Przejdź do treści

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko)

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko) Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać / fot.Pexels
Najczęstsze niedobory wśród kobiet. 7 składników, o które szczególnie warto zadbać
Wirus RSV szerzy się w Wielkiej Brytanii
Nie tylko COVID-19. Inny groźny wirus atakuje małe dzieci
Pielęgniarka w skafandrze ochronnym trzyma w rękach szczepionkę
Izrael: Trzecia dawka szczepionki na COVID-19. Prezydent zaszczepił się jako pierwszy
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
Kurkumina w Hashimoto pomaga wyciszyć stan zapalny – mówią ekspertki z „Ogarnij Hashimoto”

Obostrzenia, które zostały wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa zostają stopniowo znoszone, a co za tym idzie, ludzie wracają do swojego codziennego życia, takiego jak sprzed pandemii.  Fakt znoszenia obostrzeń nie powinien sprawiać, że będziemy tracili swoją czujność, a wręcz powinniśmy bardziej zwracać uwagę na utrzymanie dobrego stanu zdrowia, zarówno swojego, jak i swoich bliskich.

Dobrym sposobem na pozostanie zdrowym jest regularne dostarczanie organizmowi dawki witamin. Zazwyczaj są one pozyskiwane poprzez zdrową, zbilansowaną dietę, jednak można je dostarczyć również poprzez odpowiednią suplementację. O które witaminy szczególnie warto zadbać?

Witamina A

Określana również retinolem, beta-karotenem, akseroftolem oraz prowitaminą A. Ma duże znaczenie w funkcjonowaniu naszego układu odpornościowego. Działa antynowotworowo, chroni nabłonek układu oddechowego przed drobnoustrojami, wzmacnia układ odpornościowy, chroni przed zakażeniami, pomaga zwalczać wirusy i bakterie. Oprócz tego pomaga w utrzymaniu dobrego stanu skóry, włosów i paznokci oraz polepsza wzrok.

Witaminę A możemy znaleźć w mleku oraz w produktach mleczarskich, jajach, maśle, słodkich ziemniakach, jarmużu, dyni, niektórych tłustych rybach oraz w wątrobie i podrobach zwierzęcych. Najbardziej pożądane przez nas karotenoidy, w tym beta-karoten, występuje w szpinaku, marchwi, pomidorach, czerwonej papryce oraz w sałacie. Do owoców bogatych w karotenoidy należą wiśnie, morele, brzoskwinie oraz śliwki. Produktem najczęściej wykorzystywanym do suplementacji witaminy A jest tran.

Witamina B6

Inaczej zwana pirydoksyną, jest kluczowa do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Odpowiada za prawidłowe działanie naszego układu nerwowego, ma wpływ na ciśnienie krwi, pracę serca, skurcze mięśni oraz odporność organizmu.

Witaminę B6 pozyskujemy z mięsa, pełnych ziaren (głównie z kaszy gryczanej), niektórych warzyw oraz z orzechów. Można ją również znaleźć w pieczonych ziemniakach, ciecierzycy oraz w bananach.

kobieta

Witamina B12

Zwana również kobalaminą, pełni dużą rolę w naszym organizmie. Zapobiega niedokrwistości, wpływa na nasze samopoczucie, pamięć, zdolność do koncentracji oraz uczenia się. Odpowiada za prawidłowy wzrost i strukturę kości, zmniejsza poziom lipidów we krwi oraz zapewnia prawidłowy skurcz mięśni.

Zazwyczaj witamina B12 występuje w rybach, małżach, mięsie, jajach, produktach mlecznych (tj. mleko, ser oraz jogurt) oraz we wzmacnianym mleku sojowym. Jeżeli masz więcej niż 50 lat, istnieje ryzyko, że w twoim organizmie jest mniej witaminy B12, niż powinno. Spytaj swojego lekarza, czy powinieneś ją suplementować. W grupie ryzyka osób, które mogą mieć niedobór tej witaminy, znajdują się również weganie, wegetarianie, osoby cierpiące na chorobę Leśniowskiego-Crohna oraz cukrzycy.

Kwas foliowy

Kwas foliowy jest witaminą z grupy B, zwana również folacyną. Odgrywa dużą rolę w formowaniu i funkcjonowaniu czerwonych krwinek. Utrzymanie prawidłowego poziomu tej witaminy w organizmie ma szczególne znaczenie da kobiet w ciąży, ponieważ zmniejsza ryzyko pojawienia się wad wrodzonych w czasie trzech pierwszych tygodniach trwania ciąży.

Kwas foliowy pozyskiwany jest z zielonych, liściastych warzyw, owoców (zwłaszcza tych o niskiej zawartości cukru), oraz z roślin strączkowych.

Fot. Pexels.com

Witamina D

Utrzymanie prawidłowego poziomu witaminy D jest ważne dla ogólnego funkcjonowania naszego organizmu. Niedobór tej witaminy może prowadzić do wielu różnych schorzeń, między innymi chorób serca. Niestety, w przeciwieństwie do poprzednio wymienionych witamin, głównym źródłem witaminy D nie jest jedzenie, a słońce. A w naszych warunkach geograficznych może być ciężko zadbać o dostarczenie wit. D „z natury”.  Warto spytać swojego lekarza, czy jest da nas konieczne suplementowanie witaminy D. Jeśli chodzi o jedzenie, witaminę D znajdziemy np. w tłustych rybach.

Dostarczamy naszemu organizmowi witamin, często nawet o tym nie wiedząc. Jeśli skupimy się na tym i zadbamy o zdrową, urozmaiconą dietę czy suplementację, osiągniemy jeszcze więcej korzyści.

Witaminy i suplementy – WIMIN

Wspomniane witaminy B6, B12 i D znajdziesz w zestawie suplementów dla kobiet Wimin. Poza tymi składnikami zwierają one również witaminę C, magnez, czosnek, cynk i przeciwutleniacze. Tabletki zamknięte w dziennych saszetkach ułatwiają regularne przyjmowanie.

Źródło: Medical Daily

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

MOJA SUPLEMENTACJA: mgr farm. Paulina Front

Witaminy dla wegan – co suplementować diecie wegańskiej?

Suplementy dla wegan – niedobory, suplementy witaminowe

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Kobieta

Witamina D – kiedy należy uważać z jej suplementacją? Wyjaśnia farmaceutka

AKCJA SUPLEMENTACJA: Planowanie ciąży

AKCJA SUPLEMENTACJA: Wegetarianizm i weganizm

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”/fot. Getty Images

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”. Z doktor Mirosławą Gałęcką rozmawiamy o tym, jak się mądrze suplementować

Poznaj patenty trenerów i dietetyków na lepszą przemianę materii

Artur Rakowski / Archiwum prywatne

Artur Rakowski: adaptogenów nie możemy traktować jako polisy na niedbale prowadzone życie

Kobieta

Witamina D jednak nie chroni przed COVID-19? Nowe ustalenia naukowców

ZMA – co to jest, skład, kiedy warto zażywać, skutki uboczne

Babka jajowata – właściwości i zastosowanie byliny

Kobieta trzyma szpinak

Zadbaj o Koenzym Q10 – bądź wiecznie młoda

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z poziomem IQ u ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z IQ ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Czym grozi niedobór witaminy B12 i jak go rozpoznać? Wyjaśniają dietetyczki

Czym grozi niedobór witaminy B12 i jak go rozpoznać? Wyjaśniają dietetyczki

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Kobieta

Wciąż słyszymy o potrzebie suplementacji witaminy B12. Jak ocenić jej realny poziom we krwi?

Kobieta

Epigenetyka – zdrowie to nie tylko geny

Szklanka z wodą i tabletki

W jaki sposób bezpiecznie podzielić tabletki? Czy można je kruszyć? Wyjaśnia pielęgniarka Natalia Lekowska

Kobieta robi ciasto w kuchni

Masz czarne akcesoria kuchenne? Lepiej z nich nie korzystaj! Ostrzega Mama Chemik

kobieta nad morzem

Zdrowotne shoty. Co w nich siedzi i jakie mają działanie?

Insulinooporność a wsparcie suplementacyjne. Farmaceutka wyjaśnia, co warto łykać

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

×