Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Jakim somatotypem jesteś?

Jakim somatotypem jesteś?
Ilustracja: shutterstock
Wszystkie twoje cechy, takie jak wzrost, kolor oczu czy kształt nosa, zapisane są w genach. Są stałe i nie da się ich zmienić. Matka natura dała ci jednak określone predyspozycje, które możesz wykorzystać, by polepszyć swój wygląd i być zdrowszym. Jak to zrobić?

Amerykański psycholog William Sheldon w 1940 roku podzielił wszystkich ludzi pod względem wizualnym na trzy podstawowe grupy zwane somatotypami: somatotyp endomorficzny, mezomorficzny i ektomorficzny. Badane osoby, po wykonaniu pomiarów budowy ciała, oceniał w skali od 1 do 7, w zależności od stopnia natężenia cech charakterystycznych dla danego typu. Naukowiec zapisywał wynik w postaci trzycyfrowej, np. 4-1-7. Pierwsza cyfra oznacza natężenie cech przypisywanych endomorfii, druga mezomorfii, a trzecia ektomorfii. ‒ Klasyfikacja Sheldona wykorzystywana jest głównie w kontekście rzeźbienia ciała i poprawy wyglądu. Każda z trzech wyodrębnionych grup ma określone predyspozycje, a człowiek jest na ogół mieszanką cech każdego z typów. Do dziś wiele osób układa plany treningowe zgodnie ze swoim somatotypem ‒ mówi Mateusz Sowik, trener personalny.

Jak rozpoznać swój somatotyp?

Endomorfik charakteryzuje się masywną budową ciała, w szczególności ud i brzucha. Ma krótkie kończyny i grube kości. Szybko gromadzi tłuszcz (głównie w okolicach bioder i nóg) i trudno jest mu się go pozbyć. Krępa budowa ciała endomorfika nie sprzyja aktywnościom takim jak bieganie, za to jest doskonałą predyspozycją do treningów i sportów siłowych, takich jak podnoszenie ciężarów czy zapasy. Wbrew pozorom endomorfikom łatwo bowiem rozwinąć masę mięśniową. Jeśli jesteś endomorfikiem, uważaj na węglowodany. Zbyt duże ilości szybko odłożą się jako niepotrzebny tłuszczyk. Niestety, aby być zdrowszym i schudnąć, musisz przestrzegać restrykcyjnej diety, najlepiej pod okiem fachowca.

Mezomorfik to typ pośredni. Charakteryzuje go silna budowa nóg i klatki piersiowej oraz wąska talia. Przy zachowaniu aktywności fizycznej i zrównoważonej diety nie ma problemów z utrzymaniem odpowiedniej wagi. Łatwo mu rozwinąć masę mięśniową i osiągać imponujące efekty wizualne. Często określa się go jako typ atletyczny, muskularny. Mezomorficy osiągają najlepsze wyniki w dyscyplinach wymagających szybkości i zwinności oraz siły, np. w wioślarstwie czy kulturystyce. Jeśli jesteś mezomorfikiem, to masz szczęście. Przy odpowiednim trybie życia bez problemu osiągniesz wymarzoną sylwetkę. Mimo idealnej budowy nie spoczywaj na laurach. Takie ciało, aby wyglądało pięknie i zdrowo, również wymaga pracy.

Ektomorfik charakteryzuje się szczupłą budową ciała. Ma długie nogi i ręce oraz niski poziom zatłuszczenia. Cechują go także długie kości. Jego delikatne stawy nie sprzyjają rozwojowi masy mięśniowej. Ektomorfik ma wysoką tolerancję węglowodanów i nie ma problemów z utrzymaniem prawidłowej wagi. Figurę o takich cechach bardzo łatwo rozpoznać – osoby o ektomorficznym typie często są… modelami. Jeśli jesteś ektomorfikiem, odnajdziesz się m.in. w sportach wytrzymałościowych, np. bieganiu czy wspinaczce górskiej, ale również gimnastyce.

Co z tego wynika dla ciebie?

Przede wszystkim możesz ukierunkować swój rozwój sportowy tak, aby osiągać najlepsze rezultaty. Ale to nie wszystko. W badaniach M. Koleva przeprowadzonych na Uniwersytecie Medycznym w Sofii w Bułgarii wykazano związek poszczególnych somatotypów z występowaniem chorób przewlekłych. Analizie poddano 524 mężczyzn i 250 kobiet. Okazało się, że występowanie chorób i typ sylwetki są najmocniej powiązane wśród płci damskiej, ale nie tylko. Autorzy badania sugerują, że somatotyp o dominującej mezomorfii i oznaczonej endomorfii ma silny związek z ryzykiem zapadalności na określone choroby, takie jak nadciśnienie tętnicze czy choroby wątroby, i wymaga stałej kontroli zdrowia.

Swoje spostrzeżenia na ten temat ma również nasz ekspert ‒ Z moich obserwacji wynika, że osoby o somatotypie endomorficznym często mają nadwrażliwość na insulinę i w związku z tym częściej chorują na cukrzycę. U tych ludzi nawet niewielka ilość węglowodanów powoduje odkładanie się tłuszczu – mówi.

Wydawać by się mogło, że rzeczywiście istnieje związek pomiędzy typem budowy ciała a występowaniem chorób. Pamiętaj jednak, że nic nie jest z góry przesądzone. Niezależnie więc od tego, jakim somatotypem jesteś, dbaj o swoje zdrowie i badaj się regularnie.

Trzeba zauważyć, że klasyfikacja Sheldona po pierwsze, powstała kilkadziesiąt lat temu, a po drugie, zyskała szerokie grono zarówno fanów, jak i przeciwników. Nie warto brać jej w stu procentach dosłownie. ‒ To, że ktoś kto ma słabe predyspozycje do rozwoju masy mięśniowej, nie oznacza, że nigdy nie będzie ładnie wyrzeźbiony ‒ zajmie mu to po prostu więcej czasu niż innym ‒ mówi trener Mateusz Sowik. Tak naprawdę wszystko zależy od ciebie. Jeśli będziesz jadł zdrowo i w twoim życiu na stałe zagości pierwiastek sportowy, to żadna klasyfikacja nie przeszkodzi w tym, aby wyglądać dobrze i czuć się zdrowo.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Zadbaj o swoje kości

Długość trwania: 5 dni

Polecane artykuły

Czy grozi ci cukrzyca?

lek. Łukasz Januszkiewicz

Czy grozi ci wysoki cholesterol?

lek. Łukasz Januszkiewicz

najpopularniejsze artykuły