Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Slow Motion

5 jogicznych zasad zdrowego życia

5 jogicznych zasad zdrowego życia
Zdjęcie: Kasia Bem

Wybitny jogin i humanista Swami Sivananda pytał ludzi Zachodu: –  „Dlaczego dbacie o własne samochody bardziej niż o siebie samych? Dlaczego nie troszczycie się z taką samą uwagą o pojazd, jakim jest wasze ciało, i kierowcę, jakim jest wasz umysł?”. W odpowiedzi stworzył 5 zasad długiego i zdrowego życia.

Po wnikliwej obserwacji zachodniego stylu życia, w oparciu o starożytne nauki jogi Swami Sivananda opracował 5 prostych zasad długiego i zdrowego życia, które stanowią jednocześnie fundamenty jogi Sivananda nauczanej w wielu ośrodkach na całym świecie. Są to tą: właściwy relaks, właściwe ćwiczenia, właściwy oddech, właściwa dieta, pozytywne myślenie i medytacja.

Samochód potrzebuje 5 rzeczy, żeby jeździć - zwykł mawiać Swami Sivananda: oleju silnikowego i smarów, które utrzymują pojazd w dobrym stanie, sprawnego akumulatora, chłodnicy, dobrej jakości paliwa oraz świadomego kierowcy. W odniesieniu do człowieka olejem jest asana, dzięki której odżywiamy, rozciągamy oraz wzmacniamy nasze mięśnie, stawy, więzadła. Pranajama (ćwiczenia oddechowe) pomaga nam podłączyć się do akumulatora w splocie słonecznym, gdzie zgromadzona jest ogromna energia witalna. Dzięki technikom oddechowym energia ta jest uwalniana, regenerując ciało i umysł. Relaks działa jak chłodnica w aucie – nie doprowadza do „przegrzania”. Właściwa dieta jest jak paliwo dobrej jakości. Pozytywne myślenie i medytacja zwiększają świadomość i pozwalają pełniej przeżywać życie.

5 zasad długiego i zdrowego życia

1) Właściwy relaks
Usuwa napięcia z ciała i umysłu. Jest kluczem do zdrowia, witalności i spokoju. Odświeża jak mocny sen w nocy. Przekłada się na sposób działania, zwiększając efektywność i energię, oraz pomaga pozbyć się trosk, lęków i obaw.

2) Właściwe ćwiczenia
To asany (postawy jogi). Działają na wszystkie części ciała. Rozciągają i tonizują mięśnie i więzadła, utrzymują ruchomość stawów, uelastyczniają kręgosłup, masują organy wewnętrzne, poprawiają krążenie i trawienie. Rozbudzają na nowo świadomość ciała i panowanie nad nimi, wywierają głęboki wpływ na umysł i ducha: uspokajają, przywracają wiarę w siebie i radość życia.

3) Właściwe oddychanie
Głębokie, spokojne, miarowe i świadome zwiększa ilość tlenu we krwi, a więc i w mózgu. Pranajama (techniki oddechowe jogi) uczy, jak naładować energią ciało i panować na stanem umysłu, regulując przepływ prany (energii życiowej). Przywraca witalność, stabilizuje emocje i rozjaśnia umysł.

4) Właściwa dieta
Odpowiednio zbilansowana, oparta na pokarmach naturalnych, zapewnia lekkie ciało i spokojny umysł oraz zwiększa odporność. Najbardziej zalecana jest świeża, naturalna żywność oparta na owocach, ziarnach i warzywach. Potrawy sattviczne (czyste) to: przetwory zbożowe, chleb pełnoziarnisty, świeże warzywa i owoce oraz soki, mleko, masło, ser, nasiona roślin strączkowych, orzechy, kiełki, miód i herbaty ziołowe.

5) Pozytywne myślenie i medytacja
Nasze myśli tworzą naszą rzeczywistość. Pozytywne myślenie i afirmacje pomagają usuwać złe myśli, medytacja uspokaja umysł i umożliwia dotarcie do głębiej ukrytego ja. Według jogi źródło radości, spełnienia i błogostanu jest w nas samych. Medytacja pomaga dotrzeć do tego źródła.



Swami Sivananda, wybitny hinduski humanista i jogin, z wykształcenia lekarz medycyny, autor ponad 300 książek i artykułów, w których propagował nauki jogi. Założył Akademię Jogi oraz Divine Life Society, szerzącą ideały prawdy, braku przemocy, czystości i samorealizowania się. Na świecie istnieje obecnie kilkadziesiąt ośrodków przekazujących nauki Swamiego Sivanandy. Wiecej: www.sivananda .org




Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Puść to

Kasia Bem

Najpopularniejsze wpisy