Przejdź do treści

Ból pleców ‒ jak sobie pomóc?

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą
Kobieta siedząca z termoforem
„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza
„Żyję w ciągłym strachu” Jak przestać się bać? Pytamy psychologów
Marchewka to prawdziwy skarbiec zdrowia. Sprawdź, na co pozytywnie wpływa

Ból pleców to rozległy problem. Możemy go odczuwać wzdłuż kręgosłupa ‒ od szyi aż do kości ogonowej, a promieniować może do kończyn i klatki piersiowej. Dlaczego boli i jak sobie poradzić?

Według różnych badań nawet 80 proc. ludzi z krajów wysokorozwiniętych cierpi z powodu bólu pleców. Sondaż przeprowadzony w zeszłym roku przez TNS wykazał, że ponad połowa Polaków odczuwa dolegliwości związane z kręgosłupem. Jeśli dodamy do tego fakt, że osoby po 40. roku życia stale odczuwają ból pleców o różnym nasileniu, to śmiało możemy stwierdzić, że mamy do czynienia z poważną sytuacją. Oto wielka czwórka winowajców ‒ niedostateczna aktywność fizyczna, nadmierne obciążenie kręgosłupa, nieprawidłowa postawa i stres.

Ból pleców ‒ za mało ruchu!

Gdybyśmy przyjrzeli się szkieletom naszych przodków, to nie znaleźlibyśmy tam śladów wskazujących na zwyrodnieniowe zmiany kręgosłupa. Jednak ich tryb życia był krańcowo odmienny od naszego. Ciało człowieka jest skonstruowane do działania w ruchu. Obecnie w większości prowadzimy siedzący tryb życia, a nasza aktywność ogranicza się niekiedy do minimum. Brak dostatecznej aktywności fizycznej w połączeniu z pracą, która niejednokrotnie wymaga od nas wielogodzinnego siedzenia lub stania w wymuszonej pozycji, to prosta recepta na przeciążenie kręgosłupa. Mięśnie wzdłuż niego napięte są wówczas nierównomiernie, kręgi przesuwają się względem siebie, wywołując nacisk na nerwy. Ten sam ból pojawi się, kiedy będziemy przenosić ciężkie rzeczy, a obciążenie obu rąk nie będzie równe. Oto zalążki choroby zwyrodnieniowej. I choć niekiedy zmiany te uwarunkowane są genetycznie, to większość problemów z kręgosłupem jest wynikiem niewłaściwych nawyków i warunków, w jakich przebywamy.

‒ Dobrze przygotowane miejsce pracy to pierwszy krok w kierunku dbania o kręgosłup ‒ mówi Grzegorz Kudeń, doświadczony fizjoterapeuta i rehabilitant. ‒ Krzesło i biurko muszą mieć odpowiednią wysokość i ruchomość, tak byśmy przyjmowali prawidłową postawę i nie obciążali kręgosłupa. Jednak nawet najbardziej ergonomiczne miejsce pracy nie zastąpi aktywności fizycznej. Ćwiczenia rozciągające i wzmacniające mięśnie możemy robić nawet w trakcie krótkich przerw w pracy, które również są niezwykle ważne nie tylko dla kręgosłupa, ale dla ogólnego dobrego samopoczucia – dodaje.

Ból pleców ‒ nie przeciążaj!

Kręgosłup jest w stanie znieść naprawdę bardzo dużo, ale nie musisz testować jego wytrzymałości. To, że jesteś w stanie podnieść wielkie pudło czy komodę, robi z ciebie herosa na moment. Kręgosłup wystawi ci jednak rachunek, tego możesz być pewien. Jeśli możesz uniknąć dźwigania, np. pchając lub ciągnąc ciężką rzecz, to zrób to! Jeśli nie ma innego wyjścia, podnoś ją mądrze ‒ nie schylaj się po nią na wyprostowanych nogach, lecz przykucnij nieco, by ją podnieść.

Ilustracja: shutterstock

Ból pleców ‒ dbaj o prawidłową postawę

Prawidłowa postawa jako nawyk powinna być pielęgnowana od najmłodszych lat. Na stan kręgosłupa wpływa to, w jaki sposób dziecko siedzi podczas zabawy, a później jako dorosły w pracy, w samochodzie, przy stole podczas posiłku czy w wolnych chwilach, odpoczywając na sofie z książką. Przyjmując krzywą pozycję, obciążającą szyję, kark i lędźwie, niekorzystnie oddziałujemy na nasz kręgosłup. Odpowiednie i ergonomiczne miejsce pracy jest niezwykle ważne dla stanu zdrowia naszych pleców. Ale nie mniej istotna jest nasza postawa w czasie poza pracą. Nienaturalna zaburza pracę mięśni, wskutek czego różne odcinki kręgosłupa są nierównomiernie obciążone. Wady postawy prowadzą do zwyrodnień i uszkodzeń stawów, czyli w konsekwencji do chronicznego bólu.

‒ Wielu moich pacjentów przyznaje, że w chwilach wolnych, kiedy ich postawa nie jest wymuszona przez stanowisko pracy, przyjmują pozycje, które wydają im się wygodne, ale skutkują odrętwieniem czy bólem, odczuwanym niekiedy dopiero następnego dnia. Czytają książkę ze spuszczoną głową, siedzą na podwiniętej nodze, półleżąc, opierają całe ciało na jednym ramieniu. Napięte mięśnie wymagają rozluźnienia, ale bywa, że zmiany są tak duże, iż niezbędne jest zastosowanie taśm do kinezyterapii. Dbanie o prawidłową postawę na co dzień jest bardzo ważne w profilaktyce bólu pleców ‒ mówi Grzegorz Kudeń.

Ból pleców – winny stres

Pod wpływem stresu organizm uruchamia dodatkową produkcję adrenaliny i kortyzolu. Pierwotnie hormony te miały chronić nas w sytuacjach zagrożenia. Włączał się wówczas mechanizm „zagrożenie – stres – adrenalina – atak lub ucieczka”. Dziś nie stresujemy się widokiem dzikiego zwierza, ale porannym korkiem w drodze do pracy, reprymendą szefa, niedziałającą windą i niezliczoną liczbą pozornie wielkich, a często nieistotnych spraw. Nie atakujemy i nie uciekamy, ale adrenalina i kortyzol krążą. Napinamy więc mięśnie, zaciskamy żuchwę, nieświadomie mamy uniesione ramiona. Ciało zaczyna boleć.

‒ Wiele osób cierpiących z powodu bólu pleców jest chronicznie zmęczonych. Presja czasu w pracy i w życiu oraz przewlekły stres są źródłem licznych napięć mięśni, zwłaszcza w okolicach ramion, karku i barków. Fizjoterapia jest tu niezwykle pomocna, bo rozluźniamy napięte partie mięśni, które powoli zaczynają odpuszczać, a pacjent odczuwa ulgę. Niekiedy jednak napięcia i ból są tak duże, że pacjenci muszą wspomagać się środkami przeciwbólowymi. Nie mamy świadomości, jak bardzo destrukcyjny jest przewlekły stres. Długotrwałe napięcia mięśni mogą doprowadzić do zmian strukturalnych i zwyrodnień, które z kolei wiążą się z chronicznym bólem ‒ ostrzega Grzegorz Kudeń.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Umięśniony mężyczna trzyma się za dolną część kręgosłupa

Co to jest worek oponowy? Dowiedz się, jakie są objawy ucisku na tę strukturę i jakie mogą być tego skutki

Starsza kobieta siedzi u lekarza, lekarka stoi za nią

Twardzina ograniczona i układowa – czym się różnią i jakie dają objawy?

kobieta z bólem pleców

Osteochondroza – obraz choroby, czyli przyczyny, objawy, postacie oraz sposoby leczenia

kobieta z bolącymi plecami

Co to są spondyloartropatie? Główne objawy oraz leczenie tych chorób

Chcesz zacząć przygodę z jogą? Którą wybrać? Kasia Bem pisze o jej najważniejszych odmianach

Lekarz bada odcinek szyjny pacjentki

Choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa szyjnego – przyczyny, objawy, przebieg, rehabilitacja schorzenia

Lewoskrętna witamina C – gwiazda czy oszustka? Sprawdzamy!

Lekarz pokazuje mężczyźnie zdjęcie rentgenowskie kręgoslupa

Zwyrodnienie kręgosłupa – obraz choroby, przyczyny i leczenie. Jakimi ćwiczeniami można spowolnić rozwój choroby?

Lekarz w białym kitlu pokazuje szkielet kręgosłupa

Co to jest kręgozmyk? Przyczyny, objawy, leczenie i ćwiczenia przy przesunięciu się kręgów

Lekarz bada kręgosłup pacjentki odwróconej tyłem

Spondyloza kręgosłupa, czyli postępujące i przewlekłe zmiany zwyrodnieniowe wszystkich jego odcinków

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta w białej bluzce siedzi i wykonuje ćwiczenia, podnosi rękę do góry. Za nią stoi lekarz i pokazuje, jak należy ćwiczyć.

Kim jest kręgarz i na czym polega jego praca? Kiedy warto udać się kręgarza?

Kobieta siedzi w gabinecie lekarza, ortopeda dotyka jej pleców.

Kifoza – rodzaje, objawy, leczenie. Dlaczego zmiany kręgosłupa są zagrożeniem dla zdrowia?

Kobieta w białej bluzce leży podczas badania usg, które wykonuje jej lekarz.

Rozszczep kręgosłupa – czym grozi? Przyczyny, objawy, leczenie

lekarz koryguje postawę dziewczynki ze skoliozą

Charakterystyka skoliozy kręgosłupa oraz metody leczenia bocznego skrzywienia kręgosłupa

szkielet ukazujący kości nogi zdrowej oraz z krzywicą

Co to jest krzywica? Charakterystyka i objawy krzywicy występującej u dzieci

Kobieta cierpiąca na rwę barkową

Jak długo trwa rwa barkowa i jak wygląda leczenie? Kiedy dochodzi do wystąpienia zespołu bólowego?

Kobieta pracuje przed lamptopem

Jak nie siedzieć przed komputerem? Ekspert o tym, jak postawa wpływa na naszą sprawność

ból kręgosłupa

Objawy przepukliny kręgosłupa szyjnego

ćwiczenia

Ćwiczenia na kręgosłup dla każdego czyli sposób na zdrowe plecy. Jak właściwie dobrać zestaw ćwiczeń?

Kobieta trzymająca się za odcinek lędźwiowy pleców z powodu bólu pleców

Przyczyny bólu pleców w odcinku lędźwiowym

Kobieta w ciąży trzymająca się za plecy z powodu bólu pleców

Jak złagodzić ból pleców w ciąży – sposoby, dobre rady, wskazówki

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Kobieta trzymająca się za plecy między łopatkami z powodu bólu łopatek

Co oznacza ból pleców między łopatkami i jak go leczyć?