Przejdź do treści

Jak zniszczyć sobie odporność latem? To wcale nie takie trudne

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
stres trening
Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy
Nadmierna potliwość – o czym świadczy, jakie są przyczyny?
Szczepionka
Szczepionka na gruźlicę może uchronić nas przed koronawirusem?
Kobieta trzyma się za szyję
Ból i zesztywnienie mięśni karku – przyczyny, leczenie
Kobieta czesząca włosy
Problemy z włosami: łupież, wypadanie włosów, przetłuszczanie się. Co robić?

Temat odporności wraca jak bumerang i to nie tylko jesienią. To właśnie latem, kiedy pozwalamy sobie na małe co nieco, pracujemy już na naszą jesienną infekcję. Wszak o budowaniu odporności napisano już przepastne tomy! Sprawdź, czy przypadkiem nie stosujesz się do tych antyzaleceń.

Będzie krótko i konkretnie. Oto, co należy robić, by zniszczyć odporność organizmu:

Zarywaj noce

Sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania nie tylko układu odpornościowego. „Śpij 8 godzin na dobę” – to nie lukrowana rada z pamiętnika babci Zosi, ale twój obowiązek wobec organizmu! Jeśli nieprzespane noce zdarzają ci się sporadycznie, jakoś przeżyjesz. Ale gdy stale nie dosypiasz, zaczyna spadać produkcja limfocytów i obniża się ich zdolność do niszczenia drobnoustrojów. Twój układ odpornościowy nie działa skutecznie, jest osłabiony, a ty stajesz się coraz bardziej podatny na infekcje.

Przekąszaj antybiotykami

Powszechnie wiadomo, że do leczenia infekcji wirusowych nie stosuje się antybiotyków, a jesienne infekcje mają najczęściej podłoże wirusowe. Nie daj się nabrać, że antybiotyki pomogą ci szybciej uporać się z chorobą. Jest wręcz odwrotnie – im więcej antybiotyków przyjmujesz, tym bardziej narażasz swój organizm na osłabienie układu odpornościowego. Każde leczenie antybiotykiem zaburza naturalną florę bakteryjną w organizmie, a to właśnie ona jest filarem prawidłowej reakcji immunologicznej.

Jedz byle co

Jeśli twoje menu w większości składa się produktów przetworzonych, nie zwracasz szczególnej uwagi na etykiety, z pogardą traktujesz sugestie, by ograniczyć tłuszcz i cukier, a godziny twoich posiłków nie są regularne, to jesteś na najlepszej drodze do samodzielnej destrukcji układu odpornościowego. Potrzebuje on bowiem regularnych dostaw wartościowych składników – zwłaszcza witamin A, C i E, a także tych z grupy B. Znajdziesz je w warzywach, owocach i pestkach. Za croissanta z karmelowym latte na śniadanie podziękuje ci twoja oponka, tymczasem limfocyty będą usychać jak rodzyneczki z tęsknoty za brokułem, natką, papryczką, szpinakiem, marcheweczką, bananem i orzeszkami...

Zapal papieroska, napij się drinka

Każdy zapalony papieros wytwarza w organizmie wolne rodniki, które osłabiają układ odpornościowy. Dym z papierosów podrażnia śluzówkę, tym samym ułatwiając zarazkom przedostanie się do organizmu. Alkohol dezaktywuje komórki odpornościowe we krwi. Używki po mistrzowsku rozprawiają się z układem odpornościowym.

Stresuj się bez przerwy

Układ odpornościowy i nerwowy są ze sobą połączone. Jeśli więc żyjesz w ciągłym stresie, odczuwasz lęk, przygnębienie czy presję, to twoja odporność najpewniej drży w posadach. Winę za to ponosi kortyzol – wytwarzany przez nadnercza w chwili napięcia. Jego pierwotna funkcja to mobilizacja w sytuacji zagrożenia do akcji. Dziś z niczym nie walczymy i nigdzie nie uciekamy, za to chroniczne napięcie osłabia odporność.

Brzydką pogodę przeczekaj w domu

Aktywność limfocytów jest bezpośrednio zależna od aktywności fizycznej. Zwłaszcza ruch na świeżym powietrzu wspomaga układ odpornościowy. Organizm uruchamia wówczas proces termoregulacji i uczy się reagować na zmiany temperatur oraz obecność drobnoustrojów. Nie mówimy tu jednak o intensywnym treningu, ale o zwykłym spacerze lub prostych ćwiczeniach. Nie musisz od razu biec maratonów po pracy.

Oto 6 prostych kroków do tego, by osłabić swój układ odpornościowy i jeszcze latem wylądować na zwolnieniu. Można też wcale nie iść na zwolnienie i radośnie dzielić się swoimi zarazkami ze współtowarzyszami podróży do pracy i wszystkimi, którzy nawiną się po drodze. A ponieważ przynajmniej kilkadziesiąt przypadkowych osób z pewnością stosuje kilka z punktów antyporadnika, to armagedon katarów, kaszlu, dreszczy i gorączek przy zmieniającej się pogodzie mamy gotowy.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Poczucie lęku, niepewność jutra. Jak sobie radzić ze stresem?

Gdy mamy zadania do wykonania, organizm nie ma czasu na chorowanie. Poddaje się, gdy mamy wolne

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

przeziębiona kobieta

Przeziębienie – objawy, jakie leki na przeziębienie stosować?

Skutki uboczne stresu o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

Skutki uboczne stresu o których warto wiedzieć. Jak reaguje twoje ciało?

Kobieta chora na sarkoidozę rozmawia z lekarką.

Sarkoidoza – przyczyny i objawy. Przebieg oraz leczenie choroby

Chora kobieta z gorączką

Jak szybko zachorować na grypę? Oto skuteczne sposoby!

badanie ANA - fiolka

ANA – w jakich chorobach ANA jest dodatnie? Jak pozbyć się przeciwciał ANA?

Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ashwagandha to roślina, której właściwości znane są od lat

Ashwagandha – co to jest i jak działa? Pomaga nie tylko na PMS

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności?

4 patenty na wzmocnienie odporności. Tylko naturalne składniki

4 patenty na wzmocnienie odporności. Tylko naturalne składniki

8 sposobów na poprawienie odporności w czasie epidemii

8 sposobów na poprawienie odporności w czasie epidemii

Kobieta z kwiatami w ręce

„Miałam wrażenie, że wszyscy na mnie patrzą, bo moja twarz płonie”. Autorka bloga Nieekspertka o zaczerwienieniu twarzy, które było oznaką i powodem stresu

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Stres ma płeć! Zdradzamy, jak reagują na niego kobiety, a jak mężczyźni

Stres ma płeć! Zdradzamy, jak reagują na niego kobiety, a jak mężczyźni

Słoiki z kiszonymi ogórkami. Ręka wkłada ogórka do słoika

Kiszonki idealne na wzmocnienie odporności. Poznaj korzyści płynące z jedzenia kiszonych warzyw

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia na odstresowanie!

Jaki wpływ na psychikę ma sprzątanie? Wyjaśnia psycholożka Justyna Kaczmarczyk/rawpixel

Jaki wpływ na psychikę ma sprzątanie? Wyjaśnia psycholożka Justyna Kaczmarczyk

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?