Skrzywienie kręgosłupa

Fizjologiczne skrzywienie kręgosłupa występuje w postaci kifozy i lordozy, które są naturalnymi krzywiznami kręgosłupa człowieka. Z kolei prawostronne i lewostronne skrzywienie kręgosłupa to deformacje, które wpływają na ogólną sprawność organizmu i wygląd sylwetki. Jak dobrać odpowiednie ćwiczenia na skrzywienia?

Patologiczne skrzywienia kręgosłupa lędźwiowego są najczęściej zdiagnozowanymi zaburzeniami w obrębie kręgosłupa. Rzadziej obserwuje się skrzywienie kręgosłupa piersiowego i skrzywienie kręgosłupa szyjnego. Ze względu na elastyczne i niestabilne struktury kręgosłupa skrzywienia kręgosłupa dotyczą częściej dzieci niż dorosłych.

Rodzaje skrzywienia kręgosłupa

U człowieka występują dwa rodzaje fizjologicznego skrzywienia kręgosłupa:

  • kifoza, czyli łukowate wygięcie kręgosłupa w stronę grzbietową – występuje w odcinku piersiowym i krzyżowym, a powstaje w życiu płodowym;
  • lordoza, czyli łukowate wygięcie kręgosłupa w stronę brzuszną – występuje w odcinku szyjnym i lędźwiowym; krzywizny kształtują się w okresie trzymania głowy pionowo oraz podczas nauki chodzenia.

Nieprawidłowe skrzywienia kręgosłupa przybierają wielowymiarowy kształt i są kombinacją wygięć w jedną stronę oraz skręcenia i przesunięcia kręgów względem siebie.

Najczęściej spotykane formy nieprawidłowego skrzywienia kręgosłupa to:

  • boczne skrzywienie kręgosłupa (prawostronne i lewostronne),
  • rotacyjne i esowate skrzywienie kręgosłupa,
  • hiperlordoza i spłycenie lordozy,
  • hiperkifoza i spłycenie kifozy.

Skrzywienia kręgosłupa składają się na obraz wad postawy kręgosłupa, takich jak skolioza, plecy okrągłe, plecy płaskie, plecy płasko-okrągłe, plecy wklęsłe.

Objawy skrzywienia kręgosłupa

Skrzywienia kręgosłupa u dzieci rozwijają się w wieku wczesnoszkolnym ze względu na elastyczny i podatny na zniekształcenia układ kostno-mięśniowy. Skrzywienie kręgosłupa u dorosłych to zazwyczaj efekt nieleczonych wad postawy z dzieciństwa, trybu życia oraz powstałych zaburzeń struktur kręgosłupa.

Skrzywienie kręgosłupa objawia się w różny sposób, w zależności od jego podłoża. Zaburzenia konstrukcji kręgosłupa zagrażają prawidłowej pracy układu kostno-mięśniowego i nerwowego każdego odcinka kręgosłupa, obręczy biodrowej i barkowej. Charakterystyczne objawy skrzywienia kręgosłupa to sylwetka odstępująca od prawidłowej postawy podczas swobodnego stania.

Skrzywienie kręgosłupa lędźwiowego – objawy

  • asymetria trójkątów talii,
  • rotacja miednicy,
  • pozorne skrócenie jednej z kończyn dolnych,
  • esowaty kształt kręgosłupa lędźwiowego,
  • nienaturalny chód,
  • zaburzenia perystaltyki jelit, zwyrodnienia i choroby tkanek kręgosłupa lędźwiowego i wyższych segmentów kręgosłupa, dolegliwości bólowe, drętwienia nóg, uczucie ciężkości.

Zobacz także: Skrzywienie kręgosłupa lędźwiowego

Skrzywienie kręgosłupa piersiowego – objawy

  • asymetria i odstawanie łopatek,
  • obniżenie jednego z barków względem drugiego i wysunięcie go do przodu,
  • garb piersiowy widoczny podczas skłonu do przodu; w zależności od strony garbu można określić typ skrzywienia: prawoboczne bądź lewoboczne skrzywienie kręgosłupa piersiowego,
  • garb żebrowy, wysunięcie jednej strony klatki piersiowej do przodu; u dziewcząt zjawisko wywołuje złudzenie pomniejszenia jednej z piersi,
  • trudności z dopasowaniem odzieży,
  • esowaty kształt kręgosłupa piersiowego
  • zmniejszenie wydolności oddechowo-krążeniowej.

Zobacz także: Skrzywienie kręgosłupa piersiowego

Objawy skrzywienia kręgosłupa szyjnego

  • pochylenie głowy i szyi do przodu,
  • zwiększenie lordozy szyjnej,
  • wysunięcie i rotacja do środka barków, odstawanie łopatek,
  • ból karku, ograniczenie ruchomości karku, drętwienie rąk, zawroty głowy.

Zobacz także: Skrzywienie kręgosłupa szyjnego

Ćwiczenia na skrzywienie kręgosłupa

Ćwiczenia korekcyjne mają za zadanie przywrócenie prawidłowej krzywizny kręgosłupa. Najważniejsza w ćwiczeniach na skrzywienie kręgosłupa jest metodyka i jakość ich wykonywania. Ćwiczenia należy realizować w maksymalnym skupieniu i w wolnym tempie.

Skolioza:

  • Pływanie żabką: leżenie na brzuchu, nogi złączone, w okolicy pępka zwinięty kocyk, dłonie oparte o podłogę przy barkach, na hasło “płynie żaba” uniesienie tułowia nad materac, okrężne ruchy imitujące ruchy pływającej żabki i powrót do pozycji początkowej.

Plecy okrągłe:

  • Kołyska: leżenie na brzuchu, nogi zgięte w kolanach, chwyt rękami za stopy, kołysanie w przód i w tył, imitujące bujanie kołyski.

Plecy płaskie:

  • Koci grzbiet: klęk podparty, wygięcie kręgosłupa w górę, głowa schowana między ramionami (na kształt kociego grzbietu), wygięcie kręgosłupa w dół, głowa zgina się w tył (na kształt siodełka).

Plecy wklęsłe:

  • Ukłon japoński: siad na piętach, ręce proste w górze, skłon  w przód, wyciąganie rąk przed siebie, powrót do pozycji wyjściowej.

Plecy płasko-okrągłe:

  • zwis tyłem na drabince, przyciąganie kolan do brzucha.

Najnowsze