Przejdź do treści

Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia?

Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia? /fot. Pexels
Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia? /fot. Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę
8 kobiecych chorób, których objawem jest bolesny seks
Choroby, leki, a także hormony. Co jeszcze niszczy twoje życie seksualne?
Zastanawiasz się nad założeniem aparatu ortodontycznego? Opowiem ci, jak to jest
Opalanie natryskowe – czy jest bezpieczną alternatywą dla promieni UV?

Stres wywołany przez pandemię może mieć różne oblicza. Niepewność dotycząca pracy, ciągłe zmiany w sposobie edukacji dzieci, ograniczony kontakt z bliskimi, zaburzenia snu – nasza psychika i ciało nie pozostają na to obojętne. Oto siedem porad, które pomogą ci zredukować stres powodowany przez pandemię.

Aż 1/3 Polaków zmaga się z nasilonym stresem i narastającym uczuciem gniewu – wynika z badania przeprowadzonego przez agencję IQS w ramach międzynarodowego projektu COH-FIT. Na mocniejsze objawy częściej skarżyły się panie. Z kolei badanie COVID-19 Peritraumatic Distress Index (CPDI) potwierdziło, że to właśnie kobiety są bardziej narażone na stres niż mężczyźni. To również wśród nich częściej można zaobserwować zespół stresu pourazowego (PTSD) wywołanego skutkami pandemii. Epidemia koronawirusa zafundowała wszystkim emocjonalny rollercoaster. W czasach, w których tak naprawdę każda sytuacja może wywołać lęk, dyskomfort czy napięcie, niesłychanie ważne jest, aby zdrowie psychiczne stało się twoim priorytetem. Oto kilka rad, które pomogą w zachowaniu równowagi.

Dobry plan to podstawa

Na pierwszy rzut oka może to brzmieć jak porada samozwańczego, internetowego coacha. Jednak harmonogram działania w chaotycznej rzeczywistości, to pierwszy w krok w kierunku jej oswojenia. Brak kontroli często może nasilać poczucie lęku i potęgować napięcie. Z kolei dzięki rutynie zaczniesz mieć poczucie, że odzyskujesz kontrolę nad wieloma sytuacjami. Jak się zatem do tego zabrać? Wystarczą kartka i długopis. To od ciebie zależy, czy ustalisz plan z góry na kilka dni, tydzień, czy po prostu na kolejny dzień. Do tego przedsięwzięcia możesz zaprosić partnera i dzieci. Dzięki temu będziecie mieć poczucie, że jesteście w tym razem. Dodatkowo, każdy będzie znał swoje obowiązki. Godzinowe rozpisanie dnia pomoże także zachować równowagę między pracą a życiem prywatnym.

Suplementy na ratunek

Wiele osób w czasie pandemii skarży się na problemy z koncentracją – ciężej jest zebrać myśli i skupić na konkretnym zadaniu. W tym przypadku pomóc może suplement zawierający ekstrakt szałwii lekarskiej, który w połączeniu z olejkiem eterycznym z szałwii lawendolistnej wspiera procesy myślowe i ułatwia koncentrację. Deep Focus From Plants, bo to właśnie o nim mowa, dostarcza też kofeinę z liści herbaty oraz witaminę B12, która wspiera prawidłowe funkcjonowanie mózgu oraz układu nerwowego.

Ciężko ci odnaleźć spokój w czasie pandemii? Sięgnij po suplementy ze sklepu Hello Zdrowie.

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Deep Focus from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Ruszaj się jak najczęściej

Optymalna tygodniowa dawka ćwiczeń to trzy razy po 40-50 minut. Pandemiczna rzeczywistość potrafi jednak weryfikować plany wręcz z godziny na godzinę. Dlatego zdecydowanie bezpieczniej jest przeznaczać na ćwiczenia ok. 20 minut dziennie. Po pierwsze – mniejszą ilość czasu łatwiej jest „wcisnąć” w harmonogram dnia. Po drugie – dzięki regularnym treningom odbudujesz swoją kondycję. Dodatkowo, warto wprowadzić w życie zasady, które sprawią, że będziesz ruszać się więcej. Windę zamień na schody, samochód albo komunikację miejską – na rower. Dobrym rozwiązaniem jest zakup krokomierza, który będzie dodatkowo mobilizował do minimalnej dziennej dawki ruchu. Staraj się również robić kilkuminutowe przerwy w ciągu dnia. Poświęć je na ćwiczenia oddechowe bądź rozciągające.

Zrób przerwę od informacji

Od ponad roku prawie wszystkie media codziennie informują nas o tragicznych statystykach związanych z epidemią koronawirusa. Tego typu newsy, serwowane w nadmiarze mogą być kolejnym czynnikiem stresogennym. Dlatego warto zrobić przegląd obserwowanych profili w social mediach, aby zmniejszyć dawkę „covidowych” informacji. Staraj się odwiedzać strony newsowe raz dziennie, najlepiej w ciągu dnia. Rozpoczynanie lub kończenie dnia takim „przeglądem prasy” może mocniej osłabić twoje samopoczucie – rano podkopać zapał, a wieczorem zafundować dawkę lęku i uniemożliwić regenerację.

Rozmawiaj, rozmawiaj, rozmawiaj

Dziel się smutkiem, frustracjami, lękiem czy małymi radościami. Pandemia nie jest czasem, kiedy należy na pokaz emanować niezłomnością czy siłą. Poza tym, eksperci podkreślają, że osoby, które potrafią się zwierzać i korzystać ze wsparcia innych, lepiej radzą sobie z objawami stresu pourazowego. Dlatego warto korzystać z wszelkich możliwych form kontaktu z najbliższymi. Spotkania z rodziną czy przyjaciółmi (nawet jeśli będą tylko wirtualne) dają poczucie wspólnoty, dlatego warto, aby weszły do twojej cotygodniowej rutyny.

Wieczorny czas dla siebie

Nawet kilka minut spędzonych w samotności i całkowitym mentalnym odcięciu od prozy covidowego życia może zdziałać cuda. I każda z nas te kilka minut jest w stanie dla siebie „wykroić” albo wkomponować w harmonogram dnia. Wystarczy połączyć to z wieczorną toaletą. Aby się zrelaksować można dodać odrobinę olejku eterycznego do kąpieli, albo zapalić kadzidełko, którego zapach będzie nam towarzyszył podczas prysznica. Takie wyciszające rytuały warto wprowadzać wieczorem, ponieważ stres może negatywnie odbijać na jakości snu i powodować problemy z zasypianiem. Dobrym pomysłem jest słuchanie wyciszającej muzyki, zapalenie świec zapachowych w sypialni oraz jej dokładne wywietrzenie.

Zrób to, co miałaś zrobić później

Każda z nas ma zapewne listę rzeczy, którą za względu na pracę/dzieci/obowiązki przekładała na później. Pandemia to idealny moment na powrót do tej listy i realizowanie po kolei jej poszczególnych punktów. Wystawienie ubrań w aplikacji sprzedażowej, zrobienie porządku na strychu, odrestaurowanie mebli ogrodowych… Te wszystkie czynności wymagają czasu i skupienia, dlatego skutecznie odwrócą twoje myśli od tego, co aktualnie dzieje się na świecie. Przy okazji, do pomocy możesz zmobilizować partnera i dzieci, co pozwoli wam na wspólne spędzenie czasu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nowe zasady dotyczące odwiedzania pacjentów w szpitalu. Sprawdź, co się zmieniło

Nowe zasady dotyczące odwiedzania pacjentów w szpitalu. Sprawdź, co się zmieniło

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

W Korei Północnej oficjalnie zarejestrowano pierwszy przypadek koronawirusa. Kim Dzong Un ogłosił ścisły lockdown

Siedem osób usłyszało zarzuty w sprawie samobójstwa znanego lekarza. "Fala hejtu wymierzona w profesora była okrutna"

Siedem osób z zarzutami w sprawie samobójstwa znanego lekarza. „Fala hejtu wymierzona w profesora była okrutna”

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Adam Niedzielski

Adam Niedzielski ogłosił zniesienie stanu epidemii w Polsce. „Przełączamy światło czerwone na pomarańczowe”

Kobieta w tramwaju

WHO: Przez koronawirusa SARS-CoV-2 mogło umrzeć ponad 16 mln osób na świecie. „Te otrzeźwiające dane nie tylko wskazują na wpływ pandemii”

Ciężki przebieg COVID-19 może nas umysłowo postarzeć nawet o 20 lat? Wyniki nowego badania nie pozostawiają wątpliwości

Niższe IQ po COVID-19? Wyniki nowego badania nie pozostawiają wątpliwości

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

terapia czaszkowo-krzyżowa/ pexels

„Układ nerwowy dostaje sygnał: nie musi tak być, nie trzeba tkwić w ciągłym bólu, jest wyjście”. Fizjoterapeutka o „rozmasowywaniu” traum

Kobieta śmieje się a w ręce trzyma drinka

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

Minister zdrowia: w połowie maja zostanie zniesiony stan epidemii

Minister zdrowia: w połowie maja zostanie zniesiony stan epidemii

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Dania

Pierwszy kraj zawiesza program szczepień przeciwko COVID-19. „Kontrolujemy epidemię, która wydaje się ustępować”

8 ziół na redukcję napięcia / pexels

Poczuj się lepiej! 8 ziół, które poprawiają nastrój i redukują napięcie

Mieszkańcy Szanghaju z powodu zagrożenia COVID-19 są ogradzani płotami. „Szanghajskie zoo homo sapiens”

Wyjścia z domów są zagradzane płotami z powodu zagrożenia COVID-19. „Szanghajskie zoo homo sapiens”

Wirus eboli w Demokratycznej Republice Konga / gettyimages

Nowa epidemia eboli w Demokratycznej Republice Konga. Jest już pierwsza ofiara śmiertelna

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Szczepienia przeciw COVID-19 drugą dawką przypominającą dla kolejnej grupy. Wyjaśniamy, kto może się na nie zapisać

Kolejna grupa Polaków może przyjąć 4. dawkę szczepionki przeciw COVID-19

„Pandemia wcale się nie skończyła”. Janina Ochojska o tym, że COVID-19 wciąż jest groźny

Polska odmówiła przyjmowania szczepionek Pfizera? "To są poważne obciążenia finansowe"

Polska odmówiła przyjmowania szczepionek Pfizera? „To są poważne obciążenia finansowe”

Lockdown w Szanghaju / istock

Lockdown w Szanghaju. 25 milionów osób od trzech tygodni nie wychodzi ze swoich domów. Są trzy pierwsze ofiary śmiertelne

Wirus Zika - grozi nam pandemia? / gettyimages

Wirus Zika znowu się rozprzestrzenia. Czy grozi nam nowa epidemia?

Somatyzacja – zaburzenia somatyzacyjne, objawy, gdzie otrzymać skuteczną pomoc

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

×