Przejdź do treści

Witamina D – źródła występowania, suplementacja, wpływ na zdrowie, skutki niedoboru, skutki nadmiaru

Kobieta na szczycie / istockphoto.com
Kobieta na szczycie / istockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Erytromelalgia - bolesny rumień kończyn
Erytromelalgia – bolesny rumień kończyn
Wizyta u ginekologa / istock
Fakty i mity związane z wizytą u ginekologa. Na nasze pytania odpowiada dr n. med. Grzegorz Głąb, ginekolog
Kobieta ziewa
Od dłuższego czasu czujesz się zmęczona? Nie pomagają sen i regeneracja? Sprawdź, co może być przyczyną
Kobieta w cielistej bieliźnie
#Mambrzuch. Trenerka personalna zachęca, by pokochać swoje brzuchy
Przeszczep nerki - informacje praktyczne o zabiegu, diecie i życiu po nim
Przeszczep nerki – informacje praktyczne o zabiegu, diecie i życiu po nim

Witamina D występuje w tłustych rybach, podrobach, żółtkach jaj, maśle i tłustych produktach mlecznych. Pomimo tego, jej suplementacja w okresie jesienno-zimowym jest koniecznością. Najnowsze badania wskazują bowiem, że witamina D jest „pewnego rodzaju hormonem”, który wpływa na każdą komórkę organizmu. Co jeszcze powinnaś wiedzieć o witaminie D? 

Witamina D większości z nas kojarzy się z mocnymi kośćmi i zdrowymi zębami. I to dobre skojarzenie. To jedna z najważniejszych witamin, których potrzebuje nasz organizm. Właśnie dlatego jej niedobór (oraz nadmiar!) może być dla nas groźny.

Kiedy dochodzi do przedawkowania witaminy? Gdy łykamy na raz zbyt dużo suplementów diety z witaminą D w składzie. Nadmiar może pojawić się, gdy przekroczymy dawkę czterokrotnie. Niedobór natomiast wywołany jest m.in. niewystarczającą ekspozycją na słońce.

Witamina D – objawy nadmiaru witaminy w organizmie

  • osłabienie,
  • brak apetytu,
  • nudności, wymioty,
  • wzmożone uczucie pragnienia połączone z częstym oddawaniem moczu,
  • nadmierna potliwość,
  • dolegliwości żołądkowe (np. biegunka),
  • bóle głowy i bóle oczu,
  • swędzenie skóry.

Witamina D – skutki nadmiaru witaminy w organizmie

Czy nadmiar witaminy D w organizmie jest niebezpieczny dla naszego zdrowia? Zdecydowanie tak! Zbyt duża ilość tego składnika prowadzi do gromadzenia się wapnia w sercu, tętnicach oraz w nerkach. Rezultatem mogą być zaburzenia pracy serca i OUN (ośrodkowego układu nerwowego). Przedawkowanie witaminy D jest też szkodliwe dla rozwijającego się płodu – może powodować bowiem choroby kości i deformacje.

Kobieta biegnie ulicą w parku. Jest ubrana w sportowe ciuchy. Dookoła są liście, widać, że jest jesień

Witamina D – objawy niedoboru witaminy w organizmie

  • zaburzenia widzenia,
  • bóle kości i mięśni,
  • choroby przyzębia,
  • problemy ze snem,
  • pieczenie w jamie ustnej.

Witamina D – skutki niedoboru witaminy w organizmie

Niedobór witaminy D prowadzi do osteoporozy i krzywicy. U chorych pojawiają się bolesne skurcze mięśni i trudności z chodzeniem. Niedobór witaminy D wiąże się także z ryzykiem wystąpienia chorób układu krążenia, cukrzycy, chorób autoimmunologicznych czy stwardnienia rozsianego. Bez witaminy D nasz organizm szybciej się starzeje.

3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować

Witamina D – źródła występowania

– Głównym źródłem witaminy D dla naszego organizmu jest jej produkcja podskórna (gdzie substratem jest cholesterol) pod wpływem promieniowania UVB. W okresie jesienno-zimowym promieniowanie to nie dociera już do Polski. Ponadto osoby spędzające dużo czasu w pomieszczeniach (np. osoby pracujące w biurach), osoby o ciemnej karnacji, osoby w starszym wieku, osoby zbyt szczupłe wykazują mniejszą produkcję endogennej witaminy D.

