Przejdź do treści

Jak zniszczyć sobie odporność latem? To wcale nie takie trudne

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto.com
Masz trądzik? Wszystkiemu winne może być to, co jesz!
Beata Pawlikowska
Beata Pawlikowska: myślałam, że jestem więźniem swojego ciała i nie podobało mi się to, że podlegam miesięcznemu cyklowi
istockphoto.com
Zakażenie wirusem HPV może dotyczyć nawet co drugiej aktywnej seksualnie osoby. Jak się przed nim chronić?
istockphoto.com
Wróciłaś z urlopu, a na twojej skórze pojawiło się więcej znamion i piegów? Sprawdź, czy nie są groźne
żywność w supermarkecie
Koniec z marnowaniem żywności w marketach. Zaczyna obowiązywać nowa ustawa

Temat odporności wraca jak bumerang i to nie tylko jesienią. To właśnie latem, kiedy pozwalamy sobie na małe co nieco, pracujemy już na naszą jesienną infekcję. Wszak o budowaniu odporności napisano już przepastne tomy! Sprawdź, czy przypadkiem nie stosujesz się do tych antyzaleceń.

Będzie krótko i konkretnie. Oto, co należy robić, by zniszczyć odporność organizmu:

Zarywaj noce

Sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania nie tylko układu odpornościowego. „Śpij 8 godzin na dobę” – to nie lukrowana rada z pamiętnika babci Zosi, ale twój obowiązek wobec organizmu! Jeśli nieprzespane noce zdarzają ci się sporadycznie, jakoś przeżyjesz. Ale gdy stale nie dosypiasz, zaczyna spadać produkcja limfocytów i obniża się ich zdolność do niszczenia drobnoustrojów. Twój układ odpornościowy nie działa skutecznie, jest osłabiony, a ty stajesz się coraz bardziej podatny na infekcje.

Przekąszaj antybiotykami

Powszechnie wiadomo, że do leczenia infekcji wirusowych nie stosuje się antybiotyków, a jesienne infekcje mają najczęściej podłoże wirusowe. Nie daj się nabrać, że antybiotyki pomogą ci szybciej uporać się z chorobą. Jest wręcz odwrotnie – im więcej antybiotyków przyjmujesz, tym bardziej narażasz swój organizm na osłabienie układu odpornościowego. Każde leczenie antybiotykiem zaburza naturalną florę bakteryjną w organizmie, a to właśnie ona jest filarem prawidłowej reakcji immunologicznej.

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

Jedz byle co

Jeśli twoje menu w większości składa się produktów przetworzonych, nie zwracasz szczególnej uwagi na etykiety, z pogardą traktujesz sugestie, by ograniczyć tłuszcz i cukier, a godziny twoich posiłków nie są regularne, to jesteś na najlepszej drodze do samodzielnej destrukcji układu odpornościowego. Potrzebuje on bowiem regularnych dostaw wartościowych składników – zwłaszcza witamin A, C i E, a także tych z grupy B. Znajdziesz je w warzywach, owocach i pestkach. Za croissanta z karmelowym latte na śniadanie podziękuje ci twoja oponka, tymczasem limfocyty będą usychać jak rodzyneczki z tęsknoty za brokułem, natką, papryczką, szpinakiem, marcheweczką, bananem i orzeszkami...

Zapal papieroska, napij się drinka

Każdy zapalony papieros wytwarza w organizmie wolne rodniki, które osłabiają układ odpornościowy. Dym z papierosów podrażnia śluzówkę, tym samym ułatwiając zarazkom przedostanie się do organizmu. Alkohol dezaktywuje komórki odpornościowe we krwi. Używki po mistrzowsku rozprawiają się z układem odpornościowym.

Stresuj się bez przerwy

Układ odpornościowy i nerwowy są ze sobą połączone. Jeśli więc żyjesz w ciągłym stresie, odczuwasz lęk, przygnębienie czy presję, to twoja odporność najpewniej drży w posadach. Winę za to ponosi kortyzol – wytwarzany przez nadnercza w chwili napięcia. Jego pierwotna funkcja to mobilizacja w sytuacji zagrożenia do akcji. Dziś z niczym nie walczymy i nigdzie nie uciekamy, za to chroniczne napięcie osłabia odporność.

Brzydką pogodę przeczekaj w domu

Aktywność limfocytów jest bezpośrednio zależna od aktywności fizycznej. Zwłaszcza ruch na świeżym powietrzu wspomaga układ odpornościowy. Organizm uruchamia wówczas proces termoregulacji i uczy się reagować na zmiany temperatur oraz obecność drobnoustrojów. Nie mówimy tu jednak o intensywnym treningu, ale o zwykłym spacerze lub prostych ćwiczeniach. Nie musisz od razu biec maratonów po pracy.

Oto 6 prostych kroków do tego, by osłabić swój układ odpornościowy i jeszcze latem wylądować na zwolnieniu. Można też wcale nie iść na zwolnienie i radośnie dzielić się swoimi zarazkami ze współtowarzyszami podróży do pracy i wszystkimi, którzy nawiną się po drodze. A ponieważ przynajmniej kilkadziesiąt przypadkowych osób z pewnością stosuje kilka z punktów antyporadnika, to armagedon katarów, kaszlu, dreszczy i gorączek przy zmieniającej się pogodzie mamy gotowy.

Zobacz także

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak wzmocnić odporność przed sezonem infekcyjnym? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

Nasz mózg nie jest więc w stanie zablokować tego, co narozrabialiśmy w jelicie, a przez to spada nasza odporność

„Prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy dla kobiet w okresie rozrodczym to prawdziwy skarb” – o naszej odporności mówi dr Anna Romaniuk, mikrobiolog, immunolog, psychodietetyk

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmary senne negatywnie wpływają na nasz organizm. Jak im zapobiegać?

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Kręci ci się w głowie? Poznaj możliwe przyczyny zawrotów głowy

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

Zadbaj o układ odpornościowy. Pomocna będzie Lactobacillus rhamnosus – bakteria potrzebna naszej florze jelitowej

swędząca skóra

Dlaczego skóra swędzi? Sprawdź, jaka może być przyczyna problemu

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Twoja mama ma nadciśnienie? Zobacz, co możesz dla niej zrobić!

odporność

„Zaniedbujemy nasze zdrowie, nie korzystając z dobrodziejstw, jakie daje nam współczesna medycyna” – o naszej odporności mówi Barbara Joanna Bałan, immunolog i internista

odchudzanie

„Odchudzanie powinnyśmy zacząć od ustabilizowania emocji, a dopiero później od jedzenia”. Nie stresuj się! To ma wpływ na naszą wagę, przekonuje dietetyczka

Chora kobieta leży w łóżku

Dlaczego niektóre z nas chorują częściej?

Za ciepło, za zimno… Skąd kłopoty z temperaturą ciała?

https://www.istockphoto.com

Czy antybiotyk obniża odporność dziecka? Wyjaśnia lekarka Joanna Matysiak

kobieta przemawia do publiczności

Stres popijasz kawą? Uważaj na serce. O tym, czy przyspieszone bicie serca jest dla nas groźne, mówi kardiolog

Upały? Myj ręce! Okazuje się, że wiele z nas robi to niepoprawnie

Wegański biszkopt nadziany porzeczkami

Czy stres ma wpływ na alergię?