Przejdź do treści

Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia?

Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia? /fot. Pexels
Jak radzić sobie ze stresem, który wywołuje pandemia? /fot. Pexels
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Czarne stringi nie dla każdego” – alarmuje Gosia Włodarczyk. Komu mogą szkodzić?
WHO: najwięcej zgonów z powodu gruźlicy
WHO alarmuje: w 2020 roku nastąpił największy wzrost śmiertelności z powodu gruźlicy od 10 lat
„Myślałam, iż wskoczę już w jeansy przedciążowe”. Aleksandra Domańska przyznaje sobie tytuł „pierwszej naiwniaczki”
Jesteś po szczepionce Johnson&Johnson? Sprawdź, co z dawką przypominającą
Nowe wytyczne w sprawie stosowania aspiryny. Wyjaśniamy, kto nie powinien jej przyjmować

Stres wywołany przez pandemię może mieć różne oblicza. Niepewność dotycząca pracy, ciągłe zmiany w sposobie edukacji dzieci, ograniczony kontakt z bliskimi, zaburzenia snu – nasza psychika i ciało nie pozostają na to obojętne. Oto siedem porad, które pomogą ci zredukować stres powodowany przez pandemię.

Aż 1/3 Polaków zmaga się z nasilonym stresem i narastającym uczuciem gniewu – wynika z badania przeprowadzonego przez agencję IQS w ramach międzynarodowego projektu COH-FIT. Na mocniejsze objawy częściej skarżyły się panie. Z kolei badanie COVID-19 Peritraumatic Distress Index (CPDI) potwierdziło, że to właśnie kobiety są bardziej narażone na stres niż mężczyźni. To również wśród nich częściej można zaobserwować zespół stresu pourazowego (PTSD) wywołanego skutkami pandemii. Epidemia koronawirusa zafundowała wszystkim emocjonalny rollercoaster. W czasach, w których tak naprawdę każda sytuacja może wywołać lęk, dyskomfort czy napięcie, niesłychanie ważne jest, aby zdrowie psychiczne stało się twoim priorytetem. Oto kilka rad, które pomogą w zachowaniu równowagi.

Dobry plan to podstawa

Na pierwszy rzut oka może to brzmieć jak porada samozwańczego, internetowego coacha. Jednak harmonogram działania w chaotycznej rzeczywistości, to pierwszy w krok w kierunku jej oswojenia. Brak kontroli często może nasilać poczucie lęku i potęgować napięcie. Z kolei dzięki rutynie zaczniesz mieć poczucie, że odzyskujesz kontrolę nad wieloma sytuacjami. Jak się zatem do tego zabrać? Wystarczą kartka i długopis. To od ciebie zależy, czy ustalisz plan z góry na kilka dni, tydzień, czy po prostu na kolejny dzień. Do tego przedsięwzięcia możesz zaprosić partnera i dzieci. Dzięki temu będziecie mieć poczucie, że jesteście w tym razem. Dodatkowo, każdy będzie znał swoje obowiązki. Godzinowe rozpisanie dnia pomoże także zachować równowagę między pracą a życiem prywatnym.

Suplementy na ratunek

Wiele osób w czasie pandemii skarży się na problemy z koncentracją – ciężej jest zebrać myśli i skupić na konkretnym zadaniu. W tym przypadku pomóc może suplement zawierający ekstrakt szałwii lekarskiej, który w połączeniu z olejkiem eterycznym z szałwii lawendolistnej wspiera procesy myślowe i ułatwia koncentrację. Deep Focus From Plants, bo to właśnie o nim mowa, dostarcza też kofeinę z liści herbaty oraz witaminę B12, która wspiera prawidłowe funkcjonowanie mózgu oraz układu nerwowego.

Zdrowie umysłu, from Plants
Deep Focus from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł

Ruszaj się jak najczęściej

Optymalna tygodniowa dawka ćwiczeń to trzy razy po 40-50 minut. Pandemiczna rzeczywistość potrafi jednak weryfikować plany wręcz z godziny na godzinę. Dlatego zdecydowanie bezpieczniej jest przeznaczać na ćwiczenia ok. 20 minut dziennie. Po pierwsze – mniejszą ilość czasu łatwiej jest „wcisnąć” w harmonogram dnia. Po drugie – dzięki regularnym treningom odbudujesz swoją kondycję. Dodatkowo, warto wprowadzić w życie zasady, które sprawią, że będziesz ruszać się więcej. Windę zamień na schody, samochód albo komunikację miejską – na rower. Dobrym rozwiązaniem jest zakup krokomierza, który będzie dodatkowo mobilizował do minimalnej dziennej dawki ruchu. Staraj się również robić kilkuminutowe przerwy w ciągu dnia. Poświęć je na ćwiczenia oddechowe bądź rozciągające.

Zrób przerwę od informacji

Od ponad roku prawie wszystkie media codziennie informują nas o tragicznych statystykach związanych z epidemią koronawirusa. Tego typu newsy, serwowane w nadmiarze mogą być kolejnym czynnikiem stresogennym. Dlatego warto zrobić przegląd obserwowanych profili w social mediach, aby zmniejszyć dawkę „covidowych” informacji. Staraj się odwiedzać strony newsowe raz dziennie, najlepiej w ciągu dnia. Rozpoczynanie lub kończenie dnia takim „przeglądem prasy” może mocniej osłabić twoje samopoczucie – rano podkopać zapał, a wieczorem zafundować dawkę lęku i uniemożliwić regenerację.

Rozmawiaj, rozmawiaj, rozmawiaj

Dziel się smutkiem, frustracjami, lękiem czy małymi radościami. Pandemia nie jest czasem, kiedy należy na pokaz emanować niezłomnością czy siłą. Poza tym, eksperci podkreślają, że osoby, które potrafią się zwierzać i korzystać ze wsparcia innych, lepiej radzą sobie z objawami stresu pourazowego. Dlatego warto korzystać z wszelkich możliwych form kontaktu z najbliższymi. Spotkania z rodziną czy przyjaciółmi (nawet jeśli będą tylko wirtualne) dają poczucie wspólnoty, dlatego warto, aby weszły do twojej cotygodniowej rutyny.

Wieczorny czas dla siebie

Nawet kilka minut spędzonych w samotności i całkowitym mentalnym odcięciu od prozy covidowego życia może zdziałać cuda. I każda z nas te kilka minut jest w stanie dla siebie „wykroić” albo wkomponować w harmonogram dnia. Wystarczy połączyć to z wieczorną toaletą. Aby się zrelaksować można dodać odrobinę olejku eterycznego do kąpieli, albo zapalić kadzidełko, którego zapach będzie nam towarzyszył podczas prysznica. Takie wyciszające rytuały warto wprowadzać wieczorem, ponieważ stres może negatywnie odbijać na jakości snu i powodować problemy z zasypianiem. Dobrym pomysłem jest słuchanie wyciszającej muzyki, zapalenie świec zapachowych w sypialni oraz jej dokładne wywietrzenie.

Zrób to, co miałaś zrobić później

Każda z nas ma zapewne listę rzeczy, którą za względu na pracę/dzieci/obowiązki przekładała na później. Pandemia to idealny moment na powrót do tej listy i realizowanie po kolei jej poszczególnych punktów. Wystawienie ubrań w aplikacji sprzedażowej, zrobienie porządku na strychu, odrestaurowanie mebli ogrodowych… Te wszystkie czynności wymagają czasu i skupienia, dlatego skutecznie odwrócą twoje myśli od tego, co aktualnie dzieje się na świecie. Przy okazji, do pomocy możesz zmobilizować partnera i dzieci, co pozwoli wam na wspólne spędzenie czasu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Niemal pół tysiąca złotych za przyjęcie szczepionki przeciwko COVID-19. Tak postanowił parlament w Wilnie

Izrael ogłasza, że pokonał wariant Delta koronawirusa

Izrael ogłasza, że pokonał wariant Delta koronawirusa. „Czwarta fala się skończyła”

„Koszty pandemii są niemierzalne w żadnej walucie i są ogromne. To nie są tylko straty w organizmach pacjentów, ale i w ich umysłach” – mówi prof. Zbigniew Gaciong

Pfizer przeprowadzi „żywy eksperyment”. Całe miasto ma otrzymać szczepionkę przeciw COVID-19

Pfizer przeprowadzi „żywy eksperyment”. Całe miasto ma otrzymać szczepionkę przeciw COVID-19

Amerykański gigant farmaceutyczny chce zatwierdzenia jego leku przeciw COVID-19. Wniosek już wpłynął do FDA

Pierwszy lek na COVID-19 w tabletce czeka na zatwierdzenie! Wniosek już wpłynął do FDA

Zbyt wczesne ściąganie maseczki przy jedzeniu zwiększa ryzyko zakażenia COVID-19 – mówią naukowcy

Padł rekord zachorowań na grypę. "Potwierdzają się prognozy lekarzy o bombie z opóźnionym zapłonem"

Padł rekord zachorowań na grypę! „Potwierdzają się prognozy lekarzy o bombie z opóźnionym zapłonem”

Adam Niedzielski do Episkopatu: zwracam się z apelem o przypomnienie informacji o konieczności zasłaniania nosa i ust w przestrzeniach zamkniętych

Ekspert ostrzega przed środkami do dezynfekcji

Ekspert ostrzega przed środkami do dezynfekcji. „Ekspozycja na nie dramatycznie uszkodziła naszą odporność”

A może to przez stres! 8 zaskakujących dolegliwości, które może wywołać stres

Minister zdrowia o apogeum czwartej fali

Minister Niedzielski powiedział, kiedy nastąpi apogeum czwartej fali. Podał konkretny termin

Kolejny smutny efekt pandemii: setki tysięcy dzieci zostały osierocone przez COVID-19

Tragiczny efekt pandemii: ponad 120 tys. dzieci osieroconych przez COVID-19 w USA

Niedzielski o tym, w jaki sposób pacjenci obecnie przechodzą COVID-19

Niedzielski o przebiegu COVID-19 w czwartej fali: Szybciej dochodzi do załamania i pogorszenia stanu zdrowia

Konieczne będzie opracowanie nowej formuły szczepionki przeciw COVID-19 na 2022 rok – zapowiada prezes BioNTech

Nowa Zelandia kończy ze strategią „zero COVID”. Władze uznały, że wyeliminowanie wirusa jest niemożliwe

Nowa Zelandia kończy ze strategią „zero COVID”. Władze uznały, że wyeliminowanie wirusa jest niemożliwe

Dr Fauci o wynikach badań klinicznych nad molnupiravirm: "To bardzo imponujące"

Dr Fauci o wynikach badań klinicznych nad eksperymentalnym lekiem na COVID-19, Molnupiravirem: „To bardzo imponujące”

Odkryto biomarker, który przewiduje nadchodzący zgon z powodu COVID-19

Ile w pełni zaszczepionych osób zachorowało na koronawirusa? Ministerstwo Zdrowia podało nowe dane

Pierwszy lek na koronawirusa? Producent wyjaśnił, w jaki sposób działa tabletka

Mgła umysłowa / pexels

Mgła umysłowa to nie tylko wina COVID. Co jeszcze ją wywołuje i co możesz z tym zrobić?

Szczepienie na COVID-19 i na grypę wykonywane podczas jednej wizyty jest bezpieczne – mówią naukowcy

15 razy więcej przypadków grypy niż COVID-19. Jej objawy trudno samodzielnie odróżnić od objawów zakażenia koronawirusem

Kobieta siedzi na łóżku. Przed nią leży laptop

YouTube zablokuje treści antyszczepionkowców. Z serwisu zniknęły już pierwsze konta

Kobieta

„Przekroczyliśmy barierę czwartej fali”. Minister zdrowia przekazał najnowsze dane

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

×