Przejdź do treści

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko)

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko) Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!
Mleko pomaga zasnąć: prawda czy mit? Sprawdziłam
Łatwo zasypiasz w dzień i nie śpisz w nocy? To może być narkolepsja. Sprawdź, jakie objawy ma to zaburzenie
Ratunku, głowa mi pęka! O nieoczywistych przyczynach bólu głowy mówi specjalistka fizjoterapii Katarzyna Kowalik
Red Lipstick Monster pokazała swoje zdjęcie w kostiumie kąpielowym – bez retuszu i filtra. „W końcu ktoś pokazuje prawdziwość kobiet”

Obostrzenia, które zostały wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa zostają stopniowo znoszone, a co za tym idzie, ludzie wracają do swojego codziennego życia, takiego jak sprzed pandemii.  Fakt znoszenia obostrzeń nie powinien sprawiać, że będziemy tracili swoją czujność, a wręcz powinniśmy bardziej zwracać uwagę na utrzymanie dobrego stanu zdrowia, zarówno swojego, jak i swoich bliskich.

Dobrym sposobem na pozostanie zdrowym jest regularne dostarczanie organizmowi dawki witamin. Zazwyczaj są one pozyskiwane poprzez zdrową, zbilansowaną dietę, jednak można je dostarczyć również poprzez odpowiednią suplementację. O które witaminy szczególnie warto zadbać?

Witamina A

Określana również retinolem, beta-karotenem, akseroftolem oraz prowitaminą A. Ma duże znaczenie w funkcjonowaniu naszego układu odpornościowego. Działa antynowotworowo, chroni nabłonek układu oddechowego przed drobnoustrojami, wzmacnia układ odpornościowy, chroni przed zakażeniami, pomaga zwalczać wirusy i bakterie. Oprócz tego pomaga w utrzymaniu dobrego stanu skóry, włosów i paznokci oraz polepsza wzrok.

Witaminę A możemy znaleźć w mleku oraz w produktach mleczarskich, jajach, maśle, słodkich ziemniakach, jarmużu, dyni, niektórych tłustych rybach oraz w wątrobie i podrobach zwierzęcych. Najbardziej pożądane przez nas karotenoidy, w tym beta-karoten, występuje w szpinaku, marchwi, pomidorach, czerwonej papryce oraz w sałacie. Do owoców bogatych w karotenoidy należą wiśnie, morele, brzoskwinie oraz śliwki. Produktem najczęściej wykorzystywanym do suplementacji witaminy A jest tran.

Witamina B6

Inaczej zwana pirydoksyną, jest kluczowa do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Odpowiada za prawidłowe działanie naszego układu nerwowego, ma wpływ na ciśnienie krwi, pracę serca, skurcze mięśni oraz odporność organizmu.

Witaminę B6 pozyskujemy z mięsa, pełnych ziaren (głównie z kaszy gryczanej), niektórych warzyw oraz z orzechów. Można ją również znaleźć w pieczonych ziemniakach, ciecierzycy oraz w bananach.

kobieta

Witamina B12

Zwana również kobalaminą, pełni dużą rolę w naszym organizmie. Zapobiega niedokrwistości, wpływa na nasze samopoczucie, pamięć, zdolność do koncentracji oraz uczenia się. Odpowiada za prawidłowy wzrost i strukturę kości, zmniejsza poziom lipidów we krwi oraz zapewnia prawidłowy skurcz mięśni.

Zazwyczaj witamina B12 występuje w rybach, małżach, mięsie, jajach, produktach mlecznych (tj. mleko, ser oraz jogurt) oraz we wzmacnianym mleku sojowym. Jeżeli masz więcej niż 50 lat, istnieje ryzyko, że w twoim organizmie jest mniej witaminy B12, niż powinno. Spytaj swojego lekarza, czy powinieneś ją suplementować. W grupie ryzyka osób, które mogą mieć niedobór tej witaminy, znajdują się również weganie, wegetarianie, osoby cierpiące na chorobę Leśniowskiego-Crohna oraz cukrzycy.

Kwas foliowy

Kwas foliowy jest witaminą z grupy B, zwana również folacyną. Odgrywa dużą rolę w formowaniu i funkcjonowaniu czerwonych krwinek. Utrzymanie prawidłowego poziomu tej witaminy w organizmie ma szczególne znaczenie da kobiet w ciąży, ponieważ zmniejsza ryzyko pojawienia się wad wrodzonych w czasie trzech pierwszych tygodniach trwania ciąży.

