Przejdź do treści

„Racjonalna suplementacja dopasowana do indywidualnych potrzeb ma ogromne znaczenie” – mówi farmaceutka

Racjonalna suplementacja dopasowana do indywidualnych potrzeb ma ogromne znaczenie
Suplementy. Zdj: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W minionym roku wykorzystano blisko 33 tys. zarodków. MZ podało dane odnośnie in vitro w Polsce
Jak się zakochują mężczyźni, a jak kobiety? O tym, jak działa i na czym polega chemia miłości, opowiada prof. dr n. med. Robert Jach
Kobiety zakochują się inaczej niż mężczyźni. Odpowiada za to chemia miłości – wyjaśnia prof. dr n. med. Robert Jach
Polska firma podpisała umowę ws. produkcji szczepionek na COVID-19. "Niezwykle istotna możliwość na wykorzystanie wiedzy i zdolności produkcyjnych na rzecz zwalczania pandemii"
Polska firma podpisała umowę ws. produkcji szczepionek przeciw COVID-19
Coraz więcej zatruć iwermektyną. Ludzie zażywają ją w dużych dawkach, by leczyć COVID-19
Niektóre szczepy koronawirusa są bardziej zaraźliwe niż inne. Naukowcy już wiedzą, dlaczego

Suplementy to nie są gorsze leki, jak zwykło się mówić, bo to nie są leki. To preparaty, których zadaniem jest uzupełnienie niedoborów. A racjonalna suplementacja, dopasowana do indywidualnych potrzeb – jak podkreśla Ana Krysiewicz, farmaceutka i autorka bloga Matka Aptekarka – ma dla naszego organizmu ogromne znaczenie. W rozmowie z Hello Zdrowie ekspertka wyjaśnia, jak suplementować się mądrze; po czym poznać, że suplement jest skuteczny i jak nie dać się zwieść obietnicom producentów.

Marta Dragan: Z uwagi na zupełnie inne przepisy dotyczące prawa żywnościowego i farmaceutycznego, suplementy diety jawią się jako „gorsze leki”. To sprawia, że ich funkcja w utrzymaniu zdrowia – poprzez uzupełnianie diety w potrzebne składniki – jest umniejszana. Zgadza się pani z tym, że takie podejście stwarza chaos informacyjny?

Ana Krysiewicz, farmaceutka: Zgadzam się. Jest dużo racji w tym, co pani mówi. Niestety, ten zły PR suplementom diety w głównej mierze zgotowali sami producenci, którzy świadomie wypuszczają na rynek kiepskiej jakości a czasem nawet szkodliwe preparaty. Ponadto, w reklamach suplementy funkcjonują jako  „prawie leki”, co jest niezwykle mylne dla przeciętnego Kowalskiego. Myślę, że to właśnie z tych dwóch powodów mamy obecnie chaos informacyjny, co negatywnie wpływa na zdrowie Polaków.

Jakie wymagania muszą spełniać suplementy diety, by można było mówić o ich skuteczności?

Prawda jest taka, że w przypadku zdecydowanej większości suplementów diety nie wiemy do końca, co zawierają, jaki mają mechanizm działania, czy wchodzą w interakcje z innymi substancjami, itd. Trudno zatem oceniać ich skuteczność. To jak wróżenie z fusów. Jedyne, co wiemy, to deklaracja producenta.

Są jednak na rynku skuteczne suplementy. Ich producenci dbają o to, aby preparaty były dobrej jakości, dlatego przeprowadzają szereg nadobowiązkowych badań, m.in. standaryzację, certyfikację jakościową i ilościową, badania zanieczyszczeń. Suplementy takie zawierają także skuteczne dawki substancji czynnej i neutralne składniki pomocnicze. Producenci natomiast gwarantują bezpieczeństwo m.in. poprzez monitoring preparatów po wprowadzeniu na rynek.

Czy suplementy również mają udowodnione działanie?

Jeśli dany producent prowadzi badania kliniczne preparatu, to wtedy mówimy o udowodnionym działaniu prozdrowotnym. W rzeczywistości jednak mało kto je wykonuje. Niestety badania kliniczne kosztują i to niemało, szczególnie te poprawne metodologicznie. To, w jaki sposób badania są zaprojektowane oraz przeprowadzone, ma ogromne znaczenie w kwestii rzetelności oraz wiarygodności wyników.

Czego należy oczekiwać od suplementów diety?

Suplementy diety mają za zadanie uzupełniać naszą codzienną dietę. Zgodnie z Ustawą o Bezpieczeństwie Żywności i Żywienia suplementy diety są skoncentrowanym źródłem witamin, składników mineralnych lub innych substancji, które mogą występować naturalnie w żywności i które wykazują efekt odżywczy lub fizjologiczny. Co ważne, są przeznaczone dla ludzi zdrowych, którzy chcą uzupełnić niedobory. Nie mają właściwości leczniczych.

Kiedy zasadne jest stosowanie suplementów?

Współcześnie żyjemy w pośpiechu, w dużym stresie, mało przebywamy na świeżym powietrzu, niewiele się ruszamy, a nasza dieta pozostawia wiele do życzenia. Jest uboga w warzywa, owoce czy błonnik oraz zbyt obfita w cukier, tłuszcze nasycone i przetworzoną żywność. Prowadzi to niestety do przewlekłych niedoborów wartości odżywczych. Dlatego racjonalna suplementacja dopasowana do indywidualnych potrzeb ma ogromne znaczenie.

Szczególnie jest to istotne u kobiet w ciąży i mam karmiących piersią, noworodków i niemowląt oraz osób chorych przewlekle na choroby cywilizacyjne, tj. choroby autoimmunologiczne (m.in. cukrzyca typu II, choroby tarczycy, zapalenie jelit), alergiczne, nowotwory, choroby układu krążenia (miażdżyca, nadciśnienie tętnicze), nadwaga i otyłość, insulinooporność. U takich osób należy wspomagać terapię lekową odpowiednimi suplementami diety.

Suplementy można dziś kupić niemal wszędzie, jak więc ocenić, który będzie dla nas właściwy? Czym sugerować się przy zakupie?

Swoim pacjentom doradzam, aby kierowali się przede wszystkim nie ceną a jakością i bezpieczeństwem. W pierwszej kolejności wybierajmy suplementy firm, które mają przeprowadzone badania kliniczne lub produkowane są przez uznane firmy farmaceutyczne. Preparaty podejrzanie tanie, nieznanego pochodzenia, bez dokładnego składu radzę odrzucić od razu. Ważne jest także to, czy substancje czynne są standaryzowane i dobrze wchłanialne dla człowieka.

Co oznaczają takie sformułowania jak standaryzowane ekstrakty czy wchłanialne postaci minerałów?

Standaryzacja gwarantuje właściwą zawartość substancji aktywnych w każdej partii produktu. Mogę śmiało powiedzieć, że suplementy, których wyciągi nie są standaryzowane, są niewarte naszej uwagi. To jak kupowanie kota w worku. Loteria. Składnik czynny w środku jest, czy go nie ma, a więc zadziała, czy nie zadziała? Oto jest pytanie.

Z kolei wchłanialne postaci minerałów to inaczej takie połączenia chemiczne, które są dobrze przyswajalne dla naszego organizmu. Przykładowo magnez najlepiej przyjmować w postaci soli organicznej – cytrynian, mleczan, asparaginian. Nieorganiczne – chlorek, węglan czy tlenek – najlepiej zupełnie sobie darować.

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

Czy są takie składniki, o które trudno w pożywieniu nawet przy najbardziej zbilansowanej diecie, a które warto uzupełniać?

Oczywiście. Zdecydowanie bardzo ważna dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu jest witamina D. Czerpiemy ją głównie ze światła słonecznego. Niestety w naszej szerokości geograficznej, jesienią, zimą i wczesną wiosną synteza witaminy D w skórze jest niewystarczająca. Powoduje to powszechne niedobory w całym społeczeństwie. A ponieważ nie jesteśmy w stanie przyjąć odpowiedniej dawki witaminy D z dietą, należy ją suplementować.

Kolejnym składnikiem, który warto suplementować, są kwasy Omega-3. Nasza dieta jest zbyt uboga w tłuste ryby morskie i oleje nierafinowane, a nader bogata w kwasy Omega-6. Jemy ich zdecydowanie zbyt dużo, dlatego należy dążyć do przywrócenia w organizmie równowagi i uzupełniać niedobory kwasów Omega-3. Szczególnie rekomenduje się je osobom z problemami sercowo-naczyniowymi, kobietom w ciąży i mamom karmiącym piersią, a także małym dzieciom do 3. roku życia i alergikom. Kwasy Omega-3 działają przeciwzapalnie, poprawiają profil lipidowy oraz wpływają korzystnie na prawidłowy rozwój, układ nerwowy i siatkówkę oka.

Podczas ciąży i laktacji zaleca się suplementować foliany, jod, kwasy Omega-3, cholinę, witaminę B12 i żelazo. Ponadto do najczęściej występujących niedoborów zaliczamy żelazo, magnez, wapń, probiotyki czy błonnik.

Co powinno iść w parze z suplementacją? Jakich zasad powinniśmy przestrzegać?

Przede wszystkim należy pamiętać, że suplementy nie zastąpią zbilansowanej diety. Mogą jedynie ją uzupełniać i wspierać terapię lekową.

Nie kupujmy zestawów witamin, tzw. multiwitamin, gdyż niemal zawsze zawarte są w nich składniki, których nie należy przyjmować razem. Tak jest chociażby w przypadku magnezu, żelaza, wapna i cynku. Każdy z nich powinien być suplementowany oddzielnie, z minimum 2-godzinnymi odstępami.

Zwracajmy uwagę na prawidłowe wchłanianie substancji. Pamiętajmy, że jedne substancje należy przyjmować na pusty żołądek, inne z jedzeniem. Ponadto zważajmy na to, co jemy i starajmy się prowadzić zdrowy tryb życia. Wiele niezbędnych składników jesteśmy w stanie przyjąć w jedzeniu i nie potrzebujemy do tego suplementów.

Ruch to zdrowie. Suplementy nie zrobią za nas ćwiczeń i nie spowodują, że schudniemy. Dbajmy też o jakość i ilość snu, który odgrywa kluczową rolę w regulacji naszego zegara biologicznego. Pijmy minimum 2-3 litry wody dziennie. Ma ona zbawienne działanie na nasz organizm. Żaden suplement jej nie zastąpi.

Pamiętajmy, że nadmiar witamin i minerałów jest tak samo szkodliwy jak ich niedobór. Zachowajmy umiar.


Ana Krysiewicz – farmaceutka z ponad 11-letnim doświadczeniem. Na co dzień doradza w aptece, jakie leki i preparaty wybrać i jak poprawnie je przyjmować. Poza pracą zawodową prowadzi popularnego bloga Matka Aptekarka. Jest też współautorką książki „Mamy dla Mamy”, która w sierpniu 2018 roku została okrzyknięta bestsellerem w kategorii parentingowej.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Kąpiele magnezowe

Kąpiele magnezowe – wielka ściema czy hit?

Insulinooporność a wsparcie suplementacyjne. Farmaceutka wyjaśnia, co warto łykać

Polipragmazja – przyczyny i skutki stosowania wielu leków

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

Jak prawidłowo łączyć suplementy diety, witaminy i minerały? Farmaceutka Zofia Winczewska ma garść rad

suplementacja a odporność w czasie pandemii COVID-19

Jak wzmocnić odporność w czasie pandemii COVID-19? Farmaceutka radzi, co warto suplementować

Kawa wypłukuje magnez? Fakty i mity dotyczące kawy

Zdecydowałaś się na suplementację magnezu? Dietetyczka wyjaśnia, jaki rodzaj tabletek wybrać

Pierwszy urlop bez problemów żołądkowych, czyli moje wakacje z GUUT. Przetestowałam, bo każda z nas ma dobro w sobie!

Kobieta w ciąży siedzi na kanapie

Suplementacja w ciąży. Rekomendacje na 2020 rok. Po które suplementy należy sięgnąć? Wyjaśnia farmaceutka

3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować

Kobieta po 40-tce

10 produktów, po które warto sięgać, gdy jesteś po 40-tce

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Łykasz żelazo? Oto prawidłowe zasady suplementacji

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna – właściwości witaminy C

Suplementacja witaminy D / istock

Witamina D3. Czy suplementować ją latem?

Suplementujesz magnez? Sprawdź, o jakiej porze dnia najlepiej to robić

Suplementy dietu

Przedawkowanie witaminy B – objawy i przyczyny

Te potrawy dostarczą twojemu organizmowi dawkę witaminy D. Po co sięgnąć?

witamina k, Produkty zawierające witaminę K

Witamina K – występowanie i rola w organizmie. Czym grozi niedobór?

Kanapki z awokado - źródło magnezu

Magnez – objawy niedoboru i nadmiaru. Produkty bogate w magnez

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko)

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

para w łóżku

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

test ciążowy

Brak okresu, test negatywny. Kiedy wykonać test ciążowy?