Przejdź do treści

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko)

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko) Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Bierzesz kilka opakowań antybiotyków rocznie? Internistka tłumaczy, co dzieje się z twoją wątrobą
Nowe rozporządzenie, więcej badań na tarczycę. „Jest jednak pewien warunek” zauważa Aleksandra Miszkiewicz
Dlaczego Polki nie śpią? Wyniki najnowszego badania zaskakują
Czekasz na okres, a on cały czas nie nadchodzi? Możliwych powodów jest znaczenie więcej niż ciąża
Ciemno, zimno i smutno, czyli depresja sezonowa. „To nie jest zwykła jesienna chandra” – podkreśla Milena Wojnarowska. Jak odróżnić oba te stany?

Obostrzenia, które zostały wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa zostają stopniowo znoszone, a co za tym idzie, ludzie wracają do swojego codziennego życia, takiego jak sprzed pandemii.  Fakt znoszenia obostrzeń nie powinien sprawiać, że będziemy tracili swoją czujność, a wręcz powinniśmy bardziej zwracać uwagę na utrzymanie dobrego stanu zdrowia, zarówno swojego, jak i swoich bliskich.

Dobrym sposobem na pozostanie zdrowym jest regularne dostarczanie organizmowi dawki witamin. Zazwyczaj są one pozyskiwane poprzez zdrową, zbilansowaną dietę, jednak można je dostarczyć również poprzez odpowiednią suplementację. O które witaminy szczególnie warto zadbać?

Witamina A

Określana również retinolem, beta-karotenem, akseroftolem oraz prowitaminą A. Ma duże znaczenie w funkcjonowaniu naszego układu odpornościowego. Działa antynowotworowo, chroni nabłonek układu oddechowego przed drobnoustrojami, wzmacnia układ odpornościowy, chroni przed zakażeniami, pomaga zwalczać wirusy i bakterie. Oprócz tego pomaga w utrzymaniu dobrego stanu skóry, włosów i paznokci oraz polepsza wzrok.

Witaminę A możemy znaleźć w mleku oraz w produktach mleczarskich, jajach, maśle, słodkich ziemniakach, jarmużu, dyni, niektórych tłustych rybach oraz w wątrobie i podrobach zwierzęcych. Najbardziej pożądane przez nas karotenoidy, w tym beta-karoten, występuje w szpinaku, marchwi, pomidorach, czerwonej papryce oraz w sałacie. Do owoców bogatych w karotenoidy należą wiśnie, morele, brzoskwinie oraz śliwki. Produktem najczęściej wykorzystywanym do suplementacji witaminy A jest tran.

Witamina B6

Inaczej zwana pirydoksyną, jest kluczowa do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Odpowiada za prawidłowe działanie naszego układu nerwowego, ma wpływ na ciśnienie krwi, pracę serca, skurcze mięśni oraz odporność organizmu.

Witaminę B6 pozyskujemy z mięsa, pełnych ziaren (głównie z kaszy gryczanej), niektórych warzyw oraz z orzechów. Można ją również znaleźć w pieczonych ziemniakach, ciecierzycy oraz w bananach.

kobieta

Witamina B12

Zwana również kobalaminą, pełni dużą rolę w naszym organizmie. Zapobiega niedokrwistości, wpływa na nasze samopoczucie, pamięć, zdolność do koncentracji oraz uczenia się. Odpowiada za prawidłowy wzrost i strukturę kości, zmniejsza poziom lipidów we krwi oraz zapewnia prawidłowy skurcz mięśni.

Zazwyczaj witamina B12 występuje w rybach, małżach, mięsie, jajach, produktach mlecznych (tj. mleko, ser oraz jogurt) oraz we wzmacnianym mleku sojowym. Jeżeli masz więcej niż 50 lat, istnieje ryzyko, że w twoim organizmie jest mniej witaminy B12, niż powinno. Spytaj swojego lekarza, czy powinieneś ją suplementować. W grupie ryzyka osób, które mogą mieć niedobór tej witaminy, znajdują się również weganie, wegetarianie, osoby cierpiące na chorobę Leśniowskiego-Crohna oraz cukrzycy.

Kwas foliowy

Kwas foliowy jest witaminą z grupy B, zwana również folacyną. Odgrywa dużą rolę w formowaniu i funkcjonowaniu czerwonych krwinek. Utrzymanie prawidłowego poziomu tej witaminy w organizmie ma szczególne znaczenie da kobiet w ciąży, ponieważ zmniejsza ryzyko pojawienia się wad wrodzonych w czasie trzech pierwszych tygodniach trwania ciąży.

Kwas foliowy pozyskiwany jest z zielonych, liściastych warzyw, owoców (zwłaszcza tych o niskiej zawartości cukru), oraz z roślin strączkowych.

Kobieta na polu słoneczników

Witamina D

Utrzymanie prawidłowego poziomu witaminy D jest ważne dla ogólnego funkcjonowania naszego organizmu. Niedobór tej witaminy może prowadzić do wielu różnych schorzeń, między innymi chorób serca. Niestety, w przeciwieństwie do poprzednio wymienionych witamin, głównym źródłem witaminy D nie jest jedzenie, a słońce. A w naszych warunkach geograficznych może być ciężko zadbać o dostarczenie wit. D „z natury”.  Warto spytać swojego lekarza, czy jest da nas konieczne suplementowanie witaminy D. Jeśli chodzi o jedzenie, witaminę D znajdziemy np. w tłustych rybach.

Dostarczamy naszemu organizmowi witamin, często nawet o tym nie wiedząc. Jeśli skupimy się na tym i zadbamy o zdrową, urozmaiconą dietę czy suplementację, osiągniemy jeszcze więcej korzyści.

Witaminy i suplementy – WIMIN

Wspomniane witaminy B6, B12 i D znajdziesz w zestawie suplementów dla kobiet Wimin. Poza tymi składnikami zwierają one również witaminę C, magnez, czosnek, cynk i przeciwutleniacze. Tabletki zamknięte w dziennych saszetkach ułatwiają regularne przyjmowanie.

Źródło: Medical Daily

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

Glutation – co to jest? Gdzie znajdziesz go najwięcej? Skutki uboczne niedoboru

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Wlewy witaminowe sposobem na kaca? "Promowanie ich jest szkodliwe społecznie" - podkreśla dietetyczka Aneta Pisarek

Wlewy witaminowe sposobem na kaca? „Promowanie ich jest szkodliwe społecznie” – podkreśla dietetyczka Aneta Pisarek

Kobieta

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

86-latek przedawkował witaminę B6 / istock

Mężczyzna przyjmował 70-krotnie wyższą dawkę witaminy B6 niż zakładają zalecenia. 86-latek utracił zdolność chodzenia

Wzdęcia po seksie? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Witamina B6 pomoże w walce z depresją? Zaskakujące odkrycie naukowców

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie? Sprawdziłyśmy!

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Kolagen do picia w szklance

Kolagen do picia to dobry sposób na redukcję zmarszczek i ból stawów? Małgorzata Ponikowska wyjaśnia, czy shoty kolagenowe to hit czy kit

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Przedawkowanie witaminy C – przyczyny, objawy, postępowanie

Latające kleszcze w lasach

Latające kleszcze w lasach. Czy strzyżak jeleni jest niebezpieczny?

Kobieta łykała preparat dla koni / istock

Kobieta przyjmowała witaminę D w formie preparatu dla koni. „Jesteś koniem – bierzesz dawki dla konia. Nie jesteś koniem – nie bierzesz końskich dawek” – apeluje ekspert

Ile ważna jest recepta? Czym różni się recepta papierowa od e-recepty?

Od 1 lipca na te badania skieruje cię lekarz rodzinny. Będzie można wykonać je bezpłatnie

Od 1 lipca na te badania skieruje cię lekarz rodzinny. Będzie można wykonać je bezpłatnie

Co robić wieczorem, by budzić się rano rześką i wyspaną? 5 nawyków, które zmieniają wszystko

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Woda z kranu kuchennego

Siedem błędów, które popełniamy w kuchni. Nie chodzi o gotowanie, ale o… sprzątanie

Poznaj patenty trenerów i dietetyków na lepszą przemianę materii

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta stoi przy oknie

Nerwobóle (neuralgia) w klatce piersiowej – przyczyny, objawy i leczenie

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin

×