Przejdź do treści

Ćwiczenia na wzdęcia. Skuteczne sposoby na gazy – poleca fizjoterapeutka i trener Gosia Włodarczyk

Brzuch jak balon? 3 ruchy na mniejszy brzuch na już! Poleca Pani Fizjotrener
Brzuch jak balon? 3 ruchy na mniejszy brzuch na już! Poleca Pani Fizjotrener / Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Zdarza ci się, że nie możesz dopiąć guzika w ulubionych jeansach, a już jesteś spóźniona do pracy? Gosia Włodarczyk, znana w sieci jako Pani Fizjotrener, ma na to sposób. Na swoim profilu na Instagramie prezentuje 3 proste ćwiczenia na wzdęcia, które sprawią, że brzuch przestanie wyglądać jak balon.

Czym są wzdęcia?

Dość powszechny problem wzdęć jest następstwem nadmiaru gazów w przewodzie pokarmowym, co daje subiektywne uczucie rozdęcia jelit. Schorzenie należy do zaburzeń czynnościowych wynikających ze słabej motoryki jelit, a skala problemu nie jest do końca znana. Powodem jest przede wszystkim to, że dla większości wzdęcia są problemem wstydliwym, a jako objaw pacjenci często je pomijają podczas rutynowej diagnostyki.

Gazy jelitowe powstają w okrężnicy w wyniku fermentacji składników odżywczych oraz wskutek połykania powietrza. Bardzo ważną rolę w procesie ich powstawania odgrywa mikrobiota jelitowa. Zanik równowagi bakteryjnej w jelicie cienkim spowodowany przerostem bakterii, czyli SIBO (z ang. small intestinal bacterial overgrowth) upośledza mechanizmy trawienia, sprawiając, że zaczynamy doświadczać dyskomfortu. Wiąże się z tym nie tylko nadmiar gazów i wzdęty brzuch, ale też zaparcia, uczucie przelewania, czy pełności, bóle głowy i zmęczenie.

 

bolesny brzuch

Wzdęcia – co jest ich powodem?

Potencjalną przyczyną nadmiaru gazów zwykle jest:

  • dieta– częste spożywanie niektórych warzyw (roślin strączkowych, kapusty, brokułów, cebuli) mleka i produktów mlecznych, tłustych potraw i soków owocowych może prowadzić do wzdęć; odpowiedzialne za to są oligosacharydy, fruktoza i cukier,
  • nadmiar węglowodanów – zaburzenia wchłaniania niektórych węglowodanów mogą powodować gazy; warto ustalić, jaki dokładnie produkt wywołuje dolegliwości i go wyeliminować,
  • cykl miesiączkowy– zmiany stężenia hormonów w trakcie cyklu miesiączkowego wpływają nie tylko na samopoczucie i zachowanie, ale również na pracę układu pokarmowego,
  • praca siedząca–  praca, która wymaga siedzenia przez kilka bądź kilkanaście godzin, nie służy dobremu funkcjonowaniu układu pokarmowego;
  • stres– zwiększone napięcie i zdenerwowanie wpływają negatywnie na pracę jelit i zaburzają ich perystaltykę,
  • przyjmowany lek–  wzdęcia to jeden ze skutków ubocznych niektórych popularnych tabletek, na przykład niesteroidowych leków przeciwzapalnych, czyli powszechnie stosowane leki przeciwbólowe i przeciwzapalne bez recepty,
  • choroba układu pokarmowego– zespół jelita drażliwego, nieswoiste zapalenie jelit, celiakia, choroby wrzodowe lub pasożytnicze, a także stan po operacji, często prowadzą do wzdęć.

Badania również potwierdzają, że nadmiar gazów spowodowany zaburzeniami równowagi bakteryjnej może mieć związek z rozwojem cukrzycy typu 1 oraz z otyłością.

 

Sposoby na gazy – ćwiczenia na wzdęty brzuch

Prawie wszystkie moje pacjentki skarżą się na częste wzdęcia, problemy jelitowe, nabrzmiały brzuch po posiłku – pisze w instagramowym poście fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk. Ekspertka przygotowała 3 ćwiczenia, które, jak podkreśla, przyniosą ulgę i poprawią wygląd brzucha!

Wideo z instruktażem udostępniła na swoim profilu na Instagramie.

 

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawieniaRozwiń

 

Fizjoterapeutka podaje jeszcze w poście kilka ważnych wskazówek.

  1. Podczas ćwiczeń pamiętaj o spokojnym oddechu w dolne żebra.
  2. Wykonaj ćwiczenia po kolei, jedno po drugim.
  3. Każde ćwiczenie robisz na obie strony.
  4. W każdej pozycji zostajesz 1-3 minuty, lepiej dłużej, pooddychaj spokojnie w każdej pozycji w dolne żebra.

 

Oczywiście ćwiczenia mają wspierać pracę jelit, rozluźnić mięśnie brzucha, poprawiać ukrwienie w brzuchu i w jelitach, natomiast nie rozwiążą pierwotnego problemu, którym może być np. SIBO czy IBS – podkreśla Włodarczyk i dodaje – Te ćwiczenia sprawdzą się też idealnie na trawienie! Nie od razu po posiłku, ale po ok. 2 godzinach bardzo wam polecam!

 

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Diagnostyka i leczenie wzdęć

Pamiętaj, że jeśli często zmagasz się z nadmiarem gazów, uczuciem dyskomfortu, czy nawet bólu, ćwiczenia na wzdęcia nie załatwią problemu. W takim wypadku  warto zwrócić się do lekarza, aby ustalić jego źródło. Internista może skierować na dalszy wywiad do specjalisty gastroenterologa, który zleci diagnostykę np. w kierunku SIBO. Służy temu nieinwazyjny test oddechowy tzw. wodorowy test oddechowy (WTO) lub wodorowo-metanowy test oddechowy, który pozwoli podjąć skuteczne leczenie w postaci m.in. doboru odpowiednich probiotyków.

Pani Fizjotrener – kim jest?

Za profilem Pani Fizjotrener kryje się Gosia Włodarczyk, która jest fizjoterapeutką i trenerką personalną. W mediach społecznościowych chętnie dzieli się wiedzą medyczną. Specjalistka w ciekawy i przystępny sposób przekazuje rzeczy, o których głośno się nie mówi.

W swojej praktyce w szczególności zajmuje się terapią mięśni dna miednicy, blizn oraz rozejścia mięśnia prostego brzucha. Jej profil obserwuje ponad 115 tys. osób.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.