Przejdź do treści

Potrzebujesz zmian, ale mądrych

Potrzebujesz zmian, ale mądrych
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zofia Zborowska-Wrona
Zofia Zborowska-Wrona: Nikomu nie życzę takiego doświadczenia, jakim jest poronienie
Wypalona namiętność. 8 sposobów, by wskrzesić ogień w sypialni / fot. GettyImages
Wypalona namiętność. 8 sposobów, by wskrzesić ogień w sypialni
Jak ciężarne Polki czują się podczas wizyt ginekologicznych? „To nie są utopijne potrzeby, z 'innego świata'”
Czy można umrzeć z przepracowania? Odpowiada lek. Ewa Stawiarska
„Tak, można umrzeć z przepracowania. I są na to dowody naukowe” – podkreśla lek. Ewa Stawiarska
Jeśli na zewnątrz wieje wiatr, lepiej mieć na sobie maseczkę ochronną – alarmują naukowcy

Wraz z nadejściem wiosny zaczynamy detoks, przechodzimy na dietę, postanawiamy wreszcie znaleźć czas na A lub B… Dlaczego tak jest? Czemu mamy poczucie, że coś należy zmieniać? I jeśli już musimy dokonywać zmian ‒ jak zrobić to dobrze?

Opadł kurz po noworocznych postanowieniach, przynajmniej u części z nas. Z szacunków wynika, że dwóch na trzech ludzi po jakimś czasie wycofuje się z ich realizacji. Jednak gdy obserwujemy, jak dynamicznie zmienia się przyroda wokół nas, chęć do wprowadzenia zmian w życiu wraca. Możemy wykorzystać to rozsądnie i zmienić część swoich nawyków. Możemy też podjąć heroiczną próbę zmiany totalnej, co uczyni nasze życie bardziej obfitującym w wyrzeczenia i stres, ostatecznie wprawiając nas w poczucie niemocy. Jak wobec tego wprowadzać mądre zmiany?

Doceń rutynę

Na początek zdanie, które rzadko można przeczytać na portalach lifestyle’owych: rutyna ma swoje dobre strony. Dzięki ustabilizowanym nawykom wiele rzeczy wykonujemy niejako automatycznie ‒ bez świadomego angażowania naszego mózgu w daną działalność. Ile razy wracałeś się, aby sprawdzić, czy drzwi są zamknięte? To właśnie efekt tego, że nasz mózg oswoił się z danym schematem działania na tyle, żeby nie budować wokół niego żadnych wspomnień. Nie jest to złe ‒ tak gruntownie przećwiczone czynności wykonujemy szybciej i bez zaangażowania cennych zasobów intelektualnych.

Dzięki rutynie mamy też obniżony poziom stresu. Zawdzięczamy to stabilnemu rytmowi dnia i związanym z nim powtarzalnym czynnościom. Stres jest definiowany w psychologii jako dynamiczna relacja adaptacyjna pomiędzy możliwościami jednostki a wymogami sytuacji ‒ znana sytuacja nie niesie ze sobą dynamiki, a więc nie wzbudza w nas niepokoju. Rutyna daje poczucie bezpieczeństwa i bycia przygotowanym, pozwala nam swobodnie działać w znanym otoczeniu. Szczególnie ważna jest w kontekście zasypiania i relaksu ‒ pozwala usprawnić proces przechodzenia w sen, wykorzystując zjawisko znane jako odruch Pawłowa (tj. powiązanie neutralnego bodźca z odpowiedzą organizmu, np. „wypicie mleka ‒ senność”).

Przełam rutynę, ale mądrze!

Skoro rutyna jest dla nas dobra, dlaczego warto ją przełamywać? Po co w ogóle wprowadzać zmiany? Oto kilka powodów, dla których taki proces jednak zdecydowanie się opłaca.

1. Niektóre nawyki są szkodliwe

Nie każda rutyna jest dobra. Przykład z życia codziennego ‒ jeśli myjesz zęby, zwyczajnie szorując szczoteczką wzdłuż linii zębów, prawdopodobnie znacznie zwiększasz swoje szanse na choroby dziąseł. Istnienie lepszej metody to dobry powód do zmiany. Warto więc prześwietlić swoje codzienne nawyki właśnie pod tym kątem. Niby lepsze wrogiem dobrego – ale, jak widać, nie zawsze.

2. Zmiany rozwijają mózg

Stawianie swojej jednostce obliczeniowej wyzwań to dobry sposób na utrzymanie intelektualnej kondycji. Nie tylko nauka nowego języka pobudza mózg do tworzenia nowych połączeń ‒ jeśli wątpisz w proste czynności jako bodziec do rozwoju, spróbuj czasem pisać drugą ręką…

3. Technologie się zmieniają

Podobnie jak nie ma już sensu chodzenie na przystanek, żeby spisać rozkład jazdy na kartkę, tak samo nie ma sensu kopiowanie danych na pendrive, odkąd istnieje Dropbox. Przy tak szybkim rozwoju technologicznym łatwo przegapić nowe ułatwienia, jeśli pozostaje się przykutym do dawnych zwyczajów. Zmiana nawyków daje szanse na robienie rzeczy szybciej i lepiej.

4. Można zaoszczędzić czas

Jeśli masz poczucie braku czasu, może to wynikać nie tylko z obciążenia obowiązkami, ale też z niewłaściwego zarządzania tym ograniczonym zasobem. Właśnie wtedy warto rozważyć wprowadzenie zmian w swoich nawykach dotyczących planowania.

Jak to zrobić?

Zmiany się opłacają, ale jeśli wprowadzisz je nieumiejętnie, tylko się zniechęcisz. Więc po pierwsze: nie rób wszystkiego naraz! Zacznij od jednej, pojedynczej modyfikacji. Chcesz zmienić dietę i zacząć aktywny tryb życia? Doprecyzuj bardziej swoje zadanie i ogranicz je do łatwego do zidentyfikowania elementu. Zamiast mówić sobie: „od dziś odżywiam się zdrowo”, powiedz: „wyrzucam z diety tłuszcze trans”. Takie małe cele, prostsze w realizacji, są elementem analitycznego podejścia do problemu (czyli strategii, w której duży problem rozkładasz na mniejsze składowe). Będzie ci po prostu łatwiej!

Bardzo użyteczną regułą w tym kontekście jest „Don’t break the chain”, czyli „Nie zerwij łańcucha”. Polega ona na kontrolowaniu wykonywania zadania za pomocą wpisywania znaku „X” w kalendarzu. Wykonałeś dzisiaj swoje proste, małe zadanie (15 minut nauki języka obcego czy 25 pompek)? Zaznacz grubym, wyraźnym markerem X przy dzisiejszej dacie. Rząd już kilku krzyżyków da ci dodatkową motywację ‒ w końcu nie chcesz zerwać łańcucha…

Istotne też, aby być w stanie zidentyfikować i przewidzieć uczucie rezygnacji. Znasz tę chwilę, w której chcesz rzucić to wszystko? Ona przyjdzie. Mózg nie lubi zmian, to dla niego wysiłek i konieczność reorganizacji. Odpowiednią taktyką będzie więc, jeśli zaakceptujesz to, że przychodzą chwile słabości, ale nie pozwolisz im na przejęcie kontroli. Jeśli przyczyną jest czynnik zewnętrzny (choroba czy nieprzewidziane okoliczności) ‒ postaw w kalendarzu duże U jak „usprawiedliwiony” i wróć do nowego nawyku tak szybko, jak to możliwe. Proste, a działa… Nawet gdy się nie uda ‒ będziesz bogatszy o nowe doświadczenie!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

młoda kobieta

Oreksyna – tajemniczy hormon. Jaki ma na nas wpływ?

"Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym, ale to absolutnie w żadnym przypadku, nie pobudza do zmiany". Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy i co sprawia, że jest nieskuteczna

„Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym przypadku nie pobudza do zmiany”. Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy

Nic mnie nie cieszy. Czy to już depresja?

Zerwij z „czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Efekt aureoli

Oceniasz innych „od pierwszego wejrzenia”? To tzw. efekt aureoli

Anna Powierza

„Najstraszniejsza rzecz, jakiej doświadczyłam”. Anna Powierza w szczerym poście opowiada o swojej depresji

Dorota Minta, psycholożka, psychoterapeutka

„PTSD z pracy? Znam takie przypadki” – mówi Dorota Minta, psycholożka i psychoterapeutka

Neofilia, czyli na tropie nowych wrażeń. Czym jest i jak nie wpaść w jej pułapkę?

Śmierć samobójcza jest jak wybuch bomby

Renata Chrostowska: Śmierć samobójcza jest jak wybuch bomby

"Co ty wymyślasz?", "przestań histeryzować" - dlaczego nigdy nie powinnaś tak odpowiadać, gdy ktoś opowiada o swoim problemie?

„Co ty wymyślasz?”, „przestań histeryzować”… Dlaczego nigdy nie powinnaś tak mówić?

Akanksha Agrawal

„W przypadku kobiet bycie 'zadowalaczką’ jest mocno wspierane przez społeczeństwo” – mówi psychoterapeutka Akanksha Urbanowicz

Dwie kobiety

Wampiry energetyczne – objawy, cechy. Jak się bronić?

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

Daria Abramowicz, psycholożka sportu

„Niepowodzenie w sporcie czy w pracy to nie jest informacja o nas – że jesteśmy słabi, gorsi, mniej wartościowi” – tłumaczy Daria Abramowicz, psycholożka sportu

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

Aleksandra Krupska /fot. archiwum prywatne

„Sama motywacja wewnętrzna bywa niewystarczająca”. Psychoterapeutka Aleksandra Krupska mówi o wprowadzaniu w życie dobrych nawyków

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Granica między żartem a bierną agresją jest bardzo cienka” – ostrzega Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Katarzyna Rudnicka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Pacjentem jest rodzina, a nie dziecko

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

Kobieta

„Metoda warta uwagi, a przede wszystkim odczarowania” – pisze o hipnozie lek. Aleksandra Pięta

Jak uwolnić się od lęku? Skuteczne sposoby

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?