Przejdź do treści

Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia?

Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia? /fot. Pexels
Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia? /fot. Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Czujesz, że przytłaczają cię emocje? Wypróbuj technikę samoregulacji STOP
Śpisz w skarpetkach? Sprawdź, czy to na pewno dobry pomysł
„Śmierdzisz”, „masz coś między nogami”, „okres jest obrzydliwy”. Okresowa Koalicja podkreśla: „Miesiączka jest wyśmiewana, a my obrażane”
„Jakie jeszcze ćwiczenia/profile polecacie?”. Aleksandra Żebrowska w humorystyczny sposób o powrocie do formy
Jak często należy ćwiczyć?

Stres wywołany przez pandemię może mieć różne oblicza. Niepewność dotycząca pracy, ciągłe zmiany w sposobie edukacji dzieci, ograniczony kontakt z bliskimi, zaburzenia snu – nasza psychika i ciało nie pozostają na to obojętne. Oto siedem porad, które pomogą ci zredukować stres powodowany przez pandemię.

Aż 1/3 Polaków zmaga się z nasilonym stresem i narastającym uczuciem gniewu – wynika z badania przeprowadzonego przez agencję IQS w ramach międzynarodowego projektu COH-FIT. Na mocniejsze objawy częściej skarżyły się panie. Z kolei badanie COVID-19 Peritraumatic Distress Index (CPDI) potwierdziło, że to właśnie kobiety są bardziej narażone na stres niż mężczyźni. To również wśród nich częściej można zaobserwować zespół stresu pourazowego (PTSD) wywołanego skutkami pandemii. Epidemia koronawirusa zafundowała wszystkim emocjonalny rollercoaster. W czasach, w których tak naprawdę każda sytuacja może wywołać lęk, dyskomfort czy napięcie, niesłychanie ważne jest, aby zdrowie psychiczne stało się twoim priorytetem. Oto kilka rad, które pomogą w zachowaniu równowagi.

Dobry plan to podstawa

Na pierwszy rzut oka może to brzmieć jak porada samozwańczego, internetowego coacha. Jednak harmonogram działania w chaotycznej rzeczywistości, to pierwszy w krok w kierunku jej oswojenia. Brak kontroli często może nasilać poczucie lęku i potęgować napięcie. Z kolei dzięki rutynie zaczniesz mieć poczucie, że odzyskujesz kontrolę nad wieloma sytuacjami. Jak się zatem do tego zabrać? Wystarczą kartka i długopis. To od ciebie zależy, czy ustalisz plan z góry na kilka dni, tydzień, czy po prostu na kolejny dzień. Do tego przedsięwzięcia możesz zaprosić partnera i dzieci. Dzięki temu będziecie mieć poczucie, że jesteście w tym razem. Dodatkowo, każdy będzie znał swoje obowiązki. Godzinowe rozpisanie dnia pomoże także zachować równowagę między pracą a życiem prywatnym.

Suplementy na ratunek

Wiele osób w czasie pandemii skarży się na problemy z koncentracją – ciężej jest zebrać myśli i skupić na konkretnym zadaniu. W tym przypadku pomóc może suplement zawierający ekstrakt szałwii lekarskiej, który w połączeniu z olejkiem eterycznym z szałwii lawendolistnej wspiera procesy myślowe i ułatwia koncentrację. Deep Focus From Plants, bo to właśnie o nim mowa, dostarcza też kofeinę z liści herbaty oraz witaminę B12, która wspiera prawidłowe funkcjonowanie mózgu oraz układu nerwowego.

Ciężko ci odnaleźć spokój w czasie pandemii? Sięgnij po suplementy ze sklepu Hello Zdrowie.

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Deep Focus from Plants 60 kaps. wegański
45,00 zł 90,00 zł

Ruszaj się jak najczęściej

Optymalna tygodniowa dawka ćwiczeń to trzy razy po 40-50 minut. Pandemiczna rzeczywistość potrafi jednak weryfikować plany wręcz z godziny na godzinę. Dlatego zdecydowanie bezpieczniej jest przeznaczać na ćwiczenia ok. 20 minut dziennie. Po pierwsze – mniejszą ilość czasu łatwiej jest „wcisnąć” w harmonogram dnia. Po drugie – dzięki regularnym treningom odbudujesz swoją kondycję. Dodatkowo, warto wprowadzić w życie zasady, które sprawią, że będziesz ruszać się więcej. Windę zamień na schody, samochód albo komunikację miejską – na rower. Dobrym rozwiązaniem jest zakup krokomierza, który będzie dodatkowo mobilizował do minimalnej dziennej dawki ruchu. Staraj się również robić kilkuminutowe przerwy w ciągu dnia. Poświęć je na ćwiczenia oddechowe bądź rozciągające.

Zrób przerwę od informacji

Od ponad roku prawie wszystkie media codziennie informują nas o tragicznych statystykach związanych z epidemią koronawirusa. Tego typu newsy, serwowane w nadmiarze mogą być kolejnym czynnikiem stresogennym. Dlatego warto zrobić przegląd obserwowanych profili w social mediach, aby zmniejszyć dawkę „covidowych” informacji. Staraj się odwiedzać strony newsowe raz dziennie, najlepiej w ciągu dnia. Rozpoczynanie lub kończenie dnia takim „przeglądem prasy” może mocniej osłabić twoje samopoczucie – rano podkopać zapał, a wieczorem zafundować dawkę lęku i uniemożliwić regenerację.

Rozmawiaj, rozmawiaj, rozmawiaj

Dziel się smutkiem, frustracjami, lękiem czy małymi radościami. Pandemia nie jest czasem, kiedy należy na pokaz emanować niezłomnością czy siłą. Poza tym, eksperci podkreślają, że osoby, które potrafią się zwierzać i korzystać ze wsparcia innych, lepiej radzą sobie z objawami stresu pourazowego. Dlatego warto korzystać z wszelkich możliwych form kontaktu z najbliższymi. Spotkania z rodziną czy przyjaciółmi (nawet jeśli będą tylko wirtualne) dają poczucie wspólnoty, dlatego warto, aby weszły do twojej cotygodniowej rutyny.

Wieczorny czas dla siebie

Nawet kilka minut spędzonych w samotności i całkowitym mentalnym odcięciu od prozy covidowego życia może zdziałać cuda. I każda z nas te kilka minut jest w stanie dla siebie „wykroić” albo wkomponować w harmonogram dnia. Wystarczy połączyć to z wieczorną toaletą. Aby się zrelaksować można dodać odrobinę olejku eterycznego do kąpieli, albo zapalić kadzidełko, którego zapach będzie nam towarzyszył podczas prysznica. Takie wyciszające rytuały warto wprowadzać wieczorem, ponieważ stres może negatywnie odbijać na jakości snu i powodować problemy z zasypianiem. Dobrym pomysłem jest słuchanie wyciszającej muzyki, zapalenie świec zapachowych w sypialni oraz jej dokładne wywietrzenie.

Zrób to, co miałaś zrobić później

Każda z nas ma zapewne listę rzeczy, którą za względu na pracę/dzieci/obowiązki przekładała na później. Pandemia to idealny moment na powrót do tej listy i realizowanie po kolei jej poszczególnych punktów. Wystawienie ubrań w aplikacji sprzedażowej, zrobienie porządku na strychu, odrestaurowanie mebli ogrodowych… Te wszystkie czynności wymagają czasu i skupienia, dlatego skutecznie odwrócą twoje myśli od tego, co aktualnie dzieje się na świecie. Przy okazji, do pomocy możesz zmobilizować partnera i dzieci, co pozwoli wam na wspólne spędzenie czasu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wirus Marburg – czy angolski scenariusz z 2005 r. może się powtórzyć w Europie?

Szczepienie

Adam Niedzielski: „Wprowadzamy szczepienie przeciw COVID-19 drugą dawką przypominającą”

Kobieta trenuje

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Koniec z kłuciem? Pierwsza wziewna szczepionka przeciw COVID-19 została zatwierdzona. Póki co w jednym kraju

Kobieta

Czujesz w jelitach ucisk, bulgotanie i przelewanie, kiedy się stresujesz? Możesz to złagodzić w prosty i szybki sposób

Bóle głowy – rodzaje, objawy, diagnostyka. Co oznacza ból z tyłu głowy a co ból w skroniach?

Dziecko dostaje szczepionkę

Kto może zaszczepić się czwartą dawką szczepionki na COVID-19? Jest decyzja EMA

Stresujesz się? Sięgnij po... szklankę wody! / unsplash

Stresujesz się? Sięgnij po… szklankę wody!

Jest nowe rozporządzenie dotyczące maseczek. W tych miejscach trzeba je nosić do 30 września

Jest nowe rozporządzenie dotyczące maseczek. W tych miejscach trzeba je nosić przynajmniej do 30 września

Kobieta ćwiczy

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Szczepienie

Warto czekać na szczepionkę przeciw Omikronowi, czy lepiej szczepić się wcześniej?

Tak rozsiewa się Omikron. Badacze odkryli tajemnicę szybkiego rozprzestrzeniania się jednego z wariantów koronawirusa

Kobieta

Dwa objawy wskazujące na zakażenie „ukrytym Omikronem”. Jeśli je masz, zostań w domu

Nerwica przełyku – co to jest, objawy. Jak leczyć „gulę” w gardle?

"To on jest przyczyną wszystkich twoich problemów. To przez niego organizm nie może wyjść z opresji, szaleje gospodarka hormonalna, ubożeje mikrobiota" - podkreśla lek. Dorota Helim-Sobkowiak

„To on jest przyczyną wszystkich twoich problemów. To przez niego szaleje gospodarka hormonalna, ubożeje mikrobiota” – pisze o… stresie lek. Dorota Helim-Sobkowiak

ból

Co stres robi z naszymi stawami? Będziesz zaskoczona

"Bardzo dynamiczny wzrost zachorowań na koronawirusa". Minister zdrowia wyjaśnia, jaką strategię postanowił obrać rząd

„Bardzo dynamiczny wzrost zachorowań na koronawirusa”. Minister zdrowia wyjaśnia, jaką strategię obrał rząd

Nietrzymanie stolca, zaburzenia erekcji, a nawet halucynacje. Wydłuża się lista objawów long COVID

Jest decyzja Ministerstwa Zdrowia w sprawie czwartej dawki szczepionki przeciw COVID-19. Wyjaśniamy, kto będzie mógł ją przyjąć

Jest decyzja MZ w sprawie czwartej dawki szczepionki przeciw COVID-19. Wyjaśniamy, kto będzie mógł ją przyjąć

Czy IBS jest chorobą psychiczną? Psychiatrka odpowiada

Idący ludzie

Wariant Centaurus atakuje kolejne kraje. Eksperci alarmują: jest tak samo zaraźliwy jak Omikron

Koszmary senne – zapobieganie, leczenie, wpływ na organizm

Szczepionka już we wrześniu, ale nie dla każdego. Ministerstwo Zdrowia wyjaśnia

Choroba X zbliża się wielkimi krokami. Czeka nas kolejna pandemia?

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin

×