Przejdź do treści

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko)

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko) Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joanna Jaworska
Joanna Jaworska: jeśli po porodzie ciśniemy brzuszki, to tylko pogarszamy sytuacje
"Zwal*ć konia", "wyczochrać brochę"? "Skończmy z wulgarnymi, prześmiewczymi określeniami" - apeluje seksuolożka
„Wyczochrać brochę”? Skończmy z wulgarnymi, prześmiewczymi określeniami – apeluje seksuolożka
CIR i eksperci reagują na stanowisko episkopatu ws. szczepionek. "Szczepienia ratują życie"
CIR i eksperci reagują na stanowisko episkopatu w sprawie szczepionek. „Szczepienia ratują życie”
Czy koronawirus znajduje się w kurzu? „Byliśmy zaskoczeni” – mówią naukowcy o wynikach badań
Moczenie nocne u dzieci i dorosłych – przyczyny, leczenie

Obostrzenia, które zostały wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa zostają stopniowo znoszone, a co za tym idzie, ludzie wracają do swojego codziennego życia, takiego jak sprzed pandemii.  Fakt znoszenia obostrzeń nie powinien sprawiać, że będziemy tracili swoją czujność, a wręcz powinniśmy bardziej zwracać uwagę na utrzymanie dobrego stanu zdrowia, zarówno swojego, jak i swoich bliskich.

Dobrym sposobem na pozostanie zdrowym jest regularne dostarczanie organizmowi dawki witamin. Zazwyczaj są one pozyskiwane poprzez zdrową, zbilansowaną dietę, jednak można je dostarczyć również poprzez odpowiednią suplementację. O które witaminy szczególnie warto zadbać?

Witamina A

Określana również retinolem, beta-karotenem, akseroftolem oraz prowitaminą A. Ma duże znaczenie w funkcjonowaniu naszego układu odpornościowego. Działa antynowotworowo, chroni nabłonek układu oddechowego przed drobnoustrojami, wzmacnia układ odpornościowy, chroni przed zakażeniami, pomaga zwalczać wirusy i bakterie. Oprócz tego pomaga w utrzymaniu dobrego stanu skóry, włosów i paznokci oraz polepsza wzrok.

Witaminę A możemy znaleźć w mleku oraz w produktach mleczarskich, jajach, maśle, słodkich ziemniakach, jarmużu, dyni, niektórych tłustych rybach oraz w wątrobie i podrobach zwierzęcych. Najbardziej pożądane przez nas karotenoidy, w tym beta-karoten, występuje w szpinaku, marchwi, pomidorach, czerwonej papryce oraz w sałacie. Do owoców bogatych w karotenoidy należą wiśnie, morele, brzoskwinie oraz śliwki. Produktem najczęściej wykorzystywanym do suplementacji witaminy A jest tran.

Witamina B6

Inaczej zwana pirydoksyną, jest kluczowa do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Odpowiada za prawidłowe działanie naszego układu nerwowego, ma wpływ na ciśnienie krwi, pracę serca, skurcze mięśni oraz odporność organizmu.

Witaminę B6 pozyskujemy z mięsa, pełnych ziaren (głównie z kaszy gryczanej), niektórych warzyw oraz z orzechów. Można ją również znaleźć w pieczonych ziemniakach, ciecierzycy oraz w bananach.

kobieta

Witamina B12

Zwana również kobalaminą, pełni dużą rolę w naszym organizmie. Zapobiega niedokrwistości, wpływa na nasze samopoczucie, pamięć, zdolność do koncentracji oraz uczenia się. Odpowiada za prawidłowy wzrost i strukturę kości, zmniejsza poziom lipidów we krwi oraz zapewnia prawidłowy skurcz mięśni.

Zazwyczaj witamina B12 występuje w rybach, małżach, mięsie, jajach, produktach mlecznych (tj. mleko, ser oraz jogurt) oraz we wzmacnianym mleku sojowym. Jeżeli masz więcej niż 50 lat, istnieje ryzyko, że w twoim organizmie jest mniej witaminy B12, niż powinno. Spytaj swojego lekarza, czy powinieneś ją suplementować. W grupie ryzyka osób, które mogą mieć niedobór tej witaminy, znajdują się również weganie, wegetarianie, osoby cierpiące na chorobę Leśniowskiego-Crohna oraz cukrzycy.

