Przejdź do treści

Witamina D – czy i kiedy można ją przedawkować? Jaka jej ilość jest bezpieczna? Tłumaczy farmaceutka

Kobieta patrzy na słońce. Ma zamknięte oczy i ręce na głowie
Czy i kiedy można przedawkować witaminę D? Jaka jej ilość jest bezpieczna? Tłumaczy farmaceutka/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Cholesterol w diecie / istock
Po co nam cholesterol? Dietetyczka Zofia Suszka wyjaśnia, czy jest on nam potrzebny do życia
Kobieta trzyma niemowlę na rękach
Higiena w połogu – 8 przykazań głównych od Położnej Kasi
Kobieta trzyma w dłoniach pisanki
W jaki sposób sprawdzić, czy jajka są świeże? Czytamy Etykiety pokazują prosty trik!
Wielkanoc dla dzieciaków – ciasteczkowe jajeczka dla zabawy
Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna
Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna

W okresie jesienno-zimowym możemy odczuwać niedobory witaminy D. Zwana witaminą słońca poprawia odporność, przywraca energię do życia, wzmacnia kości i chroni serce. Decydując się na jej suplementację, warto jednak znać zalecane dawki. Nadmiar jak i niedobór witaminy D ma niekorzystny wpływ na organizm. Czy można zatem przedawkować witaminę D? Wyjaśnia farmaceutka Zofia Winczewska.

Witamina D jest jedną z najważniejszych dla funkcjonowania organizmu. Większość Polaków od września do kwietnia zmaga się z jej niedoborem, ponieważ najwięcej witaminy D pozyskujemy z syntezy skórnej, która zachodzi pod wpływem promieni słonecznych. Z tego powodu warto w tym czasie spożywać produkty w nią bogate (tłuste ryby, podroby, żółtka jaj, masło i tłuste produkty mleczne) lub rozpocząć jej suplementację. Zanim jednak to się stanie, najlepiej zmierzyć poziom witaminy D we krwi lub udać się do specjalisty, który pomoże nam dobrać odpowiednią dawkę.

Suplementacja witaminy D jest bardzo ważna ze względu na niekorzystne położenie geograficzne, w jakim się znajdujemy. Braki słońca doskwierają przez większość roku, przez co niedobory dotykają większości z nas i są niekorzystne dla zdrowia – pisze Winczewska.

Suplementy diety / istockphoto

Czy można przedawkować witaminę D?

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D wynosi ok. 5 mcg. Czy można tę ilość przekroczyć? Na to pytanie postanowiła odpowiedzieć na swoim profilu na Instagramie farmaceutka Zofia Winczewska. Ekspertka chętnie dzieli się swoją wiedzą w mediach społecznościowych, przemycając wiedzę na temat racjonalnej suplementacji, dietoterapii i zdrowego stylu życia. W swoim najnowszym wpisie postanowiła rozwiać wątpliwości na temat dawkowania witaminy D.

Czy witaminę D można przedawkować? Czas na małą konfrontację, bo ten temat wywołał wczoraj niemałą dyskusję na stories.

1. Suplementacja witaminy D jest korzystna dla zdrowia i bezpieczna, jeżeli przestrzegamy odgórnych zaleceń. A więc dla zdrowej osoby dorosłej taka standardowa dawka wynosi najczęściej 2000 j.m. dobowo, maksymalnie 4000 j.m. Przy takim dawkowaniu ciężko o przedawkowanie (jest to jedynie możliwe w indywidualnych i rzadkich przypadkach).

2. Długotrwała suplementacja witaminą D w dawkach nadmiernych (np. 10- 20 tysięcy jednostek dziennie przez długi czas) dość szybko prowadzi do osiągnięcia stężeń 150-200 ng/ml, przy których obserwuje się niekorzystne zjawisko hiperkalcemii i objawów przedawkowania (tj. zaparcia, senność, zaburzenia koncentracji, zmęczenie, osłabienie, wymioty, bóle brzucha, wielomocz).

3. Długotrwała suplementacja w dawce 10 tysięcy jednostek dziennie BEZ rzeczywistych wskazań specjalisty nie jest dobrym pomysłem i grozi rozwinięciem objawów przedawkowania (znam wielu zwolenników takiej praktyki i naprawdę nie są to przypadki odosobnione).

4. Zakres normy dla witaminy D to 30-50 ng/ml; niektóre badania wskazują, że optimum to poziom ok. 40 ng/ml, przy którym organizm czerpie maksimum korzyści zdrowotnych.

