Przejdź do treści

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują
Żeby być w pełni sprawnym i zdrowym, musimy dostarczać w odpowiednich ilościach kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Małgorzata Rozenek
Małgorzata Rozenek pokazała zdjęcie z płaczącym synkiem. Oburzone głosy: to obrzydliwe gwałcenie praw dziecka
Pigwa - owoc w sam raz na zimowe infekcje!
Pigwa – owoc, który w mig przegoni infekcje! Dietetyczka tłumaczy, dlaczego warto po nią sięgać
koronawirus, lekarze rodzinni
Powtarzał: dajcie lekarzom rodzinnym zlecać testy, a zobaczycie skalę epidemii. Michał Domaszewski o rekordach zakażeń w Polsce
Kobieta wstrzykuje sobie insulinę w brzuch
Insulina przy cukrzycy typu II – czy można ją odstawić tak, jak zrobił to Lech Wałęsa? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka
Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu
Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Słowo tłuszcz niestety nie ma zbyt pozytywnych konotacji. Kojarzy się z nadwaga i otyłością. Czy zatem jeść coś tłustego oznacza jeść niezdrowo? Nie. Tłuszcze są nam bardzo potrzebne! Również do tego, by… chudnąć.

Tłuszcze to jedne z głównych składników odżywczych zwanych lipidami, które są istotnym elementem układanki dla prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych.

Gdybyśmy pozbawili nasz organizm tłuszczu, nie utrzymalibyśmy go przy życiu – pewien procent tkanki tłuszczowej jest po prostu niezbędny. Według norm żywienieniowych zaleca się (dla osób dorosłych) spożywać tłuszcze na poziomie 30% dobowego zapotrzebowania energetycznego, a dla osób powyżej 70. roku życia – 25%, ze względu na wolniejszą przemianę materii.

W naszym ciele tkanka tłuszczowa występuje w dwóch formach: jako tłuszcz zasadniczy i zapasowy. Tłuszcz zasadniczy obejmuje tłuszcz, który tworzy część błon komórkowych, tkanki mózgu, osłania włókna nerwowe oraz narządy wewnętrzne, a także amortyzuje podczas uszkodzeń fizycznych. Porównując kobiety i mężczyzn, niestety panie mają go o wiele więcej. Głównie przez to, że osadza się w okolicach piersi i bioder. Tłuszcz ten u kobiet bierze udział w produkcji estrogenu, przez co wpływa na równowagę hormonalną oraz cykl miesiączkowy. Jeżeli jest on zbyt niski, efektem tego mogą być nieregularne miesiączki.

Drugą formą tkanki tłuszczowej jest tłuszcz zapasowy, który jest naszą rezerwą energetyczną i znajduje się pod skórą i wokół narządów wewnętrznych. Spalamy go praktycznie przez cały czas kiedy ma miejsce praca tlenowa czyli kiedy śpimy, chodzimy oraz podczas większości typu ćwiczeń. Jeżeli weźmiemy pod lupę aspekt żywieniowy to pożądane są kwasy tłuszczowe wielonienasycone lub inaczej nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), które musimy dostarczać z pożywieniem: ryby, produkty roślinne. Natomiast należy unikać kwasów tłuszczowych nasyconych (NKT), które są obecne w: olejach roślinnych, smalcu, maśle, niektórych gatunkach mięsa.

Kwasy tłuszczowe OMEGA-3 i OMEGA-6

Żeby być w pełni sprawnym i zdrowym, musimy dostarczać w odpowiednich ilościach kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, ale – jak pokazują badania – niestety w naszym codziennym menu przeważają omega-6 (margaryny, oleje roślinne, przetworzone produkty) nad omega-3 (łosoś, tuńczyk, makrela, olej lniany, siemię lniane, orzechy włoskie, nasiona dyni). Warto to zmienić!

Badania naukowe dowiodły, że spożywanie kwasów tłuszczowych omega-3:

– poprawia metabolizm tlenowy, przez co poprawia się siła i wytrzymałość;
– przyśpiesza uwalnianie się hormonu wzrostu w reakcji na sen i ćwiczenia oraz przyśpiesza regenerację;
– działa przeciwzapalnie, zapobiega nadwyrężeniom stawów i więzadeł;
– chroni przed przetrenowaniem

Pamiętajcie o nich, planując swoją dietę!

 

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – rola, skutki nadmiaru i niedoboru, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

L-karnityna

L-karnityna – rola w organizmie, niedobór, suplementacja

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

siemię lniane

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

Brokuły na stole

Izotiocyjaniany – co to jest? Gdzie można je znaleźć?

Olej z ryżu / istock

Olej bez ekstrakcji chemicznej. Czy jest lepszy od ekstrahowanego?

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Płukanie ust olejem – po co to robić?

Płukanie ust olejem – opinie, efekty. Czy jest szkodliwe?

orzechy brazylijskie

Selen – rola, skutki niedoboru i przedawkowania, źródła

Produkty bogate w molibden

Molibden – rola w organizmie, zapotrzebowanie, niedobór

Miedź

Miedź – rola w organizmie, nadmiar i niedobór, źródła

suplement diety

Mangan – rola, nadmiar, niedobór, źródła w pokarmie

Nawyki żywieniowe dziecka - jak je zmienić?

Nawyki żywieniowe dzieci – dobre i złe. Zmiana nawyków na zdrowe

Fakty i mity: margaryna i masło

Margaryna czy masło na cholesterol? Co go obniży? Skład

owoce morza

Kobalt – właściwości, niedobór, źródła, alergia na kobalt