często nieświadomie spożywamy oleje w słodyczach, przekąskach, ciastach i ciasteczkach. Gdzie kryją się „złe” oleje i czy rzeczywiście trzeba ich unikać? Sprawdzamy.

Oleje spożywcze – rodzaje

Oleje roślinne to mieszaniny estrów kwasów tłuszczowych, uzyskiwane z roślin oleistych. Niektóre są jadalne, inne bywają szkodliwe, a nawet trujące. Najbardziej znane to: olej słonecznikowy, rzepakowy i oliwa z oliwek. W ostatnich latach popularność zyskał olej kokosowy.

Olej palmowy uważa się za szkodliwy dla zdrowia (sprawdzimy, czy słusznie). Dostępne są również m.in. olej kukurydziany, lniany, orzechowy, konopny czy sojowy oraz stosowany w kosmetyce olej rycynowy. Olej zwierzęcy to tran oraz masło klarowane. Tyle, jeśli chodzi o definicje. Przejdźmy do tego, gdzie się kryją i co to może znaczyć dla naszego organizmu.

Kobieta jedząca pizzę / istockphoto.com

Najgorsze oleje

Zdaniem niektórych, każdy tłuszcz to zło: przyczyna nadwagi, otyłości, zapycha tętnice, podnosi „zły” cholesterol. Uważa się jednak, że optymalne ilości odpowiednich tłuszczów mogą działać na organizm korzystnie. Pytanie jednak, co i jak jeść, żeby znaleźć ten złoty środek odpowiednich tłuszczów?

Tłuszcze roślinne są mniej szkodliwe od zwierzęcych. Co nie oznacza, że w ogóle nie są szkodliwe. „Złe” są nasycone kwasy tłuszczowe i tłuszcze trans. Weźmy pod lupę najbardziej popularne oleje.

Olej sojowy stabilizowany jest przez proces uwodorniania. To powoduje, że staje się szkodliwy dla zdrowia.

Margaryny, nie tak dawno stawiane na piedestale ponad masłem, również zawierają tłuszcze trans. Proces uwodorniania, nadający kremową konsystencję i smak, niestety „psuje” produkt od strony zdrowotnej. Szczególnie negatywne skutki dla zdrowia może mieć smażenie na margarynie. Otyłość, cukrzyca, choroby serca i układu krążenia, to tylko niektóre z potencjalnych skutków spożywania margaryn.

Olej palmowy jest coraz częściej stosowany. Utwardzanie to, innymi słowy, uwodorowienie. Konsystencja jest wygodniejsza w użyciu, bo stała, ale to jedyny atut. Zwiększa się ryzyko chorób serca i układu krążenia, m.in. miażdżycy, a nawet niektórych nowotworów. Utwardzonemu lub uwodorowanemu olejowi palmowemu powiedz stanowcze „nie”.

Na oleje tłoczone na zimno, jak np. słonecznikowy, rzepakowy i lniany, negatywny wpływ ma obróbka termiczna. Nie będą szkodzić podane w sałatce, tak bardzo, jak na patelni. Jeśli smażyć to na olejach rafinowanych – rzepakowym lub słonecznikowym. Rafinacja też nie jest bez wad – oczyszcza, ale i pozbawia np. steroli.

Olej rzepakowy jednak również nie jest ulubieńcem zwolenników zdrowego żywienia. Budzi kontrowersje, gdyż rzepak to roślina modyfikowana genetycznie. Zwolennicy tego oleju argumentują, że nie dotyczy to naszych rodzimych odmian. Atutem oleju rzepakowego może być bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych. Rzepak bywa nazywany „oliwą północy”, gdyż w naszej lokalnej kuchni służy (zamiast oliwy z oliwek) do wszystkiego – smażenia, pieczenia, sałatek.

Co przemawia na niekorzyść oleju rzepakowego? Zawarty w nim kwas erukowy, do niedawna stanowiący nawet połowę zawartego w oleju rzepakowym kwasów tłuszczowych. To substancja toksyczna, szkodliwie wpływająca na serce. Obecnie wykorzystywane są odmiany bezerukowe, a więc kwas erukowy nie przekracza 2 procent kwasów tłuszczowych zawartych w tym oleju.

Nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT stanowiące 90 proc. tego oleju (oleinowy, linolowy, linoleowy) to argument na jego korzyść. Optymalny jest również stosunek omega-6 do omega-3. Tylko 7 proc. to kwasy tłuszczowe nasycone. Kolejne atuty to witamina A, witamina K, witamina E i przeciwutleniające sterole.

Choć może to rozwiewać negatywną aurę wokół oleju rzepakowego, zwróćmy uwagę na fakt, że nierafinowany nie powinien być smażony, uwalniają się pod wpływem temperatury toksyczne substancje. Stosowany do dań na zimno powinien być szybko spożywany, gdyż utlenianie również działa niekorzystnie. Natomiast rafinowany olej zarówno na ciepło, jak i zimno zachowa walory. Olej rzepakowy może okazać się nie taki zły, jak go malują. Jeśli lubisz naturalną pielęgnację, wiedz, że olej rzepakowy można wykorzystać w maseczkach, peelingach i do kąpieli.

Jak poznać w prosty sposób niezdrowy olej? Po butelce. Jeśli jest przezroczysta, plastikowa, a produkt można przechowywać w temperaturze pokojowej, oznacza to skład chemicznie modyfikowany.

maliny

Najlepsze oleje

Olej kokosowy uważa się za (prawie) ideał. Doskonale sprawdza się jako dodatek do potraw, można go używać w roli kosmetyku. Jedynym przeciwskazaniem mogą być rzadko spotykane alergie. Minus to wysoka zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego pamiętajmy o umiarze. Trójglicerydy zawarte w oleju kokosowym organizm przekształca w energię, a nie magazynuje w postaci tkanki tłuszczowej. Olej kokosowy zawiera również związki, które działają przeciwbakteryjnie.

Uważa się, że należy unikać podgrzewania go i mieszania z innymi tłuszczami. Olej kokosowy ma wprawdzie wyższą niż oliwa czy oleje tłoczone na zimno temperaturę dymienia, ale mimo wszystko lepiej na nim nie smażyć. Prawdę mówiąc, najlepiej w ogóle ograniczyć smażenie potraw.

Olej sezamowy znany jest z kuchni azjatyckiej. Zawiera jednonienasycone kwasy tłuszczowe i antyoksydanty, a także fosfatydylocholiny, korzystnie działające na mózg. Nie traci właściwości po obróbce termicznej. Minusem jest zawartość kwasów tłuszczowych omega-6, a raczej ich niewłaściwe proporcje w stosunku do kwasów omega-3.

Oliwa z oliwek – to królowa zdrowych tłuszczów. Dobra dla serca i układu krążenia – jak i reszta składników diety śródziemnomorskiej. Zawiera substancje korzystne dla zdrowia: jednonienasycone kwasy tłuszczowe oraz polifenole. Zdania są podzielone, jeśli chodzi o jej obróbkę termiczną. Część specjalistów zwraca uwagę, że nie powinno się jednak na niej smażyć, z uwagi na niską temperaturę dymienia. Nie powinno się również wykorzystywać ponownie pozostałej na patelni oliwy podczas kolejnego smażenia.

istockphoto.com

Gdzie się kryją oleje

Co wyrzucić z diety, żeby żyć zdrowo i bezpiecznie?

Słodycze – ze względu na obecność utwardzanego oleju palmowego. Znajduje się w kremach czekoladowych, które dodatkowo są przepełnione cukrem. Lody, batony, czekolady. Nie wszystkie, więc czytaj skład. Te z olejem palmowym odłóż na półkę. Zastąp owocem lub sorbetem.
• Gotowe pakowane pieczywo – zerknij na skład. W większości podobnych produktów znajduje się utwardzany olej palmowy.
• Mrożone pizze, gotowe spody również zawierają olej palmowy.

Dietetyk Karolina Suchora przyznaje: – Oleje na pewno możemy podzielić na te dobre oraz złe. Jednym z tych, który musimy mocno ograniczyć, jest olej palmowy, który obecnie jest dodawany do wielu produktów. Głównie znajdziemy go w wyrobach cukierniczych – ciastkach, batonach, płatkach czy ogólnie mówiąc w produktach przetworzonych.

Jakie jeszcze produkty mogą być niebezpieczne? – Należy również zwrócić uwagę na tłuszcze trans, które znajdziemy np. w margarynach czy wyrobach ciastkarskich, żywności typu fast food – ostrzega dietetyczka. Przypomina, jakie mogą być konsekwencje spożywania tłuszczów: – Nadmiar tych tłuszczy zwiększa ryzyko otyłości, a także występowania chorób układu krążenia.

W takim razie, jakie tłuszcze są najlepsze? – Powinniśmy wybierać głównie te oleje, które należą do tłuszczów nienasyconych – podpowiada Karolina Suchora. – Są to chociażby oliwa z oliwek, olej lniany, oleje z orzechów. Spożywane w odpowiednich ilościach i proporcjach mogą działać prewencyjnie w stosunku do wielu chorób. Warto czytać etykiety, by wybierać jak najmniej przetworzone produkty bez zbędnych i zagrażających zdrowiu dodatków – podkreśla specjalistka.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Tłuszcze nasycone – gdzie występują i jaki jest ich wpływ na nasze zdrowie?

Tłuszcze nasycone – gdzie występują i jaki jest ich wpływ na nasze zdrowie?

Olej palmowy – jeść czy nie jeść?

Olej palmowy – szkodliwy czy nie? Paulina Górska zebrała najważniejsze fakty

olej

Oleje roślinne – tłusto nie znaczy niezdrowo

Orangutany / gettyimages

Co łączy orangutany, tłuszcze trans, detektywów na zakupach i olej palmowy? Wiele!

schabowy

10 ciężkostrawnych potraw, które można uczynić lżejszymi dla naszego żołądka

Olej kokosowy / istockphoto

Olej kokosowy nie jest dobry na wszystko i dla każdego. Obalamy najpopularniejsze mity

Kokos

Olej kokosowy– właściwości, zastosowanie, w kuchni, w kosmetyce, na skórę

skwalen

Odżywcza moc skwalenu. Dlaczego warto go uzupełniać?

Co to jest olej Lorenza?

Co to jest olej Lorenza?

Olej lniany / istockphoto.com

Olej lniany – świetny wybór

Im mniej, tym lepiej – czego zdrowa dieta zawierać nie powinna

istockphoto.com

Olej palmowy? „Nieetyczny, zły i trzeba go unikać” – piszą eksperci z „Czytamy Etykiety”

sklep Lidl

Zdrowe zmiany w dyskontach. Lidl odchudza żywność z soli i cukru, Biedronka rezygnuje z oleju palmowego

Unsplash

Węglowodany i tłuszcze są złe? Robisz wszystko, by ich unikać? Specjalistka ds. żywienia obaliła dietetyczne mity

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Unsplash

Dlaczego warto jeść tłuste ryby? Specjaliści z „Czytamy etykiety” wyjaśniają

3 pomysły na olej kokosowy. Do czego warto go wykorzystać?

lewandowska

Dieta a Hashimoto. Czy można się wyleczyć dietą? Odpowiada Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

insulinooporność

5 faktów o insulinooporności, które powinnaś znać

Dieta Dukana. Zdrowa czy nie?

Dieta Dukana. Zdrowa? Niekoniecznie. Co o niej mówi dietetyczka?

5 nieoczywistych zastosowań oleju kokosowego

Przydatny nawet w sypialni. Oto 5 nieoczywistych zastosowań oleju kokosowego

Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Wyjaśnia dietetyczka

Wiesz jak dbać o serce? Oto lista produktów, których powinnaś unikać

Tłuszcz cię usypia

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta wycierająca nos

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?