Przejdź do treści

Stopy w dobrych rękach. O to, jak o nie dbać, pytamy fizjoterapeutę

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Leonardo da Vinci twierdził, że są machinami o mistrzowskiej konstrukcji. Ale jeśli nie zadbasz o te anatomiczne arcydzieła, mogą się zbuntować, zaczną puchnąć i boleć. Poświęć stopom odrobinę uwagi każdego dnia.

Twoja stopa to prawdziwy cud natury: 26 kości, 33 stawy, ponad 100 ścięgien, mięśni i więzadeł tworzy skomplikowaną konstrukcję, która jednocześnie przenosi twój ciężar, amortyzuje nacisk i do tego ma siłę, by unieść całe ciało na palcach. O to, jak dbać o to precyzyjne urządzenie, pytamy specjalistę fizjoterapii Piotra Turskiego.

Stopa lubi ruch

Nasze stopy są stworzone do chodzenia i biegania po miękkich, elastycznych powierzchniach, takich jak ziemia, piasek, trawa. Jeśli chodzimy wyłącznie po twardym podłożu – podłodze w domu, biurze, asfaltowym chodniku, a do tego przez cały dzień mamy buty czy kapcie, bardzo ograniczamy stopom zakres ruchu. A wtedy ich mięśnie i ścięgna nie pracują w pełnym zakresie. Nie rozciągając się, tracą elastyczność i są bardziej narażone na przeciążenia

Fizjoterapeuta Piotr Turski

Ciągłe przeciążanie stóp może się skończyć entezopatią, czyli stanem zapalnym przyczepu ścięgna mięśnia. Dwa najczęstsze problemy tego typu to ból guzowatości kości piętowej i ostroga piętowa. – Pierwszy objawia się bólem z tyłu nad piętą, w miejscu, gdzie jest przyczep mięśnia Achillesa. I zdarza się, że pacjenci myślą, że obcierają ich w tym miejscu buty, bo oprócz bólu na skórze pojawia się zaczerwienienie – wyjaśnia Piotr Turski. – Ostroga boli od spodu pięty, ból jest kłujący, jakby z ciała wyrastał kolec. Często pacjent nie może też podnieść palców stopy do góry.

Oba schorzenia są bardzo bolesne, a ich wyleczenie jest żmudne. Jeśli nie chcesz być stałym pacjentem ortopedy, poświęć swoim stopom pół godziny dziennie – tyle wystarczy, by poprawić ich kondycję.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Odporność, Promocje
WIMIN Twój mikrobiom, 30 kaps.
20,00 zł 79,00 zł
NOWOŚĆ
Odporność, Multilac
Multilac Synbiotyk, 20 kapsułek
23,39 zł
Odporność
Estabiom Baby, Suplement diety, krople, 5 ml
28,39 zł
Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw suplementów, 30 saszetek
99,00 zł
Odporność
Naturell Czosnek Max Bezzapachowy, 90 kapsułek
17,39 zł
gołe kobiece nogi i kubek kawy

Fitness dla nóg

Jak podpowiada specjalista, dla dobra naszej kondycji powinniśmy codziennie szybkim krokiem przejść 3 kilometry. Ale mało kto ma taką możliwość, trzeba więc ratować się ćwiczeniami. – Bardzo dobrze sprawdzają się rolki do automasażu albo zwykła piłka tenisowa, do golfa czy silikonowa z wypustkami – podłóżmy ją pod stopę, gdy siedzimy, i przez kilka minut rolujmy pod każdą ze stóp – wyjaśnia fizjoterapeuta. Taki automasaż rozluźnia rozcięgno podeszwowe i rozbija tzw. punkty spustowe, czyli napięte włókienka mięśniowe, które powodują ból. Wystarczy 10 minut ćwiczeń dziennie, by zwiększyć elastyczność mięśni i ścięgien oraz polepszyć ukrwienie stóp.

Dobrym ćwiczeniem jest też rozszerzanie palców stóp, gdy stoimy boso. A także chodzenie na palcach, codziennie przez dwie-trzy minuty po miękkiej powierzchni, na przykład dywanie – dodaje ekspert. – Pilnujmy też, by chodząc, dociskać do podłoża pierwszą kość śródstopia, a nie stąpać na zewnętrznych krawędziach stóp

Fizjoterapeuta Piotr Turski

Warto też codziennie kilka minut pochodzić po czymś miękkim, np. piasku czy trawie albo gęstym dywanie. To sprawi, że stopy odpoczną od butów.

Klepanie i rozciąganie

Do profilaktyki stóp dorzuć masaż. Minimum 10 minut na stopę, zwłaszcza gdy wieczorem czujesz, że każda waży tonę. – Masaż rozluźnia mięśnie i ścięgna, działa przeciwbólowo, zmniejsza sztywność i przykurcze palców – wylicza Piotr Turski. – Można dłońmi powyciągać palce stóp, pomóc im podnieść się do góry, rozetrzeć stopy, masować je za pomocą elektrycznych lub wodnych masażerów. Masowanie pomaga też przy kłopotach z ostrogą piętową. – Masując, rozluźniamy rozcięgno podeszwowe, więc mniej pociąga za bolesny punkt na pięcie i przestajemy odczuwać kłucie – wyjaśnia nasz ekspert. Masaż pomoże, jeśli ból czy zmęczenie w stopach doskwiera ci wieczorem, a rano go nie odczuwasz. Jeżeli jednak ból w stopie trwa bez przerwy przez tydzień, odwiedź lekarza, bo może być to symptom poważniejszych problemów ze ścięgnami.

Relaks po amerykańsku

Twoje stopy lubią wysokość, usiądź więc w fotelu jak amerykański szeryf na filmach, z nogami na biurku. Odpoczynek ze stopami uniesionymi wyżej niż serce sprawia, że szybciej odpływa z nich krew i limfa, a z nimi uczucie ciężaru. – Stopa jest połączona długimi ścięgnami z mięśniami w łydce, więc napięcie z niej przenosi się na całe podudzie. A gdy mamy napięte mięśnie w łydkach, pogarsza się krążenie i nogi zaczynają puchnąć – mówi nasz ekspert. – Wtedy poza odpoczynkiem i masażem pomóc mogą także naprzemienne, ciepło-zimne prysznice nóg i stóp, które zawsze kończymy ciepłą wodą. To „ćwiczenie” dla naczyń krwionośnych, usprawniające ich pracę. Jeżeli stopy mocno puchną codziennie i wykluczyliśmy problemy z krążeniem, warto poddać się drenażowi limfatycznemu odprowadzającemu limfę w kierunku serca – przewlekłe obrzęki zwiększają tendencję do stanów zapalnych w obrębie stóp.

Buty na wagę złota

Jeśli masz kłopoty z rozcięgnem czy ścięgnem Achillesa, zapomnij o drewniakach i obuwiu na sztywnej podeszwie.

Przy problemach ze stopami powinniśmy wybierać „sprężynujące” pod piętą buty, z dobrze wyprofilowaną wkładką i miękką podeszwą. Buty nie powinny być zupełnie płaskie, bo chodzenie w takich zmienia obciążenie stopy, minimum to obcas centymetrowy

Fizjoterapeuta Piotr Turski

Jeśli masz kłopoty z rozcięgnem, zaopatrz się we wkładki ortopedyczne przeznaczone dla osób z płaskostopiem podłużnym i poprzecznym. – Takie wkładki są wyprofilowane na dwa sposoby, przywracają prawidłową geometrię stopy lub odciążają bolesne punkty. – Przez pierwsze dwa tygodnie ich noszenia możemy odczuwać dyskomfort, ale warto się przemęczyć, bo problemy z przeciążeniem stóp często biorą się z płaskostopia, które powoduje, że stopa nadmiernie przylega do podłoża i rozciąga rozcięgno – wyjaśnia Piotr Turski. – Jeśli zaczynamy nosić wkładki, musimy codziennie ćwiczyć stopy, bo same wkładki nie leczą przyczyny problemu, a wręcz przy ich długotrwałym stosowaniu bez ćwiczeń powodują pogłębienie patologii na skutek zaniku mięśni. Za to gdy ćwiczeniami uda się skorygować mięśniowo stopę, wkładki przestają być konieczne i możemy nosić nawet fikuśne buty.

Dopieszczone stopy to nie tylko te po wizycie u kosmetyczki. Przede wszystkim warto zadbać o ich odpowiedni relaks i przygotowanie do wysiłku, jakim jest nasze codzienne funkcjonowanie, czy to w ruchu, czy wielogodzinne za biurkiem.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Rekonstrukcja paznokcia – metody i wskazania do rekonstrukcji

Stopa wydrążona – cecha anatomiczna czy choroba? Jaka wkładka przy wysokim podbiciu stopy

kobiece paznokcie

Onycholiza – jak leczyć i jakie są przyczyny tej choroby paznokci?

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Syndrom zimnej ręki. Marzną ci dłonie i stopy przez cały rok? To sygnał od organizmu!

Koilonychia – przyczyny, objawy i leczenie paznokcia łyżeczkowatego /fot. iStock

Koilonychia – przyczyny, objawy i leczenie paznokcia łyżeczkowatego

Kostka Arkady – cena zabiegu. Na czym polega ta metoda leczenia? Czy boli?

Nosisz latem lekkie klapki i sandałki? Fizjoterapeuta ostrzega

Klamry na wrastające paznokcie – czym są, rodzaje. Domowe sposoby na wrastający paznokieć

Ćwiczenia na haluksy – jakie wykonywać zapobiegawczo i po operacji?

Uchodźcy zmagają się ze "stopą okopową" / gettyimages

Uchodźcy na granicy białoruskiej nadal cierpią. Wielu z nich zmaga się z tzw. stopą okopową. „Ból jest nie do zniesienia”

Stopa cukrzycowa – jak wygląda, przyczyny, objawy i leczenie

Stopy w słońcu

Potliwość stóp – przyczyny, leczenie, domowe sposoby

Brodawki wirusowe – przyczyny, jak pozbyć się kurzajek na stopach i dłoniach

Stopa na piasku

Stopa szpotawa – u dorosłych i dzieci. Jakie buty i ćwiczenia?

Nogi

„Noszenie szpilek nie jest dobre dla kobiecego zdrowia” – przestrzega Pani Fizjotrener

Wkładki ortopedyczne do butów – rodzaje, skuteczność i zasady doboru

Staw Choparta i Lisfranca – budowa, funkcje, leczenie urazów

Kości stępu – budowa, objawy i leczenie złamania

Polidaktylia – przyczyny, rodzaje, diagnozowanie i leczenie

grzybica stop

Grzybica paznokci rąk i stóp- przyczyny, objawy i leczenie

Katarzyna Gołębiewska:

„Chodzenie bez obuwia to starożytny i sprawdzony środek leczniczy w przypadku niewłaściwego krążenia krwi, zarówno nadciśnienia jak i niedociśnienia” – mówi Katarzyna Gołębiewska, refleksolog

Chodzenie w szpilkach może szkodzić twojemu zdrowiu

Czym są modzele i jak je usunąć? Modzele na stopach

×