Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Witaminy z grupy B – komu grozi niedobór?

Witaminy z grupy B – komu grozi niedobór?
Ilustracja: shutterstock
Grupę witamin B tworzy osiem związków chemicznych. Ich wspólna misja to wspieranie układu nerwowego. Są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Ale nie tylko…

Wszystkie witaminy z grupy B teoretycznie powinny być dostarczane w wystarczających ilościach z jedzeniem. Głównymi ich źródłami są zboża, otręby, drożdże piwne, kiełki pszenicy, podroby, ryby, mięso, soki oraz owoce, warzywa i orzechy. Organizm ich nie magazynuje, więc m.in. przy złej diecie i częstym spożywaniu kawy oraz alkoholu mogą się pojawić braki. Według prof. Davida Kennedy’ego z Brain, Performance and Nutrition Research Centre w Northumbria University (Wielka Brytania), który powołuje się na badania epidemiologiczne, mieszkańcy krajów rozwiniętych cierpią na niedobory od jednej do kilku witamin z grupy B. W swojej pracy na temat wpływu witaminy B na funkcjonowanie mózgu prof. Kennedy pisze, że te substancje odżywcze rozpuszczalne w wodzie są bezpieczne dla organizmu nawet przy przyjęciu ich w większych dawkach, niż wskazują normy dietetyczne. Po prostu trudno je przedawkować (uwaga - wyjątek stanowi kwas foliowy). A suplementacja w niektórych przypadkach ma uzasadnienie (jednak decyzję o uzupełnieniu i dawkowaniu należy podejmować po konsultacji z lekarzem).

Komu może brakować witaminy B i dlaczego?

Zestresowani, przygnębieni, rozstrojeni

Wszystkie witaminy z grupy B są ważne dla układu nerwowego. Niedobór witaminy B6 (pirydoksyny) może skutkować pojawieniem się lęku, depresji i rozdrażnienia albo przewlekłego zmęczenia. Brak witaminy B12 (kobalaminy) to ryzyko uszkodzenia układu nerwowego (zniszczenia osłonek mielinowych dającego objawy przypominające stwardnienie rozsiane). Gdy mamy za mało witaminy B5 (kwasu pantotenowego), mogą się pojawić zaburzenia czucia, snu, przewlekłe zmęczenie i trudności w nauce. Witamina B1 (tiamina) usprawnia pamięć i funkcje poznawcze. Jej braki mogą mieć osoby nadużywające alkoholu i jedzące za duże ilości węglowodanów.

Problemy skórne i zajady

Zajady, zapalenie języka, jęczmień, zaczerwienienie i inne podrażnienia oczu oraz bóle głowy mogą świadczyć o niedoborze witaminy B2 (ryboflawiny).

Sportowcy

To szczególna grupa ludzi z zapotrzebowaniem na konkretne dawki witamin z grupy B w diecie. Związki te odgrywają ważną rolę w produkcji energii, przemianie materii, ale nie tylko. Witamina B1 pomaga zregenerować się po wysiłku, bierze udział w procesie powstawania energii. Niedobór witaminy B2 obniża osiągi w sporcie. Z kolei witamina B3 (niacyna) także bierze udział w procesach metabolicznych i wytwarzaniu energii. Jej niedobór spowalnia metabolizm. Witamina B5 uczestniczy w powstawaniu koenzymu odpowiedzialnego za syntezę glikogenu - źródła energii dla mięśni. Dobra wiadomość: jest obecna w wielu produktach i trzeba się naprawdę bardzo postarać, by doprowadzić do jej niedoboru. Witamina B6 uczestniczy w pozyskiwaniu energii z aminokwasów. Jej suplementację zaleca się sportowcom na diecie wysokobiałkowej. Braki witaminy B6 zmniejszają wydolność tlenową i regenerację po wysiłku. Podczas aktywności niezwykle ważne jest to, by organizm sprawnie transportował tlen. W tych procesach udział bierze również witamina B12 - uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek, a zatem wpływa na transport tlenu do komórek, co jest istotne zwłaszcza dla sportowców wytrzymałościowych.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij