Przejdź do treści

Wpływ braku słońca na zdrowie kobiet

kobieta nad morzem w pochmurny dzień
Wpływ braku słońca na zdrowie kobiet Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
czereśnie
Zjadłaś robaczywe czereśnie i zastanawiasz się, czy to mogło ci zaszkodzić? Sprawdź, co mówi dietetyczka w tej sprawie
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
"Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?". Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
„Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?”. Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
Noworodek ze spiralą w ręku / Facebook.com
„W Wietnamie urodził się chłopczyk ze spiralą w rączce” – piszą media. Czy to możliwe? Mamy odpowiedź ginekologa

Czujesz się lepiej, gdy tylko wyjdzie słońce? Nic dziwnego. Niedobór światła słonecznego przekłada się nie tylko na samopoczucie, ale i na zdrowie. To kobiety są szczególnie narażone na negatywne skutki braku słońca. Jakie mogą być zdrowotne konsekwencje zmniejszonego nasłonecznienia?

Dlaczego kobiety są bardziej wrażliwe na brak słońca

O brak odpowiedniej porcji światła słonecznego nietrudno. Szacuje się, że w naszym klimacie z tego powodu nawet 90 proc. ludzi cierpi na zbyt małą ilość witaminy D w organizmie. Szczególnie dotyczy to kobiet. Dlaczego właśnie one bardziej odczuwają zdrowotne konsekwencje z powodu braku odpowiedniego nasłonecznienia?

Podłoże do wytwarzania do witaminy D3 ma wspólną podstawę z hormonami – zwraca uwagę dr n. med. Andrzej Głuszak. – U kobiet te struktury chemiczne są bardziej zużywane do produkcji hormonów, które są pewną alternatywą do witaminy D.

Oznacza to, że w organizmach mężczyzn dochodzi do produkcji większej ilości witaminy D przy takiej samej ekspozycji na słońce. To niejedyny czynnik, który zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia groźnych niedoborów właśnie u kobiet:

Niedobory są częstsze u kobiet również np. ze względu na stroje – wymienia dr Głuszak. – U kobiet to również problem magazynowania tkanki tłuszczowej podskórnej. Te różnice między płciami rzutują na poziom witaminy D w organizmie.

Na ewentualny niedobór mogą rzutować również różnice w charakterze pracy oraz trybie życia. Kobiety często wybierają aktywność fizyczną we wnętrzach klubów fitness. Mężczyźni biegają, grają w piłkę na świeżym powietrzu. – Jednak w naszym klimacie zarówno kobiety miewają niedobór, jak i mężczyźni – zauważa specjalista.

Jakie są skutki zbyt małego nasłonecznienia, a w konsekwencji zbyt małej dawki witaminy D w organizmie? Dlaczego szczególnie dla kobiet ważna jest jej suplementacja? Sprawdzamy.

10 zasad bezpiecznego opalania

Nasłonecznienie a serce i układ krążenia

Niewystarczająca ilość naturalnego światła powoduje niedobory witaminy D. Receptory witaminy D znajdują się m.in. w komórkach tworzących serce i układ krążenia jak np. komórki śródbłonka, mięśni gładkich naczyń, kardiomiocyty, płytki krwi czy komórki układu immunologicznego. Witamina D, wpływając na stany zapalne i stany zwapnienia lub utlenienia tkanek, może również oddziaływać na powstawanie np. miażdżycy. Zauważono, że pacjenci z migotaniem przedsionków, wieńcówką, miażdżycą, niewydolnością serca, zawałem, nadciśnieniem, to osoby z niedoborami witaminy D.

Ważny jest również poziom witaminy D u osób po zawale, gdyż bierze ona udział w procesach m.in. przeciwzapalnych i przeciwzakrzepowych. Witamina D, która bierze udział we wchłanianiu wapnia i fosforanów, może również wpływać na pracę jelit i nerek. To też może rzutować na układ krążenia. Niedobór witaminy D zwiększa poziom parathormonu, wskutek niedoboru wapnia. Zauważono związku parathormonu ze zgonami z powodu chorób serca i układu krążenia.

Pośrednio, niewystarczająca ilość witaminy D w organizmie, może rzutować na rozwój cukrzycy, miażdżycy, zwapnienie naczyń, choroby nerek. Jak to możliwe? Witamina D wpływa m.in. na poziom wolnych rodników. Są one przyczyną m.in. stanów zapalnych i arytmii. Wystąpienie tzw. stresu oksydacyjnego przez zaburzenie równowagi wolnych rodników i antyoksydantów może sprzyjać stanom zapalnym, a co za tym idzie rozwojowi miażdżycy.

Badania przeprowadzone przez naukowców m.in. z USA, Chin i Włoch potwierdzają, że niedobór witaminy D u kobiet powoduje cięższy przebieg choroby niedokrwiennej niż u mężczyzn. Związki chorób serca i witaminy D nie budzą wątpliwości, zostały udowodnione w badaniach na ludziach i zwierzętach. Trwają dalsze badania, aby wyjaśnić ten mechanizm i ustalić optymalną wysokość leczniczych dawek.

Niedobory witaminy D mogą rzutować na też na powikłania pozawałowe. To bardzo ważne, bo kobiety częściej przechodzą „cichy zawał”, który nie daje typowych objawów. Przez to kobiety później trafiają do specjalistów, a ich szanse na wyzdrowienie maleją.

Ponadto serca kobiet gwałtownie „starzeją się” po czterdziestce lub pięćdziesiątce, w okresie menopauzy. To skutek zmian hormonalnych, które rzutują też na masę ciała i ryzyko rozwoju cukrzycy. Już niemal co druga kobieta w okresie menopauzy cierpi z powodu nadwagi i otyłości. Witamina D rozpuszcza się w tłuszczach, co oznacza, że zwiększona warstwa tkanki tłuszczowej zwiększa też na nią zapotrzebowanie.

Skutki braku słońca u kobiet

Wiedząc, że kobiety są bardziej podatne na wynikające z braku słońca niedobory witaminy D, należy zwrócić baczniejszą uwagę na pozostałe skutki jej niedoborów.

  • stan zębów i stan kości

To szczególnie ważne dla kobiet, które z racji płci są bardziej narażone na osteoporozę, szczególnie w okresie menopauzy, na skutek zmian hormonalnych. Niedobory witaminy D i idące z nią w parze niedobory wapnia mogą pogłębiać niekorzystne zmiany w tkance kostnej.

Ponadto zauważono, że niedobory witaminy D rzutują na stan zębów i dziąseł. Niewystarczająca ilość tej witaminy może prowadzić do demineralizacji szkliwa i próchnicy. Może również przyczyniać się do paradontozy i stanów zapalnych dziąseł. Z kolei stany zapalne w obrębie jamy ustnej również przekładają się na choroby serca i układu krążenia, mogą sprzyjać m.in. miażdżycy i zawałowi serca.

  • odporność

Witamina D sprzyja odporności, działa przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie. Jej niedobór przeciwnie, może prowadzić do utrudnienia gojenia i zwiększonej podatności organizmu na infekcje. Należy zwrócić uwagę na jej suplementację także po zabiegach.

Oprócz tego mogą w przypadku niedostatecznego nasłonecznienia pojawiać się takie objawy ogólnoustrojowe jak uczucie stałego zmęczenia, bóle mięśni. Wiadomo również, że niedobór tej witaminy może mieć związki z rozwojem nowotworów piersi, prostaty, jelit.

Uważa się, że słońce może mieć też korzystny wpływ w przypadku chorób takich jak Hashimoto albo reumatoidalne zapalenie stawów, czy też stany zapalne o innym podłożu.

  • emocje

Obniżony nastrój, a nawet depresja, mogą też być skutkiem zmniejszonej podaży światła słonecznego. Kobiety cierpią na depresję nawet dwukrotnie częściej niż mężczyźni, co również może mieć związki z układem hormonalnym. (Należy mieć jednak na uwadze fakt, że męska depresja przebiega inaczej. Współcześnie mężczyźni w Polsce popełniają samobójstwa najczęściej w Europie. Choć podręczniki psychiatrii wskazują, że depresja częściej dopada kobiety, warto pamiętać, że mówi się obecnie o dużym wzroście depresji u mężczyzn).

  • wygląd

Jeśli argumenty prozdrowotne są nieprzekonujące, być może będziesz więcej czasu spędzać w nasłonecznionej przestrzeni, wiedząc, że działa to korzystnie na wygląd. Brak słońca i brak witaminy D mogą powodować nasilenie zmian alergicznych na skórze, zaostrzać pokrzywkę lub atopowe zapalenie skóry, a także zmiany związane z łuszczycą.

lekarka Małgorzata Ponikowska

Jak zmniejszyć skutki braku nasłonecznienia

Żeby mniej boleśnie odczuwać skutki braku słońca, warto:

  • suplementować witaminę D

Jaka dawka jest odpowiednia, żeby zaspokoić niedobory wynikające ze zbyt małego nasłonecznienia?

Jeszcze całkiem niedawno zalecenia WHO mówiły o 400 mg witaminy D3 – wyjaśnia dr Głuszak. – Potem mówiło się o 800. Dziś sugeruje się dawki między 1000 a 2000 jednostek. A dla osób otyłych, z cukrzycą, z małą dostępnością do światła w lecie to nawet 4000 jednostek.

Dla osób przed 65 r.ż. witaminę D3 stosujemy sezonowo, czyli w warunkach polskich od maja do sierpnia lub września można nie suplementować. Ale to tylko 4 miesiące – zwraca uwagę lekarz. – W pozostałych miesiącach powinniśmy w Polsce przyjmować witaminę D3. Dlatego, że ta ekspozycja na światło słoneczne jest za mała.

W przypadku osób, które pracują w biurach, spędzają na dworze niewiele czasu, witaminę D należy suplementować nawet latem. Teoretycznie wystarczy 15 – 30 minut pobytu w świetle słonecznym między 10 a 15, aby organizm wyprodukował odpowiednią ilość witaminy D.

Spotkałem się z tym, co kiedyś rzadko się zdarzało, że są osoby, które praktycznie nie wychylają się z budynków. Zdarza się, że mają niedobory witaminy D3 nawet w środku lata. To kiedyś było nie do pomyślenia – zauważa doktor Głuszak.

kobieta

Warto mieć to na uwadze, gdyż coraz więcej osób tak funkcjonuje. Pracują przez cały dzień, nierzadko również w weekendy.

  • W okresie zimowym warto suplementować również witaminę C, gdyż spożywamy mniej owoców i warzyw oraz rutynę, aby zadbać o odporność.
  • Warto też uzupełnić dietę o produkty bogate w żelazo lub dodatkowo wesprzeć organizm suplementacją (kobiety są bardziej podatne na utratę żelaza m.in. z powodu miesiączki)

Jak o siebie zadbać nie tylko podczas mniejszego nasłonecznienia?

Pilnować, żeby nie było niedoborów witamin, żeby nie było niedoborów elektrolitów, zachować właściwe proporcje w żywieniu – wymienia dr n.med. Andrzej Głuszak. – Ponadto odpowiednia ilość ruchu, dbanie o dobry nastrój, redukowanie napięcia. Im lepszy stan ogólny, tym mniejsze ryzyko, że będziemy cierpieć, gdy słońca jest mniej.

Witamina D w suplementach WIMIN

Witaminę D znajdziesz w zestawie suplementów dla kobiet Wimin. Zwierają one również witaminę C, witaminę B6, czosnek, magnez, cynk i przeciwutleniacze. Tabletki zamknięte w dziennych saszetkach ułatwiają regularne przyjmowanie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Te potrawy dostarczą twojemu organizmowi dawkę witaminy D. Po co sięgnąć?

Nadciśnienie to nie twój problem? Poznaj pięć sytuacji, które mogą do niego prowadzić

Zmień dietę na zdrowszą. Tych 9 powodów powinno cię do tego przekonać

Kobieta w basenie pływa na pontonie

Poparzona skóra od słońca nie stanowi dla ciebie problemu? „Każde poparzenie to krok bliżej do czerniaka” – piszą Dermatolook

„Don’t call me Murzyn”. - ciemnoskóre Polki o rasizmie, który jest problemem również w Polsce

Ogi Ugonoh: czy Polakom by się podobało, jakbyśmy mówili „sto lat za Polakami”?

Zioła, po których nie powinno się wychodzić na słońce

Zioła, po których nie powinno się wychodzić na słońce

Kobieta na balkonie

Jak czytać oznaczenia kosmetyków przeciwsłonecznych zagranicznych producentów? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Kobieta wybiera dietę miażdżycową

Miażdżyca – jakie są przyczyny, objawy, jak wygląda leczenie i dieta

Tężyczka może nie być łatwa do rozpoznania.

Tężyczka – jakie są jej przyczyny i jak ją leczyć?

Witamina D - jak przyjmować i czego unikać?

Jak zażywać witaminę D3? Z czym wiąże się niedobór i nadmiar witaminy D3?

Dobry cholesterol nie jest zły!

Dobry cholesterol nie jest zły! Sprawdź, dlaczego powinnaś zadbać o jego odpowiedni poziom

Arnika górska - roślina lecznicza i trująca

Arnika na krążenie i na cerę naczynkową – właściwości i działanie lecznicze

Objawy udaru słonecznego - o tym należy pamiętać

Objawy udaru słonecznego – o tym należy pamiętać

Okulary przeciwsłoneczne – nie kupuj ich na oko! Ekspert tłumaczy, jak dobrać okulary, żeby nie zaszkodzić zdrowiu

Okulary przeciwsłoneczne – nie kupuj ich na oko! Ekspert tłumaczy, jak dobrać okulary, żeby nie zaszkodzić zdrowiu

Kobieta leży na podłodze, głowę ma w słońcu, które wpada przez szybę

Wystawianie twarzy na słońce, by poprawić stan skóry to dobry pomysł? Eksperci z Czytamy Etykiety wyjaśniają

Lekarze wykonujący operację ablacji serca

Ablacja – co to jest, na czym polega. Jak wygląda rekonwalescencja po ablacji?

Wysypka od słońca – o czym świadczy? Przyczyny, objawy, leczenie

Wysypka od słońca – o czym świadczy? Przyczyny, objawy, leczenie

dziewczynka

Dzieci też siedzą w domu. Czy w związku z pandemią koronawirusa powinny dostawać zwiększoną dawkę witaminy D?

A Ty, kiedy ostatnio wykonywałaś cytologię? To badanie, o którym musisz pamiętać

jajka ugotowane

Witamina D w czasach zarazy. Jak uzupełnić jej poziom podczas kwarantanny?

Ból owulacyjny – tłumaczymy kiedy występuje i co oznacza

Ból owulacyjny – tłumaczymy kiedy występuje i co oznacza

Kobieta bierze leki

Jak prawidłowo brać witaminy? Z posiłkiem czy po? Których ze sobą nie łączyć? Tłumaczy farmaceutka

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

Co dziesiąty zawał serca w Polsce dotyczy osoby przed 45 rokiem życia

Coraz młodsi Polacy mają zawał. Co robimy źle?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę