Przejdź do treści

8 sposobów, jak wytrzymać z partnerem w czasie kwarantanny

8 sposobów, jak wytrzymać z partnerem w czasie kwarantanny
8 sposobów, jak wytrzymać z partnerem w czasie kwarantanny Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
"Pytanie o aktualne badania przed współżyciem jest oznaką dbałości o zdrowie, a nie czymś obraźliwym" - podkreśla psycholog Dominik Haak
„Pytanie o aktualne badania przed współżyciem jest oznaką dbałości o zdrowie, a nie czymś obraźliwym” – podkreśla psycholog i seksuolog Dominik Haak
Elena Krawzow
Paraolimpijka Elena Krawzow o diagnozie guza mózgu: Nigdy bym nie pomyślała, że wizyta u lekarza wyrwie mnie z życia
Jest decyzja Rady Medycznej w sprawie trzeciej dawki szczepionki
Co z trzecią dawką szczepionki dla osób powyżej 18. roku życia? Rada Medyczna wydała rekomendacje
"Serio poprosiłaś go o chodzenie? Nie wiesz, że kobieta powinna czekać?". Seksuolożka wyjaśnia, dlaczego takie przekonanie powinno odejść do lamusa
„Serio poprosiłaś go o chodzenie? Nie wiesz, że kobieta powinna czekać?”. Seksuolożka wyjaśnia, dlaczego takie przekonanie powinno odejść do lamusa
9 sposobów, by uniknąć infekcji tej jesieni

Niektóre pary wyjdą z epidemii mocniejsze, innym może się to nie udać. Nigdy wcześniej rodziny i związki nie były postawione w takiej sytuacji – przymusowej, wspólnej izolacji. Na co warto teraz zwrócić uwagę i jak ułatwić sobie nawzajem nadchodzący czas pod jednym dachem – zapytaliśmy o to psycholog Annę Niziołek, która na co dzień pomaga parom pokonywać kryzysy i rozwiązywać konflikty.

Przymusowe przebywanie ze sobą 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu w jednej przestrzeni, to wyzwanie nie tylko dla par, ale też dla każdego z nas indywidualnie. Można się o sobie samym oraz o partnerze wiele dowiedzieć i nauczyć. I choć to dla nas nowa sytuacja i nie ma jeszcze badań naukowych na temat, jak na związek wpływa przymusowa bliskość, to jest kilka rzeczy, o które można zadbać, żeby nie zwariować ze sobą.

Ta sytuacja, w której nałożono na nas różne ograniczenia, zabiera nam coś, o czym psycholodzy wiele razy już mówili – poczucie sprawczości i kontroli. To dla nas trudne. Jeśli czujemy, że nie mamy wpływu na różne dziedziny naszego życia, często wchodzimy w rolę ofiary, co może skutkować sporym obniżeniem nastroju – tłumaczy Anna Niziołek, psycholog i psychoterapeuta rodzinny z poradni Sensity.pl.

To jeden aspekt. Z drugiej strony przed epidemią koronawirusa spędzanie wspólnie czasu z partnerem czy partnerką było na wagę złota. Raczej uczyliśmy się bycia tu i teraz, zależało nam na tym, żeby trochę zwolnić i pobyć ze sobą. Teraz wreszcie możemy to zrobić!

Jednak okazuje się, że w takim pełnym wymiarze może okazać się to wyzwaniem.

Dla wielu osób początek tej wspólnej izolacji był przyjęty wręcz z radością, ale nikt się nie spodziewał, że to będzie tyle trwało. Pierwszych kilka dni pewnie w wielu związkach było euforycznych, że możemy być cały czas razem, bez pośpiechu i pędu. Z czasem jednak mogło to zacząć stawać się uciążliwe, bo nigdy do tej pory nie byliśmy postawieni w takiej sytuacji, żeby nie mieć możliwości separacji. To nie jest naturalne i wbrew pozorom nie sprzyja bliskości i tworzeniu dobrej relacji. Dobra relacja to nie jest zlanie w całość i ciągłe bycie razem, tylko równowaga między byciem samemu ze sobą, byciem z ludźmi, a byciem we dwoje. I zostaliśmy teraz tej równowagi pozbawieni  – mówi Anna Niziołek.

Dlatego warto wprowadzić kilka zdrowych rozwiązań w parze, żeby lepiej dogadywać się i przetrwać ze sobą tę epidemię.

Ustalcie zasady wspólnego funkcjonowania

Jeśli oboje pracujecie w domu, warto podzielić się przestrzenią i czasem tak, żeby sobie nie przeszkadzać. Szanujcie się i przestrzegajcie wspólnych ustaleń. Dzięki temu unikniecie napięć i kłótni. Warto zaplanować nie tylko godziny pracy, ale też przerwę na relaks i odpoczynek. Koniecznie zadbajcie też o czas tylko dla siebie. W związku to bardzo ważny aspekt.

– Gdy przychodzą do mnie pary zlane ze sobą, albo w których jedna z osób żyje życiem partnera, to celem terapii jest, aby ta osoba stworzyła swoją przestrzeń. Jeżeli odgórnie nam się narzuca bycie ze sobą 24 godziny na dobę, to powinniśmy wręcz założyć, że każdy z nas ma prawo do stworzenia indywidualnej przestrzeni. To może być godzinna kąpiel, podczas której nikt mi nie przeszkadza czy wieczór, kiedy w oddzielnych pokojach czytamy książki. Trzeba tylko pamiętać, że to się samo nie dzieje, my musimy o to aktywnie zadbać. Dla zdrowia i równowagi – tłumaczy Anna Niziołek.

Bądź dobra dla siebie

To punkt wyjścia każdej zdrowej relacji. Bez względu na to, czy trwa epidemia czy nie, nie możemy liczyć na to, że stworzymy z kimś satysfakcjonujący związek, jeśli sami mamy o sobie niepochlebną opinię.

– To podstawa dobrej relacji w parze. Gdy dbam o siebie i dobrze się czuję ze sobą, dużo łatwiej stworzyć zdrową relację z drugim człowiekiem. Najpierw trzeba pokochać siebie, żeby pokochać innych – mówi nasz ekspert.

Zacznijcie razem coś nowego

Równie ważne, jak wydzielenie przestrzeni i czasu tylko dla siebie, jest przeżywanie czegoś wspólnie z bliską osobą. Nowe, pozytywne doświadczenia dzielone z partnerem, zbliżają. Teraz, kiedy jesteśmy zamknięci ze sobą w domach, wreszcie możemy zrobić coś od początku do końca razem. Może to być nauka jogi, nagrywanie filmów lub podcastów, opanowanie programu do obróbki zdjęć.

– Gdy rozmawiam z parami, to okazuje się, że podczas tej epidemii jak zostają w domu, tworzą listę rzeczy, które trzeba w nim zrobić czy dokończyć i wspólnie się w to angażują. Uważam, że para powinna mieć taki czas tylko dla siebie, nawet gdy ma dzieci – radzi Anna Niziołek. – Dobrze jest też zaplanować powiedzmy raz w tygodniu wieczór, może randkę, taki czas szczególny, który spędzimy tylko ze sobą, ale inaczej niż na co dzień. Zadbajmy w związkach o momenty wyjątkowe.

Postawcie sobie cel

Skok ze spadochronem, odkładana od roku wycieczka w góry, a może kurs nurkowania? Wymyślcie, co razem zrobicie, jak to się już wszystko skończy, a świat wróci do normalności. Możecie to potraktować jako nagrodę dla was za przetrwanie trudnego czasu. Zaplanujcie swój cel i rozmawiajcie o nim – to was pozytywnie nastroi.

– To fajny pomysł indywidualnie dla każdego z nas, niezależnie od tego, czy jesteśmy w związku, bo takie cele, czyli coś, na co czekamy, powodują, że lepiej czujemy się w naszym życiu – komentuje Anna Niziołek.

Nauczcie się odpuszczać

Gdy przebywamy ciągle ze sobą w zamknięciu, może się zdarzyć, że zacznie nas coś denerwować w drugiej osobie, z czym do tej pory nie mieliśmy problemu.  -To wynika z napięcia i frustracji, jakie w wielu z nas aktualna sytuacja wywołuje. Czujemy się ograniczeni, nie wiemy, kiedy to się skończy, brakuje nam poczucia sprawczości. Jeśli nie mamy umiejętności poradzenia sobie z tymi emocjami, to z reguły ofiarą pada osoba najbliższa, która siedzi obok tłumaczy Anna Niziołek. – Poza tym jest jeszcze jeden aspekt – normalnie część dnia spędzaliśmy oddzielnie i te cechy partnera, które nie do końca nam pasowały, nie były cały czas eksponowane. Dzięki temu łatwiej nam było przymykać na nie oko. A teraz, jeśli różne wady są cały czas na wierzchu, a do tego dochodzi wspomniany lęk i napięcie, to faktycznie może być trudniej z tą akceptacją.

A właśnie akceptacja i wzajemny szacunek to podwaliny dobrego związku. Jeżeli coś nas irytuje w partnerze, to warto chwilę się zastanowić, czy my sami jesteśmy idealni. Równie dobrze mogą być w nas takie cechy, które są denerwujące dla drugiej osoby, a mimo to, on lub ona nam tego nie wypominają. – Wtedy warto odpuścić. To jedna z ważniejszych zasad w zdrowym związku. Wiadomo, że nie chodzi o odpuszczanie ważnych rzeczy, ale okazuje się, że mnóstwo konfliktów dzieje się o drobne rzeczy. A to jest niepotrzebne, zwłaszcza w takim, i tak napiętym czasie, jak teraz – uważa nasz ekspert.

Anna Skura, WIMIN, OTOZ Animals

Bądźcie aktywni fizycznie

Ta rada w zasadzie skierowana jest nie tylko do par, ale każdego z nas z osobna. Izolacja, ograniczenie aktywności i wolności, a do tego lęk przed zachorowaniem i napływające zewsząd negatywne informacje, mogą wywoływać stres i silne emocje. Regularna aktywność fizyczna jest niezbędna do zachowania zdrowia psychicznego, redukuje poziom hormonów stresu i obniża napięcie. A jeśli do tego dorzucimy naszą ukochaną, bliską osobę, przepis na sukces gwarantowany.

– Uprawianie sportów z partnerem czy partnerką jest bardzo zbliżające. Jasne, że nie możemy teraz pojechać na narty czy wyjść na rower, ale wspólne trenowanie, nawet w zaciszu domowym, jest super. Podczas aktywności fizycznej wydzielają się endorfiny, a jeżeli do tego pozytywne emocje pojawiają się w towarzystwie bliskiej nam osoby, tworzymy wspólne doświadczenia rewelacyjnie wpływające na związek – tłumaczy psycholog Anna Niziołek.

Mówcie wprost o emocjach

Choć dla wielu z was ten punkt może wydać się oczywisty, postanowiliśmy i tak go umieścić. Wiele jasnych i oczywistych dla pary rzeczy jest zapominanych i okazuje się trudnych do wprowadzenia na co dzień. Mówcie wprost o tym, co wam przeszkadza, ale też o tym, co sprawia, że jesteście zadowoleni. Najgorsze to dusić emocje w sobie, zwłaszcza gdy spędza się z kimś cały czas w zamknięciu. Nawet jeśli z takiej rozmowy wyniknie kłótnia, to i tak warto.

Jeśli temat, o który się kłócimy, jest ważny patrząc z poziomu naszych wartości i przekonań, warto o tym rozmawiać w sposób otwierający się na drugą osobę i nieoceniający. Może bowiem okazać się, że mówimy o tym samym, tylko innym językiem. Dlatego szlifowanie umiejętności komunikacji jest ważne. Zawsze warto też spojrzeć na to, o co się spieramy, z poziomu pewnego dystansu egzystencjalnego, co niestety niewiele par potrafi zrobić. Chodzi o to, żeby ocenić daną sytuację z perspektywy końcówki naszego życia i wtedy odpowiedzieć na pytanie: Czy to jest naprawdę ważne? – mówi Anna Niziołek.

całująca się para

Uprawiajcie seks

Eksperci od pandemii snują teorie, że to zamknięcie w domach spowoduje skok przyrostu naturalnego. Czy faktycznie dzięki #zostańwdomu uprawiamy więcej seksu?

– Z jednej strony ten czas, kiedy jesteśmy mniej zmęczeni niż podczas zwykłej codziennej gonitwy, zapracowania i pośpiechu, powinien sprzyjać współżyciu. Z drugiej strony obserwuję i słucham, że pandemia powoduje, że staliśmy się rozlaźli, chodzimy w dresach po domu i cały dzień się widzimy. To może obniżać libido – uważa Anna Niziołek.

