omega-3

Kwasy omega 3 mają prozdrowotne właściwości – ich regularne spożywanie pomoże nam zapobiec chorobom serca, wylewu krwi do mózgu oraz chorobie Alzheimera.  Jakie właściwości posiadają kwasy omega 3 i w jakich produktach się znajdują?

Kwasy omega 3 w budowie komórek

Kwasy omega 3 powodują, że błona komórkowa lepiej funkcjonuje, co ma ogromny wpływ na procesy życiowe w nich zachodzące. Należą one do grupy NNKT (niezbędnych, nienasyconych kwasów tłuszczowych), do których zalicza się kwas linolenowy.

Kwasy omega 3 – gdzie się znajdują?

Kwasy omega 3 znajdują się w:

  • orzechach (włoskich, migdałach);
  • rybach;
  • skorupiakach;
  • algach;
  • olejach roślinnych.

Kwasy omega 3 w walce z rakiem

Kwasy omega 3 chronią między innymi przed nowotworami – te, znajdujące się w rybach są jednak 8 razy skuteczniejsze niż te pochodzące z olejów roślinnych.

Udowodniono, że ekspozycja gryzoni chorujących na raka piersi na kwasy omega 3 (pochodzące z ryb) zmniejszyła guza o 60-70% – zmniejszyło się również ryzyko przerzutów!

Kwasy omega 3 – jak działają na mózg?

Kobiety, które podczas ciąży przyjmują odpowiednią ilość kwasów omega 3 rodzą dzieci inteligentniejsze oraz większe. Kwasy omega 3 poprawiają ukrwienie mózgu, co ma wpływ chociażby na przekazywanie impulsów nerwowych.

Dzieci, które zażywają odpowiednią ilość kwasów omega 3 nie mają problemów z koncentracją oraz z koordynacją ruchową. Natomiast osoby starsze, które spożywają dużą ilość produktów bogatych w kwasy omega 3 rzadziej chorują na Alzheimera oraz demencję.

Kwasy omega 3, a wzrok

Matki, które nie spożywają odpowiedniej ilości kwasów omega 3 w trakcie ciąży narażają swoje dziecko na retinopatię wcześniaków, która w skrajnych przypadkach prowadzi nawet do utraty wzroku. Kwasy omega 3 są budulcem siatkówki oka, dlatego też osoby, które nie spożywają ryb z natury widzą zdecydowanie gorzej (są podatne na wady wzroku).

Kwasy omega 3, a serce

Jedząc jedną rybę tygodniowo zmniejszamy prawdopodobieństwo śmierci z powodu chorób serca nawet o połowę – w przypadku osób po zawale procent ten jest nieco niższy jednakże wciąż naprawdę duży, bo wynosi aż 42!

Jedną z właściwości kwasów omega 3 jest umiejętność rozrzedzania krwi, co powstrzymuje krwinki przed przyklejaniem się do ścian naczyń, chroniąc nas tym samym przed powstaniem w organizmie zatorów oraz zakrzepów.

Kwasy omega 3 – na mocne kości!

Kwasy omega 3 ułatwiają wchłanianie wapnia – są więc niezwykle istotne w leczeniu osteoporozy. Chronią również przed zapaleniem stawów oraz pozytywnie wpływają na sztywności często występującą podczas chorób reumatycznych.

Kwasy omega 3 – jakie jeszcze są ich właściwości?

Kwasy omega 3 poza tym, że wspaniale działają na układ krwionośny, pracę mózgu oraz są wykorzystywane w walce z rakiem, zwiększają odporność organizmu i wspomagają walkę z alergiami.

UWAGA: Organizm potrzebuje zarówno kwasów omega 3, jak i kwasów omega 3. Uważa się, że proporcje, w jakich powinny być spożywane kwasy omega 3 w stosunku do kwasów omega 6 powinna wynosić 1:5 lub 1:6. Niestety, nasza dieta rzadko kiedy spełnia ten warunek ze względu na spożywanie dużej ilości olejów roślinnych będących źródłem kwasów omega 6, a za mało ryb i owoców morza będących bogatym źródłem kwasów omega 3 (zbyt duża ilość kwasu omega 6 niweluje dobroczynny wpływ kwasów omega 3).

NNKT, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe tracą swoje właściwości po podgrzaniu – jeśli więc zależy nam na tym, aby dostarczyć ich odpowiednią ilość, powinniśmy spożywać je na zimno.

Najnowsze