Kwas foliowy

Kwas foliowy jest witaminą z grupy B, zwana również folacyną. Odgrywa dużą rolę w formowaniu i funkcjonowaniu czerwonych krwinek. Utrzymanie prawidłowego poziomu tej witaminy w organizmie ma szczególne znaczenie da kobiet w ciąży, ponieważ zmniejsza ryzyko pojawienia się wad wrodzonych w czasie trzech pierwszych tygodniach trwania ciąży.

Kwas foliowy pozyskiwany jest z zielonych, liściastych warzyw, owoców (zwłaszcza tych o niskiej zawartości cukru), oraz z roślin strączkowych.

Fot. Pexels.com

Witamina D

Utrzymanie prawidłowego poziomu witaminy D jest ważne dla ogólnego funkcjonowania naszego organizmu. Niedobór tej witaminy może prowadzić do wielu różnych schorzeń, między innymi chorób serca. Niestety, w przeciwieństwie do poprzednio wymienionych witamin, głównym źródłem witaminy D nie jest jedzenie, a słońce. A w naszych warunkach geograficznych może być ciężko zadbać o dostarczenie wit. D „z natury”.  Warto spytać swojego lekarza, czy jest da nas konieczne suplementowanie witaminy D. Jeśli chodzi o jedzenie, witaminę D znajdziemy np. w tłustych rybach.

Dostarczamy naszemu organizmowi witamin, często nawet o tym nie wiedząc. Jeśli skupimy się na tym i zadbamy o zdrową, urozmaiconą dietę czy suplementację, osiągniemy jeszcze więcej korzyści.

Witaminy i suplementy – WIMIN

Wspomniane witaminy B6, B12 i D znajdziesz w zestawie suplementów dla kobiet Wimin. Poza tymi składnikami zwierają one również witaminę C, magnez, czosnek, cynk i przeciwutleniacze. Tabletki zamknięte w dziennych saszetkach ułatwiają regularne przyjmowanie.

 

Źródło: Medical Daily

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Artur Rakowski / Archiwum prywatne

Artur Rakowski: adaptogenów nie możemy traktować jako polisy na niedbale prowadzone życie

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z poziomem IQ u ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z IQ ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Czym grozi niedobór witaminy B12 i jak go rozpoznać? Wyjaśniają dietetyczki

Czym grozi niedobór witaminy B12 i jak go rozpoznać? Wyjaśniają dietetyczki

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Kobieta

Wciąż słyszymy o potrzebie suplementacji witaminy B12. Jak ocenić jej realny poziom we krwi?

Kobieta

Epigenetyka – zdrowie to nie tylko geny

Szklanka z wodą i tabletki

W jaki sposób bezpiecznie podzielić tabletki? Czy można je kruszyć? Wyjaśnia pielęgniarka Natalia Lekowska

Kobieta robi ciasto w kuchni

Masz czarne akcesoria kuchenne? Lepiej z nich nie korzystaj! Ostrzega Mama Chemik

kobieta nad morzem

Zdrowotne shoty. Co w nich siedzi i jakie mają działanie?

Insulinooporność a wsparcie suplementacyjne. Farmaceutka wyjaśnia, co warto łykać

Rokitnik – naturalny sposób na przeziębienie. Jak go przyjmować, aby szybciej wyzdrowieć i wzmocnić odporność?

prof. Krzysztof J. Filipiak

Prof. Krzysztof J. Filipiak: „Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że szczepionki znajdą się w Polsce najwcześniej jesienią 2021 r. Nadal więc czeka nas trudny rok walki z pandemią”

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

Jak prawidłowo łączyć suplementy diety, witaminy i minerały? Farmaceutka Zofia Winczewska ma garść rad

Zdecydowałaś się na suplementację magnezu? Dietetyczka wyjaśnia, jaki rodzaj tabletek wybrać

Dziecko w czapce

Dlaczego noworodkom w szpitalu podaje się witaminę K? Można odmówić jej podania?

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Kobieta w ciąży siedzi na kanapie

Suplementacja w ciąży. Rekomendacje na 2020 rok. Po które suplementy należy sięgnąć? Wyjaśnia farmaceutka

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?