5. Zatrucia zdarzają się stosunkowo rzadko ze względu na wysoki profil bezpieczeństwa witaminy D. Trzeba się więc postarać, żeby doświadczyć przedawkowania (jak w powyższym przykładzie). Nie oznacza to jednak, że można sobie witaminę D bezkarnie stosować w każdej ilości. Wiele osób w oparciu o internetowe porady podejmuje naprawdę agresywną suplementację. U dzieci z kolei warto kontrolować podawanie różnych preparatów aptecznych, miedzy innymi tych na odporność, które w swoim składzie także mogą mieć dodatek witaminy D.

Dawki wyższe od standardowych dobiera się indywidualnie ZE SPECJALISTĄ – na przykład przy stwierdzonych niedoborach, czy u osób otyłych (tkanka tłuszczowa gromadzi witaminę D, stąd wyższe dawki włącza się przy nadmiernej masie ciała), a także w innych, indywidualnych sytuacjach tego wymagających.

7. Najlepiej przed rozpoczęciem suplementacji sprawdzić poziom witaminy D w organizmie (a dokładnie metabolitu 25 OH D3), żeby nie dobierać dawki na oko. Często rezygnuje się z tego badania ze względu na jego cenę- koło 80 zł (tj. wiele z Was napisało mi stories), dlatego jeżeli nie badamy poziomu, decyzję o dawkowaniu podejmijmy wraz ze specjalistą a nie w oparciu o rekomendacje w internecie. Farmaceutę w aptece macie dosłownie na wyciągnięcie ręki. Tak więc!

– wyjaśnia farmaceutka.

„Do tematu warto jednak jak zawsze podejść racjonalnie, bo jak to zwykle bywa, tak i w tym przypadku „Dosis facit venenum”- to dawka czyni truciznę” – apeluje ekspertka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Okiem farmaceuty 🔎 (@zosia_winczewska)

Jakie są skutki nadmiaru witaminy D?

Jeśli suplementujesz witaminę D, zwróć uwagę, czy nie odczuwasz skutków jej nadmiaru w organizmie.

Skutkami nadmiaru/przedawkowania witaminy D są przede wszystkim:

  • nudności
  • wymioty
  • osłabienie i zawroty głowy
  • zwapnienie tkanek miękkich
  • kamica nerkowa
  • miażdżyca
  • ostre zatrucie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

dziewczynka

Dzieci też siedzą w domu. Czy w związku z pandemią koronawirusa powinny dostawać zwiększoną dawkę witaminy D?

jajka ugotowane

Witamina D w czasach zarazy. Jak uzupełnić jej poziom podczas kwarantanny?

Kobieta bierze leki

Jak prawidłowo brać witaminy? Z posiłkiem czy po? Których ze sobą nie łączyć? Tłumaczy farmaceutka

kobieta nad morzem w pochmurny dzień

Wpływ braku słońca na zdrowie kobiet

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

kobieta

6 witamin i minerałów, których organizm może potrzebować zimą

jesień słońce

Słońce w pigułce – witamina D w natarciu

Kobieta na szczycie / istockphoto.com

Witamina D – źródła występowania, suplementacja, wpływ na zdrowie, skutki niedoboru, skutki nadmiaru

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

damskie dłonie i kolana

Tężyczka – tajemnicza choroba

Marysia Kujawińska

„Patrzę w lustro i widzę dziewczynę, która mi się podoba”. Marysia Kujawińska o akceptacji siebie i suplementach WIMIN

Niedobór witaminy D – konsekwencje u dzieci i dorosłych

Witamina D3 - prawidłowy poziom, skutki niedoboru i przedawkowania

Witamina D3 – prawidłowy poziom, skutki niedoboru i przedawkowania

Składniki dla aktywnych

uśmiechnięta dziewczyna

Co na zmarszczki, gdy masz 20, 30, 40, 50, 60 lat…?

opalona dziewczyna w bikini

Czy w wakacje suplementacja witaminy D3 jest konieczna? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska

istockphoto.com

Filtry słoneczne hamują syntezę witaminy D? Ekspert Kosmetyczny: bzdura, bzdura, bzdura!

Witaminy w ciąży

Witaminy w ciąży – które z nich są niezbędne?

Fot. Pexels.com

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Nadmierna potliwość to sygnał od organizmu, że coś ci dolega. Poznaj 7 rzeczy, o których informuje twój pot

Witaminy na dłoni

Im więcej, tym lepiej? O tym, czy można przedawkować witaminy, tłumaczy lekarka Agnieszka Kuś

Witamina D leżąca w oświetlonej słońcem dłoni

Witamina D – właściwości i bezpieczne dawkowanie. Za co odpowiada w organizmie?

Dlaczego tyjemy jesienią i zimą?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images

Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.