Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Co można wyczytać z... języka?

Co można wyczytać z... języka?
Ilustracja: shutterstock

Nasze ciało nieustannie daje dam sygnały o wszystkim, co dzieje się w jego wnętrzu. Dlatego tak ważna jest obserwacja, by móc w porę zareagować. Przyglądacie się swojemu językowi? Warto, bo jest na nim mnóstwo informacji.

Skóra, paznokcie, włosy ‒ są jak papierki lakmusowe. Ich wygląd świadczy o stanie całego organizmu, a niektóre zmiany są wyraźnym niepokojącym sygnałem o rozwijającej się chorobie. Okazuje się, że kiedy podczas wizyty u lekarza jesteśmy proszeni o pokazanie języka, nie chodzi jedynie o sprawdzenie gardła. Lekarz, obserwując język, jest w stanie wstępnie zdiagnozować problem w organizmie.

Czemu wygląd języka się zmienia?

Język powinien być różowy, sprężysty i wilgotny. Wówczas świadczy o dobrym zdrowiu. Kiedy w naszym organizmie rozwija się choroba lub dotykają nas niedobory witamin, język natychmiast zmienia swój wygląd.

Z koniuszka języka możemy wyczytać nieprawidłowości związane z funkcjonowaniem serca i jelit. Obszar położony głębiej, tuż za koniuszkiem, jest odzwierciedleniem procesów zachodzących w układzie oddechowym i odpornościowym. Prawa i lewa strona języka to nasza wątroba. Centralna część informuje nas o pracy układu pokarmowego, a w szczególności żołądka, śledziony i trzustki. Niepokojący wygląd tylnej części języka wskazuje na nieprawidłową pracę nerek i pęcherza moczowego, a także układu hormonalnego narządów płciowych.

Co możesz zaobserwować?

Kolor. Czerwone plamkilub zaczerwieniony koniuszek języka mogą być wynikiem niedoboru witamin z grupy B. Według medycyny chińskiej czerwona barwa w tym obszarze może wskazywać na wysoki poziom stresu, lęk, towarzyszące temu problemy z sercem i jelitami. Intensywnie czerwony jest już oznaką problemów związanych z pęcherzykiem żółciowym. Kiedy język zmienia kolor na bladoszary, oznacza to niedobory żelaza, a w dłuższym czasie jest to jeden z objawów anemii. Siny kolor jest wynikiem zaburzenia krążenia związanego z niedotlenieniem organizmu. Jeśli zauważysz lekki purpurowy kolor, sprawdź poziom cholesterolu ‒ najprawdopodobniej będzie podwyższony. Fioletowy język często towarzyszy przewlekłemu zapaleniu oskrzeli. Czarny (tak, to możliwe!) język może nieźle przestraszyć ‒ faktycznie wygląda przerażająco. I dobrze, bo powinien zaniepokoić, gdyż często jest objawem dysfunkcji nerek.

Nalot. Zdrowy język pokryty jest cienką warstwą jasnego nalotu. Jeśli jednak jest go zbyt dużo lub zmienił kolor, wówczas mamy do czynienia z objawami towarzyszącymi chorobom. Biały i grudkowaty nalot występuje przy zakażeniach drożdżakami. Szary nalot towarzyszy zapaleniu wirusem opryszczki. Żółty spowodowany jest infekcjami bakteryjnymi, ale również występuje w przypadku cofania się kwasów żołądkowych czy chorobie wrzodowej. Jeśli jesteś palaczem, to z pewnością zauważysz brązowy nalot ‒ jeśli jednak twój język nie ma nalotu, tylko brązowy kolor, zgłoś się pilnie do lekarza, gdyż taka zmiana może (ale nie musi!) być objawem nowotworu.


Faktura. W czasie infekcji bakteryjnej język staje się chropowaty. Suchy język jest wynikiem nadmiernie produkowanego śluzu. Jednym z symptomów cukrzycy są drobne pęknięcia pokrywające język. Z kolei popękany związany jest ze zbyt małą ilością płynów w komórkach i tym samym zbyt gęstą krwią, czego efektem może być zagrożenie udarem lub zakrzepem. Przy problemach z nadkwasotą często pojawia się głęboka bruzda pośrodku języka. Spuchnięty język to najczęściej efekt reakcji uczuleniowej.

Kiedy zmiany nie powinny nas niepokoić? Wygląd języka może się zmienić w wyniku przyjmowania leków. Niektóre antybiotyki, sterydy, środki przeciwzapalne i przeciwbólowe mogą wpłynąć na zmianę koloru, nalotu i faktury języka. Jeśli więc zakończyliśmy właśnie kurację lekami, nie powinniśmy martwić się zmianami w wyglądzie języka. Są one naturalną reakcją organizmu na substancje czynne zawarte w lekach. Jeśli jednak zmiany na języku pojawiły się niezależnie, powinniśmy przyjrzeć się im uważnie i skonsultować je z lekarzem, który będzie mógł ostatecznie zdiagnozować ewentualny problem lub zlecić dodatkowe badania.

Przyjrzyjcie się językowi uważnie przy kolejnym myciu zębów!



Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij