Przejdź do treści

Jak w tydzień zresetować cykl dobowy?

Ilustracja: Izabela Dudzik | www.izadudzik.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziewczyna hamak
5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie
Zdrowy posiłek na stole
Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak
Pomysł na małże
Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina
Kobieta siedzi na podłodze i je
Znów spóźnia ci się okres? Trenujesz? Odchudzasz się? Poznaj możliwe przyczyny zaburzonego cyklu miesiączkowego
10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

Walka z cyklem dobowym jest trudna i na ogół przegrana. Ten jest bowiem – inaczej niż się na ogół myśli – regulowany przez geny oraz biologię organizmu, a nie lenistwo i przyzwyczajenia. Można go jednak regulować, nastrajać i resetować. Można, a nawet trzeba.

Trzeba, bo żyjemy w świecie, w którym z równowagi wytrąca go wszystko – od sztucznego światła, przez miejską łunę, telewizor i podróże, po wyświetlacz telefonu i diody domowej elektroniki.

Z odpowiedzią, jak temu zaradzić, pospieszył zespół psychologów z Kansas, który mówi: wystarczy wyjechać na siedmiodniowy kemping. Do badania – to niestety było niewielkie – zaangażowano sześciu mężczyzn i dwie kobiety. Uczestnicy przez tydzień żyli tak jak zawsze, a kolejny tydzień spędzili pod namiotem w Górach Skalistych. Co ważnie, nie mieli dostępu do sztucznego światła, a jedynie do słońca oraz ognisk. Następnie naukowcy porównywali zmiany w cyklu dobowym, ekspozycje na światło dzienne, ale też poziomy melatoniny odpowiadającej za senność lub jej brak.

Ciekawostką było to, że ludzie – wycieczka odbyła się w zimie – cztery razy dłużej niż podczas pobytu w domach byli „wystawieni” na działanie światła słonecznego. Ważniejszym odkryciem było jednak to, że wystarczył tydzień, by cykl dobowy uczestników dostosował się do naturalnego rytmu dnia i nocy i zaczął reagować na wschody oraz zachody słońca. Widać to było nie tylko w samopoczuciu, ale też w zmianach poziomu melatoniny. Jej produkcja zaczynała się 2 godz. wcześniej. Także wcześniej, o około 50 minut, jeszcze w czasie snu, zaczynało jej ubywać.

To sugeruje, że jeżeli cykl dobowy człowieka i sen są zsynchronizowane z naturalnym cyklem dnia i nocy, to najgorszy moment dla sprawności jego mózgu przesuwa się na czas przed pobudką. Dzięki temu łatwiej jest się rozbudzić o poranku – donosili autorzy badania, którego wyniki zostały opublikowane na łamach „Current Biology”. Efekty było widać podobno już po trzech dniach. Problem był tylko taki, że miały charakter chwilowego „resetu”. Wraz z powrotem do miasta wszystko wracało do braku normy. Sztuczne światło – szczególnie niebieskie – oszukiwało mózg co do pory dnia, a  ekspozycja na słońce drastycznie spadała i cykl dobowy znów wariował.

Chcąc, by dobra zmiana trwała dłużej, trzeba było o niego zadbać. Co w warunkach życia mieszczucha można zrobić, wyrzucając urządzenia elektroniczne i telefony z sypialni oraz jej okolic, unikając wieczorno-nocnej telewizji oraz maksymalizując spacery, które pozwalają chłonąć światło słoneczne. A także męcząc się fizycznie w ciągu dnia, co świetnie robi na dobre zasypianie.

Warto, bo cykl dobowy jest bardzo, ale to bardzo ważny. Wpływa nie tylko na nastrój, kondycję intelektualną i stabilność psychiczną. Także na ryzyko zawału serca, a nawet cukrzycy.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Alkohol wytrąca bakterie z równowagi

Aktywność mózgu wzrasta, gdy odpoczywasz

Depresja facebookowa

Depresja facebookowa

Poradniki dla rodziców unieszczęśliwiają

5 powodów, dla których warto być pesymistą

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

Pięć pytań o sen

Siedem sygnałów demencji, których nie wolno zignorować

Nie da się wygrać z cyklem dobowym nastolatka

2 minuty do szczęścia

Małe księżniczki i mali naukowcy

Wpływ różnicy wieku na związek

Nie rób dziś tego, co możesz zrobić jutro

Czy genialne dziecko będzie genialnym dorosłym?

Czy genialne dziecko będzie genialnym dorosłym?

Czy warto biegać w smogu?

Czy warto biegać w smogu?

Dlaczego warto iść na masaż?

Dlaczego warto iść na masaż?

Dystans uszczęśliwia rodzica

Samotność fizycznie zmienia mózg

Prekrastynacja: pracować trzeba mądrze, a nie dużo

Antybiotyki a otyłość dzieci

Dlaczego duńskie dzieci płaczą najmniej? Zasługa hygge?

Mężczyźni też mają baby blues

Dlaczego dzieci już nie kąpie się codziennie?

Pies i kot na zdrowie dziecka