Przejdź do treści

Witamina D – właściwości i bezpieczne dawkowanie. Za co odpowiada w organizmie?

Witamina D leżąca w oświetlonej słońcem dłoni
Fot. Valerii Honcharuk / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
10 rzeczy, które możesz zrobić, aby łatwiej osiągnąć orgazm
Orgazm? Proszę bardzo! Poznaj 10 sposobów, aby łatwiej go osiągnąć
zakochana para
„Nieszczerość tylko pozornie oszczędza komuś przykrości. W rzeczywistości dostarcza jej w nadmiarze, ale z opóźnionym zapłonem”. O szczerości w relacjach rozmawiamy z psycholog Katarzyną Łapińską
Desery
Szefowie kuchni kontra rak piersi. Pink Pudding Challenge promuje zdrowe jedzenie i zapobiega nowotworom
młoda kobieta w czarnych ciuchach stoi na scenie podczas konferencji tedx
„Rak szyjki macicy jest winą chorej” – mocne słowa artystki, której choroba zmieniła życie
„Cała prawda o programie SZMATA 4+” – obrzydliwy mem, który uderza we wszystkie matki

Według jednego z największych żywieniowych mitów wystarczy wypić 2 szklanki mleka w ciągu dnia, aby kości były silne i zdrowe. Niestety nie jest to prawda – wobec wszechobecnych niedoborów witaminy D coraz częściej pojawiają się głosy mówiące, że suplementacja witaminy D jest niezbędna.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Marta Dąbrowska
lekarz

Witamina D pełni szereg ważnych funkcji w organizmie. Przede wszystkim zapewnia odpowiednią gęstość kośćca i chroni przed osteoporozą, jednak oprócz tego wpływa na odporność i samopoczucie. Jakie jeszcze właściwości ma witamina D i w jaki sposób należy ją suplementować?

Witamina D3 – właściwości

Witamina D3 ma wiele niezwykle ważnych dla organizmu właściwości. Jest to grupa rozpuszczalnych w tłuszczach witamin, których podstawowym zadaniem jest dbanie o prawidłową gospodarkę wapniowo-fosforanową organizmu. Powszechnie wiadomo, że witamina D3 zapewnia prawidłową strukturę i gęstość kości, zapobiega ich odwapnianiu i tym samym osteoporozie. Sprawia, że kości są silne przez długie lata. To jednak nie jedyna właściwość witaminy D3. Oprócz tego doskonale wpływa na układ immunologiczny, zauważalnie podnosząc odporność. Jest również cennym wsparciem w ochronie organizmu przed chorobami autoimmunologicznymi. Dodatkowo witamina D3 poprawia pracę układu sercowo-naczyniowego, chroni przed jego schorzeniami, wspiera pracę układu trawiennego. Może również pozytywnie wpływać na nastrój i zapobiegać obniżaniu samopoczucia.

Niedobór witaminy D – co powoduje?

Zimą niemal cała populacja Polski cierpi na niedobory witaminy D3. Aby zrozumieć, co jest tego przyczyną, warto wiedzieć, w jaki sposób wytwarzana jest witamina D3. Jest ona syntetyzowana w organizmie pod wpływem światła słonecznego. Teoretycznie wystarczy na 15–30 minut wyeksponować odsłonięte ręce, nogi i twarz na słońce, aby organizm wytworzył wystarczającą ilość witaminy D. Okazuje się jednak, że nawet osoby pracujące na słońcu, spędzające wiele czasu na zewnątrz cierpią na niedobory. Co bardzo ważne, w okresie jesienno-zimowym w Polsce promienie słoneczne nie są dość silne, aby dostarczyć organizmowi odpowiednią porcję światła. Dodatkowo okrycia zimowe nie sprzyjają jej syntetyzowaniu. Z tego powodu niezbędna jest suplementacja – minimalny okres przyjmowania suplementu D3 to czas od jesieni do wiosny. Optymalnie jest jednak przyjmować witaminę D3 przez cały rok.

Niedobory witaminy D3 są wyjątkowo niebezpieczne dla organizmu. Mogą prowadzić przede wszystkim do zaburzeń wchłaniania wapnia, a w efekcie do odwapniania kości. Warto wiedzieć, że wapń wpływa nie tylko na same kości, ale też na układ nerwowy – reguluje prędkość przekazywania impulsów nerwowych. Dodatkowo wapń przyczynia się do krzepnięcia krwi, poprawia jakość snu oraz nastrój i zmniejsza podatność na stres. Niedobory wapnia powodują, że pierwiastek ten uwalniany jest z kości – celem jest uzupełnienie niedoborów w całym organizmie. Prowadzi to do demineralizacji kości, do osteoporozy oraz do krzywicy u dzieci, które cierpią na niedobory witaminy D3.

Zobacz także

Jak właściwie dawkować witaminę D?

Suplementacja witaminy D3 jest niezbędna. W szczególności powinny zdecydować się na nią osoby starsze, zagrożone osteoporozą, kobiety w ciąży oraz weganie i wegetarianie. Witamina D znajduje się m.in. w rybach morskich, które warto włączyć do menu. Prawidłowe dawkowanie witaminy D3 to od 800 do 2000 IU na dobę. W zależności od pory roku można modyfikować dawkę. Warto jednak przedtem skonsultować się z lekarzem, który zaleci najlepszy preparat – może to być witamina D3 w kapsułkach, które zapewnią jej lepszą wchłanialność. W przypadku silnych niedoborów początkowa dawka może zostać podniesiona nawet do 4000 UI na dobę. Nie należy również zapominać o witaminie D dla dzieci – konsekwencje niedoborów mogą być nieodwracalne. W aptekach znaleźć można specjalne suplementy diety z witaminą D3 dla dzieci – zawierają specjalną, obniżoną dawkę oraz są wygodne w stosowaniu.

Witamina D3 – postaw na zdrowe kości

Suplementacja witaminy D3 to temat, który nieustannie powraca. Mając świadomość, jak szeroki jest jej wpływa na organizm i jak poważne mogą być konsekwencje niedoborów, warto jak najszybciej rozpocząć suplementację. Oprócz stosowania witaminy D3 w kapsułkach należy oczywiście eksponować skórę na słońce w okresie letnim, kiedy tylko jest to możliwe – dzięki temu organizm będzie mógł samodzielnie syntetyzować witaminę, a suplement stanie się jedynie dodatkowym, ale często niezbędnym, wsparciem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Smutna kobieta siedzi w domu na kanapie i przytula koc

Depersonalizacja – zaburzenie psychopatologiczne manifestujące się utratą tożsamości. Jak wygląda terapia takich zaburzeń?

Kobieta na tle muru i jej kilka podobizn w formie cieni

Rozdwojenie jaźni – jakie są przyczyny, objawy i sposoby leczenia dysocjacyjnych zaburzeń tożsamości?

Noga z zaznaczonym na czerwono punktem pięty

Czym jest i jak wygląda ostroga piętowa? Przyczyny, objawy i leczenie schorzenia powstałych w wyniku zmian zapalnych włókien

Lekarka w okularach robi badanie okulistyczne pacjentce w krótkich włosach

Bielmo na oku – przyczyny, objawy i leczenie zmętnienia rogówki. Czy można zapobiec temu schorzeniu?

Tabletki na drewnianej dużej łyżce

Neuroleptyki – wskazania, rodzaje oraz działanie leków przeciwpsychotycznych. Jakie zaburzenia się nimi leczy?

Olulista wykonuje pacjentce badanie okulistyczne

Zwyrodnienie plamki żółtej – przyczyny i objawy. Jak wygląda leczenie schorzenia?

Lekarz pokazuje mężczyźnie zdjęcie rentgenowskie kręgoslupa

Zwyrodnienie kręgosłupa – obraz choroby, przyczyny i leczenie. Jakimi ćwiczeniami można spowolnić rozwój choroby?

Wykrzywione dłonie starszej kobiety

Jak wygląda choroba zwyrodnieniowa stawów, czyli osteoartroza wielostawowa, gonartroza, koksartroza i inne

Kobieta w szarej bluzce leży na łóżku z termoforem

Jaka jest przyczyna tworzenia się skrzepów podczas okresu i o czym to świadczy? Czy okres ze skrzepami jest groźny?

Kobieta stoi przed lustrem i trzyma się jedną ręką za skroń, a drugą pod okiem

Neuropatia obwodowa – jakie są jej przyczyny i objawy? Leczenie obwodowych bólów neuropatycznych

Lekarka oglądająca zdjęcie roentgenowskie płuc.

Co to jest niedodma płuc? Objawy, diagnostyka obrazowa, leczenie. Czynniki zwiększające ryzyko wystąpienia

oko kobiety wpisane w różne algorytmy

Irydologia, czyli czytanie zdrowia z oczu. Na czym polega ta metoda i gdzie wykonać takie badanie?