Przejdź do treści

Im więcej, tym lepiej? O tym, czy można przedawkować witaminy, tłumaczy lekarka Agnieszka Kuś

Witaminy na dłoni
zdjęcie: iStockphoto.om
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kolory migreny. Jakie światło zmniejsza ból głowy?
Zimnem czy ciepłem – jak pokonać częste dolegliwości?
Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!
kot w kuchni
10 rzeczy, których lepiej pozbyć się z kuchni
Zerwij z „Czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Witaminy możemy dostarczać wraz z odpowiednimi produktami, ale nie oszukujmy się, często są to znikome ilości. Dlatego duża część z nas stosuje suplementację. Dużo mówi się o niedoborach witamin, a jak sprawa wygląda z przedawkowaniem? Czy jest to możliwe? Im więcej, tym lepiej? Porozmawialiśmy z Agnieszką Kuś, internistką, która wyjaśniła na czym polega i czym się objawia hiperwitaminoza. 

Urszula Gruszka: Przedawkowanie witamin, czy jest to możliwe?

Agnieszka Kuś: Jak najbardziej, zarówno niedobór witamin jest niebezpieczny dla zdrowia, jak jego nadmiar. Do przedawkowania najczęściej dochodzi, wówczas gdy spożywamy substancje w ilości i częstotliwości niezgodnej z rekomendacjami producenta lub „nadrabiamy” ilość wcześniej zapomnianych, np. w poniedziałek zapomniałam wziąć tabletkę, to we wtorek wezmę dwie.

Jakie witaminy są najczęściej suplementowane? 

Najczęściej sięga się po suplementację witaminy C, D, B12, magnezu, żelaza. Ogólnie wiele osób spożywa kompleks witamin, multiwitaminy i minerały. To jest dobre rozwiązanie, bo jednak trudno jest dostarczyć z pożywienia ilości, które mogłyby pokryć dzienne zapotrzebowanie. Najważniejsza jest jednak regularność i odpowiednia dawka. To jest klucz.

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

Dlaczego ważna jest suplementacja witaminy D?

Witamina D jest odpowiedzialna przede wszystkim za regulację wapnia i fosforu w kościach. Oprócz korzystnego wpływu na układ kostny, wzmacnia odporność organizmu i zapobiega rozwojowi infekcji w organizmie. Z pożywienia dostarczamy sobie jej niewielką ilość, dlatego suplementacja jest wskazana. Często nazywana jest tzw. „witaminą słoneczną”, dlatego dużo osób spożywa ją jedynie w okresie jesienno-zimowym, z jednej strony dobrze, z drugiej – wiosną i latem także jest wskazana.

Jakie są skutki uboczne przedawkowania witaminy D?

Jeśli jednak dojdzie do przedawkowania może nieść to poważne konsekwencje zdrowotne. Wynikają one głównie z nagromadzenia wapnia we krwi, czyli dochodzi do hiperkalcemii, która powoduje wymioty, nudności, osłabienia. Mogą wystąpić również bóle kości i problemy z nerkami, np. tworzenie się kamieni wapniowych. Leczenie polega na zatrzymaniu przyjmowania witaminy D i ograniczenie wapnia w diecie.

W sezonie chorobowym, bardzo popularne jest przyjmowanie witaminy C. Im więcej, tym lepiej? 

Witamina C jest przeciwutleniaczem, który pomaga chronić organizm przed wolnymi rodnikami, niszczącymi zdrowe komórki. Regularnie spożywając przyczynia się do naturalnej obrony organizmu przed chorobą. Ułatwia również wchłanianie żelaza, co jest niezbędne w funkcjonowania organizmu. Witaminę C można w dobrych ilościach pozyskać z pożywienia, znajduje się głównie w warzywach i owocach. Jeśli chodzi o dawkowanie, około 40-50 mg dziennie u dzieci, 75 mg dziennie u kobiet i 90 mg dziennie u mężczyzn. Ilości są wyższe dla kobiet w ciąży i karmiących. 

Przyjmowanie większej ilości dawki nie zagraża życiu, ale mogą wystąpić skutki uboczne, takie jak: nudności, skurcze, bóle brzucha, zaburzenia snu i koncentracji.

O jakich witaminach należy jeszcze pamiętać? Czy będąc wegetarianem lub weganem są dodatkowe zalecenia?

Jeśli ktoś ogranicza lub wyklucza spożywanie produktów podchodzenia zwierzęcego, ważna jest suplementacja witaminy B12. Ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania zdrowego układu nerwowego, a znajduje się przede wszystkim w mięsie, jajach, rybach.

Czy w tym przypadku również jest możliwe przedawkowanie? 

Przedawkowanie witaminy B12 jest prawie niemożliwe, a nadmiar jest wydalany przez organizm. Nie warto jednak przesadzać, ponieważ jeśli dojdzie do zbyt dużej podaży tej witaminy, zostanie ona wydalana przez nerki, przez co może dojść do obciążenia. Składnikiem, który może budzić jakiekolwiek wątpliwości jest cyjanokobalamina, która uwalnia małą ilość cyjanku w ciele, niektóre osoby mogą na nią źle reagować, ale wciąż to są bardzo małe ilości. 

Czyli przedawkowanie witaminy B12 nie pozostawia skutków ubocznych?

W indywidualnych przypadkach może dojść do reakcji obronnych w postaci trądziku lub podrażnienia skóry. Jeśli zdarzają się bóle i zawroty głowy, nudności, mogą być one konsekwencją najczęściej innych substancji lub konserwantów, ale nie samej w sobie witaminy B12. 

matka zmęczona dzieci

O czym należy pamiętać przy suplementacji?

Najważniejsza jest regularność, bo tylko ona w perspektywie czasu uzupełni niedobory i będzie miała jakikolwiek wpływ na organizm. Należy dokładnie przestrzegać dawek rekomendowanych przez producentów, a jeszcze lepiej, jeśli dobór wszelkich substancji, które chcemy przyjmować regularne, będzie skonsultowany z lekarzem. Dawka jest również zależna od trybu życia, tego co jemy, czy palimy papierosy, czy jesteśmy w okresie laktacji, dlatego tak ważny jest wywiad lekarski.

Ważna informacja – nie przyjmujemy ani leków, ani witamin „na zaś”. Jeśli jednego dnia zapomniało ci się wziąć, następnego dnia – nie podwajaj dawki. Przyjmij produkt zgodnie z zapotrzebowaniem.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

matka zmęczona dzieci

Jej deficyt może być przyczyną ciągłego zmęczenia. Poznaj 7 sygnałów niedoboru witaminy B12

Najlepsza pozycja do spania. Jak spać, by się wyspać?

Gorące kąpiele – zdrowe czy nie?

Jak zniszczyć sobie odporność latem? To wcale nie takie trudne

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Czerniak – 8 rzeczy, których możesz o nim nie wiedzieć

Pękające naczynka na udach i łydkach to zmora wielu z nas. Dermatolook wie, jak z nimi walczyć

istockphoto.com

Filtry słoneczne hamują syntezę witaminy D? Ekspert Kosmetyczny: bzdura, bzdura, bzdura!

Unsplash.com

Czy dieta wegańska i dieta wegetariańska mogą nas ustrzec przed chorobami? Będziesz zaskoczona

Istockphoto.com

Podejrzewasz u siebie nietolerancję glutenu? Podpowiadamy, jak to sprawdzić

istockphoto.com

Jaka woda jest zdrowsza dla naszego organizmu – ciepła czy zimna? Odpowiada dietetyczka

swędząca skóra

Dlaczego skóra swędzi? Sprawdź, jaka może być przyczyna problemu

pływalnia basen

Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?

gettyimages.com

Czujesz się zmęczona, masz ciągle ochotę na słodycze, jesteś rozdrażniona… To mogą być objawy insulinooporności

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

5 sygnałów, że należy zbadać cukier we krwi

Pani Łuska: zaakceptowałam łuszczycę, żeby mi się lepiej żyło

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

yoga twarzy joga

Joga dla twarzy. Kasia Bem pokazuje miny, które działają lepiej niż botoks

istockphoto

Często miewasz migreny? Sprawdź, co może prowokować bóle

dziewczyna z lodami

Niepozorne nawyki, które niszczą zęby. Oto 6 rzeczy, których dla dobra zębów lepiej nie robić

Chuda niekoniecznie znaczy zdrowa

Uważaj przy odchudzaniu. „Chuda” niekoniecznie znaczy „zdrowa”

kolor oczu

Czy kolor oczu ma znaczenie dla naszego zdrowia? Odpowiada dr n. med. Andrzej Styszyński, okulista i ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej

koniczyna czerwona

Koniczyna czerwona – na co pomaga ta niezwykła roślina?