Przejdź do treści

Witamina D – ładujemy baterie

Witamina D – ładujemy baterie
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
dziewczyna z lodami
Niepozorne nawyki, które niszczą zęby. Oto 6 rzeczy, których dla dobra zębów lepiej nie robić
Chuda niekoniecznie znaczy zdrowa
Uważaj przy odchudzaniu. „Chuda” niekoniecznie znaczy „zdrowa”
Drożdżówki z rabarbarem
Chrupiące drożdżówki z rabarbarem i budyniem
kolor oczu
Czy kolor oczu ma znaczenie dla naszego zdrowia? Odpowiada dr n. med. Andrzej Styszyński, okulista i ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej
cellulit
Cellulit – da się go pokonać?

Witamina D bierze się ze słońca. Pod naszą szerokością geograficzną długotrwałe upały są rzadkością, lato jest więc najlepszym czasem, żeby czerpać z dobroczynnych promieni to, co najlepsze.

Podczas wakacji obowiązkowo: czapka z daszkiem albo kapelusz z szerokim rondem, krem z mocnym filtrem i ciągłe wołanie do cienia. Przyzwyczailiśmy się, że silne słońce to zło i dzieci trzeba przed nim bezwzględnie chronić. Nie do końca słusznie.

Witaminę D w kroplach znają chyba wszyscy rodzice, podaje się ją niemowlętom w ramach profilaktyki krzywicy. Ale to nie wszystko, co witamina D potrafi. Odpowiada m.in. za zdrowie kości i mięśni, prawidłowy rozwój komórek, odporność organizmu, a nawet dobre samopoczucie i potrzebna jest nie tylko najmłodszym. Dobra wiadomość jest taka, że skóra człowieka ma zdolność wytwarzania witaminy D pod wpływem promieni słonecznych. Zła – w Polsce słońce operuje wystarczająco mocno jedynie przez kilkanaście tygodni w roku.

Ważna rzecz: promienie UV niezbędne do syntezy witaminy D nie przenikają przez szybę. Żeby korzystać z mocy słońca, trzeba wyjść na zewnątrz i – uwaga – nie osłaniać skóry ani ubraniem, ani kremami z filtrem. Brzmi jak bluźnierstwo, ale już 20-30 minut dziennie na słońcu, z odkrytą twarzą, ramionami i nogami wystarczy. To da się zrobić. Potem – do cienia i smarujemy.

W chłodniejszych miesiącach, gdy słońce jest niżej nad horyzontem i operuje słabiej, a godzin słonecznych w ciągu dnia jest zdecydowanie mniej (czyli w naszym przypadku od września do kwietnia) pozostaje czerpanie witaminy D z produktów spożywczych i apteczna suplementacja.

Najbogatsze w witaminę D pokarmy to tran, żółtko kurzego jaja, tłuste ryby i wątroba. Dzieci są różne, ale u większości ani tran (nawet ten smakowy), ani ryby, ani wątróbka nie znajdują się na czele listy ulubionych pokarmów. Jak by jednak nie było, witamina D z przewodu pokarmowego nie wchłania się w wystarczającej ilości, dlatego gdy tylko możemy, stawiajmy na rozwiązanie najprostsze – mądrze dawkowane słońce.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Judith Butler

Judith Butler: słowo „lesbijka” pojawiło się w mojej głowie w wieku 14 lat, gdy zakochałam się w dziewczynie

„Kiedy szłam z kimś do łóżka, zasłaniałam swoje rozstępy. Dopiero po długim czasie zrozumiałam, że moi partnerzy i partnerki nie zwracają na to żadnej uwagi” – mówi Katarzyna, która polubiła swoje niedoskonałości

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

Zainteresują cię również:

zapalenie ucha

Zapalenie ucha u dzieci – jak wyglądają objawy? Czy są domowe sposoby leczenia?

O co pytasz swoje dziecko, kiedy odbierasz je z przedszkola? Psycholog wyjaśnia, których pytań lepiej unikać

istockphoto.com/Enes Evren

Przez wyjazdem na wakacje inwestujesz w samoopalacz? Kosmetolożka: przed opalaniem nie jest to dobry pomysł

Jak chronić dziecko przed upałem?

Westend61/gettyimages

Trądzik nie znika pod wpływem słońca. Jak leczyć go latem? Radzą dermatolożki

Dziewczynka w basenie

Martwisz się o swoje dziecko? Nie pozwalaj mu pływać w dmuchanych akcesoriach

Kobieta na basenie

Co zyskasz, jeśli nie spalisz się tego lata?

Wiesz, jakiej ochrony słonecznej używać na promieniowanie UVA, a jakiej na UVB? I co to jest to PPD? Tłumaczy Ekspert Kosmetyczny

„Gdyby w jednym miejscu spotkały się wszystkie matki, nie byłoby już więcej wojen”. Dobrze powiedziane. Poznaj jeszcze inne budujące cytaty o macierzyństwie

kobieta w ciąży pije kawę

„Poproszę kawę dla ciężarnej”, czyli kofeinowy dylemat kobiety w ciąży

kobieta opala się

Przyłóż plasterek pomidora na poparzone miejsce. Oparzenia słoneczne – jak możemy sobie pomóc?

W jakiej wannie kąpać niemowlaka? Wanienki z wyprofilowanym kształtem zrobią dziecku krzywdę? Tłumaczy fizjoterapeutka niemowląt

„Pielęgnujemy twarz, kremujemy nogi, szorujemy pięty – a piersi?” – pytają dermatolożki i tłumaczą, jak powinnaś dbać o skórę piersi

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

kobieta na plaży

Opalona ale niezdrowa skóra, czyli jak promieniowanie UV wpływa na starzenie się komórek

Zastanawiałaś się kiedyś, jak wyglądałoby twoje dzieciństwo, gdybyś urodziła się w innym państwie? Uğur Gallenkuş znów szokuje. Jego zdjęcia są skuteczniejsze niż tysiąc słów

dziecko wózek upał

„Nie wkładaj dziecka do szklarni!” – mówi lek. med. Dagmara Chmurzyńska-Rutkowska, Mama Pediatra

samotnosc

Samotność ciąży. Felieton Ewy Kalety

Dlaczego warto budzić dzieci kwadrans wcześniej?

dzieci myją zbęby

Dobry zwyczaj – nie pożyczaj. Twoje dziecko jedzie na zieloną szkołę? Sprawdź, czym i dlaczego nie powinno się dzielić

dziecko i zabawki

Minimalizm a dzieci. Czy da się kupować mniej?

5 rzeczy, które trzeba wiedzieć o inhalacji

Szczere, na luzie i z uśmiechem. Najfajniejsze konta mam na Instagramie

7 rzeczy, którymi nieświadomie pogarszasz chorobę lokomocyjną dziecka