Przejdź do treści

Jak poprawić odporność u dzieci w sezonie zimowym?

Polecamy naturalne sposoby na wzmocnienie odporności dziecka
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Tajemnicze choroby
Tajemnicze choroby. Mimo postępu w nauce, wciąż nie wiemy, co je wywołuje
Polubić... menstruację
Polub… menstruację! Jak dopasować się do hormonów, by czuć się dobrze cały miesiąc?
Sucha skóra? Nie pij wody!
Sucha skóra? Nie pij wody!
Jak poprawić sen dziecka?
Jak poprawić sen dziecka?
Rząd próbuje ograniczyć liczbę zakażeń wśród personelu medycznego/iStock
Rząd próbuje ograniczyć liczbę zakażeń koronawirusem wśród personelu medycznego. Dwa nowe zarządzenia

Słaba odporność dzieci zimą to problem dla całej rodziny. Wszystkie plany trzeba odwołać, a grafik zmienić, bo pociecha znów ma katar, kaszel, wysoką temperaturę. Bywają dzieci, które – szczególnie na początku roku szkolnego i w okresie zimowym – połowę czasu spędzają w domu. Czy jest sposób, aby uniknąć niekończących się chorób u maluchów? 

Zapobieganie chorobom u dzieci

Jesień i zima oznacza zwiększoną zapadalność na infekcje. Bakterie i wirusy atakują ze wzmożoną siłą. Przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach nie sprzyja zachowaniu zdrowia. Dotyczy to zarówno dzieci, jak i dorosłych. Jednak maluchy, ze względu na dopiero kształtującą się odporność oraz potencjalną styczność z większą liczbą zakatarzonych czy kaszlących rówieśników, częściej cierpią z powodu chorób.

Dla rodziców dzieci uczęszczających do placówek edukacyjnych, począwszy od żłobka, przez przedszkola po szkoły, jest to bolączka. Chore dziecko cierpi i często nie wiemy, jak mu pomóc, a dolegliwości młodego człowieka stają się koszmarem całej rodziny.

Jest na to sposób, czyli praca nad zwiększeniem odporności u dziecka. Nie może to być jednak „zryw”, polegający na faszerowaniu dziecka medykamentami już w sytuacji, gdy zaczynają się infekcje. Oczywiście, mogą być one pomocne i sprzyjać szybszemu zwalczeniu, ale lepiej zapobiegać, niż leczyć.

Zdrowie zaczyna się od jelit

Nie bez powodu mówi się, że „odporność kształtuje się w jelitach”. Odpowiednia dieta, w połączeniu ze zdrowym stylem życia, może zoptymalizować stan zdrowia.

W jelicie żyją bakterie probiotyczne, które mają pozytywny wpływ na nasz organizm, gdyż syntetyzują witaminy, biorą udział w trawieniu pokarmów, chronią przed patogenami – wyjaśnia Katarzyna Trafisz, dietetyk, autorka marki Żywieniowy GPS, pasjonatka mikroflory jelitowej, suplementacji oraz psychodietetyki.

Bakterie symbiotyczne produkują śluz chroniący jelita i umożliwiający pasaż kału, a także kwas masłowy, który regeneruje śluzówkę jelit i działa przeciwzapalnie. Gdy mamy prawidłowo pracujące jelita oraz właściwy skład mikroflory jelitowej, mamy dobrą odporność przed infekcjami, prawidłową wagę, dobre samopoczucie. W przypadku dysbiozy mikroflory jelita również ulegają degeneracji, co pociąga za sobą niedokładne trawienie, złe wchłanianie składników odżywczych i minerałów z pożywienia, spadek odporności, a także szereg nieprzyjemnych objawów, które mogą ostatecznie powodować lub wzmagać istniejące choroby.

Nasz mózg nie jest więc w stanie zablokować tego, co narozrabialiśmy w jelicie, a przez to spada nasza odporność

Niekiedy dobre chęci czyli sięganie po medykamenty i podawanie ich dzieciom, powodują spustoszenie w organizmie:

Do czynników powodujących niszczenie prawidłowej mikroflory należą: antybiotyki, niesteroidowe leki przeciwzapalne dostępne bez recepty, przetworzona żywność oraz żywność słabej jakości zawierająca konserwanty, barwniki, pozostałości środków ochrony roślin, mało błonnika, a także stres oraz duże spożycie cukrów prostych – wylicza Katarzyna Trafisz.

Badania naukowe wykazują zależność między stanem jelit oraz proporcjami bakterii probiotycznych a występowaniem niektórych chorób i dolegliwości. Do chorób istotnie powiązanych ze stanem jelit należą choroby autoimmunologiczne np. Leśniowskiego-CrohnaHashimoto, łuszczyca, AZS, choroby cywilizacyjne, takie jak cukrzyca, a także nadwaga, otyłość, a także choroby z obszaru psychiatrii jak depresjaADHD.

Dieta na odporność

Zdrowo żywiony maluch nie potrzebuje dodatkowej suplementacji. Bardzo ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości witamin: A, C, D, E, witamin z grupy B, cynku, beta-karotenu, fosforu, magnezu i kwasów omega. Witaminę D należy jednak suplementować u dzieci. Jej niedobory mogą skutkować spadkiem energii, brakiem odporności i krzywicą, która będzie powodować przez resztę życia dziecka problemy z utrzymaniem prawidłowej postawy.

Istotne jest podawanie probiotyków, gdyż obecność „dobrych” baterii w jelitach skutkuje poprawą stanu zdrowia całego ciała. Żeby zachować prawidłową odporność u dzieci, należy przestrzegać diety zdrowej i zbilansowanej. Jeśli nie istnieją realne przeciwwskazania, nie należy eliminować glutenu lub nabiału. Dzieci powinno się również szczepić zgodnie z kalendarzem. Warto rozważyć także sezonowe szczepienie na grypę.

Co jeszcze powinno być w diecie dziecka? Katarzyna Trafisz na swoim fanpage’u Żywieniowy GPS wymienia elementy zdrowej diety: – Przede wszystkim żywność nieprzetworzona. Dobrem naszych czasów stało się, że można kupować żywność „na zapas”, ponieważ procesy technologiczne pozwalają na długie jej przechowywanie. Niesie to jednak za sobą zubożenie pożywienia. Warto więc zadbać o naturalną suplementację, a także wzbogacić swoją dietę o adaptogeny.

Pod tą tajemniczą nazwą kryją się roślinne substancje aktywne. Wspierają zachowanie naturalnej równowagi organizmu, zwiększają odporność – zarówno ciała, jak i ducha, uodparniając np. na stres.

Do adaptogenów zalicza się m.in. żeń-szeń, aloes, miłorząb japoński, korzeń maca, różeniec górski, ostropest plamisty – wymienia Katarzyna Trafisz. Podpowiada jeszcze jeden naturalny sposób na odporność: – Pyłek pszczeli. Używany był jako suplement diety od setek lat. Nazywano go ambrozją bogów i fontanną młodości. Zawiera niemalże wszystkie niezbędne do rozwoju człowieka substancje.

Wśród tradycyjnych sposobów na odporność warto wymienić syrop z cebuli i czosnku. Niechętnym – z uwagi na specyficzny smak – dzieciom można dodawać ukradkiem do innych napojów.

Jak hartować dziecko zimą

W przypadku obniżonej odporności lub podatności na infekcje powodowanej chorobami przewlekłymi, jak alergie lub astma, należy zadbać o odpowiednią diagnostykę i wdrożenie leczenia, które zminimalizuje objawy i uodporni na inne patogeny.

Priorytetem jest nieprzegrzewanie dziecka. Zakładanie czapeczki już przy pierwszym podmuchu wiatru nie jest najlepszym pomysłem. Lepiej, jeśli dziecku będzie chłodniej niż zbyt gorąco. Spocony maluch jest już o krok od choroby. Cieniej ubrane dziecko już po chwili rozgrzeje się w ruchu.

Poprawę odporności, kondycji i stanu zdrowia można uzyskać poprzez zahartowanie malucha. Choć niektórzy praktykują dość ekstremalne sposoby spod znaku polewania lodowatą wodą na mrozie, nie wszystkie metody są aż tak drastyczne. Zimna woda ma również swoje zalety, a morsujący rodzice nierzadko zabierają ze sobą swoje pociechy. Z relacji morsów wynika, że obserwują poprawę odporności i zmniejszoną podatność na infekcje. Czy odważysz się wraz z dzieckiem choć przez chwilę zostać morsem?

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Fakty i mity: Przeziębienie pęcherza

„Nie siadaj na betonie, bo złapiesz wilka”, czyli przeziębienie pęcherza. Czy to prawda?

Dziecko w szpitalu - koronawirus

Koronawirus w Polsce. Dzieci bez rodziców w szpitalu? Rzecznik Praw Pacjenta zabiera głos

Dziecko w szpitalu

Koronawirus. W bydgoskim szpitalu dziecięcym pacjenci, bez względu na wiek, pozostają bez opieki rodziców. „To może wywołać uczucie porzucenia, powodując traumę”

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Złote mleko (z kurkumą)

Złote mleko – sprawdź przepisy na mleko z kurkumą i ich właściwości

Dr Wojciech Falęcki

Odporność kobiet w ciąży. Dr Wojciech Falęcki o tym, jak powinno się o nią zadbać

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

Męska grypa / istock

„Męska grypa” to nie mit. Oto dlaczego kobiety lepiej znoszą infekcje

Anna Kalczyńska

Anna Kalczyńska zdradza swoje sposoby na odporność dzieci. Sprawdź, które z nich możesz wprowadzić w życie

kobieta na łące

Żelazo – dlaczego może go brakować? Poznaj 9 oznak niedoboru żelaza

Dziewczynka w kurtce i czapce

Odporność dzieci. Jak dobrze hartować dziecko? Jakie błędy najczęściej popełniają rodzice?

Pocałunek to samo zdrowie / istock

Dr Marian Majchrzycki: w czasie pocałunku pracuje 126 różnych mięśni, w tym 34 mięśnie twarzy, z których część można uaktywnić tylko podczas tej czynności

7 codziennych nawyków osłabiających odporność. Może któryś z nich ciebie dotyczy?

masło czosnkowe

Przebojowe masło czosnkowe. Robi się je bardzo łatwo, a jak smakuje!

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

Moje pierwsze kimchi

Kimchi – poznaj przepis na koreański przysmak. Ma mnóstwo zalet

Autorka książki "Nawracające infekcje"

„Układ odpornościowy to skomplikowany mechanizm. Nie «naprawimy» go jednym suplementem stosowanym przez kilka dni”. Dr Mirosława Gałęcka o tajemnicach ludzkiej odporności

Syrop z cebuli

Syrop z cebuli – domowy sposób na infekcje. Łagodzi ból gardła i kaszel

Aloes

Zadbaj o odporność. Poznaj 6 składników, które mogą uratować cię przez infekcją

Przepis na rozgrzewający napój imbirowy dla poprawy odporności

Święta Bożego Narodzenia / istock

Wigilia bez śniegu i mrozu. W jaki sposób taka pogoda wpływa na nasz organizm?

pijąca kobieta

Przemarznięta? Te napoje zimą rozgrzeją twój organizm skuteczniej niż herbata i kawa

zima

Dygoczemy z zimna, bo wychłodzony organizm próbuje się ratować. Jak mu pomóc?

kobieta na dworze zimą

Jak zadbać o siebie zimą? Poznaj kilka sprawdzonych sposobów

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta wycierająca nos

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Produkty zawierające witaminę A

Witamina A – właściwości, występowanie i suplementacja. Za co odpowiada w organizmie?