Przejdź do treści

Ból pleców ‒ jak sobie pomóc?

Ból pleców ‒ jak sobie pomóc?/Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kortyzol
Kortyzol – walcz albo uciekaj!
chore dziecko
Jak rozpoznać rodzaj kaszlu? Nie z każdym trzeba natychmiast pędzić do przychodni
sprzątanie
Jak odkurzać, myć podłogi i czyścić szafki, żeby nie zaszkodzić kręgosłupowi? Sposoby na wygraną potyczkę z porządkami zdradza fizjoterapeuta Paweł Turski
Święta tuż-tuż, więc pora zacząć przygotowania. Przygotować się też musisz na coroczne docinki ze strony rodziny. Jak to zrobić? Radzi Kaya Szulczewska
zima
Dygoczemy z zimna, bo wychłodzony organizm próbuje się ratować. Jak mu pomóc?

Ból pleców to rozległy problem. Możemy go odczuwać wzdłuż kręgosłupa ‒ od szyi aż do kości ogonowej, a promieniować może do kończyn i klatki piersiowej. Dlaczego boli i jak sobie poradzić?

Według różnych badań nawet 80 proc. ludzi z krajów wysokorozwiniętych cierpi z powodu bólu pleców. Sondaż przeprowadzony w zeszłym roku przez TNS wykazał, że ponad połowa Polaków odczuwa dolegliwości związane z kręgosłupem. Jeśli dodamy do tego fakt, że osoby po 40. roku życia stale odczuwają ból pleców o różnym nasileniu, to śmiało możemy stwierdzić, że mamy do czynienia z poważną sytuacją. Oto wielka czwórka winowajców ‒ niedostateczna aktywność fizyczna, nadmierne obciążenie kręgosłupa, nieprawidłowa postawa i stres.

Ból pleców ‒ za mało ruchu!

Gdybyśmy przyjrzeli się szkieletom naszych przodków, to nie znaleźlibyśmy tam śladów wskazujących na zwyrodnieniowe zmiany kręgosłupa. Jednak ich tryb życia był krańcowo odmienny od naszego. Ciało człowieka jest skonstruowane do działania w ruchu. Obecnie w większości prowadzimy siedzący tryb życia, a nasza aktywność ogranicza się niekiedy do minimum. Brak dostatecznej aktywności fizycznej w połączeniu z pracą, która niejednokrotnie wymaga od nas wielogodzinnego siedzenia lub stania w wymuszonej pozycji, to prosta recepta na przeciążenie kręgosłupa. Mięśnie wzdłuż niego napięte są wówczas nierównomiernie, kręgi przesuwają się względem siebie, wywołując nacisk na nerwy. Ten sam ból pojawi się, kiedy będziemy przenosić ciężkie rzeczy, a obciążenie obu rąk nie będzie równe. Oto zalążki choroby zwyrodnieniowej. I choć niekiedy zmiany te uwarunkowane są genetycznie, to większość problemów z kręgosłupem jest wynikiem niewłaściwych nawyków i warunków, w jakich przebywamy.

‒ Dobrze przygotowane miejsce pracy to pierwszy krok w kierunku dbania o kręgosłup ‒ mówi Grzegorz Kudeń, doświadczony fizjoterapeuta i rehabilitant. ‒ Krzesło i biurko muszą mieć odpowiednią wysokość i ruchomość, tak byśmy przyjmowali prawidłową postawę i nie obciążali kręgosłupa. Jednak nawet najbardziej ergonomiczne miejsce pracy nie zastąpi aktywności fizycznej. Ćwiczenia rozciągające i wzmacniające mięśnie możemy robić nawet w trakcie krótkich przerw w pracy, które również są niezwykle ważne nie tylko dla kręgosłupa, ale dla ogólnego dobrego samopoczucia – dodaje.

Ból pleców ‒ nie przeciążaj!

Kręgosłup jest w stanie znieść naprawdę bardzo dużo, ale nie musisz testować jego wytrzymałości. To, że jesteś w stanie podnieść wielkie pudło czy komodę, robi z ciebie herosa na moment. Kręgosłup wystawi ci jednak rachunek, tego możesz być pewien. Jeśli możesz uniknąć dźwigania, np. pchając lub ciągnąc ciężką rzecz, to zrób to! Jeśli nie ma innego wyjścia, podnoś ją mądrze ‒ nie schylaj się po nią na wyprostowanych nogach, lecz przykucnij nieco, by ją podnieść.

ćwiczenia

Ból pleców ‒ dbaj o prawidłową postawę

Prawidłowa postawa jako nawyk powinna być pielęgnowana od najmłodszych lat. Na stan kręgosłupa wpływa to, w jaki sposób dziecko siedzi podczas zabawy, a później jako dorosły w pracy, w samochodzie, przy stole podczas posiłku czy w wolnych chwilach, odpoczywając na sofie z książką. Przyjmując krzywą pozycję, obciążającą szyję, kark i lędźwie, niekorzystnie oddziałujemy na nasz kręgosłup. Odpowiednie i ergonomiczne miejsce pracy jest niezwykle ważne dla stanu zdrowia naszych pleców. Ale nie mniej istotna jest nasza postawa w czasie poza pracą. Nienaturalna zaburza pracę mięśni, wskutek czego różne odcinki kręgosłupa są nierównomiernie obciążone. Wady postawy prowadzą do zwyrodnień i uszkodzeń stawów, czyli w konsekwencji do chronicznego bólu.

‒ Wielu moich pacjentów przyznaje, że w chwilach wolnych, kiedy ich postawa nie jest wymuszona przez stanowisko pracy, przyjmują pozycje, które wydają im się wygodne, ale skutkują odrętwieniem czy bólem, odczuwanym niekiedy dopiero następnego dnia. Czytają książkę ze spuszczoną głową, siedzą na podwiniętej nodze, półleżąc, opierają całe ciało na jednym ramieniu. Napięte mięśnie wymagają rozluźnienia, ale bywa, że zmiany są tak duże, iż niezbędne jest zastosowanie taśm do kinezyterapii. Dbanie o prawidłową postawę na co dzień jest bardzo ważne w profilaktyce bólu pleców ‒ mówi Grzegorz Kudeń.

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

Ból pleców – winny stres

Pod wpływem stresu organizm uruchamia dodatkową produkcję adrenaliny i kortyzolu. Pierwotnie hormony te miały chronić nas w sytuacjach zagrożenia. Włączał się wówczas mechanizm „zagrożenie – stres – adrenalina – atak lub ucieczka”. Dziś nie stresujemy się widokiem dzikiego zwierza, ale porannym korkiem w drodze do pracy, reprymendą szefa, niedziałającą windą i niezliczoną liczbą pozornie wielkich, a często nieistotnych spraw. Nie atakujemy i nie uciekamy, ale adrenalina i kortyzol krążą. Napinamy więc mięśnie, zaciskamy żuchwę, nieświadomie mamy uniesione ramiona. Ciało zaczyna boleć.

‒ Wiele osób cierpiących z powodu bólu pleców jest chronicznie zmęczonych. Presja czasu w pracy i w życiu oraz przewlekły stres są źródłem licznych napięć mięśni, zwłaszcza w okolicach ramion, karku i barków. Fizjoterapia jest tu niezwykle pomocna, bo rozluźniamy napięte partie mięśni, które powoli zaczynają odpuszczać, a pacjent odczuwa ulgę. Niekiedy jednak napięcia i ból są tak duże, że pacjenci muszą wspomagać się środkami przeciwbólowymi. Nie mamy świadomości, jak bardzo destrukcyjny jest przewlekły stres. Długotrwałe napięcia mięśni mogą doprowadzić do zmian strukturalnych i zwyrodnień, które z kolei wiążą się z chronicznym bólem ‒ ostrzega Grzegorz Kudeń.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Boli cię głowa? Przyczyną może być kręgosłup

Rwa kulszowa w ciąży

Rwa kulszowa w ciąży – przyczyny, objawy, leczenie

Pranamat, Wimin, KOPI - na co będziemy polowały w Black Friday?

Black Friday 2019: 5 marek, na które polujemy w Czarny Piątek

Kiedy konieczna jest operacja skoliozy?

Kiedy konieczna jest operacja skoliozy?

młoda kobieta z ręką na szyi

Wiesz, z jakim obciążeniem codziennie radzi sobie twoja szyja? Dbaj o nią!

dziewczynka na krześle

Gdy rośnięcie u dziecka powoduje ból

Rozciąganie pleców na sportowo

okład na plecy

Okłady – co chłodzić, a co ogrzewać?

Ćwiczenia na plecy – wzmacniaj je!

gettyimages.com

Ciężki plecak – jak pomóc dziecku?

Jak mamy powinny dbać o kręgosłup?

Kręgosłup kocha siłownię, ale…

dziewczyna na krześle

Wydaje ci się, że masz krótszą nogę? Fizjoterapeutka podpowiada, co za tym stoi

A ty ile masz problemów na karku?

Ketonal – lek przeciwbólowy na różnego rodzaju bóle

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

istockphoto.com

5 codziennych zagrożeń dla kręgosłupa

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

plecy

Jak dbać o kręgosłup, gdy ma się 20, 30, 40 lat?

Proste plecy – pomoże ci w tym ćwiczenie na równowagę. Tancerka Polskiego Baletu Narodowego pokazuje, jak je poprawnie wykonać

Aktywne pośladki to recepta na problemy z kręgosłupem. Polecamy kilka ćwiczeń

Ćwiczenia na piękne plecy. Sprawdź, co zrobić, jeśli codziennie spędzasz kilka godzin przy biurku

Zimnem czy ciepłem – jak pokonać częste dolegliwości?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku