Przejdź do treści

9 sposobów, by uniknąć infekcji tej jesieni

Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta
Jak wygląda kwestia szczepień na COVID-19 u ozdrowieńców? Wyjaśnia prawniczka
Co wiesz na temat alergii? Rusza kolejna edycja ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Skonsultuj z Farmaceutą”
Magdalena Jutrzenka: Praca mnie ratuje. Pozwala mi przez ładnych kilka godzin nie myśleć o chorobie Alexa
Magdalena Jutrzenka: Praca mnie ratuje. Pozwala mi przez ładnych kilka godzin nie myśleć o chorobie Alexa
Uważaj na barwnik E171 w produktach spożywczych. Może mieć działanie rakotwórcze i uszkadzać DNA
Kobieta
Załatwiasz się na zapas? Uważaj, przez to czekają cię częstsze wizyty w toalecie

Duże różnice temperatur, tłumy kichających ludzi w autobusach, zaraz początek sezonu grzewczego… To idealne warunki do złapania przeziębienia. Czy możesz coś zrobić, żeby uniknąć jesiennej infekcji?

Zanim rozchorujesz się na dobre i z gorączką ustawisz w kolejce do lekarza, a potem utkniesz pod kołdrą na zwolnieniu lekarskim, zobacz, jak możesz zapobiec jesiennej infekcji. Nie ma ludzi, którzy nigdy nie chorują – jasne. Ale naprawdę możesz zrobić sporo, by to ryzyko zminimalizować. W końcu kto lubi być chory?! Oto 9 ważnych zasad na zdrową jesień:

Myj porządnie ręce

Banalne? Tak, to prosty sposób, ale naprawdę skuteczny. Niestety, często z pośpiechu bagatelizowany. A szkoda, bo badania naukowców z uniwersytetu w Michigan wykazały, że regularne mycie rąk może zmniejszyć ryzyko złapania infekcji górnych dróg oddechowych o ponad 20 proc. Poświęć kilka razy dziennie po 20 sekund na dokładne wyszorowanie dłoni, a bakterie i wirusy nie będą miały szans przedostać się do twojego organizmu. Używaj delikatnego mydła, a po powrocie do domu (zwłaszcza po podróży komunikacją miejską) sięgnij po kostkę antybakteryjną. Myjąc ręce, nie zapomnij o przestrzeniach między palcami i skórze pod paznokciami. Jeśli chodzi o suszenie rąk, udowodniono, że ręczniki papierowe są bardziej higieniczne niż elektryczne suszarki dmuchające gorącym powietrzem. Idealnie, gdybyśmy myli ręce za każdym razem po skorzystaniu z toalety (tym bardziej publicznej), gdy dotykaliśmy klamki w miejscu publicznym, trzymaliśmy się poręczy w hipermarkecie na ruchomych schodach itp. oraz koniecznie, gdy mieliśmy kontakt z kimś chorym. Kiedy jeszcze? Zawsze przed gotowaniem i robieniem jedzenia.

Zostań jeden dzień w domu

Nie zgrywaj bohatera. Jeśli czujesz, że choroba nadciąga, odpuść. W tym kluczowym momencie, właśnie wtedy, kiedy choroba jeszcze nie rozwinęła się na dobre, lepiej zostać w domu. Czasami taki jeden czy dwa dni spędzone z herbatą pod kocem mogą uchronić przed późniejszym dwutygodniowym zwolnieniem lekarskim. W kluczowym momencie pomagasz organizmowi zewrzeć szyki i bronić się przed wirusami. Masz gorączkę? To ewidentny sygnał organizmu o chorobie – dziś masz wolne, łykasz leki i odpoczywasz.

Zwalcz alergię

Kichasz i masz zatkane zatoki przez alergię? Musisz wiedzieć, że obrzęk i zaczerwienienie nosa to idealne warunki dla rozwoju przeziębienia. Dlatego na symptomy alergiczne reaguj od razu. Przyjmuj leki przeciwhistaminowe. Odpowiednio dobrane przez lekarza zniwelują kichanie, przywrócą drożność nosa, zmniejszą obrzęk i stan zapalny. Oczywiście nie wyleczą przeziębienia, ale jest szansa, że zapobiegną jego rozwojowi.

Dbaj o przyjaźnie

Im słabszy mamy kontakt z innymi ludźmi w pracy, domu, w wolnym czasie, tym większe jest prawdopodobieństwo, że zachorujemy. Naprawdę! Pielęgnowanie prawdziwych przyjaźni dobrze wpływa na naszą odporność. Wniosek ten powstał na podstawie badań, w których naukowcy monitorowali 276 osób w wieku od 18 do 55 lat – ci, którzy mieli sześciu lub więcej przyjaciół, cztery razy lepiej potrafili zwalczyć wirusy wywołujące przeziębienie niż badani z mniejszą liczbą znajomych.

Kup nawilżacz powietrza

Sezon grzewczy to zmora dla naszego organizmu. Nie dość, że ogrzane powietrze robi się drażniące, to jeszcze jest suche. Łatwiej unoszą się w nim kurz i roztocza mogące wywołać katar lub kaszel. Poza tym jeśli dopuścimy do przesuszenia naszych śluzówek, staniemy się bardziej podatni na atak wirusów (które zresztą dłużej przeżywają w powietrzu, gdy spada jego wilgotność). Dlatego warto zainwestować w dobry nawilżacz powietrza i utrzymywać wilgotność w domu na poziomie między 40 a 60 proc. No i nie zapominaj o regularnym otwieraniu okien i wietrzeniu – to poprawia cyrkulację i wilgotność powietrza. Możesz też codziennie wieszać mokry ręcznik na kaloryferze.

Łap witaminę D

Aż 9 z 10 Polaków ma niedobory witaminy D. Tymczasem osoby mające niski poziom tej witaminy w swoim organizmie są o ponad 30 proc. bardziej narażone na infekcje górnych dróg oddechowych – twierdzą badacze z Harvardu. Nic dziwnego, na długiej liście wręcz cudownych właściwości, jakie ma witamina D, jako jedna z pierwszych wymieniana jest poprawa odporności. Witamina D powstaje w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego. Niestety, w naszej szerokości geograficznej słońce może wywołać produkcję witaminy D jedynie od marca do września. Teraz musimy ratować się jedzeniem. Witaminę D znajdziesz między innymi w rybach takich jak łosoś, dorsz, tuńczyk, makrela i śledź, ale też w tranie i grzybach oraz żółtkach jaj.

Pij zieloną herbatę

9 sposobów, by uniknąć infekcji tej jesieni

Tak, powtarzamy to enty raz i jeszcze nieraz powtórzymy. Zielona herbata stymuluje krążenie, obniża poziom cholesterolu, wspomaga procesy trawienne, pomaga usuwać toksyny z organizmu, dobrze działa na wątrobę i nerki, a nawet wzmacnia szkliwo zębów. Ale może nie każdy wie, że dzięki polifenolom zawartym w naparze zielonej herbaty może ona też poprawiać odporność naszego organizmu oraz hamować namnażanie wirusów i bakterii. To wnioski naukowców z uniwersytetu w Oregonie. Jeśli więc nie chcesz kichać i kasłać tej jesieni, zacznij codziennie pić zieloną herbatę.

jak nie zarazić się od dziecka

Włącz do jadłospisu złotą trójkę

Miód, czosnek i imbir – jeśli jeszcze na stałe nie wkradły się do twojej kuchni, zmień to. Miód działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie, poprawia odporność i dodatkowo chroni drogi oddechowe przed zakażeniami. Ważne jednak, żeby nie słodzić nim od razu świeżo zaparzonej herbaty, bo temperatura powyżej 40 stopni C pozbawia go części zdrowotnych właściwości. Jak już jesteśmy przy herbacie, to warto wrzucić też do niej trochę imbiru. Działa przeciwzapalnie i rozgrzewająco. Idealnym rozwiązaniem jest miodowo-imbirowy mus do herbaty!

A co z ostatnim produktem ze złotej trójki? Ostry zapach sprawia, że dla niektórych jedzenie czosnku jest dyskusyjne. Jeśli lubisz używać go w kuchni, to świetnie, bo nie bez powodu jest nazywany naturalnym antybiotykiem. Ze względu na swój skład potrafi świetnie radzić sobie z różnymi bakteriami w organizmie. Z dodatkiem czosnku można wyczarować mnóstwo pysznych rzeczy, naprawdę nie musisz chrupać od razu na surowo całej główki!

Ubieraj się na cebulkę

W autobusach już grzeją, a na zewnątrz przechodzą cię ciarki, gdy tylko mocniej zawieje chłodny wiatr. Różnice temperatur między pomieszczeniami a dworem powodują, że łatwo w głupi sposób się zaziębić. Bądź sprytniejszy i ubieraj się tak, żeby w każdej chwili móc łatwo pozbyć się jednej czy dwóch warstw ubrań. Dzięki temu się nie spocisz, a zaraz potem cię nie zawieje. A małych domowników też naucz, że ubieranie się na cebulkę właśnie teraz jest obowiązkowe.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Colostrum na odporność – czy to rzeczywiście działa?

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Meteopaci to osoby chore na pogodę. Jakie są przyczyny, objawy i sposoby leczenia meteopatii?

chora na COVID-19

Koronawirus a mikrobiota. „Osoby hospitalizowane z powodu COVID-19 miały inny skład bakterii jelitowych”

koronawirus, kobieta w maseczce

Zaskakujący przypadek. Dwa zakażenia w dwa miesiące dwoma różnymi szczepami SARS-CoV-2

Jak wzmocnić odporność dziecka? 5 sprawdzonych sposobów

Czy morsowanie jest dla wszystkich i czy zawsze wychodzi na dobre? Odpowiada Anna Reguła

Czy morsowanie jest dla wszystkich i czy zawsze wychodzi na dobre? Odpowiada Anna Reguła

Rodzaje szczepionek na COVID-19: wektorowa, mRNA

dziecko zimą

Hartuj się, kto może! Czyli o najprostszym i skutecznym sposobie na wzmocnienie odporności u dziecka

Zdrowo dopieprzone, czyli o tym, czym przyprawiać potrawy, by wspomóc organizm

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

dygotanie z zimna

Dygoczemy z zimna, bo wychłodzony organizm próbuje się ratować. Jak mu pomóc?

7 zdrowotnych właściwości imbiru

Jersinioza – objawy, leczenie i powikłania zakażenia yersinią

Dlaczego jesienią i zimą tyjemy ? Odpowiedź jest bardziej skomplikowana, niż myślisz

Choroba popromienna – przyczyny, objawy, leczenie

Po jakim czasie wykonać test na HIV od ekspozycji na zakażenie? Rodzaje testów na HIV

Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień

Przeziębiłaś się? Dodaj te składniki do codziennej diety

Prof. Jacek M. Witkowski: Nasza odporność wcale nie pochodzi tylko z jelit

Czy to prawda, że domowy syrop z cebuli pomaga przy przeziębieniu?

przegrzewanie organizmu

5 rzeczy, które dzieją się z twoim ciałem, gdy w zimne dni za bardzo podkręcasz ogrzewanie

„Szwedzi nie wzięli pod uwagę, że odporność stadną osiąga się stosunkowo wolno” – mówi prof. Maria Gańczak

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?