Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Niedoczynność tarczycy - trening i żywienie

Niedoczynność tarczycy - trening i żywienie
Zdjęcie: shutterstock
Masz niedoczynność tarczycy i nadwagę, z którą nie możesz się uporać? Nie martw się, sytuację da się rozwiązać.

W ostatnim czasie spotykałem się w swojej pracy z wieloma osobami, które borykają się z niedoczynnością tarczycy. Osoby te zwykle mają nadwagę i w związku z chorobą tracą wszelką motywację i chęć do działania. Z perspektywy trenera oraz specjalisty od żywienia chciałbym przekazać takim osobom kilka podstawowych zasad, jakimi powinny się kierować.

Niedoczynność tarczycy a dieta

Niedoczynność tarczycy jest dysfunkcją dwóch hormonów, tyroksyny oraz trójodotyroniny, które odpowiadają za tempo naszego metabolizmu oraz wytwarzanie ciepła. Jeżeli są uszkodzone, metabolizm spowalnia. Oznacza to, że znacznie wolniej trawi się pokarm i niestety wolniejsze jest też wydatkowanie energii (w tym spalanie tłuszczy) podczas aktywności fizycznej czy podczas wykonywania codziennych prac. Aby temu przeciwdziałać, należy ograniczyć spożycie kalorii w dziennym zapotrzebowaniu. Uwaga - nie mówię o restrykcyjnych dietach i cięciach do 1000 kcal na dzień, ale o zróżnicowanych, pełnowartościowych posiłkach, które będą odpowiednio dopasowane do charakterystyki choroby.

Konkrety. Osoby chore powinny zwiększyć ilość produktów, które zawierają jod (jod zwiększa produkcję potrzebnych hormonów), czyli jeść np. ryby morskie (dorsz, mintaj, halibut) i owoce morza. Produkty, w których możemy szukać sporych ilości jodu, to: pieczywo chrupkie, chleb żytni razowy, ryż brązowy, kefir, maślanka. Na niektóre produkty muszą uważać osoby, które nie tolerują laktozy. Należy także zwiększyć procent spożywanego białka i oprócz ryb sięgać także po chude mięso (kurczak, cielęcina, indyk). Najlepiej, aby pochodziło ze sprawdzonych sklepów lub od hodowców.
W takiej diecie powinny dominować warzywa i to w różnej postaci. Wyjątki: brokuł, kalafior, brukselka, kapusta i soja. One ograniczają wchłanianie jodu. Jeżeli któreś z wymienionych warzyw należy do waszych ulubionych - gotujcie je, ale bez przykrycia - tak, aby związki, które zawierają, wyparowały.

Co do samego jedzenia, spożywajcie małe porcje, ale za to często (co 2,5-3 h). Tak, aby organizm nadążał z trawieniem i przetwarzaniem pokarmu w energię, a nie na odkładaniem w „boczki”.

Niedoczynność tarczycy a aktywność fizyczna

Aktywność fizyczną osoby chore na niedoczynność tarczycy powinny stawiać na pierwszym miejscu w leczeniu tej choroby. Chorzy często jednak charakteryzują się mniejszą energią do wykonywania jakichkolwiek obowiązków, nie wspominając o ćwiczeniach. Musicie przełamać tę barierę i wziąć pod uwagę fakt, że robicie to tylko dla siebie, dla swojego lepszego samopoczucia i zdrowia.

Na początku polecam ćwiczenia tlenowe, które będą napędzały metabolizm. To przecież o niego tu chodzi. Przy systematycznej pracy pozbędziecie się także się paru kilogramów. Wykorzystajcie w tym celu maszyny aerobowe w klubie fitness (bieżnie, stepery, orbitreki, rowerki stacjonarne). Pracujcie na nich przez 45 min.-1h, chyba że jest to tylko dodatek do innej formy treningu, którą wykonujecie w tym samym czasie. Wówczas skróćcie czas pracy do 20-30 minut. Jeśli macie możliwości, zalecam aktywność fizyczną na świeżym powietrzu: długie spacery, jazda na rowerze, nordic walking, które pozytywnie wpłyną na organizm. Oprócz tego zastosujcie trening wzmacniający i rozwijający mięśnie. Może on być wykonywany z obciążeniem własnego ciała lub z obciążeniem zewnętrznym. Rozwijanie mięśni jest bardzo istotne, im mamy ich więcej, tym więcej potrzebujemy wydatkować energii. To kolejny czynnik, który wpływa na podkręcenie metabolizmu. Co to oznacza? Więcej spalonych kalorii podczas treningu.


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
Dariusz Zwierzykowski zapytał(a) 9 sierpnia 2016
Mam niedoczynność tarczycy czy jazda turystyczna na rowerze jest dla mnie wskazana jeśli tak to w jaki sposób moge ją uprawiać.
kontakt zapytał(a) 22 marca 2016
Niedoczynność mam od urodzenia i zanim trafiłam na odpowiednio dopasowane ćwiczenia próbowałam wszystkiego. Na szczęście udało się schudnąć i nadal utrzymuję wagę. Zapraszam na mojego bloga szczyptasoli.pl :)
Wiola zapytał(a) 9 listopada 2014
Jako osoba chorujaca na niedoczynność tarczycy mam również problemy z nadmierną potliwoscia szczególnie latem. Czy jest na to jakaś rada, ponieważ lekarz u którego byłam twierdzi, że nic na to nie poradzę. ..
arek87 odpowiedział(a) 22 listopada 2014
Polecam dwie rzeczy. Po pierwsze jeśli masz nadwagę to powinnaś/powinieneś schudnąć. Po drugie pij yerba mate. Mi się kiedyś strasznie pociły dłonie i twarz, a od kiedy piję yerbę znacznie mniej mi to doskwiera.
trve.joanna zapytał(a) 25 października 2014
Od lutego leczę niedoczynność. Mam nadwagę, biegam od 2 miesięcy i nic nie chudnę. Proszę o radę. Asia
Quartt odpowiedział(a) 6 listopada 2014
Pytanie jak skonstruowana jest Pani dieta oraz ile Pani biega/przebiega ?
arek87 odpowiedział(a) 22 listopada 2014
Najprawdopodobniej masz nieodpowiednią dietę
maciekskurski odpowiedział(a) 8 listopada 2014
badanie na poziom kortyzolu robilas?
ania1993 zapytał(a) 18 października 2014
Czy osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy powinny wyłączyć ze swojej diety mleko i jego przetwory ze względu na obecność laktozy ?
basiek24 odpowiedział(a) 4 listopada 2014
moja córka ma niedoczynność tarczycy i lekarz nigdy nie twierdził ze ma odstawić mleko z diety moja mama tez ma niedoczynność i zawsze jadła sery i mleko zawsze jadła chudy twróg i mleko córka też lepiej znosi produkty o mniejszej ilości tłuszczu ma niestety też refluks

Polecane wpisy

Co jeść przed treningiem?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Stretching na relaksie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał