Przejdź do treści

Jak poprawić odporność u dzieci w sezonie zimowym?

Polecamy naturalne sposoby na wzmocnienie odporności dziecka
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
zupa w proszku
Potrawy z proszku – czy wiesz, co jest w ich składzie? Nie będziesz zadowolona
kortyzol
Kortyzol – walcz albo uciekaj!
chore dziecko
Jak rozpoznać rodzaj kaszlu? Nie z każdym trzeba natychmiast pędzić do przychodni
sprzątanie
Jak odkurzać, myć podłogi i czyścić szafki, żeby nie zaszkodzić kręgosłupowi? Sposoby na wygraną potyczkę z porządkami zdradza fizjoterapeuta Paweł Turski
Święta tuż-tuż, więc pora zacząć przygotowania. Przygotować się też musisz na coroczne docinki ze strony rodziny. Jak to zrobić? Radzi Kaya Szulczewska

Słaba odporność dzieci zimą to problem dla całej rodziny. Wszystkie plany trzeba odwołać, a grafik zmienić, bo pociecha znów ma katar, kaszel, wysoką temperaturę. Bywają dzieci, które – szczególnie na początku roku szkolnego i w okresie zimowym – połowę czasu spędzają w domu. Czy jest sposób, aby uniknąć niekończących się chorób u maluchów? 

Zapobieganie chorobom u dzieci

Jesień i zima oznacza zwiększoną zapadalność na infekcje. Bakterie i wirusy atakują ze wzmożoną siłą. Przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach nie sprzyja zachowaniu zdrowia. Dotyczy to zarówno dzieci, jak i dorosłych. Jednak maluchy, ze względu na dopiero kształtującą się odporność oraz potencjalną styczność z większą liczbą zakatarzonych czy kaszlących rówieśników, częściej cierpią z powodu chorób.

Dla rodziców dzieci uczęszczających do placówek edukacyjnych, począwszy od żłobka, przez przedszkola po szkoły, jest to bolączka. Chore dziecko cierpi i często nie wiemy, jak mu pomóc, a dolegliwości młodego człowieka stają się koszmarem całej rodziny.

Jest na to sposób, czyli praca nad zwiększeniem odporności u dziecka. Nie może to być jednak „zryw”, polegający na faszerowaniu dziecka medykamentami już w sytuacji, gdy zaczynają się infekcje. Oczywiście, mogą być one pomocne i sprzyjać szybszemu zwalczeniu, ale lepiej zapobiegać, niż leczyć.

Zdrowie zaczyna się od jelit

Nie bez powodu mówi się, że „odporność kształtuje się w jelitach”. Odpowiednia dieta, w połączeniu ze zdrowym stylem życia, może zoptymalizować stan zdrowia.

W jelicie żyją bakterie probiotyczne, które mają pozytywny wpływ na nasz organizm, gdyż syntetyzują witaminy, biorą udział w trawieniu pokarmów, chronią przed patogenami – wyjaśnia Katarzyna Trafisz, dietetyk, autorka marki Żywieniowy GPS, pasjonatka mikroflory jelitowej, suplementacji oraz psychodietetyki.

Bakterie symbiotyczne produkują śluz chroniący jelita i umożliwiający pasaż kału, a także kwas masłowy, który regeneruje śluzówkę jelit i działa przeciwzapalnie. Gdy mamy prawidłowo pracujące jelita oraz właściwy skład mikroflory jelitowej, mamy dobrą odporność przed infekcjami, prawidłową wagę, dobre samopoczucie. W przypadku dysbiozy mikroflory jelita również ulegają degeneracji, co pociąga za sobą niedokładne trawienie, złe wchłanianie składników odżywczych i minerałów z pożywienia, spadek odporności, a także szereg nieprzyjemnych objawów, które mogą ostatecznie powodować lub wzmagać istniejące choroby.

Nasz mózg nie jest więc w stanie zablokować tego, co narozrabialiśmy w jelicie, a przez to spada nasza odporność

Niekiedy dobre chęci czyli sięganie po medykamenty i podawanie ich dzieciom, powodują spustoszenie w organizmie:

Do czynników powodujących niszczenie prawidłowej mikroflory należą: antybiotyki, niesteroidowe leki przeciwzapalne dostępne bez recepty, przetworzona żywność oraz żywność słabej jakości zawierająca konserwanty, barwniki, pozostałości środków ochrony roślin, mało błonnika, a także stres oraz duże spożycie cukrów prostych – wylicza Katarzyna Trafisz.

Badania naukowe wykazują zależność między stanem jelit oraz proporcjami bakterii probiotycznych a występowaniem niektórych chorób i dolegliwości. Do chorób istotnie powiązanych ze stanem jelit należą choroby autoimmunologiczne np. Leśniowskiego-CrohnaHashimoto, łuszczyca, AZS, choroby cywilizacyjne, takie jak cukrzyca, a także nadwaga, otyłość, a także choroby z obszaru psychiatrii jak depresjaADHD.

Dieta na odporność

Zdrowo żywiony maluch nie potrzebuje dodatkowej suplementacji. Bardzo ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości witamin: A, C, D, E, witamin z grupy B, cynku, beta-karotenu, fosforu, magnezu i kwasów omega. Witaminę D należy jednak suplementować u dzieci. Jej niedobory mogą skutkować spadkiem energii, brakiem odporności i krzywicą, która będzie powodować przez resztę życia dziecka problemy z utrzymaniem prawidłowej postawy.

Istotne jest podawanie probiotyków, gdyż obecność „dobrych” baterii w jelitach skutkuje poprawą stanu zdrowia całego ciała. Żeby zachować prawidłową odporność u dzieci, należy przestrzegać diety zdrowej i zbilansowanej. Jeśli nie istnieją realne przeciwwskazania, nie należy eliminować glutenu lub nabiału. Dzieci powinno się również szczepić zgodnie z kalendarzem. Warto rozważyć także sezonowe szczepienie na grypę.

Co jeszcze powinno być w diecie dziecka? Katarzyna Trafisz na swoim fanpage’u Żywieniowy GPS wymienia elementy zdrowej diety: – Przede wszystkim żywność nieprzetworzona. Dobrem naszych czasów stało się, że można kupować żywność „na zapas”, ponieważ procesy technologiczne pozwalają na długie jej przechowywanie. Niesie to jednak za sobą zubożenie pożywienia. Warto więc zadbać o naturalną suplementację, a także wzbogacić swoją dietę o adaptogeny.

Pod tą tajemniczą nazwą kryją się roślinne substancje aktywne. Wspierają zachowanie naturalnej równowagi organizmu, zwiększają odporność – zarówno ciała, jak i ducha, uodparniając np. na stres.

Do adaptogenów zalicza się m.in. żeń-szeń, aloes, miłorząb japoński, korzeń maca, różeniec górski, ostropest plamisty – wymienia Katarzyna Trafisz. Podpowiada jeszcze jeden naturalny sposób na odporność: – Pyłek pszczeli. Używany był jako suplement diety od setek lat. Nazywano go ambrozją bogów i fontanną młodości. Zawiera niemalże wszystkie niezbędne do rozwoju człowieka substancje.

Wśród tradycyjnych sposobów na odporność warto wymienić syrop z cebuli i czosnku. Niechętnym – z uwagi na specyficzny smak – dzieciom można dodawać ukradkiem do innych napojów.

Jak hartować dziecko zimą

W przypadku obniżonej odporności lub podatności na infekcje powodowanej chorobami przewlekłymi, jak alergie lub astma, należy zadbać o odpowiednią diagnostykę i wdrożenie leczenia, które zminimalizuje objawy i uodporni na inne patogeny.

Priorytetem jest nieprzegrzewanie dziecka. Zakładanie czapeczki już przy pierwszym podmuchu wiatru nie jest najlepszym pomysłem. Lepiej, jeśli dziecku będzie chłodniej niż zbyt gorąco. Spocony maluch jest już o krok od choroby. Cieniej ubrane dziecko już po chwili rozgrzeje się w ruchu.

Poprawę odporności, kondycji i stanu zdrowia można uzyskać poprzez zahartowanie malucha. Choć niektórzy praktykują dość ekstremalne sposoby spod znaku polewania lodowatą wodą na mrozie, nie wszystkie metody są aż tak drastyczne. Zimna woda ma również swoje zalety, a morsujący rodzice nierzadko zabierają ze sobą swoje pociechy. Z relacji morsów wynika, że obserwują poprawę odporności i zmniejszoną podatność na infekcje. Czy odważysz się wraz z dzieckiem choć przez chwilę zostać morsem?

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

zima

Dygoczemy z zimna, bo wychłodzony organizm próbuje się ratować. Jak mu pomóc?

kobieta na dworze zimą

Jak zadbać o siebie zimą? Poznaj kilka sprawdzonych sposobów

Płacząca dziewczyna na rękach mamy

Czy usuwanie migdałków obniża odporność? Jakie są alternatywy dla tego zabiegu? Odpowiada lekarz

Po przebytej infekcji czujesz się osłabiona? Dowiedz się, jak zadbać o dietę po chorobie

Kiszona kapusta w niebieskiej miseczce

4 problemy, na które pomoże ci kiszona kapusta. Wymieniają eksperci z Zielone Koktajle

Rodzice ubierają dziecko

Te błędy najczęściej popełniamy, ubierając dziecko zimą. Ostrzega lekarz Monika Działowska

Kobieta pijąca ciepły napój z kubka

Czego nie pić, kiedy jesteśmy przeziębieni? Wyjaśnia lekarz rodzinny

kobieta zimą

Po co jest mróz?

rzodkiew, brokuł, marchew, sałata

Dieta na wzmocnienie odporności – jaka jest najlepsza?

Uśmiechnięta kobieta z kubkiem herbaty

6 dodatków do rozgrzewającej herbaty, które poleca dietetyk. Wzmocnią odporność i poprawią ci nastrój

zima

5 powodów, by wyjść z domu zimą

zakwas z burakó

Zakwas z buraków – superfood idealny na zimę. Jakie ma właściwości?

skwalen

Odżywcza moc skwalenu. Dlaczego warto go uzupełniać?

Kubek z naparem z owoców z dzikiej róży z dodatkiem cytryny

Dzika róża – bogate w witaminę C remedium na infekcje. O jej właściwościach opowiada naturoterapeutka

Kobieta owinięta w szalik, a tle rozmyty jesienny krajobraz.

Z czym najczęściej przychodzimy do lekarza jesienią i zimą? Jak uniknąć choroby? Radzi lekarz rodzinny

kobieta pod kołdrą

Ciepło urządzeni, czyli przepis na jesienno-zimową infekcję

Anna Lewandowska / Instagram.com

Domowe metody są najlepsze! Wypróbuj smoothie rozgrzewające Anny Lewandowskiej

przegrzewanie organizmu

5 rzeczy, które dzieją się z twoim ciałem, gdy zimą za bardzo podkręcasz ogrzewanie

Rokitnik – naturalny sposób na przeziębienie. Jak go przyjmować, aby szybciej wyzdrowieć i wzmocnić odporność?

Wek na odporność: marynowany czosnek

Wek na odporność: marynowany czosnek

Joanna Moro / Instagram.com

Joanna Moro morsuje w zaawansowanej ciąży. „A te wyczyny nie mogą zaczekać? Głupota!” Czy jednak na pewno? Ginekolog odpowiada

Probiotyk dla dzieci — czym jest, jak działa i czy rzeczywiście jest skuteczny?

Probiotyk dla dzieci – czym jest, jak działa i czy rzeczywiście jest skuteczny?

Kobieta biegnie ulicą w parku. Jest ubrana w sportowe ciuchy. Dookoła są liście, widać, że jest jesień

Jak wzmacniać odporność jesienią? Farmaceutka Zofia Winczewska podpowiada

herbata

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku