Przejdź do treści

8 sposobów, jak wytrzymać z partnerem w czasie kwarantanny

8 sposobów, jak wytrzymać z partnerem w czasie kwarantanny
8 sposobów, jak wytrzymać z partnerem w czasie kwarantanny Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ewa Wojciechowska
Less Stress From Plants, czyli suplementacja dla wszystkich, którzy chcą naturalnie zadbać o swój układ nerwowy. Przetestowałam!
Męczyznaprzytula kobietę
Odczuwasz ból podczas stosunku? By się go pozbyć, znajdź przyczynę. Radzi Pani Fizjotrener
Matka z córką rzucają confetti
Nie namawiaj córki do bycia bardziej śmiałą. „Próba zmieniania temperamentu na siłę może być szkodliwa”
Eksperyment w Indonezji. Szczepienia na COVID-19 najpierw otrzymują osoby młode
Karolina Szymczak
Karolina Szymczak: bardziej boli miesiączka przy endometriozie niż rany dzień po operacji

Niektóre pary wyjdą z epidemii mocniejsze, innym może się to nie udać. Nigdy wcześniej rodziny i związki nie były postawione w takiej sytuacji – przymusowej, wspólnej izolacji. Na co warto teraz zwrócić uwagę i jak ułatwić sobie nawzajem nadchodzący czas pod jednym dachem – zapytaliśmy o to psycholog Annę Niziołek, która na co dzień pomaga parom pokonywać kryzysy i rozwiązywać konflikty.

Przymusowe przebywanie ze sobą 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu w jednej przestrzeni, to wyzwanie nie tylko dla par, ale też dla każdego z nas indywidualnie. Można się o sobie samym oraz o partnerze wiele dowiedzieć i nauczyć. I choć to dla nas nowa sytuacja i nie ma jeszcze badań naukowych na temat, jak na związek wpływa przymusowa bliskość, to jest kilka rzeczy, o które można zadbać, żeby nie zwariować ze sobą.

Ta sytuacja, w której nałożono na nas różne ograniczenia, zabiera nam coś, o czym psycholodzy wiele razy już mówili – poczucie sprawczości i kontroli. To dla nas trudne. Jeśli czujemy, że nie mamy wpływu na różne dziedziny naszego życia, często wchodzimy w rolę ofiary, co może skutkować sporym obniżeniem nastroju – tłumaczy Anna Niziołek, psycholog i psychoterapeuta rodzinny z poradni Sensity.pl.

To jeden aspekt. Z drugiej strony przed epidemią koronawirusa spędzanie wspólnie czasu z partnerem czy partnerką było na wagę złota. Raczej uczyliśmy się bycia tu i teraz, zależało nam na tym, żeby trochę zwolnić i pobyć ze sobą. Teraz wreszcie możemy to zrobić!

Jednak okazuje się, że w takim pełnym wymiarze może okazać się to wyzwaniem.

Dla wielu osób początek tej wspólnej izolacji był przyjęty wręcz z radością, ale nikt się nie spodziewał, że to będzie tyle trwało. Pierwszych kilka dni pewnie w wielu związkach było euforycznych, że możemy być cały czas razem, bez pośpiechu i pędu. Z czasem jednak mogło to zacząć stawać się uciążliwe, bo nigdy do tej pory nie byliśmy postawieni w takiej sytuacji, żeby nie mieć możliwości separacji. To nie jest naturalne i wbrew pozorom nie sprzyja bliskości i tworzeniu dobrej relacji. Dobra relacja to nie jest zlanie w całość i ciągłe bycie razem, tylko równowaga między byciem samemu ze sobą, byciem z ludźmi, a byciem we dwoje. I zostaliśmy teraz tej równowagi pozbawieni  – mówi Anna Niziołek.

Dlatego warto wprowadzić kilka zdrowych rozwiązań w parze, żeby lepiej dogadywać się i przetrwać ze sobą tę epidemię.

Ustalcie zasady wspólnego funkcjonowania

Jeśli oboje pracujecie w domu, warto podzielić się przestrzenią i czasem tak, żeby sobie nie przeszkadzać. Szanujcie się i przestrzegajcie wspólnych ustaleń. Dzięki temu unikniecie napięć i kłótni. Warto zaplanować nie tylko godziny pracy, ale też przerwę na relaks i odpoczynek. Koniecznie zadbajcie też o czas tylko dla siebie. W związku to bardzo ważny aspekt.

– Gdy przychodzą do mnie pary zlane ze sobą, albo w których jedna z osób żyje życiem partnera, to celem terapii jest, aby ta osoba stworzyła swoją przestrzeń. Jeżeli odgórnie nam się narzuca bycie ze sobą 24 godziny na dobę, to powinniśmy wręcz założyć, że każdy z nas ma prawo do stworzenia indywidualnej przestrzeni. To może być godzinna kąpiel, podczas której nikt mi nie przeszkadza czy wieczór, kiedy w oddzielnych pokojach czytamy książki. Trzeba tylko pamiętać, że to się samo nie dzieje, my musimy o to aktywnie zadbać. Dla zdrowia i równowagi – tłumaczy Anna Niziołek.

Bądź dobra dla siebie

To punkt wyjścia każdej zdrowej relacji. Bez względu na to, czy trwa epidemia czy nie, nie możemy liczyć na to, że stworzymy z kimś satysfakcjonujący związek, jeśli sami mamy o sobie niepochlebną opinię.

– To podstawa dobrej relacji w parze. Gdy dbam o siebie i dobrze się czuję ze sobą, dużo łatwiej stworzyć zdrową relację z drugim człowiekiem. Najpierw trzeba pokochać siebie, żeby pokochać innych – mówi nasz ekspert.

Zacznijcie razem coś nowego

Równie ważne, jak wydzielenie przestrzeni i czasu tylko dla siebie, jest przeżywanie czegoś wspólnie z bliską osobą. Nowe, pozytywne doświadczenia dzielone z partnerem, zbliżają. Teraz, kiedy jesteśmy zamknięci ze sobą w domach, wreszcie możemy zrobić coś od początku do końca razem. Może to być nauka jogi, nagrywanie filmów lub podcastów, opanowanie programu do obróbki zdjęć.

– Gdy rozmawiam z parami, to okazuje się, że podczas tej epidemii jak zostają w domu, tworzą listę rzeczy, które trzeba w nim zrobić czy dokończyć i wspólnie się w to angażują. Uważam, że para powinna mieć taki czas tylko dla siebie, nawet gdy ma dzieci – radzi Anna Niziołek. – Dobrze jest też zaplanować powiedzmy raz w tygodniu wieczór, może randkę, taki czas szczególny, który spędzimy tylko ze sobą, ale inaczej niż na co dzień. Zadbajmy w związkach o momenty wyjątkowe.

Postawcie sobie cel

Skok ze spadochronem, odkładana od roku wycieczka w góry, a może kurs nurkowania? Wymyślcie, co razem zrobicie, jak to się już wszystko skończy, a świat wróci do normalności. Możecie to potraktować jako nagrodę dla was za przetrwanie trudnego czasu. Zaplanujcie swój cel i rozmawiajcie o nim – to was pozytywnie nastroi.

– To fajny pomysł indywidualnie dla każdego z nas, niezależnie od tego, czy jesteśmy w związku, bo takie cele, czyli coś, na co czekamy, powodują, że lepiej czujemy się w naszym życiu – komentuje Anna Niziołek.

Nauczcie się odpuszczać

Gdy przebywamy ciągle ze sobą w zamknięciu, może się zdarzyć, że zacznie nas coś denerwować w drugiej osobie, z czym do tej pory nie mieliśmy problemu.  -To wynika z napięcia i frustracji, jakie w wielu z nas aktualna sytuacja wywołuje. Czujemy się ograniczeni, nie wiemy, kiedy to się skończy, brakuje nam poczucia sprawczości. Jeśli nie mamy umiejętności poradzenia sobie z tymi emocjami, to z reguły ofiarą pada osoba najbliższa, która siedzi obok tłumaczy Anna Niziołek. – Poza tym jest jeszcze jeden aspekt – normalnie część dnia spędzaliśmy oddzielnie i te cechy partnera, które nie do końca nam pasowały, nie były cały czas eksponowane. Dzięki temu łatwiej nam było przymykać na nie oko. A teraz, jeśli różne wady są cały czas na wierzchu, a do tego dochodzi wspomniany lęk i napięcie, to faktycznie może być trudniej z tą akceptacją.

A właśnie akceptacja i wzajemny szacunek to podwaliny dobrego związku. Jeżeli coś nas irytuje w partnerze, to warto chwilę się zastanowić, czy my sami jesteśmy idealni. Równie dobrze mogą być w nas takie cechy, które są denerwujące dla drugiej osoby, a mimo to, on lub ona nam tego nie wypominają. – Wtedy warto odpuścić. To jedna z ważniejszych zasad w zdrowym związku. Wiadomo, że nie chodzi o odpuszczanie ważnych rzeczy, ale okazuje się, że mnóstwo konfliktów dzieje się o drobne rzeczy. A to jest niepotrzebne, zwłaszcza w takim, i tak napiętym czasie, jak teraz – uważa nasz ekspert.

Anna Skura, WIMIN, OTOZ Animals

Bądźcie aktywni fizycznie

Ta rada w zasadzie skierowana jest nie tylko do par, ale każdego z nas z osobna. Izolacja, ograniczenie aktywności i wolności, a do tego lęk przed zachorowaniem i napływające zewsząd negatywne informacje, mogą wywoływać stres i silne emocje. Regularna aktywność fizyczna jest niezbędna do zachowania zdrowia psychicznego, redukuje poziom hormonów stresu i obniża napięcie. A jeśli do tego dorzucimy naszą ukochaną, bliską osobę, przepis na sukces gwarantowany.

– Uprawianie sportów z partnerem czy partnerką jest bardzo zbliżające. Jasne, że nie możemy teraz pojechać na narty czy wyjść na rower, ale wspólne trenowanie, nawet w zaciszu domowym, jest super. Podczas aktywności fizycznej wydzielają się endorfiny, a jeżeli do tego pozytywne emocje pojawiają się w towarzystwie bliskiej nam osoby, tworzymy wspólne doświadczenia rewelacyjnie wpływające na związek – tłumaczy psycholog Anna Niziołek.

Mówcie wprost o emocjach

Choć dla wielu z was ten punkt może wydać się oczywisty, postanowiliśmy i tak go umieścić. Wiele jasnych i oczywistych dla pary rzeczy jest zapominanych i okazuje się trudnych do wprowadzenia na co dzień. Mówcie wprost o tym, co wam przeszkadza, ale też o tym, co sprawia, że jesteście zadowoleni. Najgorsze to dusić emocje w sobie, zwłaszcza gdy spędza się z kimś cały czas w zamknięciu. Nawet jeśli z takiej rozmowy wyniknie kłótnia, to i tak warto.

Jeśli temat, o który się kłócimy, jest ważny patrząc z poziomu naszych wartości i przekonań, warto o tym rozmawiać w sposób otwierający się na drugą osobę i nieoceniający. Może bowiem okazać się, że mówimy o tym samym, tylko innym językiem. Dlatego szlifowanie umiejętności komunikacji jest ważne. Zawsze warto też spojrzeć na to, o co się spieramy, z poziomu pewnego dystansu egzystencjalnego, co niestety niewiele par potrafi zrobić. Chodzi o to, żeby ocenić daną sytuację z perspektywy końcówki naszego życia i wtedy odpowiedzieć na pytanie: Czy to jest naprawdę ważne? – mówi Anna Niziołek.

całująca się para

Uprawiajcie seks

Eksperci od pandemii snują teorie, że to zamknięcie w domach spowoduje skok przyrostu naturalnego. Czy faktycznie dzięki #zostańwdomu uprawiamy więcej seksu?

– Z jednej strony ten czas, kiedy jesteśmy mniej zmęczeni niż podczas zwykłej codziennej gonitwy, zapracowania i pośpiechu, powinien sprzyjać współżyciu. Z drugiej strony obserwuję i słucham, że pandemia powoduje, że staliśmy się rozlaźli, chodzimy w dresach po domu i cały dzień się widzimy. To może obniżać libido – uważa Anna Niziołek.

Intymność, bliskość i seks są potrzebne w związku i nie warto ich odpuszczać. Lepiej postarać się wzbudzić pożądanie w partnerze czy partnerce. – Istotna jest nasz świadoma aktywność i chęć, by to zrobić. Wspominałam wcześniej, że dobrze jest zaplanować któregoś wieczoru randkę – chodzi o to, żeby zadbać o swój wygląd, użyć perfum, podkręcić w ciągu dnia atmosferę. Sposobów jest mnóstwo, tylko trzeba chcieć i próbować, bo to się samo nie zrobi. Nie możemy oczekiwać, gdy widzimy się ciągle w wyciągniętych dresach, że nagle rzucimy się na siebie.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Szczepionka

Ruszyły zapisy na szczepienia przeciw COVID-19. Co warto wiedzieć?

Szczepionki

Farmaceuci będą mogli szczepić przeciw COVID-19

szczepienie przeciw koronawirusowi

Coraz więcej Polaków chce się zaszczepić przeciwko COVID-19 – wskazuje najnowszy sondaż

Szczepionki

Prezes ARM: na tę chwilę mamy zaraportowanych w systemie 818 straconych szczepionek

Kalkulator kolejki szczepień na COVID-19. Kiedy się zaszczepisz?

Jak zaszczepić się na COVID-19? Poradnik

Skutki szczepienia na COVID-19: czy jest się czego bać?

Niepożądany odczyn poszczepienny - odszkodowania

Powikłania po szczepieniu przeciw COVID-19? Rząd zapowiada odszkodowania

Podanie osocza krwi u ciężko chorych z COVID-19 nie przynosi żadnych korzyści – wskazują wyniki nowych badań

Podanie osocza krwi u ciężko chorych z  COVID-19 nie przynosi żadnych korzyści – wskazują wyniki nowych badań

Spray do nosa może zabić koronawirusa? Badania wykazały, że ma niemal 100 proc. skuteczności

Spray do nosa może zabić koronawirusa? Badania wykazały, że ma niemal 100 proc. skuteczności

Kolejność szczepień na COVID-19: grupy i etapy szczepień

Rodzaje szczepionek na COVID-19: wektorowa, mRNA

szczepionka Moderny

Pierwsze dawki szczepionki Moderny dotrą dziś do Polski

We Włoszech 100 tys. osób zaszczepiono przeciw COVID-19 poza kolejką

„La Repubblica”: we Włoszech co najmniej 100 tys. osób zaszczepiono przeciw COVID-19 poza kolejką

Dzieci z klas I-III wracają do szkoły po feriach. "Przeważyła opinia, że ryzyko nakręcenia epidemii nie jest tak duże"

Dzieci z klas I-III wracają do szkoły po feriach. „Przeważyła opinia, że ryzyko nakręcenia epidemii nie jest tak duże”

Wpływ COVID-19 na mózg

COVID-19 może powodować poważne i trwałe zmiany w mózgu. Pokazuje to ostatnie badanie przeprowadzone na osobach zmarłych na COVID-19

W Izraelu podano już ponad 1,5 miliona dawek szczepionki przeciw COVID-19. "Mistrz świata w szczepieniach"

W Izraelu podano już ponad 1,5 miliona dawek szczepionki przeciw COVID-19. „Mistrz świata w szczepieniach”

Kobieta leży na łóżku

Zdarzyło ci się płakać po seksie? Nie ty jedna. Skąd to się bierze? Wyjaśnia ekspert

Kobieta i mężczyzna leżą w łózku. Widać jedynie ich stopy

Konstruktywna awantura to nie oksymoron, czyli dlaczego czasem warto się porządnie pokłócić z partnerem

Adam Lewanowicz: będąc w toksycznym związku, wyniszczamy swoje życie na różnych płaszczyznach [WIDEO]

Szczepienie

Szczepienia dla osób spoza grup priorytetowych. Kiedy ruszą?

Królowa Elżebieta II i książę Filip

Królowa Elżbieta II i książę Filip zaszczepili się przeciw COVID-19

Czy szczepionka jest skuteczna na nowe mutacje koronawirusa? WHO odpowiada

Ile było do tej pory w Polsce działań niepożądanych po szczepieniu przeciwko COVID-19? Minister Dworczyk podał dane

Najpopularniejsze

Basia Kędzior

Hello My Hero. „Wygląd nie mówi o tym, kim się jest, czy jest się lepszym, czy gorszym. Każdy ma tak samo ważny powód i prawo do życia” – mówi Basia Kędzior, dziewczyna z rybią łuską

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

para w łóżku

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

Magdalena Jutrzenka z synem Alexem / archiwum prywatne

Magdalena Jutrzenka: „Matka chorego dziecka nie może powiedzieć, że ma dość, bo wtedy jest egoistką”