Produkcja witaminy D nie następuje przez ubranie, niezbędna jest więc ekspozycja ciała na promieniowanie. Kremy z filtrem blokują produkcję witaminy – wyjaśnia Celina Kinicka, internistka z Centrum Medycznego Damiana.

Witamina D – w żywności

Witamina D występuje w niewielu produktach żywnościowych, i to tylko w tłuszczu, w którym się rozpuszcza. Znajdziemy ją w tłustych rybach, podrobach, żółtkach jaj, maśle i tłustych produktach mlecznych.

– Niestety, nie ma jej w olejach, ponieważ nie występuje ona w środowisku roślinnym, a tylko w zwierzęcym. Suplementacja witaminą D w okresie jesienno-zimowym jest koniecznością, a w niektórych przypadkach (osoby starsze, osoby pracujące w pomieszczeniach) i przez cały rok. Standardową dawką aktualnie zalecaną jest 50 µg, czyli 2000 j.m. Osoby otyłe i starsze mają większe zapotrzebowanie na tą witaminę – wyjaśnia internistka.

Witamina D – dlaczego jej potrzebujemy?

– Podstawową właściwością tej witaminy jest wpływ na gospodarkę wapniowo-fosforanową. Witamina D ma działanie na układ kostny, uczestniczy w prewencji osteoporozy, osteomalacji, krzywicy. Jednak ostatnie badania wykazały, że receptory dla tej witaminy znajdują się chyba w każdej komórce ciała, a nie tylko w kościach, jelitach i nerkach.

Sugeruje to, że można by ją nazwać pewnego rodzaju hormonem, który wpływa na każdą komórkę organizmu, wywołując różnego rodzaju efekty. Dlatego też witamina ta ma wpływ na układ immunologiczny, zwiększając odporność organizmu, ma działanie przeciwnowotworowe, zmniejsza przewlekłe stany zapalne organizmu. Wykazuje również wpływ na ekspresję niektórych genów – dodaje Celina Kinicka.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Witamina D - jak przyjmować i czego unikać?

Witamina D – jak przyjmować i czego unikać?

dziewczynka

Dzieci też siedzą w domu. Czy w związku z pandemią koronawirusa powinny dostawać zwiększoną dawkę witaminy D?

jajka ugotowane

Witamina D w czasach zarazy. Jak uzupełnić jej poziom podczas kwarantanny?

Kobieta bierze leki

Jak prawidłowo brać witaminy? Z posiłkiem czy po? Których ze sobą nie łączyć? Tłumaczy farmaceutka

kobieta nad morzem w pochmurny dzień

Wpływ braku słońca na zdrowie kobiet

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

Kobieta patrzy na słońce. Ma zamknięte oczy i ręce na głowie

Witamina D – czy i kiedy można ją przedawkować? Jaka jej ilość jest bezpieczna? Tłumaczy farmaceutka

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

kobieta

6 witamin i minerałów, których organizm może potrzebować zimą

jesień słońce

Słońce w pigułce – witamina D w natarciu

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

damskie dłonie i kolana

Tężyczka – tajemnicza choroba

Marysia Kujawińska

„Patrzę w lustro i widzę dziewczynę, która mi się podoba”. Marysia Kujawińska o akceptacji siebie i suplementach WIMIN

Niedobór witaminy D – konsekwencje u dzieci i dorosłych

Witamina D3 - prawidłowy poziom, skutki niedoboru i przedawkowania

Witamina D3 – prawidłowy poziom, skutki niedoboru i przedawkowania

Składniki dla aktywnych

uśmiechnięta dziewczyna

Co na zmarszczki, gdy masz 20, 30, 40, 50, 60 lat…?

opalona dziewczyna w bikini

Czy w wakacje suplementacja witaminy D3 jest konieczna? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska

istockphoto.com

Filtry słoneczne hamują syntezę witaminy D? Ekspert Kosmetyczny: bzdura, bzdura, bzdura!

Witaminy w ciąży

Witaminy w ciąży – które z nich są niezbędne?

Fot. Pexels.com

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Nadmierna potliwość to sygnał od organizmu, że coś ci dolega. Poznaj 7 rzeczy, o których informuje twój pot

Witaminy na dłoni

Im więcej, tym lepiej? O tym, czy można przedawkować witaminy, tłumaczy lekarka Agnieszka Kuś

Witamina D leżąca w oświetlonej słońcem dłoni

Witamina D – właściwości i bezpieczne dawkowanie. Za co odpowiada w organizmie?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?