Intymność, bliskość i seks są potrzebne w związku i nie warto ich odpuszczać. Lepiej postarać się wzbudzić pożądanie w partnerze czy partnerce. – Istotna jest nasz świadoma aktywność i chęć, by to zrobić. Wspominałam wcześniej, że dobrze jest zaplanować któregoś wieczoru randkę – chodzi o to, żeby zadbać o swój wygląd, użyć perfum, podkręcić w ciągu dnia atmosferę. Sposobów jest mnóstwo, tylko trzeba chcieć i próbować, bo to się samo nie zrobi. Nie możemy oczekiwać, gdy widzimy się ciągle w wyciągniętych dresach, że nagle rzucimy się na siebie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czekają nas zmiany w obostrzeniach. Wchodzą w życie już 19 października

Czekają nas zmiany w obostrzeniach. Wchodzą w życie już 19 października

Niezwykła szopka w Neapolu. Trzej Królowie z paszportem covidowym

Niezwykła szopka w Neapolu. „Trzej Mędrcy przybywają w tym roku z paszportem covidowym”

Dr Fauci: Szczepionka Johnson & Johnson powinna być dwudawkowa

„Szczepionka Johnson&Johnson powinna być dwudawkowa” – mówi dr Anthony Fauci

Jesteś po szczepionce Johnson&Johnson? Sprawdź, co z dawką przypominającą

Niemal pół tysiąca złotych za przyjęcie szczepionki przeciwko COVID-19. Tak postanowił parlament w Wilnie

Izrael ogłasza, że pokonał wariant Delta koronawirusa

Izrael ogłasza, że pokonał wariant Delta koronawirusa. „Czwarta fala się skończyła”

„Koszty pandemii są niemierzalne w żadnej walucie i są ogromne. To nie są tylko straty w organizmach pacjentów, ale i w ich umysłach” – mówi prof. Zbigniew Gaciong

Zbyt wczesne ściąganie maseczki przy jedzeniu zwiększa ryzyko zakażenia COVID-19 – mówią naukowcy

Adam Niedzielski do Episkopatu: zwracam się z apelem o przypomnienie informacji o konieczności zasłaniania nosa i ust w przestrzeniach zamkniętych

Ekspert ostrzega przed środkami do dezynfekcji

Ekspert ostrzega przed środkami do dezynfekcji. „Ekspozycja na nie dramatycznie uszkodziła naszą odporność”

kobieta i mężczyzna przytulają się

„Niektórzy mówią, że jak nie ma fizyczności, to nie ma zdrady. Natomiast definicja zdrady jest prosta i krótka”. O tym, co zdrada daje i co odbiera mówią psychoterapeuci dr Bogdan Stelmach i Wioletta Stelmach

Minister zdrowia o apogeum czwartej fali

Minister Niedzielski powiedział, kiedy nastąpi apogeum czwartej fali. Podał konkretny termin

Kolejny smutny efekt pandemii: setki tysięcy dzieci zostały osierocone przez COVID-19

Tragiczny efekt pandemii: ponad 120 tys. dzieci osieroconych przez COVID-19 w USA

Niedzielski o tym, w jaki sposób pacjenci obecnie przechodzą COVID-19

Niedzielski o przebiegu COVID-19 w czwartej fali: Szybciej dochodzi do załamania i pogorszenia stanu zdrowia

Patrycja Wonatowska

Patrycja Wonatowska: „Luźna pochwa” po porodzie to mit [WIDEO]

Konieczne będzie opracowanie nowej formuły szczepionki przeciw COVID-19 na 2022 rok – zapowiada prezes BioNTech

Dr Fauci o wynikach badań klinicznych nad molnupiravirm: "To bardzo imponujące"

Dr Fauci o wynikach badań klinicznych nad eksperymentalnym lekiem na COVID-19, Molnupiravirem: „To bardzo imponujące”

Odkryto biomarker, który przewiduje nadchodzący zgon z powodu COVID-19

„Kochanie, muszę ci coś powiedzieć…”. Jak rozmawiać z partnerem o seksie?

Ile w pełni zaszczepionych osób zachorowało na koronawirusa? Ministerstwo Zdrowia podało nowe dane

Kobieta siedzi na łóżku. Przed nią leży laptop

YouTube zablokuje treści antyszczepionkowców. Z serwisu zniknęły już pierwsze konta

Kobieta

„Przekroczyliśmy barierę czwartej fali”. Minister zdrowia przekazał najnowsze dane

Przez pandemię spadła oczekiwana długość życia, nawet o dwa lata. Tak źle nie było od II wojny światowej

Przez pandemię COVID-19 spadła średnia długość życia w USA i Europie. Jest najniższa od II wojny światowej

Nowy lek doustny w zapobieganiu COVID-19

Nowy doustny lek przeciwwirusowy na COVID-19. Pfizer rozpoczął drugą fazę testów

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?