5 min.
Czy teleporady są zgodne z prawem i co zrobić, jeśli pilnie potrzebuję leku na receptę? Rzecznik Praw Pacjenta publikuje najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi

Czy teleporady są zgodne z prawem i co zrobić jeśli pilnie potrzebuję leku na receptę? Rzecznik Praw Pacjenta publikuje najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na nie / iStock
Teleporady, e-recepty i przełożone zabiegi – to między innymi o te kwestie pojawiały się ostatnio pytania do Rzecznika Praw Pacjenta. Na swojej stronie przytoczył te najczęściej zadawane i odpowiedział na nie. Nie wiesz, ja odnaleźć się w nowych regulacjach? Sprawdź, jakie masz teraz prawa!
Spis treści
- Moja przychodnia lekarza rodzinnego zaproponowała mi poradę przez telefon. Czy to zgodne z prawem i bezpieczne? Czy mój stan zdrowia zostanie właściwie oceniony?
- Co mam zrobić, gdy placówka lekarza rodzinnego (POZ) odmówiła mi teleporady?
- Czy mogę uzyskać informacje o stanie zdrowia mojego bliskiego przez telefon?
- Czy pielęgniarka i położna POZ może udzielać teleporady?
- Czy lekarz i pielęgniarka przyjadą na wizyty domowe?
- Mój najbliższy szpital został zmieniony na szpital zakaźny. Gdzie mam się udać po pomoc w sytuacji nagłej?
- Pilnie potrzebuję leku na receptę, ale nie mogę się skontaktować z lekarzem. Co mogę zrobić?
- Odwołano mi zabieg planowy, czy moja kolejka przepadnie?
- Co mam zrobić, gdy moja przychodnia lekarza rodzinnego (POZ) jest zamknięta?
- Gdzie trafi pacjent z podejrzeniem lub potwierdzonym COVID-19, który cierpi na chorobę psychiatryczną i jego stan się pogorszył?
Moja przychodnia lekarza rodzinnego zaproponowała mi poradę przez telefon. Czy to zgodne z prawem i bezpieczne? Czy mój stan zdrowia zostanie właściwie oceniony?
Teleporada, czyli porada lekarza przez telefon, jest w pełni zgodna z prawem. Jest to pełnoprawne świadczenie zdrowotne w rozumieniu przepisów prawa. Teleporada funkcjonowała już od dawna, nie została wprowadza ze względu na obecny stan epidemii, natomiast wzrosło jej wykorzystanie.
Oczywiście porada lekarska udzielania przez telefon ma swoje ograniczenia. Lekarz może uznać, że niezbędne jest osobiste badanie, wtedy zaprosi pacjenta do przychodni.
Co mam zrobić, gdy placówka lekarza rodzinnego (POZ) odmówiła mi teleporady?
Zgodnie z zaleceniami ministra zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego należy maksymalnie ograniczyć wizyty osobiste chorych pacjentów w placówkach medycznych, do przypadków uzasadnionych medycznie. Kontakt z lekarzem ma odbywać się przede wszystkim telefonicznie w formie teleporady. Przychodnie są w związku z tym zobowiązane do zapewnienia kontaktu z lekarzem w tej formie. Najpierw jednak skontaktuj się z rejestracją placówki medycznej, która poinstruuje Cię, w jaki sposób możesz skorzystać z porady lekarza. W razie nieuzasadnionej odmowy teleporady możesz taką sprawę zgłosić do Rzecznika Praw Pacjenta: 800 190 590.
W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:
Czy mogę uzyskać informacje o stanie zdrowia mojego bliskiego przez telefon?
Tak. Pacjent może upoważnić dowolną osobę do informacji o jego stanie zdrowia. Tego typu oświadczenie składa się zazwyczaj przy przyjęciu do szpitala. Do formularza wpisuje się imię i nazwisko oraz numer telefonu takiej osoby.
Rzecznik Praw Pacjenta podkreśla, że przepisy prawa nie zabraniają przekazywania informacji przez telefon. Lekarz musi jednak zweryfikować tożsamość osoby dzwoniącej i jej upoważnienie. W sytuacji nagłej, kiedy pacjent trafił do szpitala nieprzytomny i nikogo nie upoważnił, lekarz może przekazać informacje o stanie zdrowia pacjenta osobie bliskiej (np. przedstawicielowi ustawowemu, małżonkowi, dzieciom, rodzicom, osobie pozostającej we wspólnym pożyciu). W takim przypadku osoba dzwoniąca powinna przekazać lekarzowi wiadomości niezbędne do tego, aby wykazać, że jest osobą bliską i może uzyskać informacje o pacjencie. Nie wolno z góry odmawiać prawa do uzyskania informacji w tej formie!
Czy pielęgniarka i położna POZ może udzielać teleporady?
Tak. Obecnie zaleca się właśnie tę formę kontaktu. Jeśli chcesz skorzystać z teleporady pielęgniarki lub położnej, skontaktuj się z przychodnią, w której świadczeń udziela twoja pielęgniarka lub położna. Rejestracja przychodni poinformuje cię, jak możesz uzyskać pomoc.
Czy lekarz i pielęgniarka przyjadą na wizyty domowe?
NFZ zaleca ograniczanie kontaktów z pacjentami przebywającymi w swoich domach i rekomenduje udzielanie teleporad, o ile oczywiście czasowe zaniechanie wizyt domowych nie spowoduje pogorszenia stanu zdrowia pacjenta. Skontaktuj się telefonicznie z lekarzem, który oceni, czy wizyta domowa jest potrzebna. Jeśli będzie to konieczne, wizyta domowa się odbędzie, a jeśli nie – zaproponuje inne rozwiązanie.
Mój najbliższy szpital został zmieniony na szpital zakaźny. Gdzie mam się udać po pomoc w sytuacji nagłej?
Rzecznik Praw Pacjenta radzi, żeby w sytuacjach nagłych zwrócić się na szpitalny oddział ratunkowy. Oddziały te nie podlegają rejonizacji. Możesz udać się do każdego szpitala, który w swojej strukturze ma taki oddział. W przypadku nagłego pogorszenia zdrowia, jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie dotrzeć do szpitala, możesz zadzwonić na numer alarmowy 112.
Pilnie potrzebuję leku na receptę, ale nie mogę się skontaktować z lekarzem. Co mogę zrobić?
W takiej sytuacji możesz pójść do apteki, tam farmaceuta może wystawić ci e-receptę (tzw. recepta farmaceutyczna). Pamiętaj jednak, że może ją wystawić jedynie pracownik apteki posiadający prawo wykonywania zawodu farmaceuty.
Receptę farmaceutyczną można wystawić na maksymalnie 180 dni kuracji. Nie mogą być na niej przepisane leki zawierające środki odurzające i substancje psychotropowe. Podczas wystawiania e-recepty w aptece, farmaceuta może z tobą przeprowadzić wywiad medyczny, a następnie możesz zostać poproszona o podpisanie oświadczenia o aktualnie zażywanych lekach lub twoim stanie zdrowia. Recepta farmaceutyczna dla pacjentów jest realizowana z odpłatnością 100 proc.
Odwołano mi zabieg planowy, czy moja kolejka przepadnie?
Z uwagi na obecną sytuację NFZ zalecił wstrzymanie przyjęć pacjentów na zabiegi operacyjne wykonywane planowo, w szczególności:
- endoprotezoplastyki dużych stawów,
- duże zabiegi korekcyjne kręgosłupa,
- zabiegi naczyniowe na aorcie brzusznej i piersiowej,
- pomostowanie naczyń wieńcowych,
- nefrektomii,
- histerektomii.
Decyzja o odroczeniu musi być jednak poprzedzona oceną stanu zdrowia pacjenta, z uwzględnieniem ryzyka związanego z odroczeniem terminu zabiegu.
Pamiętaj! Jeśli zabieg został odroczony – twoja kolejka nie przepada! Rzecznik Praw Pacjenta podkreśla, ze pacjentom, co do których zostanie podjęta decyzja o odroczeniu operacji, należy wyznaczyć kolejny termin zabiegu.
Co mam zrobić, gdy moja przychodnia lekarza rodzinnego (POZ) jest zamknięta?
O pomoc możesz się zwrócić do innej placówki medycyny rodzinnej (POZ), która ma podpisaną umowę z NFZ. Nie ma w takim przypadku ograniczeń związanych z miejscem zamieszkania pacjenta. W celu uzyskania pomocy skontaktuj się telefonicznie z wybraną przychodnią i opisz swoją sytuację. Jeśli masz problem z ustaleniem właściwej placówki zadzwoń na Telefoniczną Informację Pacjenta pod nr tel. 800 190 590.
Gdzie trafi pacjent z podejrzeniem lub potwierdzonym COVID-19, który cierpi na chorobę psychiatryczną i jego stan się pogorszył?
Jak pisze Rzecznik Praw Pacjenta, zostaną wyznaczone szpitale do udzielania pomocy osobom podlegającym kwarantannie, które z powodu nagłego pogorszenia stanu zdrowia psychicznego wymagają bezwzględnej hospitalizacji.
Wszystkie najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na nie znajdują się na stronie Rzecznika Praw Pacjenta. Po więcej informacji zadzwoń na Telefoniczną Informację Pacjenta pod nr 800 190 590.
Spodobał ci się ten artykuł? Poleć go koleżance
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.
Podoba Ci się ten artykuł?
Tak
Nie
Powiązane tematy:
Polecamy

22.03.2023
„Neurolog uznał, że nie mam zespołu Tourette’a, bo nie mam tiku przeklinania, który dotyczy 10 proc. chorych” – mówi Piotr, który z zaburzeniem tym żyje od 25 lat

21.03.2023
„Czym innym jest spędzać z dzieckiem czas i pytać je o różne rzeczy, a czym innym węszyć, podglądać, nasłuchiwać. To forma agresji”. O nadopiekuńczych rodzicach mówi psycholożka Magdalena Halicka

20.03.2023
„Dla osoby głuchej język polski jest językiem obcym. We własnym kraju czujemy się jak obcokrajowcy” – mówi Zuzanna Szymańska z Akademii Młodych Głuchych

20.03.2023