Przejdź do treści

Potrzebujesz zmian, ale mądrych

Potrzebujesz zmian, ale mądrych
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Poruszające zdjęcie pielęgniarki pracującej na oddziale covidowym zwyciężyło w kategorii portret w konkursie Grand Press Photo 2021
Poruszające zdjęcie pielęgniarki pracującej na oddziale covidowym zwyciężyło w kategorii „Portret” w konkursie Grand Press Photo 2021
Joanna Jaworska
3 najważniejsze zasady treningu dla osób z insulinoopornością. Wyjaśnia Joanna Jaworska [WIDEO]
Kobieta i mężczyzna przytulają się
Usłyszałaś od ginekologa, żeby przed seksem napić się lampki wina, żeby nie bolało? Pani Fizjotrener: to nie jest ból, na który możesz się godzić
San Marino
San Marino oferuje turystom szczepionkę wliczoną w koszty pobytu. Jest jeden haczyk
Szczepionki
Kolejny kraj wycofuje dwie szczepionki na COVID-19. Powodem są przypadki zakrzepów u zaszczepionych

Wraz z nadejściem wiosny zaczynamy detoks, przechodzimy na dietę, postanawiamy wreszcie znaleźć czas na A lub B… Dlaczego tak jest? Czemu mamy poczucie, że coś należy zmieniać? I jeśli już musimy dokonywać zmian ‒ jak zrobić to dobrze?

Opadł kurz po noworocznych postanowieniach, przynajmniej u części z nas. Z szacunków wynika, że dwóch na trzech ludzi po jakimś czasie wycofuje się z ich realizacji. Jednak gdy obserwujemy, jak dynamicznie zmienia się przyroda wokół nas, chęć do wprowadzenia zmian w życiu wraca. Możemy wykorzystać to rozsądnie i zmienić część swoich nawyków. Możemy też podjąć heroiczną próbę zmiany totalnej, co uczyni nasze życie bardziej obfitującym w wyrzeczenia i stres, ostatecznie wprawiając nas w poczucie niemocy. Jak wobec tego wprowadzać mądre zmiany?

Doceń rutynę

Na początek zdanie, które rzadko można przeczytać na portalach lifestyle’owych: rutyna ma swoje dobre strony. Dzięki ustabilizowanym nawykom wiele rzeczy wykonujemy niejako automatycznie ‒ bez świadomego angażowania naszego mózgu w daną działalność. Ile razy wracałeś się, aby sprawdzić, czy drzwi są zamknięte? To właśnie efekt tego, że nasz mózg oswoił się z danym schematem działania na tyle, żeby nie budować wokół niego żadnych wspomnień. Nie jest to złe ‒ tak gruntownie przećwiczone czynności wykonujemy szybciej i bez zaangażowania cennych zasobów intelektualnych.

Dzięki rutynie mamy też obniżony poziom stresu. Zawdzięczamy to stabilnemu rytmowi dnia i związanym z nim powtarzalnym czynnościom. Stres jest definiowany w psychologii jako dynamiczna relacja adaptacyjna pomiędzy możliwościami jednostki a wymogami sytuacji ‒ znana sytuacja nie niesie ze sobą dynamiki, a więc nie wzbudza w nas niepokoju. Rutyna daje poczucie bezpieczeństwa i bycia przygotowanym, pozwala nam swobodnie działać w znanym otoczeniu. Szczególnie ważna jest w kontekście zasypiania i relaksu ‒ pozwala usprawnić proces przechodzenia w sen, wykorzystując zjawisko znane jako odruch Pawłowa (tj. powiązanie neutralnego bodźca z odpowiedzą organizmu, np. „wypicie mleka ‒ senność”).

Przełam rutynę, ale mądrze!

Potrzebujesz zmian, ale mądrych

Skoro rutyna jest dla nas dobra, dlaczego warto ją przełamywać? Po co w ogóle wprowadzać zmiany? Oto kilka powodów, dla których taki proces jednak zdecydowanie się opłaca.

1. Niektóre nawyki są szkodliwe

Nie każda rutyna jest dobra. Przykład z życia codziennego ‒ jeśli myjesz zęby, zwyczajnie szorując szczoteczką wzdłuż linii zębów, prawdopodobnie znacznie zwiększasz swoje szanse na choroby dziąseł. Istnienie lepszej metody to dobry powód do zmiany. Warto więc prześwietlić swoje codzienne nawyki właśnie pod tym kątem. Niby lepsze wrogiem dobrego – ale, jak widać, nie zawsze.

2. Zmiany rozwijają mózg

Stawianie swojej jednostce obliczeniowej wyzwań to dobry sposób na utrzymanie intelektualnej kondycji. Nie tylko nauka nowego języka pobudza mózg do tworzenia nowych połączeń ‒ jeśli wątpisz w proste czynności jako bodziec do rozwoju, spróbuj czasem pisać drugą ręką…

3. Technologie się zmieniają

Podobnie jak nie ma już sensu chodzenie na przystanek, żeby spisać rozkład jazdy na kartkę, tak samo nie ma sensu kopiowanie danych na pendrive, odkąd istnieje Dropbox. Przy tak szybkim rozwoju technologicznym łatwo przegapić nowe ułatwienia, jeśli pozostaje się przykutym do dawnych zwyczajów. Zmiana nawyków daje szanse na robienie rzeczy szybciej i lepiej.

4. Można zaoszczędzić czas

Jeśli masz poczucie braku czasu, może to wynikać nie tylko z obciążenia obowiązkami, ale też z niewłaściwego zarządzania tym ograniczonym zasobem. Właśnie wtedy warto rozważyć wprowadzenie zmian w swoich nawykach dotyczących planowania.

Jak to zrobić?

Zmiany się opłacają, ale jeśli wprowadzisz je nieumiejętnie, tylko się zniechęcisz. Więc po pierwsze: nie rób wszystkiego naraz! Zacznij od jednej, pojedynczej modyfikacji. Chcesz zmienić dietę i zacząć aktywny tryb życia? Doprecyzuj bardziej swoje zadanie i ogranicz je do łatwego do zidentyfikowania elementu. Zamiast mówić sobie: „od dziś odżywiam się zdrowo”, powiedz: „wyrzucam z diety tłuszcze trans”. Takie małe cele, prostsze w realizacji, są elementem analitycznego podejścia do problemu (czyli strategii, w której duży problem rozkładasz na mniejsze składowe). Będzie ci po prostu łatwiej!

Bardzo użyteczną regułą w tym kontekście jest „Don’t break the chain”, czyli „Nie zerwij łańcucha”. Polega ona na kontrolowaniu wykonywania zadania za pomocą wpisywania znaku „X” w kalendarzu. Wykonałeś dzisiaj swoje proste, małe zadanie (15 minut nauki języka obcego czy 25 pompek)? Zaznacz grubym, wyraźnym markerem X przy dzisiejszej dacie. Rząd już kilku krzyżyków da ci dodatkową motywację ‒ w końcu nie chcesz zerwać łańcucha…

Istotne też, aby być w stanie zidentyfikować i przewidzieć uczucie rezygnacji. Znasz tę chwilę, w której chcesz rzucić to wszystko? Ona przyjdzie. Mózg nie lubi zmian, to dla niego wysiłek i konieczność reorganizacji. Odpowiednią taktyką będzie więc, jeśli zaakceptujesz to, że przychodzą chwile słabości, ale nie pozwolisz im na przejęcie kontroli. Jeśli przyczyną jest czynnik zewnętrzny (choroba czy nieprzewidziane okoliczności) ‒ postaw w kalendarzu duże U jak „usprawiedliwiony” i wróć do nowego nawyku tak szybko, jak to możliwe. Proste, a działa… Nawet gdy się nie uda ‒ będziesz bogatszy o nowe doświadczenie!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

SESJA TERAPEUTYCZNA: Im bardziej czegoś nie ma, tym bardziej jest

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Sex coach – kto to taki i czym różni się od seksuologa?

MAKE SEX EASIER: Najgorszy i najlepszy seks w życiu. Co robić z tymi ekstremalnymi doznaniami?

Kobieta

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

Racjonalna ignorancja – czym jest? Kto to jest ignorant?

Robert Szostek, psychoterapeuta

SESJA TERAPEUTYCZNA: Najkrócej, jak to tylko jest możliwe

Katarzyna Szczerbowska/ Archiwum prywatne

Katarzyna Szczerbowska: Stan psychozy jest trochę jak sen. Trudno przekazać, jaką udręką jest takie śnienie na jawie

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

„Ludzie tak mnie wkurzają. Przecież można było zrobić to inaczej!”. Dlaczego ciągła racja to frustracja?

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Opętanie – objawy u dzieci i dorosłych. Jak je rozpoznać?

Terapia ACT – czym jest, przebieg, efekty, dla kogo

Empatia to składnik inteligencji emocjonalnej. Warto nad nią pracować, bo zmienia życie na lepsze

"Nieleczona prokrastynacja może prowadzić do różnych problemów natury psychicznej, nawet depresji" - mówi psycholożka Iga Jaworska

„Nieleczona prokrastynacja może prowadzić do różnych problemów natury psychicznej, nawet depresji” – mówi psycholożka Iga Jaworska

Ewa Modzelewska-Kossowska – psychoanalityczka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Leżysz i mówisz

Sharenting, czyli dzieci na pokaz. Co to za trend i dlaczego jest szkodliwy?

Kobieta patrzy w górę

Zwalcz negatywne przekonania! Wyjdzie ci to na zdrowie!

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

Déjà vu, czyli „czkawka mózgu”

Wiosna jest cudowna i męcząca

Wiosna jest cudowna i męcząca. Sprawdź, co zrobić, by wiosenny paradoks nie stał się powodem frustracji

Najpopularniejsze

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?