Przejdź do treści

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

niedobory w organizmie
Toa Heftiba/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nowe obostrzenia i obowiązkowe szczepienia przeciw COVID-19 dla trzech grup zawodowych
Nie planuj wszystkiego. „Patrzymy często tam, gdzie chcemy się znaleźć, i przez to zdarza nam się przeoczyć to, co dzieje się tu i teraz”
EMA zaleciła stosowanie leku RoActemra przy ciężkim przebiegu COVID-19
Viagra może pomóc przy demencji spowodowanej chorobą Alzheimera? Wnioski są zaskakujące
Uwierają cię niewygodne metki, gumki w skarpetkach, obciskające ramiączka? To może być allodynia

Nie wysypiasz się, masz problemy z koncentracją i stale brak ci sił? To może być jesienno-zimowe osłabienie albo sygnał, że z twoim organizmem dzieje się coś niepokojącego. Zapytałyśmy lekarkę rodzinną Monikę Piecuch-Kilarowską, kiedy warto zwrócić się po pomoc do specjalisty oraz jakie badania należy zrobić, by sprawdzić deficyty witamin i minerałów w organizmie.

Niedobory w organizmie – kiedy zwrócić się do lekarza?

Mniejsza ilość słońca, chłód oraz sezon na infekcje sprawiają, że wiele z nas jesienią i zimą czuje się gorzej niż wiosną czy latem. Zastanawiamy się wtedy, czy to przejściowy “dołek” wynikający ze zmiany pogody, czy może objaw choroby lub poważnych niedoborów w organizmie. Jak rozróżnić od siebie te dwie sytuacje? Zapytałam o to lekarkę rodzinną, Monikę Piecuch-Kilarowską:

Zaniepokoić powinny nas gorsza wydolność umysłowa i fizyczna, obniżony nastrój, problemy ze snem. Najważniejszym sygnałem jest DŁUGI CZAS TRWANIA – czyli utrzymywanie się tych objawów – podkreśla specjalistka.

Niedobory w organizmie – jakie badania je wykażą?

Przedłużające się osłabienie jest bez wątpienia sygnałem, że należy porozmawiać z internistą, który nie tylko wskaże nam badania, ale także je zinterpretuje. Samodzielne analizowanie wyników nie jest dobrym pomysłem, dlatego warto od razu wziąć pod uwagę kolejną wizytę. Dopiero po konsultacji będziemy miały pewność, jakie zmiany w diecie lub suplementy rzeczywiście wpłyną na poprawę naszej kondycji.

Jakie badania zwykle są najważniejsze, jeśli podejrzewamy u siebie niedobór?

– Ja zaczynam zawsze od podstawowych: morfologia, glukoza we krwi żylnej, badanie ogólne moczu, ast, alt, kreatynina i EKG, bo pokazują stan naszego organizmu – mówi specjalistka.

Monika Piecuch-Kilarowska zwraca ponadto uwagę na dwa elektrolity, których nie warto analizować na podstawie badań krwi:

Bez sensu jest pobieranie: żelaza i magnezu, bo ich poziom nie odpowiada rzeczywistym niedoborom. Jest bardzo labilny od wielu czynników. Zamiast żelaza lepiej zbadać ferrytynę i morfologię.

Ferrytyna to białko występujące między innymi w wątrobie, śledzionie i szpiku kostnym. Ponieważ to ona pełni w organizmie funkcję magazynu żelaza, traktujemy ją jako jego marker, czyli znacznik poziomu.

Niedobór elektrolitów i witamin w organizmie – jakie są przyczyny?

Jedną z ważniejszych przyczyn pojawiania się niedoborów w okresie jesienno-zimowym jest zmiana diety i picie mniejszej ilości wody. Zwykle jemy mniej bogatych w witaminy warzyw i owoców, a więcej wysoko przetworzonej żywności. Zamiast zawierającej elektrolity szklanki wody wybieramy kawę i herbatę. Ponadto niedostatek promieni słonecznych powoduje, że brakuje nam witaminy D. Kolejnymi czynnikami, które mogą powodować niedobory są:

  • nadmierny wysiłek fizyczny,
  • choroby nerek, biegunki,
  • przyjmowanie dużej ilości używek,
  • problemy (na różnym tle) z przyswajaniem substancji odżywczych.

Konkretne przyczyny niedoboru są kwestią indywidualną i ich ustalenie wymaga konsultacji z lekarzem.

Badaj swoją krew

Niedobory poszczególnych mikroskładników – jakie dają objawy?

Poniżej możliwe objawy niedoboru wybranych elektrolitów i witamin, które powinny nas skłonić do konsultacji z lekarzem:

  • Niedobór potasuzmęczenie, osłabienie i skurcze mięśni, nadmierne pragnienie, skurcze, zaparcia, kołatanie serca
  • Niedobór wapnia: skurcze mięśni, ból stawów, mrowienie i drętwienie rąk i nóg, zwolnione tętno
  • Niedobór magnezu: Zaburzenia rytmu serca, nadciśnienie, drżenie kończyn i języka, osłabienie mięśni, obniżenie nastroju, apatia, zaburzenia nerwicowe.
  • Niedobór sodu: nudności i wymioty, bóle głowy, zaburzenia snu, osłabienie, skurcze i drżenia mięśni.
  • Niedobór witaminy D: przewlekłe zmęczenie, bóle kości i mięśni, osłabione włosy, obniżenie nastroju, spadek odporności.
  • Niedobór witaminy A: kurza ślepota, suchość oczu, zmęczenie, słabe włosy i paznokcie, spadek odporności.
  • Niedobór witaminy E: spadek koncentracji, rozdrażnienie, osłabienie mięśnie, spowolnienie gojenia się ran.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ida Karpińska

5 badań profilaktycznych, które każda kobieta powinna robić raz w roku [WIDEO]

Jak pić herbatę z cytryną, żeby sobie nie zaszkodzić? Wyjaśnia chemiczka

Jak pić herbatę z cytryną, żeby sobie nie zaszkodzić? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Bogdan

Wypadają ci włosy i męczy cię ciągłe zmęczenie? Sprawdź, czy nie masz niedoboru ferrytyny

Prohormony – co to jest, stosowanie, skutki uboczne

HMB – co to jest, działanie, dawkowanie, skutki uboczne

Wszystko, co trzeba wiedzieć o folianach /fot. Pexels

Wszystko, co trzeba wiedzieć o folianach

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy tabletki na odchudzanie pomagają czy szkodzą?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Tabletki na odchudzanie: pomagają czy szkodzą?

AKCJA SUPLEMENTACJA: Zespół napięcia przedmiesiączkowego

7 skutecznych sposobów na przetrwanie kryzysu

Dorota Szelągowska

Dorota Szelągowska w wyjątkowy sposób uczciła swoje 41. urodziny. Wybrała się na mammografię!

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. "Suplementy nie pomagają" - prawda czy fałsz?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. „Suplementy nie pomagają” – prawda czy fałsz?

Chcesz poprawić jakość swojego snu? Oto najbardziej skuteczne metody!

Dobre nawyki dla psychiki – wprowadź je, a zmniejszysz negatywny wpływ stresu na organizm

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy witaminy i minerały faktycznie wchłaniają się gorzej z suplementów niż z warzyw i owoców?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy witaminy i minerały faktycznie wchłaniają się gorzej z suplementów niż z warzyw i owoców?

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu

Olejek oregano – pochodzenie, właściwości, zastosowanie

Marta Krupińska

Wyluzuj, to tylko PMS. Czyli jak udało mi się złagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego

zdrowy mózg

7 rzeczy, za które twój mózg będzie ci wdzięczny

Biorezonans magnetyczny. Jak działa i czy jest skuteczny?

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Witamina D ma duży wpływ na ryzyko zachorowania na jeden z nowotworów u młodych ludzi. Potwierdzili to naukowcy

Witamina D ma wpływ na ryzyko wystąpienia jednego z nowotworów u młodych ludzi. Potwierdzili to naukowcy

Suplementy diety na odporność – które są najlepsze?

Bezpieczne suplementy diety – na co zwracać uwagę?

Czy witamina D może mieć wpływ na choroby zapalne jelit? Wyjaśnia biotechnolożka Ewa Kowalska

Czy witamina D może mieć wpływ na choroby zapalne jelit? Wyjaśnia biotechnolożka Ewa Kowalska

Najpopularniejsze

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku