Przejdź do treści

Zgubne święta

Zgubne święta
Harley Pasternak - guru celebrytów. Zdjęcie: Facebook
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
para leżąca w łóku, on ją całuje w czoło
Innowacyjne prezerwatywy zabezpieczą przed infekcjami
Agnieszka Hyży
Agnieszka Hyży: nie oszukujmy siebie i całego świata słodkimi historyjkami jak z reklamy o pięknym bobasku
Joanna Kurowska o żałobie i wsparciu terapeutycznym. „To żaden wstyd, gdy człowiek szuka pomocy”
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria

Za wcześnie, żeby rozmawiać o świętach?

Chyba nie, skoro miasta już obwieszono bożonarodzeniowymi ozdobami. Lepiej dobrze się przygotować i już przejść na rozsądną dietę, żeby potem, po Wigilii i Bożym Narodzeniu, nie obudzić się z pięciokilogramową nadwagą. Ponoć w czasie takich świąt konsumujemy od 3 do 4,5 tysiąca kalorii dziennie! A jakie jest nasze zapotrzebowanie? 2 tysiące. Albo mniej. Nic dziwnego, że kończymy z wydętym brzuchem i w Sylwestra nie mamy co na siebie włożyć. Najpierw wigilijna kolacja – 12 dań, niby postnych, ale najczęściej wysokokalorycznych. Karp smażony, śledzie, pierogi, kutia, makowce w ilościach hurtowych. A w święta pieczone indyki, nadziewane kaczki, ziemniaczane puree, sałatki jarzynowe z majonezem, serniki i torty. I siedzenie przy stole od śniadania do kolacji. Czyli SAMO ZŁO! Harley Pasternak, ten od magicznej piątki, ma dla nas 5 złotych rad, które powinny pomóc nam utrzymać wagę w ryzach. 

1. Idź na spacer

Jeśli na kolację wigilijną możesz pójść pieszo, zrób to. Jeśli jedziesz na nią autobusem – wysiądź przystanek wcześniej i trochę się przejdź. Jeśli jedziesz samochodem – zaparkuj dalej od domu, żeby zmusić się do krótkiego, szybkiego marszu. Każdy rodzaj ruchu jest lepszy niż nic, każdy pomaga spalić dodatkowe kalorie i pobudza trawienie. 

2. Zjedz zdrowe śniadanie i mały lanczyk

Lubimy się w Wigilię od rana pogłodzić. Bo chcemy mieć więcej miejsca na przysmaki, bo chcemy mieć zapas „kalorii zero” na wieczór. Ale kiedy rano się głodzimy, wieczorem rzucamy się na jedzenie z potrójną siłą. Głodówka tego dnia na pewno w niczym nam nie pomoże.  

3. Zmniejsz porcje

Korzystaj z mniejszego talerzyka – wtedy zjesz mniej. Żeby tak bardzo nie cierpieć, nałóż sobie wszystkiego, ale po troszeczku. Żeby spróbować, ale nie najeść się np. samymi śledziami. Dobrze też trzymać się zasady 3:2:1, czyli trzy porcje warzyw, dwie protein i jedna – produktów zbożowych. Jest tylko jeden problem – w Wigilię raczej nie jemy warzyw. Może postawmy na chudy barszczyk i gotowaną rybę w galarecie?

4. Rzuć alkohol

Jest wysokokaloryczny i, niestety, przeszkadza w trawieniu. Może warto czasem przeżyć święta (i pasterkę) „na trzeźwo”?

5. Ciesz się świętami!

Są również od tego, żeby popełniać małe grzeszki. Nie odmawiajmy sobie wszystkiego, ale jeśli już jemy coś pysznego, wysokokalorycznego i słodkiego, to cieszmy się każdym kęsem. Nie łykajmy w poczuciu winy i pośpiechu!

Ale przede wszystkim – zaplanujmy trochę zabaw na świeżym powietrzu. Nie rezygnujmy z biegania i brzuszków, postawmy na spacer, wtedy żaden dodatkowy kilogram nam nie zagrozi. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Piwko po treningu? Lepiej nie…

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

Alkohol na diecie – tak czy nie?

Trzymaj się ciepło! - obalamy mity

4 mity na temat ciepła

7 najlepszych diet na 2018 rok

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Leki plus alkohol = niebezpieczne związki

Alkohol wytrąca bakterie z równowagi

Poczytaj dla zdrowia

Problem z alkoholem ‒ 8 sygnałów ostrzegawczych

7 kłamstw, które odbijają się na twoim zdrowiu