Przejdź do treści

Nie garb się! Będziesz… weselsza

Zdjęcie: Anton Malanin / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
lekarz bada pacjentkę
„Bo ci lekarze to się pozamykali. Tylko przez ten telefon gadają”. Mama Pediatra odpiera zarzuty
Unikasz latem kosmetyków z kwasem salicylowym? Nie musisz! Biotechnolożka Anna Sienkiewicz tłumaczy
Bachata, tańcząca para
Bachata – na czym polega ten taniec? Jakie są style bachaty?
wakacje z koronawirusem, ludzie nad jeziorem
Będą kontrole w miejscowościach turystycznych – zapowiada Łukasz Szumowski
Student AGH znalazł sposób na unikanie zarazków w miejscach publicznych. Dzięki Unikey można bezdotykowo otworzyć drzwi
Student AGH znalazł sposób na unikanie zarazków w miejscach publicznych. Zobacz, jak to działa

Przygarbione plecy działają na nasz nastrój. Badania dowodzą, że wady postawy mają istotny wpływ na kondycję psychiczną.

To zresztą bardzo dobra wiadomość. Wynika z niej bowiem, że istnieją proste środki zaradcze sprzyjające poprawie nastroju. Można je opisać w następujących krokach:

– wyprostuj plecy,
– ściągnij łopatki, jednocześnie wypinając pierś,
– unieś głowę (pochylona obciąża kręgosłup), wciągając podbródek.

Oczywiście warto także zadbać o odpowiednią dietę i zwiększenie poziomu aktywności fizycznej. Tym bardziej że ta ostatnia wzmocni mięśnie stanowiące wsparcie dla kręgosłupa. Wprawdzie nie jest to kompletny przepis na życie szczęśliwe, ale znaczący krok w tym kierunku. O tym, jak znaczący, świadczą faktyczne zależności między postawą ciała a nastrojem.

Przygarbienie powoduje zniechęcenie

Obciążanie kręgosłupa obciąża nastrój. A tym, co kręgosłup „wykańcza” najbardziej, jest długotrwałe utrzymywanie niefizjologicznej postawy połączone z bezruchem. Garbienie się za biurkiem lub siedzenie zgiętym w pałąk przed telewizorem to najgorsza przysługa, jaką możemy wyświadczyć naszemu szkieletowi. Za złe traktowanie kręgosłup odpłaci nie tylko dolegliwościami bólowymi, ale również spadkiem nastroju. Badanie pod kierunkiem prof. Erika Pepera z San Francisco State University wykazało, że niechlujna postawa koresponduje z obniżonym poziomem energii i uczuciem zniechęcenia. Peper przeprowadził eksperyment na grupie 110 studentów, których najpierw poprosił o przespacerowanie się w przygarbionej pozycji, a następnie pokonanie tej samej trasy w podskokach. Okazało się, że nawet krótkotrwałe utrzymywanie niefizjologicznej postawy prowadziło do obniżenia nastroju, podczas gdy „pląsy” poprawiały nastrój i powodowały przypływ energii.

 

Fit na dzień dobry

Proste plecy łagodzą objawy depresji i zmniejszają stres

Wyżej opisana zależność działa również w odwrotnym kierunku. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez naukowców z University of Auckland w Nowej Zelandii. Do udziału w nim zakwalifikowano 61 osób zdradzających objawy depresji o natężeniu od łagodnego do średniego. Okazało się, że w porównaniu z osobami z grupy kontrolnej mają one znacznie większą skłonność do siedzenia z opuszczonymi ramionami i zaokrąglonymi plecami. Następnie naukowcy losowo wybrali uczestników, których poprosili o przyjęcie prawidłowej postawy: wyprostowanie kręgosłupa, wyrównanie ramion, ściągnięcie łopatek, uniesienie głowy i spoglądanie wprost przed siebie. Pozostałe osoby siedziały w swojej zwyczajowej pozycji. Na kolejnym etapie uczestników poddano stresującemu testowi: każdy z nich musiał wygłosić pięciominutowe przemówienie, które – zgodnie z zapowiedzią – miało być oceniane, oraz… liczyć wstecz od 1022 w trzynastu krokach.

Uczestnicy utrzymujący wcześniej prawidłową pozycję ciała znacznie lepiej uporali się z tymi zadaniami. Z kwestionariuszy wypełnianych przez nich na różnych etapach testu wynika, że u „wyprostowanych” wzrósł poziom entuzjazmu, spadło poczucie zmęczenia, zmienił się również sposób wypowiadania się: używali oni większej liczby słów i mniejszej liczby zaimków pierwszoosobowych, co świadczy o mniejszym skupieniu na samym sobie i swoich problemach. Mówiąc w skrócie: zmniejszyły się u nich objawy depresji, a także natężenie stresu.

Wypięta pierś wzmaga pewność siebie

Wydaje się to naturalne: opuszczona głowa i ramiona są zazwyczaj demonstracją słabości, a z wypiętą piersią raźniej wychodzić światu naprzeciw. Tę intuicję potwierdza badanie opisane w 2009 r. na łamachEuropean Journal of Social Psychology”. Wzięło w nim udział 71 studentów koledżu, których podzielono na dwie grupy. Osobom z jednej polecono siąść w pozycji wyprostowanej i wypiąć klatkę piersiową, osobom z drugiej – siedzieć w przygarbieniu, z pochyloną głową. Przebywając w tych pozycjach, studenci mieli podać trzy pozytywne lub negatywne cechy, które – według nich – przyczynią się do ich sukcesu zawodowego i satysfakcji z pracy. Następnie badani mieli dokonać prognozy na temat tego, jak sprawdzą się w przyszłej pracy. Okazało się, że studenci, którzy wcześniej wypinali klatkę piersiową, byli bardziej śmiali i zdecydowani w swoich ocenach – zarówno pozytywnych, jak i negatywnych.

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Tymczasem osoby z grupy „przygarbionej” nie ufały własnym werdyktom i były pełne wątpliwości. Zdaniem naukowców postawa świadcząca o pewności siebie „uruchomiła” mechanizm samowalidacji – akceptacji dla swoich wewnętrznych doświadczeń i odczuć, nawet jeśli nie są one postrzegane jako korzystne.

Wyprostowany kręgosłup stymuluje pamięć

Wyprostowani pamiętają lepiej, a w dodatku milsze rzeczy. Brzmi dziwacznie? Cóż, nauka nieustannie potwierdza, że świat jest dziwny – w tym przypadku w przyjazny sposób. Wspomniany wcześniej prof. Erik Pepper wraz z dr Viettą Wilson przeprowadzili w 2004 r. eksperyment na grupie 24 zdrowych psychicznie osób. Uczestników poproszono o kilkukrotne naprzemienne przyjmowanie pozycji wyprostowanej i przygarbionej. Następnie badani mieli opisać, jakie myśli towarzyszyły im podczas przyjmowania poszczególnych postaw. Okazało się, że prosty kręgosłup nie tylko sprzyjał pozytywnym wyobrażeniom, ale również stymulował mózg do przywoływania miłych wydarzeń z przeszłości, które wydawały się zagrzebane w niepamięci. Na poziomie fizjologicznym może to wynikać z tego, że prawidłowa postawa ułatwia krążenie i pozwala na lepsze dotlenienie mózgu – w tym obszarów odpowiedzialnych za pamięć.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

stres a stan skóry

Psychokosmetologia, czyli jak stres i inne emocje wpływają na stan skóry?

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

Koszmary senne – zapobieganie, leczenie, wpływ na organizm

Dyskopatia a ćwiczenia na siłowni. Jaki sport wybrać?

TBC – na czym polegają zajęcia?

TBC – na czym polegają zajęcia? Kto może ćwiczyć?

Skutki uboczne stresu o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

Skutki uboczne stresu, o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

Ćwiczenia ogólnorozwojowe – co powinnyśmy o nich wiedzieć?

Twoje włosy zaczęły wypadać? Zobacz, co może być przyczyną

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Kobieta trzyma się za szyję

Ból i zesztywnienie mięśni karku – przyczyny, leczenie

Co robić po treningu? 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

kobieta wykonująca martwy ciąg

Martwy ciąg – technika ćwiczenia, jakich błędów unikać

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

kobieta wykonuje ćwiczenie plank

Ćwiczenie deska – jak ćwiczyć, jakich błędów unikać

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud

Ćwiczenia na uda – trening, technika, przykładowe ćwiczenia

Ćwiczenia odchudzające – które są najbardziej efektywne?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami

insulinooporność

Dieta w insulinooporności