Przejdź do treści

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują
Żeby być w pełni sprawnym i zdrowym, musimy dostarczać w odpowiednich ilościach kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wizyta u ginekologa / istock
Fakty i mity związane z wizytą u ginekologa. Na nasze pytania odpowiada dr n. med. Grzegorz Głąb, ginekolog
Kobieta ziewa
Od dłuższego czasu czujesz się zmęczona? Nie pomagają sen i regeneracja? Sprawdź, co może być przyczyną
Kobieta w cielistej bieliźnie
#Mambrzuch. Trenerka personalna zachęca, by pokochać swoje brzuchy
Przeszczep nerki - informacje praktyczne o zabiegu, diecie i życiu po nim
Przeszczep nerki – informacje praktyczne o zabiegu, diecie i życiu po nim
Fantazje seksualne / istock
Przeszłość seksualna i fantazje partnerów. Czy warto o nie pytać?

Słowo tłuszcz niestety nie ma zbyt pozytywnych konotacji. Kojarzy się z nadwaga i otyłością. Czy zatem jeść coś tłustego oznacza jeść niezdrowo? Nie. Tłuszcze są nam bardzo potrzebne! Również do tego, by… chudnąć.

Tłuszcze to jedne z głównych składników odżywczych zwanych lipidami, które są istotnym elementem układanki dla prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych.

Gdybyśmy pozbawili nasz organizm tłuszczu, nie utrzymalibyśmy go przy życiu – pewien procent tkanki tłuszczowej jest po prostu niezbędny. Według norm żywienieniowych zaleca się (dla osób dorosłych) spożywać tłuszcze na poziomie 30% dobowego zapotrzebowania energetycznego, a dla osób powyżej 70. roku życia – 25%, ze względu na wolniejszą przemianę materii.

W naszym ciele tkanka tłuszczowa występuje w dwóch formach: jako tłuszcz zasadniczy i zapasowy. Tłuszcz zasadniczy obejmuje tłuszcz, który tworzy część błon komórkowych, tkanki mózgu, osłania włókna nerwowe oraz narządy wewnętrzne, a także amortyzuje podczas uszkodzeń fizycznych. Porównując kobiety i mężczyzn, niestety panie mają go o wiele więcej. Głównie przez to, że osadza się w okolicach piersi i bioder. Tłuszcz ten u kobiet bierze udział w produkcji estrogenu, przez co wpływa na równowagę hormonalną oraz cykl miesiączkowy. Jeżeli jest on zbyt niski, efektem tego mogą być nieregularne miesiączki.

Drugą formą tkanki tłuszczowej jest tłuszcz zapasowy, który jest naszą rezerwą energetyczną i znajduje się pod skórą i wokół narządów wewnętrznych. Spalamy go praktycznie przez cały czas kiedy ma miejsce praca tlenowa czyli kiedy śpimy, chodzimy oraz podczas większości typu ćwiczeń. Jeżeli weźmiemy pod lupę aspekt żywieniowy to pożądane są kwasy tłuszczowe wielonienasycone lub inaczej nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), które musimy dostarczać z pożywieniem: ryby, produkty roślinne. Natomiast należy unikać kwasów tłuszczowych nasyconych (NKT), które są obecne w: olejach roślinnych, smalcu, maśle, niektórych gatunkach mięsa.

Kwasy tłuszczowe OMEGA-3 i OMEGA-6

Żeby być w pełni sprawnym i zdrowym, musimy dostarczać w odpowiednich ilościach kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, ale – jak pokazują badania – niestety w naszym codziennym menu przeważają omega-6 (margaryny, oleje roślinne, przetworzone produkty) nad omega-3 (łosoś, tuńczyk, makrela, olej lniany, siemię lniane, orzechy włoskie, nasiona dyni). Warto to zmienić!

Badania naukowe dowiodły, że spożywanie kwasów tłuszczowych omega-3:

– poprawia metabolizm tlenowy, przez co poprawia się siła i wytrzymałość;
– przyśpiesza uwalnianie się hormonu wzrostu w reakcji na sen i ćwiczenia oraz przyśpiesza regenerację;
– działa przeciwzapalnie, zapobiega nadwyrężeniom stawów i więzadeł;
– chroni przed przetrenowaniem

Pamiętajcie o nich, planując swoją dietę!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

dziewczyna w w rzepaku

Kwitnące pola rzepaku robią furorę w sieci. Czy wiesz, jaką furorę rzepak zrobi na twoim talerzu?

Śniadanie białkowo-tłuszczowe

„Zmiana, która pozwoliła mi osiągnąć sytość i zmniejszyć ochotę na słodkie”. Dietetyczka o zaletach śniadań białkowo-tłuszczowych

kobiety ćwiczące fitness

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta bananowa - zasady i efekty

Dieta bananowa – zasady i efekty

Dieta FODMAP - na czym polega, produkty, tabela, przepisy

Dieta FODMAP – na czym polega? Czy każdy może skorzystać?

Czy alkohol tuczy?

Czy alkohol tuczy? Zbyt częste spożywanie alkoholu pogarsza wydolność, ale co ze spalaniem tkanki tłuszczowej?

Kwercetyna - ważny składnik diety

Kwercetyna – ważny składnik diety

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Pektyny w diecie i medycynie

Pektyny w diecie i medycynie

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Tłuszcze nasycone – gdzie występują i jaki jest ich wpływ na nasze zdrowie?

Tłuszcze nasycone – gdzie występują i jaki jest ich wpływ na nasze zdrowie?

Kobieta je lody

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

krewetki żródłem cynku

Cynk – rola, zapotrzebowanie, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła

pęczek ziół

Dlaczego diety nie działają? Oto 5 psychologicznych powodów

Kobieta z chorym dzieckiem - mokowiscydoza

Mukowiscydoza, czyli „choroba słonego potu”. Pediatra wyjaśnia, co powinno jeść dziecko, które się z nią zmaga

kobieta smażąca jedzenie

Najlepsze i najgorsze oleje. Gdzie się znajdują?

Twarz kobiety

Dieta dla skóry. Masz problemy z cerą? Przeczytaj, co powinnaś jeść

Olej palmowy – jeść czy nie jeść?

Olej palmowy – szkodliwy czy nie? Paulina Górska zebrała najważniejsze fakty

pączki

Tłusty czwartek – jak go przeżyć? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?