Przejdź do treści

Jak poprawić odporność u dzieci w sezonie zimowym?

Polecamy naturalne sposoby na wzmocnienie odporności dziecka
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Poradnik Akcji Menstruacja już jest dostępny! To ważny krok w drodze do zmniejszenia skali ubóstwa menstruacyjnego w Polsce
„Hej, dziewczyny”, okresową rewolucję w szkołach czas zacząć. Oto poradnik, z którym staniecie do walki w ubóstwem menstruacyjnym
Niezaszczepieni urzędnicy mogą zostać zwolnieni, jeśli odmówią testu na COVID-19 – podaje izraelski dziennik
Niezaszczepieni urzędnicy mogą zostać zwolnieni, jeśli odmówią testu na COVID-19 – podaje izraelski dziennik
Ozdrowieńcy zostaną wystawieni na działanie koronawirusa. Badanie ma sprawdzić reakcje ich układu odpornościowego
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
UE może nie przedłużyć umowy z AstraZeneką. Jednym z powodów opóźnienia w dostawach szczepionki

Słaba odporność dzieci zimą to problem dla całej rodziny. Wszystkie plany trzeba odwołać, a grafik zmienić, bo pociecha znów ma katar, kaszel, wysoką temperaturę. Bywają dzieci, które – szczególnie na początku roku szkolnego i w okresie zimowym – połowę czasu spędzają w domu. Czy jest sposób, aby uniknąć niekończących się chorób u maluchów? 

Zapobieganie chorobom u dzieci

Jesień i zima oznacza zwiększoną zapadalność na infekcje. Bakterie i wirusy atakują ze wzmożoną siłą. Przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach nie sprzyja zachowaniu zdrowia. Dotyczy to zarówno dzieci, jak i dorosłych. Jednak maluchy, ze względu na dopiero kształtującą się odporność oraz potencjalną styczność z większą liczbą zakatarzonych czy kaszlących rówieśników, częściej cierpią z powodu chorób.

Dla rodziców dzieci uczęszczających do placówek edukacyjnych, począwszy od żłobka, przez przedszkola po szkoły, jest to bolączka. Chore dziecko cierpi i często nie wiemy, jak mu pomóc, a dolegliwości młodego człowieka stają się koszmarem całej rodziny.

Jest na to sposób, czyli praca nad zwiększeniem odporności u dziecka. Nie może to być jednak „zryw”, polegający na faszerowaniu dziecka medykamentami już w sytuacji, gdy zaczynają się infekcje. Oczywiście, mogą być one pomocne i sprzyjać szybszemu zwalczeniu, ale lepiej zapobiegać, niż leczyć.

Zdrowie zaczyna się od jelit

Nie bez powodu mówi się, że „odporność kształtuje się w jelitach”. Odpowiednia dieta, w połączeniu ze zdrowym stylem życia, może zoptymalizować stan zdrowia.

Czystek - właściwości lecznicze. Na co pomaga czystek?

W jelicie żyją bakterie probiotyczne, które mają pozytywny wpływ na nasz organizm, gdyż syntetyzują witaminy, biorą udział w trawieniu pokarmów, chronią przed patogenami – wyjaśnia Katarzyna Trafisz, dietetyk, autorka marki Żywieniowy GPS, pasjonatka mikroflory jelitowej, suplementacji oraz psychodietetyki.

Bakterie symbiotyczne produkują śluz chroniący jelita i umożliwiający pasaż kału, a także kwas masłowy, który regeneruje śluzówkę jelit i działa przeciwzapalnie. Gdy mamy prawidłowo pracujące jelita oraz właściwy skład mikroflory jelitowej, mamy dobrą odporność przed infekcjami, prawidłową wagę, dobre samopoczucie. W przypadku dysbiozy mikroflory jelita również ulegają degeneracji, co pociąga za sobą niedokładne trawienie, złe wchłanianie składników odżywczych i minerałów z pożywienia, spadek odporności, a także szereg nieprzyjemnych objawów, które mogą ostatecznie powodować lub wzmagać istniejące choroby.

Nasz mózg nie jest więc w stanie zablokować tego, co narozrabialiśmy w jelicie, a przez to spada nasza odporność

Niekiedy dobre chęci czyli sięganie po medykamenty i podawanie ich dzieciom, powodują spustoszenie w organizmie:

Do czynników powodujących niszczenie prawidłowej mikroflory należą: antybiotyki, niesteroidowe leki przeciwzapalne dostępne bez recepty, przetworzona żywność oraz żywność słabej jakości zawierająca konserwanty, barwniki, pozostałości środków ochrony roślin, mało błonnika, a także stres oraz duże spożycie cukrów prostych – wylicza Katarzyna Trafisz.

Badania naukowe wykazują zależność między stanem jelit oraz proporcjami bakterii probiotycznych a występowaniem niektórych chorób i dolegliwości. Do chorób istotnie powiązanych ze stanem jelit należą choroby autoimmunologiczne np. Leśniowskiego-CrohnaHashimoto, łuszczyca, AZS, choroby cywilizacyjne, takie jak cukrzyca, a także nadwaga, otyłość, a także choroby z obszaru psychiatrii jak depresjaADHD.

Dieta na odporność

Zdrowo żywiony maluch nie potrzebuje dodatkowej suplementacji. Bardzo ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości witamin: A, C, D, E, witamin z grupy B, cynku, beta-karotenu, fosforu, magnezu i kwasów omega. Witaminę D należy jednak suplementować u dzieci. Jej niedobory mogą skutkować spadkiem energii, brakiem odporności i krzywicą, która będzie powodować przez resztę życia dziecka problemy z utrzymaniem prawidłowej postawy.

Istotne jest podawanie probiotyków, gdyż obecność „dobrych” baterii w jelitach skutkuje poprawą stanu zdrowia całego ciała. Żeby zachować prawidłową odporność u dzieci, należy przestrzegać diety zdrowej i zbilansowanej. Jeśli nie istnieją realne przeciwwskazania, nie należy eliminować glutenu lub nabiału. Dzieci powinno się również szczepić zgodnie z kalendarzem. Warto rozważyć także sezonowe szczepienie na grypę.

Co jeszcze powinno być w diecie dziecka? Katarzyna Trafisz na swoim fanpage’u Żywieniowy GPS wymienia elementy zdrowej diety: – Przede wszystkim żywność nieprzetworzona. Dobrem naszych czasów stało się, że można kupować żywność „na zapas”, ponieważ procesy technologiczne pozwalają na długie jej przechowywanie. Niesie to jednak za sobą zubożenie pożywienia. Warto więc zadbać o naturalną suplementację, a także wzbogacić swoją dietę o adaptogeny.

Pod tą tajemniczą nazwą kryją się roślinne substancje aktywne. Wspierają zachowanie naturalnej równowagi organizmu, zwiększają odporność – zarówno ciała, jak i ducha, uodparniając np. na stres.

Do adaptogenów zalicza się m.in. żeń-szeń, aloes, miłorząb japoński, korzeń maca, różeniec górski, ostropest plamisty – wymienia Katarzyna Trafisz. Podpowiada jeszcze jeden naturalny sposób na odporność: – Pyłek pszczeli. Używany był jako suplement diety od setek lat. Nazywano go ambrozją bogów i fontanną młodości. Zawiera niemalże wszystkie niezbędne do rozwoju człowieka substancje.

Wśród tradycyjnych sposobów na odporność warto wymienić syrop z cebuli i czosnku. Niechętnym – z uwagi na specyficzny smak – dzieciom można dodawać ukradkiem do innych napojów.

Jak hartować dziecko zimą

W przypadku obniżonej odporności lub podatności na infekcje powodowanej chorobami przewlekłymi, jak alergie lub astma, należy zadbać o odpowiednią diagnostykę i wdrożenie leczenia, które zminimalizuje objawy i uodporni na inne patogeny.

Priorytetem jest nieprzegrzewanie dziecka. Zakładanie czapeczki już przy pierwszym podmuchu wiatru nie jest najlepszym pomysłem. Lepiej, jeśli dziecku będzie chłodniej niż zbyt gorąco. Spocony maluch jest już o krok od choroby. Cieniej ubrane dziecko już po chwili rozgrzeje się w ruchu.

Poprawę odporności, kondycji i stanu zdrowia można uzyskać poprzez zahartowanie malucha. Choć niektórzy praktykują dość ekstremalne sposoby spod znaku polewania lodowatą wodą na mrozie, nie wszystkie metody są aż tak drastyczne. Zimna woda ma również swoje zalety, a morsujący rodzice nierzadko zabierają ze sobą swoje pociechy. Z relacji morsów wynika, że obserwują poprawę odporności i zmniejszoną podatność na infekcje. Czy odważysz się wraz z dzieckiem choć przez chwilę zostać morsem?

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Meteopaci to osoby chore na pogodę. Jakie są przyczyny, objawy i sposoby leczenia meteopatii?

chora na COVID-19

Koronawirus a mikrobiota. „Osoby hospitalizowane z powodu COVID-19 miały inny skład bakterii jelitowych”

koronawirus, kobieta w maseczce

Zaskakujący przypadek. Dwa zakażenia w dwa miesiące dwoma różnymi szczepami SARS-CoV-2

Jak wzmocnić odporność dziecka? 5 sprawdzonych sposobów

Czy morsowanie jest dla wszystkich i czy zawsze wychodzi na dobre? Odpowiada Anna Reguła

Czy morsowanie jest dla wszystkich i czy zawsze wychodzi na dobre? Odpowiada Anna Reguła

Rodzaje szczepionek na COVID-19: wektorowa, mRNA

dziecko zimą

Hartuj się, kto może! Czyli o najprostszym i skutecznym sposobie na wzmocnienie odporności u dziecka

Zdrowo dopieprzone, czyli o tym, czym przyprawiać potrawy, by wspomóc organizm

Dziś boimy się mikroczipów i zmiany ludzkiego DNA a kiedyś krowich rogów. Krótka historia szczepień wg Oli Dufour

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

dygotanie z zimna

Dygoczemy z zimna, bo wychłodzony organizm próbuje się ratować. Jak mu pomóc?

7 zdrowotnych właściwości imbiru

Jersinioza – objawy, leczenie i powikłania zakażenia yersinią

Choroba popromienna – przyczyny, objawy, leczenie

Po jakim czasie wykonać test na HIV od ekspozycji na zakażenie? Rodzaje testów na HIV

Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień

Przeziębiłaś się? Dodaj te składniki do codziennej diety

Prof. Jacek M. Witkowski: Nasza odporność wcale nie pochodzi tylko z jelit

Rokitnik – naturalny sposób na przeziębienie. Jak go przyjmować, aby szybciej wyzdrowieć i wzmocnić odporność?

Czy to prawda, że domowy syrop z cebuli pomaga przy przeziębieniu?

przegrzewanie organizmu

5 rzeczy, które dzieją się z twoim ciałem, gdy w zimne dni za bardzo podkręcasz ogrzewanie

„Szwedzi nie wzięli pod uwagę, że odporność stadną osiąga się stosunkowo wolno” – mówi prof. Maria Gańczak

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?