Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Chudnięcie – kiedy powinno niepokoić?

Chudnięcie – kiedy powinno niepokoić?
Zdjęcie: shutterstock

Wcale się nie odchudzasz, a w ciągu dwóch miesięcy ubyło ci dwa rozmiary. Albo jesz nawet więcej niż kiedyś, a i tak chudniesz. Dla wielu to powód do radości, a powinien być raczej do... troski. Bo szybkie gubienie wagi wcale nie jest zdrowe. O czym może świadczyć i kiedy iść do lekarza?

Jeśli chudniesz, bo jesteś na diecie albo uprawiasz sport – wszystko jest w jak najlepszym porządku. Ale jeżeli nikniesz w oczach, i to bez konkretnego powodu, to nie jest to wcale dobra wiadomość.

–Nieplanowany i niezamierzony spadek masy ciała jest zawsze objawem niepokojącym, nawet jeśli nie towarzyszą mu inne symptomy chorobowe – mówi lek. med. Arkadiusz Miller, internista Grupy LUX MED. – Bardzo ważnie jest określenie, jak szybko i jak dużo się chudnie. Jeśli spadek masy ciała nie przekracza 1 kg w ciągu 1–2 miesięcy i nie postępuje, to nie wymaga interwencji lekarza. Ale gdy spadek masy ciała jest stały lub przekracza 1 kg miesięcznie, trzeba się zgłosić do diagnostyki - dodaje.

Powodów nieplanowanego chudnięcia może być bardzo wiele – od mniej poważnych, takich jak zmiana trybu życia, pór roku, upały, stres w pracy, różne wydarzenia życiowe, do poważnych i wymagających kompleksowych badań. Masz ten kłopot? Zacznij się obserwować.

Dieta – tyle samo, ale inne produkty

Na początku przyjrzyj się diecie. Czy na pewno nie zmieniałeś niczego w jadłospisie? Może zrezygnowałeś z mięsa? Nie jesz węglowodanów i zastępujesz je białkiem? A może jesteś na diecie bezglutenowej? Skład twoich posiłków też jest ważny, nie tylko ich objętość czy kaloryczność. Bo na nagłe wyzbycie się mięsa (czyli białka) albo chleba, makaronów, kaszy, słodyczy (czyli węglowodanów) organizm może różnie reagować. Choć, jak twierdzi ekspert, nie zawsze będzie to chudnięcie – nie ma tu reguły.

– Zmiana rodzaju diety może wpłynąć na zmianę ilości przyjmowanych kalorii, przyswajalność pokarmów oraz skład naturalnej mikroflory jelit, co w dłuższym czasie skutkuje spadkiem lub przyrostem masy ciała. Te reakcje są bardzo indywidualne, zależą od wielu dodatkowych czynników i nie można z absolutną pewnością określić, czy jakaś konkretna zrównoważona (nie odchudzająca) dieta będzie skutkowała tyciem lub chudnięciem – tłumaczy dr Miller.

Ruchu więcej, jedzenia niewiele więcej

OK – zacząłeś uprawiać sport i waga mocno poszła w dół. Nie powinna, bo przecież jesz teraz więcej. A może jednak nie na tyle dobrze zbilansowałeś dietę, żeby zrównoważyć spalone podczas uprawiania sportu kalorie? Wiele też zależy od punktu wyjścia.

– Przy nadwadze i otyłości początkowo zdarza się szybki spadek masy ciała nawet przy bogatej diecie. Jeśli jednak spadek wagi jest znaczny lub trwa ponad miesiąc–dwa, warto na wszelki wypadek zgłosić się do lekarza. Nigdy nie można wykluczyć nałożenia się problemów zdrowotnych – ostrzega lekarz. Pamiętaj też, że regularny wysiłek podkręca metabolizm. Sportowcy spalają więcej kalorii niż leniuchy kanapowe, nawet kiedy tylko leżą i czytają książkę.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij