Przejdź do treści

6 nawyków, które szkodzą twojemu sercu

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zmagasz się z wypadającymi włosami, gromadzeniem wody i workami pod oczami? To mogą być objawy chorych nerek
Prekoncepcja - czym jest i dlaczego jest tak ważna dla przyszłych rodziców? Wyjaśnia ginekolożka lek. Anna Horbaczewska
Prekoncepcja – czym jest i dlaczego jest tak ważna dla przyszłych rodziców? Wyjaśnia ginekolożka lek. Anna Horbaczewska
Grozi nam kolejna epidemia? Wirus Nipah może zabić 75 proc. zakażonych
Niekonwencjonalnie: kręgarstwo. Czym jest i na czym polega? Czy jest bezpieczne?
Soki owocowe
Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Choroby układu krążenia ciągle są najczęstszymi przyczynami zgonów w Polsce i to się nie zmieniło od ponad 20 lat. Czego unikać, by chronić serce?

Dane są naprawdę niewesołe. 20 procent mężczyzn i 21 procent kobiet w Europie umiera z powodu choroby wieńcowej. Zgodnie z raportem „Zdrowie i zachowanie zdrowotne mieszkańców Polski” z 2014 roku 62 proc. dorosłych mężczyzn i 46 proc. kobiet ma nadwagę, a u co drugiego mieszkańca Polski występowały długotrwałe problemy zdrowotne lub choroby przewlekłe. Co ciekawe – Polacy pytani o to, co jest dla nich w życiu najważniejsze, najczęściej odpowiadają, że zdrowie. Niestety, z badań i danych statystycznych wynika, że często nasze dbanie o zdrowie pozostaje tylko pustą deklaracją. A złe nawyki, niewiedza i lekceważenie problemów zdrowotnych po latach odbiją się na twoim sercu. Jeśli wśród twoich przyzwyczajeń znajduje się jedno z poniższych, najwyższy czas to zmienić.

1. Palenie – także bierne

Dym z własnego lub cudzego papieroska tak samo uszkadza naczynia krwionośne, osłabia serce i układ krążenia. Krew się zagęszcza, ciśnienie i tętno rosną. Palenie sprzyja miażdżycy, do serca dociera mniej tlenu i substancji odżywczych. Palenie paczki papierosów dziennie zwiększa ryzyko wystąpienia zawału serca czterokrotnie. Warto powalczyć z tym śmierdzącym nawykiem – po dwóch godzinach niepalenia organizm pozbywa się nikotyny, uspokaja się rytm serca, ciśnienie wraca do normy. Po dobie nie ma już w naszych komórkach szkodliwego tlenku węgla, a po dwóch miesiącach wraca pełna elastyczność naczyń krwionośnych. Niestety, dopiero po 10 latach zmniejsza się ryzyko zawału, a organizm jest w pełni zregenerowany – tak jakbyś nigdy nie palił. To chyba świadczy najlepiej o tym, jak szkodliwy jest ten nałóg.

2. Solenie wszystkiego

5 gramów, czyli płaska łyżeczka od herbaty – tyle według zaleceń WHO (World Health Organization) powinniśmy jeść soli dziennie. A jak podaje Instytut Żywności i Żywienia, Polacy solą dwa razy więcej. I narażają się na nadciśnienie tętnicze, większe ryzyko udaru mózgu i niewydolności serca. Dlatego oprócz zwracania uwagi na to, ile faktycznie sypiemy soli do potraw, należy zacząć czytać etykiety – bo sól znajduje się wielu produktach, gotowych potrawach, przyprawach, słoiczkach, konserwach, czipsach, przekąskach, serach i wędlinach.

3. Nadwaga

Waga i centymetr nie są ci do niczego potrzebne? W nawyk ci weszło wymienianie garderoby na większą co roku? Niedobrze, bo trzymanie w ryzach wagi jest jedną z ważniejszych rzeczy, które możesz zrobić dla serca.

BMI powyżej 30 oznacza otyłość (BMI to waga w kilogramach podzielona na wzrost w metrach do kwadratu), a otyłość to pierwszy krok do zawału serca. Badania brytyjskich naukowców dowodzą, że mężczyźni z BMI powyżej 30 o 60 proc. częściej umierają na zawał serca niż ci z normalną wagą. A najgorsza jest otyłość brzuszna. Tkanka tłuszczowa obrastająca narządy wewnętrzne wytwarza substancje, które wywołują procesy zapalne. Dlatego WHO zaleca, by obwód talii u kobiet nie przekraczał 88 cm, a u mężczyzn 102 cm. A ty ile masz w pasie? Nie dowiesz się, dopóki nie zmierzysz.

4. Weekendowy sport wyczynowy

Brak ruchu po otyłości i paleniu papierosów to jedna z najczęstszych przyczyn powstawiania chorób serca. Ale ćwiczyć trzeba z głową, nie zrywami i nie kompulsywnie. Cały tydzień siedzisz za biurkiem, autem jedziesz z parkingu pod domem na parking pod biurem, a za to w weekend niczym wyczynowiec porywasz się na trzygodzinny maraton, wyścigi rowerowe lub crossfit w pobliskim klubie fitness? Nie tędy droga! Nieregularne i mocno obciążające ćwiczenia fizyczne mogą bardziej zaszkodzić sercu, niż mu pomóc. Powoli przyzwyczajaj organizm do aktywności fizycznej, uprawiaj sport regularnie i ruszaj się na co dzień – spacery, chodzenie po schodach w biurze zamiast jeżdżenia windą dwóch pięter też się liczą. American Heart Association zaleca 150 minut ruchu tygodniowo. Oczywiście nie naraz. Lepsze trzy razy po 50 minut niż raz 150.

5. Ignorowanie badań

Kiedy ostatnio mierzyłeś ciśnienie, robiłeś badania krwi i moczu? A kiedy w ogóle byłeś u lekarza na przeglądzie? Wychodząc z założenia – nie badam się, bo nic mnie nie boli, można przez lata pozwalać rozwijać się chorobom serca, które długo nie dają o sobie znać. I dopiero zasłabnięcie i przymusowa wizyta w szpitalu ujawniają nieprzyjemne efekty tych zaniedbań. Dzięki badaniom chorobę można wyłapać na jej wstępnym etapie i dzięki temu zainterweniować, zanim będzie za późno. Jakie robić badania i jak często się badać – pisaliśmy już tu.

6. Usprawiedliwianie się młodym wiekiem

„Jestem za młody, więc to mnie nie dotyczy” – kochamy takie wymówki! Poprawiają nam samopoczucie i usprawiedliwiają nasze zaniedbania. Tymczasem badania epidemiologiczne przeprowadzone w Polsce (Natpol 2011) wykazały, iż proces starzenia się serca zaczyna się już koło trzydziestki. Przebiega odmiennie u kobiet i mężczyzn. Serce męskie zaczyna starzeć się już w wieku około 30 lat – ma wówczas około 35, a 30-letnia kobieta ma wiek serca odpowiedni do wieku metrykalnego. Jednakże już w wieku 40 lat serce kobiety jest średnio o 10 lat starsze niż jej wiek metrykalny, a w najstarszej grupie wiekowej kobiet około 70. roku życia wiek serca osiąga 95 lat. Dane te wskazują, że najpóźniej w wieku 30 lat powinniśmy zainwestować w profilaktykę, by uniknąć kłopotów z sercem. Co radzą kardiolodzy? Ćwicz regularnie i bądź aktywny codziennie (spacery, jeżdżenie rowerem do pracy itp.), pozbądź się nadwagi, przejdź na zdrową dietę, np. śródziemnomorską, nie przesadzaj z alkoholem (lampka czerwonego wina do kolacji – maks dla kobiet, dwie dla mężczyzn), wysypiaj się, rozładowuj stres – lepiej w ruchu niż w knajpie przy drinku. I nie pal! Serce ci się za to odwdzięczy.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dominika Maciejewska

„Ta choroba osiąga rozmiary pandemii. Chorują nawet szczupłe osoby” – mówi o niealkoholowym stłuszczeniu wątroby dr n. med. Dominika Maciejewska-Markiewicz

„W Polsce do 2050 roku długość życia z powodu otyłości skróci się o 4 lata” – alarmuje prof. Paweł Bogdański

Chlorki we krwi – badanie, norma, jak obniżyć chlorki

Bulging krążka międzykręgowego – przyczyny, objawy, leczenie

RBBB (blok prawej odnogi pęczka Hisa) – objawy i leczenie

Kardiowersja elektryczna – co to jest, na czym polega, wskazania

Kobieta siedzi na schodach

Naukowcy podają prosty sposób na sprawdzenie wydolności serca

otyłość to choroba

„Otyłość to choroba, w której przebiegu jesteś wiecznie głodny i nigdy nie jesteś najedzony” – mówi dr. hab. n. med. Mariusz Wyleżoł, chirurg bariatra

Tomografia komputerowa serca – jak wygląda? Wskazania, cena

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

"Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym"

„Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym”

Mioglobina w moczu i we krwi – co to jest? Badanie, normy

Zawał w ciąży. Komu grozi i jak się przed nim uchronić?

Sauna – co daje? Jak z niej korzystać? Porady

Pięć łyżeczek z róznymi rodzajami soli, sól rozsypana na blacie

9 sygnałów, że jesz za dużo soli

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Jak żyć po zawale serca? Czy można ćwiczyć? Co można jeść?

Tkanka tłuszczowa wisceralna

Tkanka tłuszczowa wisceralna. Farmaceutka Zofia Winczewska o niebezpiecznym tłuszczu otulającym narządy wewnętrzne

Gdy szczupła osoba cierpi na otyłość, czyli gorzka prawda o TOFI

Nawyki żywieniowe dziecka - jak je zmienić?

Nawyki żywieniowe dzieci – dobre i złe. Zmiana nawyków na zdrowe

nadciśnienie białego fartucha

Nadciśnienie białego fartucha to sygnał ostrzegawczy. Na czym polega i jak je rozpoznać?

Ciepło, zimno… Skąd te zaburzenia termoregulacji?

Ciepło, zimno… Skąd te zaburzenia termoregulacji?

Chirurgiczne leczenie otyłości (CHLO) – zabieg dla najbardziej obciążonych  

Najpopularniejsze

Basia Kędzior

Hello My Hero. „Wygląd nie mówi o tym, kim się jest, czy jest się lepszym, czy gorszym. Każdy ma tak samo ważny powód i prawo do życia” – mówi Basia Kędzior, dziewczyna z rybią łuską

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

para w łóżku

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

całująca się para

7 rzeczy, które się staną, gdy przestaniesz uprawiać seks