Przejdź do treści

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują
Żeby być w pełni sprawnym i zdrowym, musimy dostarczać w odpowiednich ilościach kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Tabletka
Tabletki antykoncepcyjne – kiedy mogą nie zadziałać?
Opieka paliatywna – na czym polega i jakie są jej rodzaje. Dla kogo jest przeznaczona taka forma opieki?
Opieka paliatywna – na czym polega i jakie są jej rodzaje. Dla kogo jest przeznaczona taka forma opieki?
Nawet łagodny Covid-19 może mieć długotrwały wpływ na zdrowie młodych ludzi - wynika z badania naukowców
Nawet łagodny przebieg COVID-19 może mieć długotrwały wpływ na zdrowie młodych ludzi – wynika z badania naukowców
Wiadomo, kiedy będziemy mogli korzystać z paszportów szczepionkowych. Szefowa KE podała termin
Wiadomo, kiedy będziemy mogli korzystać z paszportów szczepionkowych. Szefowa KE podała termin
Czym jest slut-shaming? Przedstawiamy fragment książki „Dziwki, zdziry, szmaty. Opowieści o slutshamingu”

Słowo tłuszcz niestety nie ma zbyt pozytywnych konotacji. Kojarzy się z nadwaga i otyłością. Czy zatem jeść coś tłustego oznacza jeść niezdrowo? Nie. Tłuszcze są nam bardzo potrzebne! Również do tego, by… chudnąć.

Tłuszcze to jedne z głównych składników odżywczych zwanych lipidami, które są istotnym elementem układanki dla prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych.

Gdybyśmy pozbawili nasz organizm tłuszczu, nie utrzymalibyśmy go przy życiu – pewien procent tkanki tłuszczowej jest po prostu niezbędny. Według norm żywienieniowych zaleca się (dla osób dorosłych) spożywać tłuszcze na poziomie 30% dobowego zapotrzebowania energetycznego, a dla osób powyżej 70. roku życia – 25%, ze względu na wolniejszą przemianę materii.

W naszym ciele tkanka tłuszczowa występuje w dwóch formach: jako tłuszcz zasadniczy i zapasowy. Tłuszcz zasadniczy obejmuje tłuszcz, który tworzy część błon komórkowych, tkanki mózgu, osłania włókna nerwowe oraz narządy wewnętrzne, a także amortyzuje podczas uszkodzeń fizycznych. Porównując kobiety i mężczyzn, niestety panie mają go o wiele więcej. Głównie przez to, że osadza się w okolicach piersi i bioder. Tłuszcz ten u kobiet bierze udział w produkcji estrogenu, przez co wpływa na równowagę hormonalną oraz cykl miesiączkowy. Jeżeli jest on zbyt niski, efektem tego mogą być nieregularne miesiączki.

Drugą formą tkanki tłuszczowej jest tłuszcz zapasowy, który jest naszą rezerwą energetyczną i znajduje się pod skórą i wokół narządów wewnętrznych. Spalamy go praktycznie przez cały czas kiedy ma miejsce praca tlenowa czyli kiedy śpimy, chodzimy oraz podczas większości typu ćwiczeń. Jeżeli weźmiemy pod lupę aspekt żywieniowy to pożądane są kwasy tłuszczowe wielonienasycone lub inaczej nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), które musimy dostarczać z pożywieniem: ryby, produkty roślinne. Natomiast należy unikać kwasów tłuszczowych nasyconych (NKT), które są obecne w: olejach roślinnych, smalcu, maśle, niektórych gatunkach mięsa.

Kwasy tłuszczowe OMEGA-3 i OMEGA-6

Żeby być w pełni sprawnym i zdrowym, musimy dostarczać w odpowiednich ilościach kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, ale – jak pokazują badania – niestety w naszym codziennym menu przeważają omega-6 (margaryny, oleje roślinne, przetworzone produkty) nad omega-3 (łosoś, tuńczyk, makrela, olej lniany, siemię lniane, orzechy włoskie, nasiona dyni). Warto to zmienić!

Badania naukowe dowiodły, że spożywanie kwasów tłuszczowych omega-3:

– poprawia metabolizm tlenowy, przez co poprawia się siła i wytrzymałość;
– przyśpiesza uwalnianie się hormonu wzrostu w reakcji na sen i ćwiczenia oraz przyśpiesza regenerację;
– działa przeciwzapalnie, zapobiega nadwyrężeniom stawów i więzadeł;
– chroni przed przetrenowaniem

Pamiętajcie o nich, planując swoją dietę!

 

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta

Endorfiny – co to za hormony i co je wytwarza?

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Jak wybrać dobre kwasy tłuszczowe omega? Radzi dietetyczka Zofia Pomes

Jak wybrać dobre kwasy tłuszczowe omega? Radzi dietetyczka Zofia Pomes

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

olej z wiesiołka

„Cudowny” olej z wiesiołka – prawdziwe remedium na kobiece dolegliwości?

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Lipidy – podział, funkcje, zaburzenia przemian lipidów

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

Płukanie ust olejem – opinie, efekty. Czy jest szkodliwe?

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

siemię lniane

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

Brokuły na stole

Izotiocyjaniany – co to jest, gdzie je znaleźć? Właściwości

orzechy brazylijskie

Selen – właściwości, niedobór i przedawkowanie, źródła

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?