Przejdź do treści

Witamina D – właściwości i bezpieczne dawkowanie. Za co odpowiada w organizmie?

Witamina D leżąca w oświetlonej słońcem dłoni
Fot. Valerii Honcharuk / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
3 kobiety pracują na laptopach w kawiarni i rozmawiają ze sobą
Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!
Kobieta trzyma przed sobą czerwoną folię
Rozpracuj negatywne emocje i wykorzystaj je. Przydadzą ci się w życiu!
Noga z butem i rumiankiemm za butem
Czy na ból stawów pomagają ciepłe okłady?
Kobieta stoi na drodze
Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!
Zupa kalafiorowa z kokosową nutą. Inne podejście do polskiego klasyka

Według jednego z największych żywieniowych mitów wystarczy wypić 2 szklanki mleka w ciągu dnia, aby kości były silne i zdrowe. Niestety nie jest to prawda – wobec wszechobecnych niedoborów witaminy D coraz częściej pojawiają się głosy mówiące, że suplementacja witaminy D jest niezbędna.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Witamina D pełni szereg ważnych funkcji w organizmie. Przede wszystkim zapewnia odpowiednią gęstość kośćca i chroni przed osteoporozą, jednak oprócz tego wpływa na odporność i samopoczucie. Jakie jeszcze właściwości ma witamina D i w jaki sposób należy ją suplementować?

matka zmęczona dzieci

Witamina D3 – właściwości

Witamina D3 ma wiele niezwykle ważnych dla organizmu właściwości. Jest to grupa rozpuszczalnych w tłuszczach witamin, których podstawowym zadaniem jest dbanie o prawidłową gospodarkę wapniowo-fosforanową organizmu. Powszechnie wiadomo, że witamina D3 zapewnia prawidłową strukturę i gęstość kości, zapobiega ich odwapnianiu i tym samym osteoporozie. Sprawia, że kości są silne przez długie lata. To jednak nie jedyna właściwość witaminy D3. Oprócz tego doskonale wpływa na układ immunologiczny, zauważalnie podnosząc odporność. Jest również cennym wsparciem w ochronie organizmu przed chorobami autoimmunologicznymi. Dodatkowo witamina D3 poprawia pracę układu sercowo-naczyniowego, chroni przed jego schorzeniami, wspiera pracę układu trawiennego. Może również pozytywnie wpływać na nastrój i zapobiegać obniżaniu samopoczucia.

Niedobór witaminy D – co powoduje?

Zimą niemal cała populacja Polski cierpi na niedobory witaminy D3. Aby zrozumieć, co jest tego przyczyną, warto wiedzieć, w jaki sposób wytwarzana jest witamina D3. Jest ona syntetyzowana w organizmie pod wpływem światła słonecznego. Teoretycznie wystarczy na 15–30 minut wyeksponować odsłonięte ręce, nogi i twarz na słońce, aby organizm wytworzył wystarczającą ilość witaminy D. Okazuje się jednak, że nawet osoby pracujące na słońcu, spędzające wiele czasu na zewnątrz cierpią na niedobory. Co bardzo ważne, w okresie jesienno-zimowym w Polsce promienie słoneczne nie są dość silne, aby dostarczyć organizmowi odpowiednią porcję światła. Dodatkowo okrycia zimowe nie sprzyjają jej syntetyzowaniu. Z tego powodu niezbędna jest suplementacja – minimalny okres przyjmowania suplementu D3 to czas od jesieni do wiosny. Optymalnie jest jednak przyjmować witaminę D3 przez cały rok.

Niedobory witaminy D3 są wyjątkowo niebezpieczne dla organizmu. Mogą prowadzić przede wszystkim do zaburzeń wchłaniania wapnia, a w efekcie do odwapniania kości. Warto wiedzieć, że wapń wpływa nie tylko na same kości, ale też na układ nerwowy – reguluje prędkość przekazywania impulsów nerwowych. Dodatkowo wapń przyczynia się do krzepnięcia krwi, poprawia jakość snu oraz nastrój i zmniejsza podatność na stres. Niedobory wapnia powodują, że pierwiastek ten uwalniany jest z kości – celem jest uzupełnienie niedoborów w całym organizmie. Prowadzi to do demineralizacji kości, do osteoporozy oraz do krzywicy u dzieci, które cierpią na niedobory witaminy D3.

Zobacz także

Jak właściwie dawkować witaminę D?

Suplementacja witaminy D3 jest niezbędna. W szczególności powinny zdecydować się na nią osoby starsze, zagrożone osteoporozą, kobiety w ciąży oraz weganie i wegetarianie. Witamina D znajduje się m.in. w rybach morskich, które warto włączyć do menu. Prawidłowe dawkowanie witaminy D3 to od 800 do 2000 IU na dobę. W zależności od pory roku można modyfikować dawkę. Warto jednak przedtem skonsultować się z lekarzem, który zaleci najlepszy preparat – może to być witamina D3 w kapsułkach, które zapewnią jej lepszą wchłanialność. W przypadku silnych niedoborów początkowa dawka może zostać podniesiona nawet do 4000 UI na dobę. Nie należy również zapominać o witaminie D dla dzieci – konsekwencje niedoborów mogą być nieodwracalne. W aptekach znaleźć można specjalne suplementy diety z witaminą D3 dla dzieci – zawierają specjalną, obniżoną dawkę oraz są wygodne w stosowaniu.

Witamina D3 – postaw na zdrowe kości

Suplementacja witaminy D3 to temat, który nieustannie powraca. Mając świadomość, jak szeroki jest jej wpływa na organizm i jak poważne mogą być konsekwencje niedoborów, warto jak najszybciej rozpocząć suplementację. Oprócz stosowania witaminy D3 w kapsułkach należy oczywiście eksponować skórę na słońce w okresie letnim, kiedy tylko jest to możliwe – dzięki temu organizm będzie mógł samodzielnie syntetyzować witaminę, a suplement stanie się jedynie dodatkowym, ale często niezbędnym, wsparciem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak rozpoznać zawał i pomóc osobie, która go przechodzi? Poznaj porady ratownika medycznego!

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

Kobieta patrzy na słońce. Ma zamknięte oczy i ręce na głowie

Witamina D – czy i kiedy można ją przedawkować? Jaka jej ilość jest bezpieczna? Tłumaczy farmaceutka

rozciągająca się kobieta

O czym może świadczyć ból żeber? Jak wyglądają objawy? Jak złagodzić ból?

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

Gruszki na stole

Szukasz zimą witamin, dzięki którym będziesz mieć zdrową skórę? Znajdziesz je w gruszce i pietruszce!

Jaglany detoks – oczyść swój organizm szybko i bezpiecznie

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Jak pomóc, gdy ktoś się zadławi?

omdlenie

Czym jest utrata przytomności? Udzielanie pierwszej pomocy przy omdleniu

zgaga

Przyczyny zgagi – co może powodować dyskomfort i palenie za mostkiem?

naukowiec

Objawy salmonelli – jak je szybko rozpoznać?

kobieta w ciąży

Wzdęcia w ciąży – jak sobie z nimi radzić?

Suplementy diety / istockphoto

Witaminy i składniki mineralne, które warto łykać w okresie jesienno-zimowym

ból

Co stres robi z naszymi stawami? Będziesz zaskoczona

zakwas z burakó

Zakwas z buraków – superfood idealny na zimę. Jakie ma właściwości?

Fonoforeza – wskazania i przeciwwskazania

Fonoforeza – wskazania i przeciwwskazania

lekarka

Badania profilaktyczne – które zrobić w zależności od wieku?

Plastry pomarańczy i fiolki na białym tle

Czy lewoskrętna witamina C istnieje? Sprawę wyjaśnia farmaceutka

kobieta

6 witamin i minerałów, których organizm może potrzebować zimą

Terapia genowa. Czym jest i kiedy się ją stosuje?

Terapia genowa. Czym jest i kiedy się ją stosuje?

badania wysokościowe

Badania wysokościowe – na czym polegają? Jak się do nich przygotować?

USG ginekologiczne - na czym polega, jak się do niego przygotować?

USG ginekologiczne – na czym polega, jak się do niego przygotować?

Tomografia komputerowa - cena, jak się przygotować do badania?

Tomografia komputerowa – cena, jak się przygotować do badania?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Strzykawki i fiolki do badania IGG przy boreliozie

Borelioza IgG – jak interpretować wyniki?

8 sposobów na podniesienie libido

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?