Kwas foliowy pozyskiwany jest z zielonych, liściastych warzyw, owoców (zwłaszcza tych o niskiej zawartości cukru), oraz z roślin strączkowych.

Kobieta na polu słoneczników

Witamina D

Utrzymanie prawidłowego poziomu witaminy D jest ważne dla ogólnego funkcjonowania naszego organizmu. Niedobór tej witaminy może prowadzić do wielu różnych schorzeń, między innymi chorób serca. Niestety, w przeciwieństwie do poprzednio wymienionych witamin, głównym źródłem witaminy D nie jest jedzenie, a słońce. A w naszych warunkach geograficznych może być ciężko zadbać o dostarczenie wit. D „z natury”.  Warto spytać swojego lekarza, czy jest da nas konieczne suplementowanie witaminy D. Jeśli chodzi o jedzenie, witaminę D znajdziemy np. w tłustych rybach.

Dostarczamy naszemu organizmowi witamin, często nawet o tym nie wiedząc. Jeśli skupimy się na tym i zadbamy o zdrową, urozmaiconą dietę czy suplementację, osiągniemy jeszcze więcej korzyści.

Witaminy i suplementy – WIMIN

Wspomniane witaminy B6, B12 i D znajdziesz w zestawie suplementów dla kobiet Wimin. Poza tymi składnikami zwierają one również witaminę C, magnez, czosnek, cynk i przeciwutleniacze. Tabletki zamknięte w dziennych saszetkach ułatwiają regularne przyjmowanie.

Źródło: Medical Daily

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

Kroplówki witaminowe – na czym polegają i ile kosztują? Czy to bezpieczne?

Białko S – rola w organizmie, badanie, interpretacja wyniku

Witamina w kroplach

Popularna witamina D3 wycofana. To kolejna wadliwa seria w ciągu ostatnich tygodni

Białko C – co to jest, konsekwencje niedoboru i metody diagnozy

Przyczyny i sposoby na suche usta. Jak leczyć zajady i kserostomię?

Moda na kawę z grzybami ma sens? Sprawdziłyśmy, czy grzyby funkcjonalne to dobry sposób na lepsze zdrowie i nastrój

Kozłek lekarski – na bezsenność, stany lękowe i PMS. Właściwości, dawkowanie i uprawa

Jak długo trzeba brać suplementy, żeby zauważyć rezultaty?

Postbiotyki - czym są? / pexels

Postbiotyki. O tym, czym są, gdzie je znajdziemy i czy warto się nimi zainteresować, mówi Ewa Kowalska

Kwas foliowy – nie tylko dla kobiet w ciąży

Witamina D - kiedy ją przyjmować? / pexels

Łykasz witaminę D? Wyjaśniamy, o jakiej porze dnia najlepiej ją przyjmować

Krople

Popularna witamina D3 wycofana z aptek. Powodem wady jakościowe

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

zdrowe jedzenie

Naturalne odkwaszanie organizmu – czy ma sens? Jak to zrobić?

"Dieta realnie przekłada się na kondycję zdrowia psychicznego" - podkreśla farmeceutka. Co jeść, żeby zadbać o układ nerwowy?

„Dieta realnie przekłada się na kondycję zdrowia psychicznego” – podkreśla Zofia Winczewska. Co jeść, żeby zadbać o układ nerwowy?

Budzisz się zlana potem? Oto 8 możliwych przyczyn

Spermidyna w jabłkach / istock

Spermidyna pomoże ci zachować długowieczność. Czym jest substancja, o której wszyscy mówią?

Na serce, na potencję, na depresję i dobrą pamięć. Żeń-szeń panaceum na wszystko?

Kobieta w górach

Niedobór witaminy D czternastokrotnie zwiększa ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19. Najnowsze badanie naukowców

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje

Suplementacja witaminą D3 i kwasami Omega 3 a choroby autoimmunologiczne. Opublikowano wyniki przełomowego badania  

Suplementacja witaminą D3 i kwasami omega-3 może zapobiec chorobom autoimmunologicznym? Odpowiadają naukowcy

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

Suplementacja biotyną / pexels

Suplementujesz się biotyną? Uważaj! Może fałszować wyniki badań diagnostycznych

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×