Przejdź do treści

Beata Sadowska. Bo bieganie bywa też trudne…

Beata Sadowska. Bo bieganie bywa też trudne...
Beata Sadowska i jej najtrudniejszy medal. Zdjęcie: Facebook / beatasadowska.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kapsułki
Witaminy – kiedy, które i dla kogo?
Psychologiczny problem… zaparć
istockphoto.com
Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?
istockphoto.com
„Czy podoba mi się moje ciało poporodowe? Nieszczególnie, ale jestem z niego bardzo dumna”. Kobiety pokazały, jak wyglądały po porodzie
Nike
Kończy się świat, w którym nie podejmujemy trudnych tematów. Nowa kampania Nike walczy z depresją i próbami samobójczymi

Tym razem, dla odmiany, znana wszystkim, nie tylko z biegania Beata, popularnie zwana Sadzią. W Twoim Stylu zwierza się, dlaczego najsłynniejszy maraton nowojorski bardzo jej nie poszedł. A właściwie – nie pobiegł.

Do wyznań Beaty w Twoim Stylu a propos maratonu nowojorskiego mam jedno poważne zastrzeżenie – są za krótkie! I za dobrze (i za szybko) się czytają jak na materiał o tym, jak to Beata przez 30 km nie mogła dotrzeć do mety… A było tak. 

Pojechała do Nowego Jorku, bo wreszcie udało jej się znaleźć na liście startowej, co wcale nie jest takie proste. Chętnych jest kilkukrotnie więcej niż miejsc (w ubiegły roku maraton ukończyło ponad 50 tysięcy biegaczy!). Dlatego o tym, kto weźmie udział w tym maratonie decyduje losowanie. Albo wytrwałość – jeśli przez trzy kolejne lata wnosi się opłatę startową, za czwartym razem mamy zapewniony start. Beacie wreszcie się udało (nie tłumaczyła, szczęście czy wytrwałość), poleciała więc pobiegać za oceanem. Przypuszczała, że będzie ciężko (Tysio miał dopiero półtora roku, nie była ani odpowiednio przygotowana, ani wypoczęta), ale nie przypuszczała, że aż tak. Bo problemu zaczęły się już na dziesiątym kilometrze. Bardzo wcześnie, jak na maratończyka. 

Ja co prawda nigdy maratonu nie biegłam (trochę się boję, z rozmaitych powowdów), więc tak naprawdę nie wiem jak to jest, ale uważnie śledzę poczynania znajomych, którym pomysł zrobienia czterdziestki wpadł do głowy. Jeśli ktoś się do tego biegu przygotowuje, kryzys też przychodzi, ale po dwudziestym, trzydziestym kilometrze. Mówią, że nóżki robią się nagle takie, jakby to napisać, betonowe, każdy krok jest cierpieniem i próbą przezwyciężenia własnej słabości. Niektórzy zaczynają wówczas iść (nie wiem, czy da się potem z powrotem ruszyć do biegu), inni szurać. Szurała i Beata. Kolejno wymijały ją „zające” z oznaczeniami czasu na balonikach (biegną w określonym tempie, a czas dobiegnięcia do mety mają napisany na baloniku, króry im towarzyszy, np. 4h, 4:15, 4:30). Życiówka Beaty to 3:54, ale, jak sama mówi, wtedy nie było jeszcze Tysia… Teraz nie spała od roku, a i czasu, który można poświęcić na treningi gwałtownie ubyło. Na bieganie jeszcze była w stanie wykroić godzinkę albo dwie, ale już z ćwiczeniami na brzuch i kręgosłup („core stability”) było gorzej. I to właśnie nadwyrężony kręgosłup tak ją zawiódł. Rozbolał i odmówił współpracy. 

Ale żeby nie było – Beata do mety dobiegła. Dała radę, czas tym razem nie miał znaczenia. Ja się jednak pytam – czy to dobre? Czy to zdrowe? Czy skoro ciało mówi nam „nie biegnij, stań w tej chwili” powinniśmy go słuchać, czy nie? Czy pokonując własne słabości za wszelką cenę nie robimy sobie krzywdy? Kiedy maraton przestaje być wyzwaniem, a staje się gwałtem na własnym ciele? Kiedy?

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

istockphoto.com

Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

Unsplash

Węglowodany i tłuszcze są złe? Robisz wszystko, by ich unikać? Specjalistka ds. żywienia obaliła dietetyczne mity

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

Treningi podczas upałów. O tym nie możesz zapomnieć!

Fot: Unsplash

PCOS a spożywanie węglowodanów. Dietetyczka „Keep Fit In Style” objaśnia, jak powinna wyglądać dieta

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

9 sposobów na zdrowe stawy biegacza

Biegasz? Sprawdź, jak to robić, aby nie ucierpiały twoje stawy

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

Gdzie trenować zamiast siłowni?

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!