Przejdź do treści

Witamina D – właściwości i bezpieczne dawkowanie. Za co odpowiada w organizmie?

Witamina D leżąca w oświetlonej słońcem dłoni
Fot. Valerii Honcharuk / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kubek gorącej herbaty
8 zdrowych herbat, które poleciłabyś przyjaciółce. Wybór eksperta ze „Zdrowo czyli sexi”
Depilacja nóg / istock
Depilacja laserowa – od czego zacząć, ile to kosztuje, kiedy nie należy jej wykonywać? Odpowiada kosmetolożka, mgr Sylwia Gnas
Marie Fredriksson / GettyImages
Wokalistka Roxette nie żyje. Marie Fredriksson zmarła z powodu choroby nowotworowej
Migrena To Nie Ściema / Facebook
Migrena nie ma nic wspólnego z bólem głowy. Tutaj nie pomoże zwykła tabletka. Choroba odbiera wszystko
Wegańskie lody bakaliowe
Wegańskie lody bakaliowe. Nie zawierają dodatkowego cukru, śmietany ani mleka

Według jednego z największych żywieniowych mitów wystarczy wypić 2 szklanki mleka w ciągu dnia, aby kości były silne i zdrowe. Niestety nie jest to prawda – wobec wszechobecnych niedoborów witaminy D coraz częściej pojawiają się głosy mówiące, że suplementacja witaminy D jest niezbędna.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Witamina D pełni szereg ważnych funkcji w organizmie. Przede wszystkim zapewnia odpowiednią gęstość kośćca i chroni przed osteoporozą, jednak oprócz tego wpływa na odporność i samopoczucie. Jakie jeszcze właściwości ma witamina D i w jaki sposób należy ją suplementować?

matka zmęczona dzieci

Witamina D3 – właściwości

Witamina D3 ma wiele niezwykle ważnych dla organizmu właściwości. Jest to grupa rozpuszczalnych w tłuszczach witamin, których podstawowym zadaniem jest dbanie o prawidłową gospodarkę wapniowo-fosforanową organizmu. Powszechnie wiadomo, że witamina D3 zapewnia prawidłową strukturę i gęstość kości, zapobiega ich odwapnianiu i tym samym osteoporozie. Sprawia, że kości są silne przez długie lata. To jednak nie jedyna właściwość witaminy D3. Oprócz tego doskonale wpływa na układ immunologiczny, zauważalnie podnosząc odporność. Jest również cennym wsparciem w ochronie organizmu przed chorobami autoimmunologicznymi. Dodatkowo witamina D3 poprawia pracę układu sercowo-naczyniowego, chroni przed jego schorzeniami, wspiera pracę układu trawiennego. Może również pozytywnie wpływać na nastrój i zapobiegać obniżaniu samopoczucia.

Niedobór witaminy D – co powoduje?

Zimą niemal cała populacja Polski cierpi na niedobory witaminy D3. Aby zrozumieć, co jest tego przyczyną, warto wiedzieć, w jaki sposób wytwarzana jest witamina D3. Jest ona syntetyzowana w organizmie pod wpływem światła słonecznego. Teoretycznie wystarczy na 15–30 minut wyeksponować odsłonięte ręce, nogi i twarz na słońce, aby organizm wytworzył wystarczającą ilość witaminy D. Okazuje się jednak, że nawet osoby pracujące na słońcu, spędzające wiele czasu na zewnątrz cierpią na niedobory. Co bardzo ważne, w okresie jesienno-zimowym w Polsce promienie słoneczne nie są dość silne, aby dostarczyć organizmowi odpowiednią porcję światła. Dodatkowo okrycia zimowe nie sprzyjają jej syntetyzowaniu. Z tego powodu niezbędna jest suplementacja – minimalny okres przyjmowania suplementu D3 to czas od jesieni do wiosny. Optymalnie jest jednak przyjmować witaminę D3 przez cały rok.

Niedobory witaminy D3 są wyjątkowo niebezpieczne dla organizmu. Mogą prowadzić przede wszystkim do zaburzeń wchłaniania wapnia, a w efekcie do odwapniania kości. Warto wiedzieć, że wapń wpływa nie tylko na same kości, ale też na układ nerwowy – reguluje prędkość przekazywania impulsów nerwowych. Dodatkowo wapń przyczynia się do krzepnięcia krwi, poprawia jakość snu oraz nastrój i zmniejsza podatność na stres. Niedobory wapnia powodują, że pierwiastek ten uwalniany jest z kości – celem jest uzupełnienie niedoborów w całym organizmie. Prowadzi to do demineralizacji kości, do osteoporozy oraz do krzywicy u dzieci, które cierpią na niedobory witaminy D3.

Zobacz także

Jak właściwie dawkować witaminę D?

Suplementacja witaminy D3 jest niezbędna. W szczególności powinny zdecydować się na nią osoby starsze, zagrożone osteoporozą, kobiety w ciąży oraz weganie i wegetarianie. Witamina D znajduje się m.in. w rybach morskich, które warto włączyć do menu. Prawidłowe dawkowanie witaminy D3 to od 800 do 2000 IU na dobę. W zależności od pory roku można modyfikować dawkę. Warto jednak przedtem skonsultować się z lekarzem, który zaleci najlepszy preparat – może to być witamina D3 w kapsułkach, które zapewnią jej lepszą wchłanialność. W przypadku silnych niedoborów początkowa dawka może zostać podniesiona nawet do 4000 UI na dobę. Nie należy również zapominać o witaminie D dla dzieci – konsekwencje niedoborów mogą być nieodwracalne. W aptekach znaleźć można specjalne suplementy diety z witaminą D3 dla dzieci – zawierają specjalną, obniżoną dawkę oraz są wygodne w stosowaniu.

Witamina D3 – postaw na zdrowe kości

Suplementacja witaminy D3 to temat, który nieustannie powraca. Mając świadomość, jak szeroki jest jej wpływa na organizm i jak poważne mogą być konsekwencje niedoborów, warto jak najszybciej rozpocząć suplementację. Oprócz stosowania witaminy D3 w kapsułkach należy oczywiście eksponować skórę na słońce w okresie letnim, kiedy tylko jest to możliwe – dzięki temu organizm będzie mógł samodzielnie syntetyzować witaminę, a suplement stanie się jedynie dodatkowym, ale często niezbędnym, wsparciem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

ból

Co stres robi z naszymi stawami? Będziesz zaskoczona

zakwas z burakó

Zakwas z buraków – superfood idealny na zimę. Jakie ma właściwości?

lekarka

Badania profilaktyczne – które zrobić w zależności od wieku?

Plastry pomarańczy i fiolki na białym tle

Czy lewoskrętna witamina C istnieje? Sprawę wyjaśnia farmaceutka

kobieta

6 witamin i minerałów, których organizm może potrzebować zimą

Kobieta w ciąży na szarej kanapie trzyma się czule za brzuch

Witamina C w ciąży – dlaczego jest ważna? Skąd ją czerpać? Odpowiada dietetyczka

jesień słońce

Słońce w pigułce – witamina D w natarciu

Obdukcja — czym jest potwierdzenie doznania obrażeń, co daje i jak je wykonać?

Obdukcja – czym jest? Jaki lekarz ją wykonuje?

Rokitnik – naturalny sposób na przeziębienie. Jak go przyjmować, aby szybciej wyzdrowieć i wzmocnić odporność?

Kobieta na szczycie / istockphoto.com

Witamina D – źródła występowania, suplementacja, wpływ na zdrowie, skutki niedoboru, skutki nadmiaru

Otolaryngologia — jakimi chorobami się zajmuje?

Otolaryngologia – jakimi chorobami się zajmuje ta dziedzina?

alkohol

Na czym polega detoks alkoholowy? Gdzie poddać się oczyszczeniu organizmu z toksyn?

Biotyna (witamina h, witamina b7) - właściwości i występowanie

Witamina H (biotyna, witamina b7) – właściwości i występowanie

Na czym polega balneologia?

Na czym polega balneologia?

RTG — cel badania, wskazania, szkodliwość

RTG (zdjęcie rentgenowskie) – wskazania do badania, szkodliwość

Proliferacja — czym jest i jak działa rozmnażanie się komórek w organizmie człowieka?

Proliferacja – czym jest i jak działa rozmnażanie się komórek w organizmie człowieka?

Kiedy i w jakim celu wykonuje się rezonans magnetyczny?

Kiedy i w jakim celu wykonuje się rezonans magnetyczny?

Kim jest pulmonolog i czym się zajmuje?

Kim jest pulmonolog i czym się zajmuje?

zestresowana kobieta

Stres oksydacyjny – z czego wynika i jak sobie z nim poradzić?

damskie dłonie i stopy

Skręcona kostka – jak wyglądają objawy? Jakie są sposoby leczenia?

Kobieta z bólem w kolanie podczas chodzenia

Ból kolana przy chodzeniu a infekcje bakteryjne i choroby stawów

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

nogi w podkolanówkach

Ból kolana przy zginaniu, chodzeniu i wchodzeniu po schodach – jakie są przyczyny? Jak leczyć?

kobieta z bólem żeber

Złamane żebra – przyczyny, leczenie i rehabilitacja. Czy możliwe są powikłania?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?