Przejdź do treści

Ból pleców ‒ jak sobie pomóc?

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
uśmiechnięta dziewczyna
Co na zmarszczki, gdy masz 20, 30, 40, 50, 60 lat…?
termofor
Masz bolesne miesiączki? Poznaj 6 sposobów na złagodzenie bólów menstruacyjnych
„Wiele przepłakałam, bo straciłam najważniejszą część wyglądu każdej kobiety. Teraz wiem, że nie jestem z tego powodu gorsza”. Kobiety pokazują, że mimo łysienia czują się atrakcyjne
Zdrowy obiad za dychę
Przepisy na zdrowy obiad do 10 złotych!
3 problemy ze skórą głowy

Ból pleców to rozległy problem. Możemy go odczuwać wzdłuż kręgosłupa ‒ od szyi aż do kości ogonowej, a promieniować może do kończyn i klatki piersiowej. Dlaczego boli i jak sobie poradzić?

Według różnych badań nawet 80 proc. ludzi z krajów wysokorozwiniętych cierpi z powodu bólu pleców. Sondaż przeprowadzony w zeszłym roku przez TNS wykazał, że ponad połowa Polaków odczuwa dolegliwości związane z kręgosłupem. Jeśli dodamy do tego fakt, że osoby po 40. roku życia stale odczuwają ból pleców o różnym nasileniu, to śmiało możemy stwierdzić, że mamy do czynienia z poważną sytuacją. Oto wielka czwórka winowajców ‒ niedostateczna aktywność fizyczna, nadmierne obciążenie kręgosłupa, nieprawidłowa postawa i stres.

Ból pleców ‒ za mało ruchu!

Gdybyśmy przyjrzeli się szkieletom naszych przodków, to nie znaleźlibyśmy tam śladów wskazujących na zwyrodnieniowe zmiany kręgosłupa. Jednak ich tryb życia był krańcowo odmienny od naszego. Ciało człowieka jest skonstruowane do działania w ruchu. Obecnie w większości prowadzimy siedzący tryb życia, a nasza aktywność ogranicza się niekiedy do minimum. Brak dostatecznej aktywności fizycznej w połączeniu z pracą, która niejednokrotnie wymaga od nas wielogodzinnego siedzenia lub stania w wymuszonej pozycji, to prosta recepta na przeciążenie kręgosłupa. Mięśnie wzdłuż niego napięte są wówczas nierównomiernie, kręgi przesuwają się względem siebie, wywołując nacisk na nerwy. Ten sam ból pojawi się, kiedy będziemy przenosić ciężkie rzeczy, a obciążenie obu rąk nie będzie równe. Oto zalążki choroby zwyrodnieniowej. I choć niekiedy zmiany te uwarunkowane są genetycznie, to większość problemów z kręgosłupem jest wynikiem niewłaściwych nawyków i warunków, w jakich przebywamy.

‒ Dobrze przygotowane miejsce pracy to pierwszy krok w kierunku dbania o kręgosłup ‒ mówi Grzegorz Kudeń, doświadczony fizjoterapeuta i rehabilitant. ‒ Krzesło i biurko muszą mieć odpowiednią wysokość i ruchomość, tak byśmy przyjmowali prawidłową postawę i nie obciążali kręgosłupa. Jednak nawet najbardziej ergonomiczne miejsce pracy nie zastąpi aktywności fizycznej. Ćwiczenia rozciągające i wzmacniające mięśnie możemy robić nawet w trakcie krótkich przerw w pracy, które również są niezwykle ważne nie tylko dla kręgosłupa, ale dla ogólnego dobrego samopoczucia – dodaje.

Ból pleców ‒ nie przeciążaj!

Kręgosłup jest w stanie znieść naprawdę bardzo dużo, ale nie musisz testować jego wytrzymałości. To, że jesteś w stanie podnieść wielkie pudło czy komodę, robi z ciebie herosa na moment. Kręgosłup wystawi ci jednak rachunek, tego możesz być pewien. Jeśli możesz uniknąć dźwigania, np. pchając lub ciągnąc ciężką rzecz, to zrób to! Jeśli nie ma innego wyjścia, podnoś ją mądrze ‒ nie schylaj się po nią na wyprostowanych nogach, lecz przykucnij nieco, by ją podnieść.

Ilustracja: shutterstock

Ból pleców ‒ dbaj o prawidłową postawę

Prawidłowa postawa jako nawyk powinna być pielęgnowana od najmłodszych lat. Na stan kręgosłupa wpływa to, w jaki sposób dziecko siedzi podczas zabawy, a później jako dorosły w pracy, w samochodzie, przy stole podczas posiłku czy w wolnych chwilach, odpoczywając na sofie z książką. Przyjmując krzywą pozycję, obciążającą szyję, kark i lędźwie, niekorzystnie oddziałujemy na nasz kręgosłup. Odpowiednie i ergonomiczne miejsce pracy jest niezwykle ważne dla stanu zdrowia naszych pleców. Ale nie mniej istotna jest nasza postawa w czasie poza pracą. Nienaturalna zaburza pracę mięśni, wskutek czego różne odcinki kręgosłupa są nierównomiernie obciążone. Wady postawy prowadzą do zwyrodnień i uszkodzeń stawów, czyli w konsekwencji do chronicznego bólu.

‒ Wielu moich pacjentów przyznaje, że w chwilach wolnych, kiedy ich postawa nie jest wymuszona przez stanowisko pracy, przyjmują pozycje, które wydają im się wygodne, ale skutkują odrętwieniem czy bólem, odczuwanym niekiedy dopiero następnego dnia. Czytają książkę ze spuszczoną głową, siedzą na podwiniętej nodze, półleżąc, opierają całe ciało na jednym ramieniu. Napięte mięśnie wymagają rozluźnienia, ale bywa, że zmiany są tak duże, iż niezbędne jest zastosowanie taśm do kinezyterapii. Dbanie o prawidłową postawę na co dzień jest bardzo ważne w profilaktyce bólu pleców ‒ mówi Grzegorz Kudeń.

Ból pleców – winny stres

Pod wpływem stresu organizm uruchamia dodatkową produkcję adrenaliny i kortyzolu. Pierwotnie hormony te miały chronić nas w sytuacjach zagrożenia. Włączał się wówczas mechanizm „zagrożenie – stres – adrenalina – atak lub ucieczka”. Dziś nie stresujemy się widokiem dzikiego zwierza, ale porannym korkiem w drodze do pracy, reprymendą szefa, niedziałającą windą i niezliczoną liczbą pozornie wielkich, a często nieistotnych spraw. Nie atakujemy i nie uciekamy, ale adrenalina i kortyzol krążą. Napinamy więc mięśnie, zaciskamy żuchwę, nieświadomie mamy uniesione ramiona. Ciało zaczyna boleć.

‒ Wiele osób cierpiących z powodu bólu pleców jest chronicznie zmęczonych. Presja czasu w pracy i w życiu oraz przewlekły stres są źródłem licznych napięć mięśni, zwłaszcza w okolicach ramion, karku i barków. Fizjoterapia jest tu niezwykle pomocna, bo rozluźniamy napięte partie mięśni, które powoli zaczynają odpuszczać, a pacjent odczuwa ulgę. Niekiedy jednak napięcia i ból są tak duże, że pacjenci muszą wspomagać się środkami przeciwbólowymi. Nie mamy świadomości, jak bardzo destrukcyjny jest przewlekły stres. Długotrwałe napięcia mięśni mogą doprowadzić do zmian strukturalnych i zwyrodnień, które z kolei wiążą się z chronicznym bólem ‒ ostrzega Grzegorz Kudeń.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak mamy powinny dbać o kręgosłup?

Kręgosłup kocha siłownię, ale…

dziewczyna na krześle

Wydaje ci się, że masz krótszą nogę? Fizjoterapeutka podpowiada, co za tym stoi

A ty ile masz problemów na karku?

istockphoto.com

5 codziennych zagrożeń dla kręgosłupa

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

plecy

Jak dbać o kręgosłup, gdy ma się 20, 30, 40 lat?

Kręci ci się w głowie? Poznaj możliwe przyczyny zawrotów głowy

Proste plecy – pomoże ci w tym ćwiczenie na równowagę. Tancerka Polskiego Baletu Narodowego pokazuje, jak je poprawnie wykonać

Aktywne pośladki to recepta na problemy z kręgosłupem. Polecamy kilka ćwiczeń

Ćwiczenia na piękne plecy. Sprawdź, co zrobić, jeśli codziennie spędzasz kilka godzin przy biurku

Jak zniszczyć sobie odporność latem? To wcale nie takie trudne

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

swędząca skóra

Dlaczego skóra swędzi? Sprawdź, jaka może być przyczyna problemu

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Wyprostuj się! Kasia Bem podpowiada jak to zrobić skutecznie

Kręgosłup na urlopie

Jak zadbać o kręgosłup na urlopie? Poznaj wskazówki od fizjoterapeuty

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Ćwiczenia na wzmocnienie pleców. Propozycje trenerki Kasi Bigos

Co służy kręgosłupowi w podróży? Zapytaliśmy fizjoterapeutę Piotra Turskiego

Jak długo można brać tabletki na ból? Czym ich nie popijać? Zobacz 10 zasad bezpiecznego stosowania leków przeciwbólowych

Zastanawiasz się, czy warto chodzić na basen? Zobacz, co zyskasz, decydując się pływać

Pokochaj kiszonki! W nagrodę dostaniesz naturalny probiotyk

Dziewczyna z długimi włosami, uśmiecha się i pokazuje język

Co można wyczytać z języka? Kolor, nalot i faktura mówią dużo o twoim stanie zdrowia