Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Fakty i mity: Na ból stawów pomagają ciepłe okłady

Fakty i mity: Na ból stawów pomagają ciepłe okłady
Zdjęcie: shutterstock
Czy to prawda, że na ból stawów pomagają ciepłe okłady?

Ból stawów pojawia się nie tylko przy chorobie zwyrodnieniowej stawów (ChZS) czy reumatoidalnym zapaleniu stawów (RZS). Okresowy ból stawów, niezwiązany z poważniejszą chorobą, dotyczy niemal połowy społeczeństwa. Najczęściej problem dotyczy stawów kolanowych i biodrowych oraz drobnych stawów rąk i stóp. Pierwszym objawem jest ból odczuwany podczas ruchu, szczególnie podczas pierwszych ruchów (tzw. bóle startowe). Z czasem ból pojawia się także podczas odpoczynku, a nawet snu. Kiedy dochodzi już do zwyrodnienia stawu, pojawia się tkliwość, poranna sztywność, trzeszczenie oraz ograniczenie ruchomości w stawie.

Najłatwiej zlikwidować lekami przeciwbólowymi i przeciwzapalnymi. Ale dobre efekty przynosi także termoterapia, czyli leczenie ciepłem lub zimnem. Wybór temperatury zależy od przyczyny bólu.

 – Miejscowe leczenie zimnem jest stosowane w tzw. ostrym bólu spowodowanym urazem lub wskutek zaostrzenia choroby zwyrodnieniowej. Wówczas następuje skurcz powierzchniowych naczyń krwionośnych, które po chwili jednak się rozszerzają i następuje korzystne dla miejsca chorobowego przekrwienie tkanek. Niska temperatura stymuluje również syntezę endorfin (tzw. hormonu szczęścia) – mówi dr Paweł Łęgosz, ortopeda z Kliniki Ortopedii i Traumatologii Narządu Ruchu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Miejscowe leczenie ciepłem stosuje się natomiast w przewlekłym bólu. – Powoduje ono rozszerzenie naczyń krwionośnych i limfatycznych. Poszczególne części ciała zostają wtedy lepiej ukrwione, a proces przemiany materii ulega przyspieszeniu – wyjaśnia specjalista. – Podwyższenie temperatury tkanek zwiększa przepływ krwi, co działa uśmierzająco na ból i powoduje zmniejszenie napięcia powierzchniowego. Poza tym dzięki podniesionej temperaturze ciała uzyskuje się dodatkowy efekt, ponieważ wraz z potem zostają usunięte toksyny – mówi dr Łęgosz.

Terapię ciepłem można zastosować na kilka sposobów. Najprostszym są ciepłe kąpiele. Temperaturawody nie powinna być wyższa niż 38°C. Taką kąpiel powinno się robić co drugi dzień, stopniowo wydłużając czas jej trwania do 20 minut.

Drugi sposób to przykładnie na bolący staw ręcznika zmoczonego w gorącej wodzie – zabieg należy powtarzać rano i wieczorem przez ok. 10 min. Ręcznik można zastąpić termoforem.

Substancje uśmierzające ból i łagodzące obrzęki zawierają też niektóre zioła (np. kora wierzby, arnika górska, wiązówka błotna zazwyczaj występująca w mieszance z czarnym bzem, korą wierzby, liściem brzozy). Gazę namoczoną w wywarze należy przyłożyć do chorego stawu, owinąć folią na 2–3 godziny.

Warto pamiętać, że terapii ciepłem nie wolno stosować w przypadku ostrych stanów zapalnych, bo może jeszcze nasilić dolegliwości.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
damaris85 zapytał(a) 16 marca 2013
Jak wzmacniać, dbać o stawy kolanowe obciążone aktywnością fizyczną?
Openmedica odpowiedział(a) 22 marca 2013
O stawy kolanowe trzeba dbać i przed planowaną aktywnością, i w trakcie jej trwania, i po. Po pierwsze zadbaj o właściwe obuwie, dedykowane konkretnej aktywności i budowie stopy (stopa pronująca, supinująca i neutralna). W trakcie wysiłku pamiętaj o wybieraniu miękkich powierzchni (trawa, ziemia). Unikaj nawierzchni betonowych. Nie forsuj się – siła mięśni i stabilność stawów rośnie w miarę treningów. Zbytnie obciążenie u początkującego sportowca może skończyć się kontuzją. Skup się na mięśniach stabilizujących kolano – ich wzmacnianie sprawi, że ruchy wykonywane w tym stawie będą miały fizjologiczny zakres. Polecamy ćwiczenie w formie stania na miękkim materacu łóżka na jednej nodze przez kilkanaście sekund. Pamiętaj o rozciąganiu mięśni kończyn dolnych po treningu. Ważne, by rozciągnąć większość dużych grup mięśniowych powoli, bez szarpania, nie na zasadzie skłonów czy szybkich „dociągnięć”. Przestrzeganie tych wskazówek zapewni zdrowie stawów kolanowych.