Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Witaminy – kiedy, które i dla kogo?

Witaminy – kiedy, które i dla kogo?
Zdjęcie: shutterstock
W ciąży, w okresie przeziębień, na diecie – czy wiesz, jakie witaminy są ci wtedy najbardziej potrzebne? Nie warto bagatelizować sprawy, gdy organizm, dla zdrowia i lepszego samopoczucia, potrzebuje mocniejszej dawki konkretnej witaminy. Zatem ‒ kiedy, które i dla kogo?

Wszyscy wiemy, że organizm do prawidłowego działania potrzebuje zbilansowanej dawki witamin. Są jednak sytuacje, takie jak: ciąża, okres odchudzania czy spadek odporności organizmu, które sprawiają, że rośnie zapotrzebowanie na konkretne witaminy. Bez nich organizm przestanie odpowiednio pracować! Na szczęście można się na to przygotować. Wystarczy tylko wiedzieć, kiedy deficyty na określone witaminy rosną w najszybszym tempie.

Gdy masz słabą odporność

Wit. D

Całoroczna suplementacja witaminą D poprawia w świetle badań naukowych odporność układu oddechowego. W jeszcze lepszym świetle witaminę przedstawił zespół ekspertów z Massachusetts General Hospital. Najbardziej narażone na przeziębienia są właśnie osoby z niedoborem tej witaminy – przyznali naukowcy.

Wit. C

Choć witamina C nie zabezpiecza według ekspertów przed atakiem infekcji, to jednak przydaje się w okresie przeziębień, bo przyspiesza leczenie, tym samym skracając czas kuracji.

Gdy dokucza ci zmęczenie

Wit. D, E, B

Po całym dniu nie masz nawet siły, żeby obejrzeć wieczorem ulubiony serial w telewizji? Być może warto się przebadać i sprawdzić, czy to nie skutek braku witaminy D, E i B. Niedobór tych witamin to jedna z częstszych przyczyn znużenia. Zdradzimy jednak, że najbardziej niechlubne zasługi ma w tym witamina D. Jej brak aż u 77,2 proc. pacjentów powodował zmęczenie – wynika z przeprowadzonych badań.

Gdy masz kłopoty z pamięcią

Wit. B12 i wit. E

Jeśli męczą cię niepozałatwiane z powodu zapominalstwa sprawy, to być może jest temu winny deficyt witamin. Witamina B12 poprawia wydajność pamięci, a witamina E aż o 19 proc. spowalnia postęp choroby Alzheimera. Niestety, w przypadku chorych na Alzheimera potrzebne są dodatkowe badania, które ustalą, czy bezpieczne jest codzienne przyjmowanie dużych ilości witaminy B12 ‒ twierdzi prof. G. Marshall z Uniwersytetu Harvarda.

Gdy palisz papierosy

Wit. D

Papierosy zubażają rezerwy witaminy D w organizmie – ustalili duńscy naukowcy. Żeby zapobiec osteoporozie, palacze powinni więc wspomagać się tą witaminą. To jednak niejedyna zasługa witaminy D dla organizmu palacza. Grono ekspertów z Brigham and Women's Hospital w Bostonie twierdzi, że może mieć ona działanie ochronne przed szkodliwymi dla funkcji płuc skutkami palenia tytoniu.

Wit. C

Jak niebezpieczne jest palenie dla krążenia ‒ wiemy (więcej tutaj). Japońscy naukowcy dostrzegli natomiast znaczną poprawę wydolności krążeniowej wśród osób palących papierosy po zażyciu przez nich dużej dawki witaminy C. Od razu jednak zastrzegli, że wyniki eksperymentu dowodzą, jak groźne jest dla zdrowia palenie, a nie co robić, aby uczynić palenie zdrowym. Palacze – nie szukajcie więc wymówki dla swojego nałogu.

Witamina C ma dla palaczy jeszcze jedną ważną zaletę. To skuteczny przeciwnik w starciu z wolnymi rodnikami, jednym z głównych składników dymu papierosowego, które przyczyniają się do rozwoju nowotworów, zaburzeń krążenia, miażdżycy czy starzenia się.

Wit. E i A

Jeśli chodzi o zapobieganie starzeniu, to palaczom przyda się też dodatkowa dawka witamin E i A. Wśród palaczy ubytek witaminy E jest aż dwa razy szybszy, w związku z tym ryzyko uszkodzeń skóry pod wpływem produkcji wolnych rodników w skórze i uszkodzeń DNA komórki jest nasilone. 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij