Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks wartości odżywczych

L-karnityna

L-karnityna
Zdjęcie: shutterstock

Zapotrzebowanie dobowe: 100–300 mg

Rola: transport kwasów tłuszczowych do miejsca ich spalania, mitochondriów; prawidłowe funkcjonowanie mięśni, w tym serca; działanie przeciwutleniające. Suplementacja diety tym związkiem ogranicza uczucie zmęczenia i poprawia nastrój, ale nie zwiększa wydolności organizmu czy utraty masy ciała.

Zwiększone zapotrzebowanie: dieta bezmięsna, zwłaszcza wegańska; niedobór w diecie składników takich jak wit. C, B6, niacyna i żelazo; choroba niedokrwienna serca i zaburzenia krążenia; neuropatia cukrzycowa; zaburzenia pracy nerek; zaburzenia płodności u mężczyzn.

Objawy niedoboru: niski poziom cukru we krwi, zmęczenie i osłabienie siły mięśni; zaburzenia pracy serca.

Skutki nadmiaru: biegunka, osłabienie siły mięśni. W przypadku cukrzycy, padaczki, chorób serca, nerek lub wątroby czy przyjmowania hormonów tarczycy suplementacja musi być uzgodniona z lekarzem.

Źródła: czerwone mięso, zwłaszcza jagnięcina i baranina; drób; ryby; nabiał; fermentowane produkty sojowe jak miso i tempeh; masło orzechowe; szparagi; awokado; pełne ziarno pszenicy. W organizmie produkowana jest ilość L-karnityny pokrywająca ok. 15–20 proc. zapotrzebowania na ten związek.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane Kroki do zdrowia

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Kwas oleinowy (OA)

Indeks wartości odżywczych

Kwas alfa-linolenowy (ALA)

Indeks wartości odżywczych

Mangan

Indeks wartości odżywczych

Top w kategorii