Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Jak dobrze... spać

Jak dobrze... spać
Zdjęcie: shutterstock

Sen jest dla człowieka niezbędny. Podczas snu organizm się regeneruje, a zgromadzone w ciągu dnia informacje są przyswajane i utrwalane. Po jednej nieprzespanej dobie o połowę spada zdolność zapamiętywania, po dwóch dobach pojawiają się reakcje zbliżone do stanu upojenia alkoholowego, trzy nieprzespane doby lub więcej to już igranie z własnym zdrowiem i życiem – występują halucynacje, może dojść do zapaści.

Nie każdy rodzaj snu wpływa na organizm pozytywnie. Dowiedz się, jak spać, by twój organizm najlepiej na tym skorzystał.

Powszechne przekonanie, że optymalny czas snu człowieka to 7–8 godzin na dobę, można włożyć miedzy bajki. Naukowcy z Univeristy of Edinburgh dowiedli, że zapotrzebowanie na określoną długość snu wcale nie jest dla każdego człowieka jednakowe, jest za to zapisane w naszych genach. Jednym wystarczy 5 godzin, innym 10. A 7–8 godzin to tylko czas uśredniony. Jednak inny eksperyment pokazuje, że sen krótszy niż 6 godzin na dobę przez tydzień prowadzi do zmian w działaniu ponad 700 ludzkich genów! Odpowiadają one m.in. za odporność na stres, a także zdolność zwalczania infekcji.

Równie ważne jak czas jest całe otoczenie snu. Sypialnia powinna być przewietrzona, światło zgaszone, pościel czysta i świeża. Badania naukowe wykazały, że najlepsza temperatura, jaka sprzyja wypoczynkowi, to 16–18 stopni Celsjusza. Zimą przyda się nawilżacz powietrza lub mokry ręcznik na kaloryferze. Wysiłek fizyczny sprawi, że sen będzie spokojny, ale nie przed samym zaśnięciem, bo może zadziałać odwrotnie. Intelektualny wysiłek zaraz przed położeniem się do łóżka także działa pobudzająco.

Nie bez znaczenia jest pozycja, w jakiej śpimy. Bardzo często bóle pleców i napięcia mięśni wynikają ze złego ułożenia ciała podczas snu. Najlepsza jest pozycja na boku. Między kolana można włożyć poduszkę, a pod głowę specjalistyczny wałek lub poduszkę ortopedyczną. Dzięki temu rozluźnimy mięśnie karku i szyi. Materac powinien mieć średnią twardość.

Na jakość snu wpływa też to, co jemy. Przynajmniej 3 godziny przed snem lepiej nie spożywać ciężkich posiłków, bo skłoni to układ pokarmowy i trawienny do wysiłku, a sen będzie niespokojny. Delikatne działanie nasenne mają produkty wysokobiałkowe, ze względu na zawarty w nich tryptofan, który pobudza organizm do wydzielania serotoniny. Najlepsze połączenie nasenne to produkty węglowodanowe z małą zawartością białka, np. ryż lub pieczywo wraz z rybą, chudym mięsem albo nasionami roślin strączkowych, i owoce. Taka kolacja ułatwi zaśnięcie. Do picia na spokojny sen zdecydowanie herbata rumiankowa, melisa albo ciepłe mleko z miodem. Zero kofeiny i mocnej herbaty wieczorem.

Kontroluj pobudkę. Najlepiej, gdy budzimy się sami – nagłe przebudzenie może wyrwać z głębokiego snu, a wówczas trudniej dojść do siebie. Jeśli już tak się zdarzy, eksperci zalecają spokojne wstawanie, stopniowe eksponowanie na światło słoneczne (pomoże to uregulować zegar biologiczny) i orzeźwiający prysznic. Rozciągajmy się powoli, ziewajmy do woli, bo w ten sposób dotlenimy organizm. A po wstaniu czas na pełnowartościowe śniadanie – obowiązkowo!

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Vil zapytał(a) 22 listopada 2015
Pytanie dotyczy artykułu Jak dobrze... spać
rośliny strączkowe przed snem?
Natalia Siwiec odpowiedział(a) 29 listopada 2015
Prawidłowo jest jeść węglowodany do godziny 15. Później nasz organizm nie potrzebuje większej ilości Energi a co za tym idzie kaloryczności, aby mógł spokojnie wyciszyć się przed snem i wyjaśnić piec węglowodanów. Nie zaleca się warzyw straczkowychktóre bądź co bądź zawierają ich bardzo duzo
szukająca motywacji zapytał(a) 8 września 2014
Pytanie dotyczy artykułu Jak dobrze... spać
Owoce, węglowodany itd przed snem? Z punku widzenia dietetyki chyba nie za bardzo, może i zaśniemy lepiej, ale na figurę to raczej dobrze nie wpływa....?
fit girl odpowiedział(a) 23 września 2014
Jeśli zostawisz sobie większość dziennej dawki węglowodanów na wieczór to makaron czy ryż przed snem nie spowodują, że przytyjesz. Podsyłam artykuł http://potreningu.pl/articles/2664/-jedz-wegle-na-noc--i-chudnij
Vil zapytał(a) 22 listopada 2015
Pytanie dotyczy artykułu Jak dobrze... spać
rośliny strączkowe przed snem?
Natalia Siwiec odpowiedział(a) 29 listopada 2015
Prawidłowo jest jeść węglowodany do godziny 15. Później nasz organizm nie potrzebuje większej ilości Energi a co za tym idzie kaloryczności, aby mógł spokojnie wyciszyć się przed snem i wyjaśnić piec węglowodanów. Nie zaleca się warzyw straczkowychktóre bądź co bądź zawierają ich bardzo duzo
szukająca motywacji zapytał(a) 8 września 2014
Pytanie dotyczy artykułu Jak dobrze... spać
Owoce, węglowodany itd przed snem? Z punku widzenia dietetyki chyba nie za bardzo, może i zaśniemy lepiej, ale na figurę to raczej dobrze nie wpływa....?
fit girl odpowiedział(a) 23 września 2014
Jeśli zostawisz sobie większość dziennej dawki węglowodanów na wieczór to makaron czy ryż przed snem nie spowodują, że przytyjesz. Podsyłam artykuł http://potreningu.pl/articles/2664/-jedz-wegle-na-noc--i-chudnij